ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Όψεις αφηγηματικότητας

Όψεις αφηγηματικότητας Facebook Twitter
0

» Εξαιρετικήη συναυλία της σπουδαίας ΕλένηςΚαραϊνδρου στη Χαλκιδική, όπου κάθεχρόνο μουσικές από όλον τον κόσμογλυκαίνουν τα ζεστά βράδια στο λόφοτης Σάνης και ο κόσμος ανηφορίζει νατις γευθεί ήσυχα και τρυφερά, ξαπλωμένοςστη χλόη ή καθισμένος στις μεταφερμένεςπτυσσόμενες καρεκλίτσες. Η συνθέτης,με την Καμεράτα υπό τη διεύθυνση τουΑλέξανδρου Μυράτ, κάθισε στο πιάνο καιέκανε αυτό που ξέρει καλύτερα: ναεικονογραφεί τη μνήμη, με τα πλήκτρανα αποτελούν την αυτόνομη εισαγωγή τηςστα μικρά μουσικά θέματα, ξέχωρα απότην ορχήστρα. «Το Λιβάδι», ο«Μελισσοκόμος», ο «Γλάρος»,η «Αφρικάνα», η «Αιωνιότητα»,η «Ρόζα», τα «Κύθηρα» αλλάκαι το πρόσφατο, αξιομνημόνευτο «10»από την τηλεόραση, αιθέρια, δραματικά,αναπόσπαστα δεμένα με τις εικόνες τους,νυχτερινές μουσικές σπάνιου πλούτουκαι προσωπικής απόλαυσης, εκλεκτικήςαλλά και δυναμικής στο πέρασμα τουχρόνου που τις δικαιώνει. Πάντα ζωντανές,σταθερά χαμηλόφωνες, αρκετά θλιμμένες,ενιαίες, καθόλου αυστηρές, μελέτες τουσυναισθήματος που κουβαλάμε μέσα μας

» Καιτο πρωί, μέχρι τη δύση του ήλιου, ηκάτασπρη παραλία του Μπούσουλα, με τηνπράσινη, ανάρια, ανάλατη, ελαφριάθάλασσα, τις ηλεκτρομουσικές και ταποτά, την παρέα της Μάτας, του Λεωνίδακαι της Γεωργίας. Τι άλλο θέλει ο άνθρωποςαπό το καλοκαίρι του, εκτός από τηνεπανάληψη των καλύτερων στιγμών στοδιηνεκές; Ένακαλό βιβλίο ίσως...

»Μόλιςτο τελείωσα και δεν είναι μυθιστόρημα.Είναι μια καταπληκτική, ενδελεχής ποπανάλυση (ή μάλλον ανάλυση ενός ποπφαινομένου σε μια συγκεκριμένη χρονικήστιγμή) από τον Μαρκ Χάρις, αξιόλογοδημοσιογράφο, συγγραφέα και συμπαθέστατοάνθρωπο (μιας και έχω την τύχη να τονγνωρίζω), ο οποίος έβγαλε το Pictures at aRevolution, στην Penguin. Πήρε τις 5 υποψήφιεςταινίες για Όσκαρ στη μεγάλη κατηγορίααπό το 1967 (η τελετή έγινε, ως συνήθως,την επόμενη χρονιά, με καθυστέρηση,λίγες μέρες μετά την πάνδημη κηδείατου Μάρτιν Λούθερ Κινγκ). Δυο από αυτές,το Μπόνι και Κλάιντ και ο Πρωτάρης,αποτέλεσαν την απαρχή του καινούργιουΧόλιγουντ, με τους συντελεστές νασυνταράσσουν τα θεμέλια ενός οικοδομήματοςπου κατέρρεε οριστικά και αμετάκλητα.Απέναντί τους το Μάντεψε ποιος θα έρθειτο Βράδυ και το In the Heat of the Night, ακαδημαϊκέςπροτάσεις από την παλιά φρουρά, πουαδυνατούσε να καναλιζάρει το φιλελευθερισμότης σε δημιουργικά και σύγχροναμονοπάτια. Και στη μέση, ανάδελφος καιάσχετος, ο Dr Dolittle, το σύριγμα του στούντιοπου επέμενε στην οικογενειακή διασκέδασημε ένα πεθαμένο είδος, που μπήκε στηνπεντάδα με τη δύναμη της μεθοδευμένηςκαμπάνιας .

