Σπουδαία Ερείπια: Η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών

Τρεις αιώνες περιηγήσεων, καταγεγραμμένων αναμνήσεων, πολύτιμων σημειώσεων. Εννέα ταξιδιώτες-περιηγητές μάς δείχνουν τον δρόμο που βάδισαν και μας ζητούν να «ακολουθήσουμε» τα βήματά τους. Ξεκινώντας από το φαντασιακό ταξίδι του Φενελόν στην Ελλάδα του 16ου αιώνα και τελειώνοντας κοντά στον 19ο αιώνα με τις αφηγήσεις του Σατωβριάνδου, της Φρεντρίκα Μπρέμερ, της Χριστιάνας Λυτ, του Τζον Χιλλ και του πρώτου Αμερικανού πρέσβη στην Ελλάδα, Καρόλου Τάκερμαν, τα Σπουδαία ερείπια - Η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών (16ος-19ος αιώνας), σαν ένα παιχνίδι με τον χρόνο, μας δείχνουν μια άλλη Ελλάδα.


Μέσα από επιλεγμένες αφηγήσεις ξένων ταξιδιωτών και περιηγητών στην τουρκοκρατούμενη και στην προεπαναστατική Ελλάδα αλλά και στο νεότευκτο ελληνικό κράτος η σκηνοθέτις Νατάσα Τριανταφύλλη επιχειρεί να μεταφέρει στο σήμερα την αποτύπωση των προσδοκιών, τη φαντασιακή πρόσληψη του αρχαίου κόσμου, τις περιηγήσεις ανάμεσα στα χαλάσματα, την επαφή και την εξοικείωση με την πραγματικότητα.

 

Τα κείμενα των σημαντικών προσωπικοτήτων που επισκέφτηκαν την Ελλάδα και έγραψαν για την εμπειρία τους (οι περισσότεροι επισκεπτόμενοι και χώρους στους οποίους θα παρουσιαστεί η παράσταση) χωρίζονται σε 5 θεματικές ενότητες: «Ταξιδεύοντας ανάμεσα στα αρχαία χαλάσματα», «Αποτυπώσεις του αρχαίου παρελθόντος», «Αναπαραστάσεις του τοπίου», «Η προτεσταντική διείσδυση», «Έθιμα - Παράδοση».

 

Σύνθεση - επιμέλεια κειμένου: Στέφανος Καβαλλιεράκης, Άγγελος Κουτσολαμπρόπουλος

Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Λήδα Μανιατάκου

Κίνηση - βοηθός σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου

Παίζουν: Πάρις Θωμόπουλος, Ελευθερία Παγκάλου, Βασίλης Παπαδημητρίου, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αινείας Τσαμάτης, Δήμητρα Χαριτοπούλου

 

Παραστάσεις

21/7 Μονή Καισαριανής

24/7 Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγάρων

26/7 Μονή Δαφνίου

29/7 Αρχαιολογικός χώρος Ακαδημίας Πλάτωνος

2/8 Κέντρο Ιστορικής ενημέρωσης Θερμοπυλών

6/8 Λύκειο Αριστοτέλους

9/8 Αρχαιολογικός χώρος Νεμέας

12/8 Αρχαιολογικό Μουσείο Σαλαμίνας

21/8 Μικρό Θέατρο Παλαιάς Επιδαύρου

25/8 Λύκειο Αριστοτέλους

26/8 Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά

30/8 Αρχαιολογικό Μουσείο Αίγινας (δυο παραστάσεις)

4/9 Αρχαίο Θέατρο Ζέας

10/9 Αρχαιολογικός χώρος Ελευσίνας

12/9 Ιερό Ποσειδώνα – Πόρος

15/9 Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας (Αρέθουσα)

18/9 Αρχαιολογικό Μουσείο Λαυρίου

20/9 Αρχαιολογικός χώρος Ασίνης

23/9 Αρχαιολογικός χώρος Αρχαίας Κορίνθου

26/9 Αρχαιολογικός χώρος Ολυμπιείου

 

Μονή Καισαριανής.
Μονή Καισαριανής.

 

Αθηναίων Πολιτεία

Ο Ηρόδοτος διαδέχεται τον Θουκυδίδη. Ο Αριστοτέλης εναλλάσσεται με τον Πλούταρχο και τον Διογένη Λαέρτιο. Αποσπάσματα από κορυφαία έργα, ιστορικές-αρχαιολογικές πηγές (επιγραφές, αρχαιολογικά κείμενα) και ψηφίδες από το παρελθόν ανασυνθέτουν σε επεισοδιακή μορφή την περιπετειώδη πορεία του αθηναϊκού πολιτεύματος προς τη Δημοκρατία (7ος-6ος αι. π.Χ.). Ο Βασίλης Παπαβασιλείου σκηνοθετεί αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα ανθολόγηση κειμένων της αρχαίας ιστοριογραφίας υπό τον τίτλο Αθηναίων Πολιτεία.


Στην πραγματικότητα, πρόκειται για πέντε αυτοτελή αφηγηματικά «ιστορήματα», διασκευασμένα σε δραματική μορφή και για θεατρική απόδοση, τα οποία ενώνονται θεματολογικά σε ένα ενιαίο ιστορικο-πολιτικό διακείμενο.

 

Τα κεφάλαια ανα-διηγούνται ιστορίες όπως το Κυλώνειο Άγος (τη σειρά από δεινοπαθήματα και θεομηνίες που έπληξαν την αρχαία Αθήνα και αποδόθηκαν στην οργή των θεών για τη σφαγή των οπαδών του Κύλωνα), η δραστική και τολμηρή νομοθεσία του σοφού Σόλωνα, η στυγνή τυραννία του Πεισίστρατου και των Πεισιστρατιδών, οι κοινωνικές μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη κ.ά. Οι ιστορίες αυτές παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε θεατρική μορφή σε σημαίνοντες αρχαιολογικούς τόπους και μουσεία, προφανώς ιδεώδη για τη συγκεκριμένη πρόταση «θέατρα».

