Η Ζηνοβία Αρβανιτίδη εμπνεύστηκε τον νέο της δίσκο από μία φράση του Καμί

Η Ζηνοβία Αρβανιτίδη εμπνεύστηκε τον νέο της δίσκο από μία φράση του Καμί Facebook Twitter
«Θεωρώ πως το πιο δύσκολο για έναν συνθέτη είναι να καταφέρει να γράψει μια μελωδία που να μπορεί να σταθεί μόνη της, απογυμνωμένη από οποιαδήποτε ενορχήστρωση ή παραγωγή, και αυτή να έχει κάτι σημαντικό να πει χωρίς να επαναλαμβάνεται ή να γίνεται αδιάφορη»
2

«Υπάρχει η ζωή και υπάρχει ο θάνατος, στο ενδιάμεσο υπάρχει ομορφιά και μελαγχολία». Αυτό το απόφθεγμα του Αλμπέρ Καμί επιχείρησε να μετουσιώσει σε πανέμορφη κινηματογραφική μουσική η Ζηνοβία Αρβανιτίδη μέσα από το δεύτερο προσωπικό της άλμπουμ «Ivory», στο οποίο ταιριάζει γάντι η έκφραση «σαν το soundtrack για μια ταινία που ακόμη δεν έχει γραφτεί».

Είναι ένας δίσκος σύγχρονης κλασικής μουσικής, ο οποίος όμως δεν μένει προσκολλημένος στα στενά όρια της συγκεκριμένης φόρμας. Τα πλούσια έγχορδα στο «Invisible», η μεγαλόψυχη, ορχηστρική εξέλιξη του «Parting Ways» και η νοσταλγική μελόντικα στο «Duende» αποδεικνύουν πως δεν έχουμε να κάνουμε με έναν ακόμα τυπικό δίσκο του συγκεκριμένου, παλιού, αλλά συνεχώς εξελισσόμενου ήχου.

«Θεωρώ πως το πιο δύσκολο για έναν συνθέτη είναι να καταφέρει να γράψει μια μελωδία που να μπορεί να σταθεί μόνη της, απογυμνωμένη από οποιαδήποτε ενορχήστρωση ή παραγωγή, και αυτή να έχει κάτι σημαντικό να πει χωρίς να επαναλαμβάνεται ή να γίνεται αδιάφορη».

Αυτή η σκέψη αποτέλεσε τη βάση των κομματιών του «Ivory», του οποίου ο τίτλος συμβολίζει όχι μόνο το χρώμα των πλήκτρων του πιάνου αλλά και την αγνότητα στον τρόπο έκφρασης και επικοινωνίας της μουσικής, όπως μου αποσαφηνίζει η Ζηνοβία.

Είναι ένας δίσκος σύγχρονης κλασικής μουσικής, ο οποίος όμως δεν μένει προσκολλημένος στα στενά όρια της συγκεκριμένης φόρμας. Τα πλούσια έγχορδα στο «Invisible», η μεγαλόψυχη, ορχηστρική εξέλιξη του «Parting Ways» και η νοσταλγική μελόντικα στο «Duende» αποδεικνύουν πως δεν έχουμε να κάνουμε με έναν ακόμα τυπικό δίσκο του συγκεκριμένου, παλιού, αλλά συνεχώς εξελισσόμενου ήχου.

Το «Ivory» κυκλοφόρησε στις 29 Μαρτίου, την Παγκόσμια Ημέρα Πιάνου, μέσα από την ανεξάρτητη δισκογραφική, με έδρα την Σιγκαπούρη, Kitchen Label, με την οποία η Ζηνοβία συνεργάζεται εδώ και αρκετά χρόνια, εμπιστευόμενη την αισθητική και την προσοχή στην επικοινωνία του ιδιοκτήτη της Ricks Ang.

Το άλμπουμ έχει λάβει μέχρι στιγμής εξαιρετικές κριτικές από εναλλακτικά μουσικά sites και επιδραστικά blogs του εξωτερικού, με τη Norman Records να τονίζει πως πρόκειται για έναν «αβάσταχτα όμορφο δίσκο».

