Ούρος Λάγιοβιτς: «Η κριτική είναι το σημείο αναφοράς μου»

Ούρος Λάγιοβιτς: «Η κριτική είναι το σημείο αναφοράς μου» Facebook Twitter
Η μουσική είναι η φιλοσοφία ζωής μου, μέσω της οποίας μπορώ να μεταδώσω στο κοινό, σε όσους με ακούνε, τις σκέψεις μου, τις απόψεις μου και τις πεποιθήσεις μου.
0

— Έχετε πει ότι απαγορεύεται στους μαθητές σας να ακούν σε ηχογράφηση το κομμάτι που θα διευθύνουν, κατά τη διάρκεια της μελέτης τους. Ποιοι οι λόγοι που σας οδήγησαν σ' αυτή την προσέγγιση;

Πρέπει να είμαι ακριβής: Έχω πει στους μαθητές να μην ακούνε ηχογραφήσεις, προτού σχηματίσουν τη δική τους γνώμη για τη μουσική που μελετούν. Στην αντίθετη περίπτωση θα αντιγράφουν ό,τι ακούν χωρίς καμία σκέψη και θα γίνονται μιμητές προηγούμενων ερμηνευτών. Όλοι πρέπει να καταλήγουν μόνοι στις αποφάσεις για την εκτέλεση της παρτιτούρας. Άλλωστε, πριν από την εφεύρεση των γραμμοφώνων ήταν ο μόνος τρόπος να κυριαρχήσει ο μαέστρος στα μουσικά κομμάτια.


— Πιστεύετε ότι ο κάθε μαέστρος ανακαλύπτει σταδιακά τον δικό του τρόπο μελέτης ή υπάρχουν κάποιες κατευθυντήριες που οφείλουν να ακολουθούν όλοι;

Κάθε αρχιμουσικός σαφώς μπορεί να βρει τον δικό του τρόπο μελέτης, αλλά πάντα στη βάση των θεωρητικών προσεγγίσεων για τη σύνθεση. Με τη γνώση των ορχηστρικών οργάνων μπορεί να καθορίσει τον τρόπο ώστε να κυριαρχήσει στην παρτιτούρα. Ταυτόχρονα, όμως, είναι απαραίτητη και η γνώση της ιστορίας, της ιστορίας της τέχνης και των κοινωνιολογικών φαινομένων της περιόδου, ώστε ο μαέστρος να μπορεί να αναγνωρίσει τα εμπόδια και τις δυνατότητες που αντιστοιχούν στη στιγμή της δημιουργίας του έργου.

Είμαι πεπεισμένος για τη μεγάλη αποστολή της μουσικής υπό την έννοια του Πλάτωνα, ο οποίος είπε ότι η ανθρώπινη ψυχή είναι σαν μια άρπα - πρέπει να την κουρδίσεις. Αυτή είναι η λειτουργία της μουσικής, πρέπει να αγγίξει την ανθρώπινη ψυχή και ίσως να την εναρμονίσει με το σύμπαν.


— Σε ποιες αξίες βασίζετε τη συνεργασία σας με τους μουσικούς μιας Ορχήστρας; Ποια τα στοιχεία που την καθιστούν επιτυχημένη κατά τη γνώμη σας;

Το πιο σημαντικό είναι η – όσο το δυνατόν – τέλεια γνώση και κυριαρχία επί του έργου που σκοπεύει να διευθύνει ο αρχιμουσικός. Μετά, πρέπει να είναι σε θέση να παρουσιάσει τις ιδέες του στα μέλη της ορχήστρας και οι μουσικοί θα πρέπει να θέλουν να αποδεχθούν τις οδηγίες του. Σε άλλη περίπτωση, θα είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί ο κοινός σκοπός τους.

Ούρος Λάγιοβιτς: «Η κριτική είναι το σημείο αναφοράς μου» Facebook Twitter
Κάθε αρχιμουσικός σαφώς μπορεί να βρει τον δικό του τρόπο μελέτης, αλλά πάντα στη βάση των θεωρητικών προσεγγίσεων για τη σύνθεση. Με τη γνώση των ορχηστρικών οργάνων μπορεί να καθορίσει τον τρόπο ώστε να κυριαρχήσει στην παρτιτούρα.


— Παρακολουθείτε τις κριτικές για το έργο σας και αν ναι, σας επηρεάζουν;

Ναι φυσικά τις παρακολουθώ! Μπορούν να με επηρεάσουν, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι το σημείο αναφοράς για την περαιτέρω εργασία μου. Μπορώ να μάθω από την κριτική, τι πρέπει να κάνω καλύτερα ή αν βρίσκομαι στον σωστό δρόμο.


— Η διεύθυνση Ορχήστρας απαιτεί, πέραν της μελέτης, καλή φυσική κατάσταση. Με ποιους τρόπους φροντίζετε τον εαυτό σας στην καθημερινότητά σας;

Δεν μου αρέσει η γυμναστική, αλλά πρέπει να κάνω, αλλιώς είναι αδύνατον να διατηρούμαι σε καλή φυσική κατάσταση. Όπως γνωρίζετε, ο μαέστρος αξιοποιεί όλο του το σώμα και την ενέργειά του και για αυτή τη δραστηριότητα χρειάζεται μια (υπερ)δύναμη (γέλια).


— Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέτος τιμά τις ηρωικές μορφές της μουσικής δημιουργίας, όσους τόλμησαν να κάνουν ρηξικέλευθες επιλογές. Ποια τα στοιχεία που καθιστούν τον Γκούσταβ Μάλερ, με την εργογραφία του οποίου έχετε ασχοληθεί ενδελεχώς, πρωτοπόρο κατά τη γνώμη σας;

Το βασικότερο είναι η ειλικρίνεια του: είναι ο πρώτος συνθέτης στην ιστορία που έθεσε τον εαυτό του ως αντικείμενο παρακολούθησης. Εκφράζει όλα όσα αισθάνεται μέσω της μουσικής, χωρίς κάποιο φίλτρο, της επιτρέπει να γίνει ο καθρέφτης της ψυχής του. Έτσι, παρουσιάζει τη χαρά και τη λύπη του, την αισιοδοξία και την απελπισία. Εμείς οφείλουμε να αναγνωρίσουμε όλες τις πλευρές των συναισθημάτων του και να προσπαθήσουμε να τις περάσουμε στο κοινό.


— Έχετε διευθύνει περισσότερες από 1400 συναυλίες με τουλάχιστον 100 διαφορετικές Ορχήστρες. Ποια τα κυρίαρχα συναισθήματα όταν ανεβαίνετε στο πόντιουμ; Πλέον υπάρχει άγχος ή κυριαρχεί ο ενθουσιασμός;

Όταν ανεβαίνω στο πόντιουμ, το μόνο που με απασχολεί είναι πως θα εκτελέσουμε το έργο που μας παρέδωσε ο συνθέτης, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Όσο περνάνε τα χρόνια δεν αισθάνομαι τόσο αγχωμένος ή εξαντλημένος, όπως στις πρώτες μου συναυλίες. Θυμάμαι ότι έκλαιγα μετά την πρώτη συναυλία που διηύθυνα, γιατί μετά από τόσους μήνες προετοιμασίας είχε πλέον τελειώσει.


— Δίνετε ιδιαίτερη βαρύτητα στη διδασκαλία, η οποία θεωρείτε ότι δεν περιορίζεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, αλλά αφορά και τη μετάδοση αξιών στους μαθητές σας. Ποιες αξίες πιστεύετε ότι εκφράζονται μέσα από τη μουσική;

Ο ανθρωπισμός και η αναζήτηση της αλήθειας - στην περίπτωσή μας σημαίνει να ακολουθεί κανείς τις ιδέες του συνθέτη και να μην επιβάλλει τη βούλησή του ενάντια στην πρόθεση του δημιουργού.

Ούρος Λάγιοβιτς: «Η κριτική είναι το σημείο αναφοράς μου» Facebook Twitter
Όταν ανεβαίνω στο πόντιουμ, το μόνο που με απασχολεί είναι πως θα εκτελέσουμε το έργο που μας παρέδωσε ο συνθέτης, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.


— Τι είναι για σας μουσική;

Η μουσική είναι η φιλοσοφία ζωής μου, μέσω της οποίας μπορώ να μεταδώσω στο κοινό, σε όσους με ακούνε, τις σκέψεις μου, τις απόψεις μου και τις πεποιθήσεις μου.


— Γνωρίζετε πλέον πολύ καλά το αθηναϊκό κοινό. Ποιες οι ιδιαιτερότητες που έχετε παρατηρήσει σχετικά με την πρόσληψη της μουσικής;

Το ελληνικό κοινό είναι πολύ ευθύ και αντιδρά αυθόρμητα και άμεσα σε ό,τι προσλαμβάνει.

— Πως πιστεύετε ότι πρέπει να προσέρχεται ένας ακροατής στη συναυλία, ώστε να αντλήσει το μέγιστο της εμπειρίας;

Είμαι πεπεισμένος για τη μεγάλη αποστολή της μουσικής υπό την έννοια του Πλάτωνα, ο οποίος είπε ότι η ανθρώπινη ψυχή είναι σαν μια άρπα - πρέπει να την κουρδίσεις. Αυτή είναι η λειτουργία της μουσικής, πρέπει να αγγίξει την ανθρώπινη ψυχή και ίσως να την εναρμονίσει με το σύμπαν. Για αυτό δεν χρειάζεται να έχει κάποιος ακροατής εμπειρία, πρέπει μόνο να έχει μια ευαισθησία για τη μουσική.


— Ποιες οι ηρωικές μορφές στη δική σας ζωή και πορεία;

Ο μόνος που επηρέασε τη ζωή και τη δουλειά μου ήταν ο δάσκαλός μου, Hans Swarowsky. Διαφορετικά, δεν έχω ήρωες. Σε κάθε στιγμή της ζωής μου, ήρωές μου είναι φυσικά οι συνθέτες και τα έργα τους. Προσπαθώ να πλησιάσω τις ιδέες και τις προθέσεις τους. Αυτό είναι στην πραγματικότητα η λειτουργία του αρχιμουσικού, στη διαδρομή χρειάζεται να ψάξει την αλήθεια, να βρει τη σωστή ιδέα, το μήνυμα του δημιουργού.


Info:

Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2020, 20:30

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