Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
1

«Ποια είναι η εικόνα που έχουμε για τη Μεσόγειο; Η ακινησία της, θα έλεγε ο κατεξοχήν ιστορικός της, ο Φερνάν Μπροντέλ. Και θα παρέπεμπε στη ραθυμία που ανακαλεί το φυσικό περιβάλλον της, ο ήλιος και η θάλασσα. Ωστόσο, η Μεσόγειος άλλαξε. Δυο είναι οι παράγοντες που ευνόησαν αυτή την αλλαγή. Ο πρώτος είναι οι συνέπειες της βιομηχανικής επανάστασης. Ο δεύτερος είναι ο τουρισμός, η βιομηχανία που αρχικά κατανάλωσε την εικόνα της ακινησίας της Μεσογείου και στη συνέχεια προσπάθησε να την αναπροσαρμόσει, να την "πουλήσει" ως εξωτικό ή κοσμοπολίτικο περιβάλλον.»

Η φωτογράφος Κωνσταντίνα Κουμπούλη εξηγεί με αυτά τα λόγια πώς εμπνεύστηκε το κόνσεπτ της έκθεσης Cartes Postales: Η αθέατη όψη της Μεσογείου, που παρουσιάζεται στην Αίθουσα Τέχνης Αγκάθι. Λουόμενοι από μια άλλη εποχή απολαμβάνουν τις χαρές της Μεσογειακής ζωής σε ένα «πειραγμένο» περιβάλλον γεμάτο από αστικά απορρίμματα. «Η Μεσόγειος του μύθου μέσα σε μερικές δεκαετίες έχει μετατραπεί σε έναν απέραντο χώρο εναπόθεσης άχρηστων αντικειμένων. Σκηνοθετώ λοιπόν μια σειρά εικόνων με ανθρώπους που έρχονται από τη δεκαετία του '50 του '60 και του '70 (της ευμάρειας, της αφθονίας, της ελεύθερης έκφρασης, της σεξουαλικής επανάστασης) και συναντούν ένα σύγχρονο αλλοτριωμένο περιβάλλον.»

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
 

Την ρώτησα περισσότερα πράγματα για την ενδιαφέρουσα δουλειά της και την οπτική της ως φωτογράφος:

Εξήγησέ μου με λίγα λόγια τι ακριβώς περιλαμβάνει η «σκηνοθετημένη φωτογραφία» στην οποία εξειδικεύεσαι.

Θα έλεγα ότι η λήψη οποιασδήποτε φωτογραφίας εμπεριέχει μια μορφή σκηνοθεσίας. Στην σκηνοθετημένη όμως εξ αρχής φωτογραφία, ο φωτογράφος επινοεί και καθορίζει την αισθητική και το μήνυμα και επιζητεί τη συγκίνηση. Τα τελευταία χρόνια με ενδιαφέρει να κάνω ένα ταξίδι σε προηγούμενες δεκαετίες, ανακαλύπτοντας και ανασύροντας καταστάσεις και συμπεριφορές, των οποίων τις επιπτώσεις οι άνθρωποι που απεικονίζονται θα μπορούσαν να τις δουν μόνο σε ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Με βάση τη θεματική της τελευταίας σου έκθεσης, διακρίνω έντονη περιβαλλοντική ευαισθησία...

Το θέμα της έκθεσης είναι η κατηγορία εκείνων των ανθρώπων που ζουν, διασκεδάζουν, τρώνε, ερωτεύονται μαζί με τα σκουπίδια τους. Το θέμα, δηλαδή, είναι η κοινωνική απάθεια και η αναισθησία των ανθρώπων που θεωρούν ότι η κοινωνία τους χρωστάει, ότι αυτοί δεν χρωστάνε σε κανέναν. Πιστεύω ότι όλοι έχουμε δει τους χώρους των παιδικών μας αναμνήσεων να μετατρέπονται από φυσικά περιβάλλοντα σε ημιαστικά ή να μεταλλάσσονται σε χωνευτήρια της καταναλωτικής μας μανίας.

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Ποια αποτελούν για σένα «άχρηστα αντικείμενα» στην καθημερινότητά σου σήμερα; Μεταφορικά και κυριολεκτικά.

Καμία ανθρώπινη επινόηση δεν είναι άχρηστη. Τα πιο ωραία δώρα που έχω δεχτεί είναι πρακτικά άχρηστα, αλλά έχουν επενδυθεί με αγάπη. Μεταφορικά θα έλεγα ότι η βλακεία είναι άχρηστη.

Μια έκθεση φωτογραφίας αναδεικνύεται σαφώς και από τον χώρο στον οποίο διεξάγεται. Πώς είναι διαμορφωμένος ο ιδανικός χώρος για σένα; Υπάρχει κάποιος εκθεσιακός χώρος από αυτούς στους οποίους έχεις παρουσιάσει τη δουλειά σου στο παρελθόν, τον οποίο θεωρείς ιδανικό;

Λατρεύω τους χώρους που αλλάζουν χρήση, που ζουν μια δεύτερη ζωή. Προσωπικά, έχω αισθανθεί υπέροχα συμμετέχοντας σε εκθέσεις που γίνονται σε χώρους που μεταμορφώνονται, όπως το εργοστάσιο χαρτιού στην οδό Πειραιώς, η «ΒΙΣ». Η ζωή επιστρέφει έπειτα από χρόνια σιωπής κι αυτό από μόνο του είναι ένα αισιόδοξο και δημιουργικό μήνυμα.

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Μίλησέ μου για τις βασικές καλλιτεχνικές επιρροές σου και μοιράσου μαζί μου τη εντονότερή σου καλλιτεχνική ανησυχία.

Οι επιρροές είναι πολλές και από όλες τις ανεικονικές τέχνες. Από τη ζωγραφική (Γύζης, Βελάσκεθ, Βερμέερ κ.ά.), από τον κινηματογράφο (Αντονιόνι, Μπέργκμαν, Ταρκόφσκι, Οσίμα κ.ά.), από τη φωτογραφία... Θα αναφέρω μερικά ονόματα φωτογράφων που αγαπώ, ειδικά από την άλλη μεριά του Ατλαντικού, όπως οι Τζούλια Κάμερον, Δωροθέα Λανγκ, Ντιάνα Αρμπους, Ναν Γκόλντινγκ, Μέιπλθροπ κ.ά.

Η ανησυχία όλων μας πρέπει να στραφεί με πάθος στην παιδεία, να γίνονται μαθήματα φωτογραφίας, κινηματογράφου, αισθητικής, ιστορία τέχνης από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, γιατί όσα φεστιβάλ φωτογραφίας και Μπιενάλε κι αν κάνουμε -πού τα θεωρώ πολύ σημαντικές στιγμές πολιτισμού-, αν τα βλέπει μόνο ένα εξειδικευμένο κοινό θα παράγεται τέχνη που δεν θα την αφουγκράζεται ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας.

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια