Οδηγός επιβίωσης στα ικαριώτικα πανηγύρια

Οδηγός επιβίωσης στα ικαριώτικα πανηγύρια Facebook Twitter
Mόνο ό,τι συμβαίνει όποτε συντονίζεται η χαρά των ανθρώπων: μια υπέρβαση, δηλαδή, που αντιστέκεται στη φθορά και δεν μπορεί να υποκύψει στη βία του χρόνου...
3

Στη λίστα του ikariamag.gr μπορείς να μετρήσεις 34 (!) πανηγύρια μόνο για τον μήνα Αύγουστο σε όλο το νησί. Πέρα, όμως, από την πληθώρα επιλογών, τα ξακουστά πανηγύρια της Ικαρίας διαθέτουν ιδιαιτερότητες που τραβούν ακόμα και τους λιγότερο μυημένους στη διονυσιακή τους ατμόσφαιρα σε πολύωρο γλέντι μέχρι τελικής πτώσης. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που αυτή η λαϊκή και εντελώς ρετρό μορφή διασκέδασης έχει αναχθεί σε ισχυρό πόλο έλξης για ένα κοινό μοντέρνο και «σημερινό». Τρεις άνθρωποι που τα λατρεύουν περιγράφουν τι συμβαίνει εκεί και δίνουν τις δικές τους συμβουλές για να σου μείνουν αξέχαστα.


Tι κάνει τα πανηγύρια στην Ικαρία τόσο ξεχωριστά ή γιατί, όποτε με πιάνουν οι μελαγχολίες του χειμώνα, βάζω ν' ακούσω στο YouTube τον τσαμούρικο από το βιολί του Νίκου Φάκαρου

Από τον δημοσιογράφο Γιώργο Νάστο

Οδηγός επιβίωσης στα ικαριώτικα πανηγύρια Facebook Twitter
Ο δημοσιογράφος Γιώργος Νάστος, αριστερά


Κάποιες από τις πιο ζωντανές πρόσφατες καλοκαιρινές αναμνήσεις* μου τις έχω από τις γιορτές στα χωριά της Ικαρίας. Τι γίνεται εκεί; Mόνο ό,τι συμβαίνει όποτε συντονίζεται η χαρά των ανθρώπων: μια υπέρβαση, δηλαδή, που αντιστέκεται στη φθορά και δεν μπορεί να υποκύψει στη βία του χρόνου. Η Ελλάδα του γλεντιού φοράει τα καλά της στα πανηγύρια του νησιού των μακροημερευόντων κατοίκων. Είναι η ξεγνοιασιά, είναι το κρασί, είναι τα νιάτα, είναι η μουσική, ωστόσο είναι και κάτι άλλο, πιο σημαντικό και βαθύ. Το είχα ψιλοκαταλάβει από την πρώτη φορά που πήγα, το συνειδητοποίησα όμως καθαρά πέρσι στη Λαγκάδα. Ακούγοντας τις αρχικές νότες από τον Ικαριώτικο, έτρεξα για να πιαστώ στον κύκλο του χορού, αλλά εξαιτίας της πολυκοσμίας μόνο μικρά βηματάκια, σαν της γκέισας, μπορούσα να κάνω. Έψαξα με το βλέμμα μου τους φίλους μου, δεν εντόπισα κανέναν τους και δεν με ένοιαζε. Μπλεγμένα χέρια και ώμοι, στηριζόμουν και στήριζα, άγνωστος μεταξύ αγνώστων. Οι πιο πολλοί κοίταζαν από συνήθεια τα πόδια τους κι ας μην είχαν το περιθώριο να χορέψουν κανονικά. Αντί να σέρνουμε τον χορό, κουβαλούσαμε ο ένας τον άλλον. Και αυτό, για εκείνη την ώρα, το νιώθαμε αρκετό. Μας είχε, ούτως ή άλλως, παρασύρει η αίσθηση μιας κοινής φλέβας που χτυπούσε (κι ίσως χτυπάει πάντα) δυνατά μέσα μας, κάτι ανόθευτο που μας ένωνε και μας δονούσε, κάτι που το αδικεί οποιαδήποτε αναφορά σε new age ενέργειες και μυστηριακά πεδία. Αυτήν τη σύνδεση αποζητά όποιος επιλέγει την Ικαρία ξανά και ξανά, επειδή αγάπησε τα πανηγύρια της. Την επαφή με την αλήθεια του τόπου του και με τους άλλους. Να κάνει τον κύκλο του σκέτος και καθαρός – ποτέ όμως μόνος.