 

Μετάφραση - διασκευή: Γιάννης Λιγνάδης

Ιστορική τεκμηρίωση - επιμέλεια: Ανδρονίκη Μακρή

Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου

Κοστούμια - βοηθός σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου

Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης

Παίζουν: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάνος Βαβαδάκης, Κώστας Κοράκης, Άγγελος Μπούρας, Κατερίνα Πατσιάνη

 

Παραστάσεις

23/7 Λύκειο Αριστοτέλους

30/7 Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας «Αρέθουσα»

31/7 Αρχαιολογικός χώρος Ερέτριας

1/8 Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών

4/8 Αρχαιολογικός χώρος Αρχαίας Κορίνθου

6/8 Μονή Δαφνίου

7/8 Ιερό Ποσειδώνος – Σούνιο

8/8 Αρχαίο Θέατρο Θορικού

19/8 Μικρό Θέατρο Παλαιάς Επιδαύρου

22/8 Αρχαιολογικός χώρος Ελευθερών

23/8 Αρχαιολογικός χώρος Βραυρώνας

27/8 Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγάρων

28/8 Αρχαιολογικός χώρος Αφαίας –Αίγινα

2/9 Αρχαιολογικός χώρος Ακαδημίας Πλάτωνος

6/9 Ρωμαϊκή Αγορά

9/9 Αρχαιολογικός χώρος Ελευσίνας

13/9 Αρχαιολογικός χώρος Τύμβου Μαραθώνα

16/9 Αρχαίο Θέατρο Ζέας

19/9 Αρχαίο Θέατρο Άργους

22/9 Φρούριο Παλαμηδίου - Ναύπλιο

24/9 Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά

25/9 Αρχαιολογικός χώρος Ολυμπιείου

 

Φωτογραφία από παλαιότερη εκδήλωση στον αρχαιολογικό χώρο Ολυμπιείου. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης
Φωτογραφία από παλαιότερη εκδήλωση στον αρχαιολογικό χώρο Ολυμπιείου. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

 

Το αμάρτημα της μητρός μου (στα αγγλικά)

Ένα αριστούργημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, το πρώτο νεοελληνικό διήγημα που αναφέρεται με τέτοιον τρόπο στο ψυχικό μαρτύριο, στη βαριά συνείδηση, στο βάσανο της ενοχής, στην προσωπική αναμέτρηση με τα μεγάλα μυστικά του παρελθόντος. Εκείνο που τόλμησε κοντά στις αρχές του 19ου αιώνα να διεισδύσει σε βάθος στην ανθρώπινη ψυχή.

 

Ο Γεώργιος Βιζυηνός, αντλώντας αφηγηματικό υλικό από τις προσωπικές και οικογενειακές μνήμες, περιγράφει στο Αμάρτημα της μητρός μου (1883) τη στέρηση της μητρικής στοργής που βιώνει ένα παιδί εξαιτίας κάποιου παλιότερου αμαρτήματος της μητέρας του. Η αφήγηση γίνεται σε πρώτο πρόσωπο, οι σελίδες αναβλύζουν ανθρωπιά και αμεσότητα, το μυστικό της μητέρας αποκαλύπτεται στο ώριμο πλέον παιδί και αποκρυπτογραφείται ο τίτλος-αίνιγμα του διηγήματος.


Κι ενώ όλα αυτά συμβαίνουν στο πρώτο πλάνο, ο Βιζυηνός έχει ως φόντο τις παραδόσεις και τα βιώματα της λαϊκής ζωής στην ιδιαίτερη πατρίδα του, ενισχύοντάς το με το στέρεο υπόβαθρο της παιδείας του. Η παράσταση που θα γίνει στην αγγλική γλώσσα –έχει φιλοξενηθεί ήδη με μεγάλη επιτυχία σε κορυφαία ακαδημαϊκά ιδρύματα των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής επί δύο συνεχή έτη (2018-2019)– είναι μια απόπειρα του Εθνικού Θεάτρου να συνδέσει το αγγλόφωνο κοινό με τη σύγχρονη ελληνική πολιτιστική δημιουργία.

 

Σκηνοθεσία: Δανάη Ρούσσου

Ερμηνεία: Ρένα Κυπριώτη

Σύνθεση μουσικής: Νίκος Κυπουργός

Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα

Καλλιτεχνική συνεργάτις: Ειρήνη Βουρλάκου

 

Παραστάσεις

19/7 Αρχαίο Θέατρο Θορικού

22/7 Λύκειο Αριστοτέλους

25/7 Μονή Δαφνίου

28/7 Ιερός Ναός Αγ. Γεωργίου (Ομορφοκκλησιά – Γαλάτσι)

5/8 Φρούριο Παλαμηδίου

11/8 Αρχαιολογικό Μουσείο Σαλαμίνας

18/8 Αρχαιολογικός χώρος Αρχαίας Κορίνθου

20/8 Μικρό Θέατρο Παλαιάς Επιδαύρου

29/8 Αρχαιολογικό Μουσείο Αίγινας (δυο παραστάσεις)

1/9 Αρχαιολογικός χώρος Ακαδημίας Πλάτωνος

3/9 Αρχαίο Θέατρο Ζέας

5/9 Ρωμαϊκή Αγορά

8/9 Αρχαιολογικός χώρος Ελευσίνας

11/9 Αρχαιολογικός χώρος Μυκηνών

17/9 Μονή Καισαριανής

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.