» Αφορμήτο ειρωνικά και πικρά σωτήριο, εξαιρετικάταραχώδες και σχεδόν δολοφονικό 1968, τοέτος που σηματοδότησε τις αλλαγές καιπροετοίμασε την Αμερική για μιασυγκρουσιακή λύση των δεσμών με τιςαμαρτίες του παρελθόντος, λίγο πριναπό την αντιηρωική γενιά και το καθεστώςτου φόβου. Ο Μαρκ Χάρις εμβάθυνε στααγαπημένα του Όσκαρ, που παρακολουθούσεευλαβικά από μικρός, κατανοώντας τηνκαλλιτεχνική τους ουσία (όποια και ανείναι αυτή, και κυρίως όποτε εμφανίζεταιως υλικό προς μελέτη) και σταχυολογώνταςτις κοινωνικές τους συνέπειες. Το Μπόνικαι Κλάιντ (που παραλίγο να είχεσκηνοθετηθεί από τον Τριφό ή τον Γκοντάρ)μπορεί να απέσπασε μόνο κάτι ψιλά στηαπονομή, αλλά στοίχισε τη θέση στορυθμιστή της γραμμής των κριτικών τηςΝέας Υόρκης και των «Νew York Times»Μπόσλι Κρόδερ και έδωσε το πράσινο φωςσε μοντέρνα αφήγηση και σύγχρονηαντιμετώπιση της αμερικανικήςκινηματογραφικής προβληματικής καιτης Ιστορίας.

»ΟΧάρις πήρε τις καλύτερες συνεντεύξειςπου έχω διαβάσει από τον Μπίιτ, τονΝίκολς, τον Μπέντον και τον Χόφμαν, καιτις έμπλεξε σε ένα υπαρκτό παραμύθι.Σα να παρακολουθείς μια απονομή Όσκαρμε άλλες κάμερες. Σαν να ζωντανεύουνμε χιλιάδες γνώσεις και συναισθήματαοι νικητές και χαμένοι μιας τελετής μεκέρινα πρόσωπα που είτε χειροκροτούνευγενικά ή εκφέρουν αποσβολωμένοιλόγους, συνήθως γεμάτους με καλόκαρδεςευχαριστήριες εξυπνάδες. Ένα ανάγνωσμανεράκι, μακριά από το τυπικά σινεφίλαναμόχλευμα γεγονότων, πολύ χρήσιμοκαι διαφωτιστικό για μια εποχή μεανυπολόγιστες συνέπειες στην οργάνωσητης ψυχαγωγίας μας και στη γραμμή τηςτρέχουσας μαζικής κουλτούρας.

Pulp Fiction
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Pulp Fiction / Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

Επαγγελματίες απ' όλο τον κόσμο έγιναν κοινωνοί ταινιών απ' όλο τον κόσμο, αψηφώντας μια επιδημία που ξεκινούσε τα φονικά της βήματα στην Ευρώπη, και απουσίαζε ο Ιρανός Μοχάμεντ Ρασούλοφ που έμελλε να κερδίσει το κορυφαίο βραβείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Αποκλειστική συνέντευξη / Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς μιλά αποκλειστικά για τη νέα του ταινία αλλά και για τη χρυσή ευκαιρία που του έδωσε η κρατική τηλεόραση να στρώσει μια μεγάλη καριέρα σε έναν χώρο που έχει καταληφθεί ανεπιστρεπτί από την εφηβοκεντρική ψυχαγωγία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Pulp Fiction / Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού «Οι ζωές των άλλων» και του «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα», που προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες, μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Pulp Fiction / O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

Η συνεργασία του με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις τρεις τραγωδίες, η προέλευση του πιο γνωστού μουσικού θέματος που συνέθεσε στην καριέρα του, που δεν είναι άλλο από το συρτάκι στον Ζορμπά, και η προοπτική μιας χολιγουντιανής σταδιοδρομίας που δεν συνέβη ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

TV & Media / Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

Βουτηγμένο στον πράσινο, μουχλιασμένο τρόμο ενός Φίντσερ, μακάβρια κλειστοφοβικό, στημένο σαν προλεταριακή επιστημονική φαντασία, το «Τσερνόμπιλ» ποντάρει στο απροσποίητο σασπένς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Pulp Fiction / Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

Ένας από τους πιο ασυμβίβαστους καλλιτέχνες της εποχής μας έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για μια ζωντανή συζήτηση, ενώ μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του θα προβάλλονται παράλληλα. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συγκεντρώνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για εκείνον και το έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