Μπλεγμένα χέρια και ώμοι, στηριζόμουν και στήριζα, άγνωστος μεταξύ αγνώστων. Οι πιο πολλοί κοίταζαν από συνήθεια τα πόδια τους κι ας μην είχαν το περιθώριο να χορέψουν κανονικά. Αντί να σέρνουμε τον χορό, κουβαλούσαμε ο ένας τον άλλον. Και αυτό, για εκείνη την ώρα, το νιώθαμε αρκετό.


*Αμέτρητα ζευγάρια πέδιλα ή αθλητικά παπούτσια που πατούν με δύναμη στο χώμα και γεμίζουν τον αέρα σκόνη. Δάχτυλα που ξεκοκαλίζουν το (εγχώριο, όχι ελληνικό, ζήτω η Άντζελα) κατσικάκι στη λαδόκολλα και ταΐζουν τους αγαπημένους τους στο στόμα. Αμπελόφυλλα στα μαλλιά / κουπ ντολμαδάκι. Μεθυσμένες σέλφις με τον Αγγελάκα που ήθελε ο καημένος να χαλαρώσει λίγο μόνος του σε κάτι χωράφια, μακριά από το γλέντι, αλλά μια βόλτα για κατούρημα στους θάμνους αποκάλυψε την κρυψώνα του. Ανακοινώσεις από το μικρόφωνο της κομπανίας: «Δίδυμη Ιωάννα, η παρέα σου σε έχει χάσει και σε περιμένει δίπλα στους πάγκους με τα χαϊμαλιά». Πρόβες για τα βήματα του σωστού, του ορίτζιναλ Ικαριώτικου. Παραγγελιές για μπαϊντούσκα από περήφανους Θρακιώτες: «Κρητικά παίξατε για πολλή ώρα, εμάς τους Βόρειους καθόλου δεν μας τιμήσατε!». Τα πιο ωραία λαϊκά. Τσιτσάνης και Τούντας. Μάλαμας, (Θανάσης) Παπακωνσταντίνου και Ζερβουδάκης. Κρασί σε πλαστικό μπουκάλι που γυρίζει. Ένα ξημέρωμα στην Προεσπέρα που γίνεται κατάφωτο πρωινό, χωρίς καν να το καταλάβεις. Βαλσάκι για να πάρουμε όλοι ανάσα. Ταλαιπωρία, μποτιλιάρισμα, παρκάρισμα στο χείλος του γκρεμού, όλα αυτά που ξεχνιούνται ή αποσιωπώνται γιατί εν τέλει έχουν μικρή σημασία. Η διαπίστωση πως ο αστικός «αυτισμός» επιβιώνει παντού (κοινώς, η ατμόσφαιρα, παρότι διονυσιακή, είναι λιγότερο ερωτική απ' όσο θα περίμενε κανείς). Ο 91χρονος κ. Ρούλης ζητά να καθαρίσει η πίστα της Λαγκάδας για να χορέψει ένα τσιφτετέλι παρέα με τη Βένια. Το τρέκλισμα στο ανηφορικό μονοπάτι με ηχητική συνοδεία έναν ζαλισμένο μονόλογο με θέμα το νεφέλωμα. Παρέες που στριμώχνονται στην ίδια τάβλα. Ένας καβγάς έξω από το προαύλιο του σχολείου στις Καρυές («Όλοι ήθελαν να φύγουμε, σε κανέναν δεν άρεσε αυτό το πανηγύρι». - «Όχι. Φεύγουμε επειδή σ' εσένα δεν άρεσε»). Ο ήχος του βιολιού που σε καλεί, όπου κι αν έχεις αφήσει το αμάξι, να βρεις τον πιο σύντομο δρόμο για το γλέντι. «Θεός που την πολυχρονεί την αμπελοκουτσούρα / Που κάμνει το γλυκό κρασί και τα ξεχνάμε ούλα». Οι άκαρπες προσπάθειες να βρεθεί τραπέζι ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο στην Ακαμάτρα. Το διάλειμμα από το ξεφάντωμα στον Καραβόσταμο για ένα κρουασάν με σοκολάτα και μπανάνα. «Παιδιά, καλό το μπουζούκι, αλλά μέχρι να φτάσουμε στο επόμενο πανηγύρι να ακούσουμε και λίγη Φουρέιρα;».


Οδηγός επιβίωσης στα ικαριώτικα πανηγύρια Facebook Twitter
Να σημειωθεί ότι το νησί είναι μεγάλο, αλλά δεν πειράζει αν δεν έχεις αυτοκίνητο, το οτοστόπ είναι διαδεδομένο. Η χωρητικότητα των αυτοκινήτων –όταν ξημερώνει στην Ικαρία– ξεπερνά τα 8 άτομα...

Ο Ικαριώτικος έχει δύσκολα βήματα, οπότε ζήτα από κάποιον που ξέρει να σου δείξει από πριν.

Από τον σκηνοθέτη Θανάση Τσιμπίνη


Ό,τι λένε για την Ικαρία είναι αλήθεια. Επιβεβαιώνω την υπέροχη ενέργεια. Από την πρώτη στιγμή νιώθεις χαλαρά και οικεία, κάτι που νομίζω ότι πηγάζει από τους μόνιμους κατοίκους και μεταδίδεται στους επισκέπτες. Όλοι μπορούν να γίνουν φίλοι σου, στο τραπέζι, στον χορό, στην επιστροφή, όταν θα σε μεταφέρουν ή θα κάνεις οτοστόπ. Δεν είχα ξαναπάει σε πανηγύρι πριν από την Ικαρία, αλλά δυσκολεύομαι να φανταστώ πως υπάρχει κάτι παρόμοιο. Όσο ήμουν εκεί, πήγαμε σε τρία. Υπάρχει ποικιλία στη σύνθεση του κόσμου, στην ενέργεια και στη μουσική. Σε κάποια έπαιζαν μόνο λαϊκά, ενώ αλλού μπορεί να άκουγες μέχρι ταγκό ή βαλς. Ο μέσος όρος ηλικίας είναι μεγαλύτερος στα χωριά, όπου τα πανηγύρια είναι πιο οικογενειακά.

Αυτό που ξεχώρισα (και) εγώ είναι το πανηγύρι στη Λαγκάδα, τον Δεκαπενταύγουστο. Καλό είναι να ξεκινήσεις νωρίς, γιατί αρχίζει το μεσημέρι. Παρκάρεις στον χωματόδρομο και κατηφορίζεις με τα πόδια την πλαγιά – όλοι αυτό κάνουν. Η διαδρομή είναι υπέροχη. Θα βγεις στην κοιλάδα, όπου αν φτάσεις αργά, θα αντικρίσεις ήδη κάποιες χιλιάδες κόσμου κάτω από τα δέντρα. Στο κέντρο βρίσκονται όσοι χορεύουν, ενώ περιφερειακά, στα αμπέλια, όσοι πίνουν και τρώνε. Το κρασί και το φαγητό το μεταφέρεις σε λαδόκολλα – είναι αρκετά φτηνό, ειδικά αν έχεις μεγάλη παρέα. Όσο περνάει η ώρα, ο κόσμος που κατεβαίνει για χορό γίνεται περισσότερος. Μέσος όρος ηλικίας 25-30. Αν είσαι ψηλά στα αμπέλια, βλέπεις να έχουν σχηματιστεί δεκάδες «σαλιγκάρια». Άλλοι χορεύουν καλά, άλλοι προσπαθούν, αλλά κανείς δεν κρίνει. Κι αυτό είναι το ωραίο. Η ατμόσφαιρα θυμίζει περισσότερο συναυλία σε κάποιο φεστιβάλ και όχι πανηγύρι, όπως το έχουμε οι περισσότεροι στο μυαλό μας. Όταν παίζει ο γνωστός Ικαριώτικος, θα δεις όλο τον κόσμο να κατεβαίνει στο κέντρο. Επικρατεί πανικός και στο τέλος του χορού το χώμα έχει σηκωθεί παντού. Ο Ικαριώτικος έχει δύσκολα βήματα, οπότε ζήτα από κάποιον που ξέρει να σου δείξει την προηγούμενη μέρα. Εγώ δεν τα κατάφερα ούτε μετά από αυτό, αλλά δεν είχε καμιά σημασία.

Θυμάμαι, κάποια στιγμή, πριν αγριέψει το γλέντι, τον κόσμο να σχηματίζει έναν κύκλο στο κέντρο. Μέσα σε αυτόν είδαμε έναν ηλικιωμένο κύριο, πάνω από 80. Μας είπαν ότι χορεύει κάθε χρόνο εκεί. Ξεκίνησε να κουνιέται στους ρυθμούς ενός τσιφτετελιού και σύντομα τον συνόδεψε και η εγγονή του. Όλοι τριγύρω χαμογελούσαν και χειροκροτούσαν. Ήταν χαριτωμένο και συγκινητικό ταυτόχρονα. Στο τέλος του χορού μάς ευχαρίστησε και μας έδωσε την υπόσχεση να μας δει και του χρόνου.


Οδηγός επιβίωσης στα ικαριώτικα πανηγύρια Facebook Twitter
Μας είχε, ούτως ή άλλως, παρασύρει η αίσθηση μιας κοινής φλέβας που χτυπούσε (κι ίσως χτυπάει πάντα) δυνατά μέσα μας, κάτι ανόθευτο που μας ένωνε και μας δονούσε, κάτι που το αδικεί οποιαδήποτε αναφορά σε new age ενέργειες και μυστηριακά πεδία...

Στα πανηγύρια της Ικαρίας οι άνθρωποι μονοιάζουν.

Από τον Λάμπρο Αραπάκο


Όλα τα στερεότυπα και οι μνήμες που έχεις για τα πανηγύρια καταρρίπτονται στην Ικαρία. Τα πανηγύρια εδώ είναι μια μεγάλη γιορτή για όλους. Μόλις φτάσεις στο νησί και πας στο πρώτο πανηγύρι, θα ρωτάς επίμονα ποτέ είναι το επόμενο. Παρακαλάς να έχει κάθε μέρα και είσαι διατεθειμένος να διανύσεις χιλιόμετρα μέχρι την άλλη άκρη του νησιού για να χορέψεις τη «Συμπεθέρα» με ντόπιους και τουρίστες κάθε ηλικίας. Να σημειωθεί ότι το νησί είναι μεγάλο, αλλά δεν πειράζει αν δεν έχεις αυτοκίνητο, το οτοστόπ είναι διαδεδομένο. Η χωρητικότητα των αυτοκινήτων –όταν ξημερώνει στην Ικαρία– ξεπερνά τα 8 άτομα.

Οι εκπολιτιστικοί σύλλογοι των χωριών του νησιού διοργανώνουν τα πανηγύρια και οι γυναίκες μαγειρεύουν βραστό, ψητό, συκωτάκια, σαλάτες, ενώ το κρασί το ικαριώτικο ρέει άφθονο. Τα κέρδη από τα φαγητά των πανηγυριών πηγαίνουν για το καλό της κοινότητας, για παράδειγμα φτιάχνεται ένας δρόμος ή αγοράζεται ένας υπολογιστής ή βοηθιέται μια οικογένεια που αντιμετωπίζει οικονομικά ζητήματα.


Οδηγός επιβίωσης στα ικαριώτικα πανηγύρια Facebook Twitter
Τα κέρδη από τα φαγητά των πανηγυριών πηγαίνουν για το καλό της κοινότητας, για παράδειγμα φτιάχνεται ένας δρόμος ή αγοράζεται ένας υπολογιστής ή βοηθιέται μια οικογένεια που αντιμετωπίζει οικονομικά ζητήματα...


Τι θυμάμαι πιο πολύ...

  • Για να φτάσεις στο μεγαλύτερο πανηγύρι του νησιού, στη Λαγκάδα, θα χάσεις σίγουρα τον δρόμο. Θα βρίσεις από τα νευρά σου για τον χωματόδρομο και το πόσο θα περπατήσεις. Θα τα ξεχάσεις, όμως, όλα αυτά τα μικρά όταν αντικρίσεις την εικόνα των τριών χιλιάδων ατόμων να χορεύουν από το πρωί του Δεκαπενταύγουστου μέχρι το βράδυ. Οι άνθρωποι εδώ γνωρίζονται και ερωτεύονται στον κύκλο του χορού και ολοκληρώνουν την αγάπη τους πίσω από την εκκλησία, μέσα στα αμέτρητα αμπέλια, ενώ ο Διόνυσος γελάει από την τόση έκσταση που χαρίζει.
     
  • Το υπέροχο κανταΐφι που σερβίρουν στο πανηγύρι στο Καραβόσταμο.
     
  • Κανείς δεν σταματάει να χορεύει στα «βραδινά» πανηγύρια, αν δεν ξημερώσει.
     
  • Όταν ο Ικαριώτικος τελειώνει, πρέπει να βρεις ταίρι για να χορέψεις βαλς:
Μενεξέδες και ζουμπούλια
και θαλασσινά πουλιά
σαν θα δείτε το πουλί μου
χαιρετίσματα πολλά...
  • Και κάτι για το τέλος: όταν το βιολί ξεκινάει, σε νοιάζει μόνο να μπεις στον κύκλο. Χορεύεις, μεθάς, γελάς, παίρνεις δύναμη απ' όλο αυτό το μόνοιασμα των ανθρώπων. Σαν να γεννιέσαι πάλι. Κάτι παραπάνω από ψυχική ανάταση.
Θέματα
3

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γκαλ Ρομπίσα: «Ζούμε σε μια χώρα που ακόμα κι ένα ποτό ή ένα σινεμά μοιάζει πολυτέλεια»

Lifo Videos / Γκαλ Ρομπίσα: «Στη χώρα μας πρέπει να παλέψεις για να πληρώσεις το νοίκι σου»

Από τη μνήμη των προγόνων του που επιβίωσαν από το Ολοκαύτωμα μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανασφάλειας, της ακρίβειας και της επιφανειακής εικόνας. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του μιλά στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

LiFO Vidcasts / Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

Από το korean barbecue μέχρι τα ελληνικά βαφτίσια και τους κωμικούς που παίζουν στη Σαουδική Αραβία, ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με ακόμα ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0»., όπου τίποτα δεν συνδέεται, κι όμως όλα βγάζουν νόημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

LifO Vidcasts / Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

Άλλο ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» όπου τίποτα δεν έχει λογική σειρά — αλλά όλα βγάζουν νόημα με τον τρόπο του Θωμά Ζάμπρα. Από παιδικές αναμνήσεις και τουρκικά τρακαρίσματα μέχρι μαθήματα σωστού hate commenting και ρομπότ που μαθαίνουν kung fu.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Θεοδώρα Ψαλτοπούλου: Γιατί oι νέοι νοσούν ολοένα περισσότερο από καρκίνο;

Άκου την επιστήμη / Γιατί αυξάνονται οι νέοι που νοσούν από καρκίνο; H Θ. Ψαλτοπούλου εξηγεί

Πώς μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν καθοριστικά τη μακροζωία; Και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η διατροφή στην πρόληψη των χρόνιων ασθενειών; Η παθολόγος και καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