Πώς νιώθει, λοιπόν, η Ζηνοβία γι' αυτήν την τόσο ενθουσιώδη υποδοχή της νέας της δουλειάς; «Είμαι πραγματικά ευγνώμων για τη θερμή ανταπόκριση του κόσμου. Όταν αυτά που έχω να πω με τη μουσική μου γίνονται αποδεκτά με την ίδια αγάπη που τα δημιούργησα, η χαρά που νιώθω είναι τεράστια. Είτε οι αποδέκτες είναι πολλοί είτε μόνο ένας, το συναίσθημα είναι πάντα ίδιο. Η επιτυχία για μένα είναι ότι κατάφερα να ολοκληρώσω μια δουλειά στην οποία έδωσα τον καλύτερό μου εαυτό ως τώρα, και με κάνει να αισθάνομαι περήφανη».

 

Ζηνοβία Αρβανιτίδη - Fluttering (Official Music Video)

Έπειτα τη ρωτάω για τη ρήση του Καμί που ενέπνευσε το «Ivory». «Η φράση αυτή συνοψίζει την αντίληψη που έχω για τη ζωή και τον τρόπο που δημιουργώ και αισθάνομαι» μου εξηγεί η Ελληνίδα συνθέτρια και συνεχίζει: «Σε όλα υπάρχει μια γέννηση, ένας θάνατος και το "ανάμεσα", που άλλοτε διέπεται από χαρά κι άλλοτε από λύπη. Η τέχνη ως ένας ανθρώπινος τρόπος επικοινωνίας και έκφρασης έχει να κάνει με τη δημιουργικότητα, τη διανόηση και τη φαντασία. Όταν είναι ουσιαστική, ο ρόλος της είναι όχι μόνο να αφυπνίζει την ψυχή και το πνεύμα αλλά και να θίγει μεγάλα ερωτήματα ή να δημιουργεί ακόμα περισσότερα. Δεν πιστεύω ότι μπορεί να δώσει απαντήσεις στο μυστήριο της ύπαρξης, όμως είναι ικανή, ως έναν βαθμό, να αποτελεί λόγο ύπαρξης».

Η τέχνη της μουσικής μπήκε από νωρίς στη ζωή της Ζηνοβίας και αναμφίβολα απέκτησε πολύ σημαντική θέση στη ζωή της.

Μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον όπου ακουγόταν πολύ η κλασική, η ηλεκτρονική και η τζαζ μουσική, ενώ θυμάται τον εαυτό της να δακρύζει από πολύ μικρή ηλικία στο άκουσμα της μουσικής του animation «The Snowman» του Howard Blake και να εκφράζει την επιθυμία της να γράψει και η ίδια μουσική για ταινίες στο μέλλον.

Έτσι, ξεκίνησε μαθήματα πιάνου από τα οκτώ της και συνέθεσε τα πρώτα της κομμάτια λίγο πριν από την εφηβεία. Παρά την αρχική της πορεία προς την κατεύθυνση της Νομικής, αποφάσισε, με τη στήριξη των γονιών της, να εμπιστευτεί την καλλιτεχνική της φλέβα, παίρνοντας τελικά πτυχίο Φούγκας και Μουσικής Τεχνολογίας.

Τα χρόνια που ακολούθησαν γέμισε το βιογραφικό της με ποικίλες ενδιαφέρουσες εμπειρίες στον κόσμο της μουσικής: συμμετείχε αρχικά σε ένα dark-wave συγκρότημα διασκευών με το όνομα Decode, με αφορμή το οποίο ασχολήθηκε πιο εξειδικευμένα με τη μουσική παραγωγή, στην πορεία εργάστηκε επαγγελματικά ως μουσικός δίπλα σε καταξιωμένα εγχώρια ονόματα, όπως ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας και ο Μπάμπης Στόκας κ.ά., τo 2012 συνεργάστηκε με τον Έλληνα μουσικό Hior Chronik υπό το όνομα Pill-Oh για τη δημιουργία του δίσκου «Vanishing Mirror», και το επόμενο έτος κυκλοφόρησε την προσωπική της συλλογή κομματιών με τίτλο «The gift of affliction».

 

Το Communicating Vessels από την προσωπική της συλλογή κομματιών με τίτλο «The gift of affliction».

Στο διάστημα μέχρι την κυκλοφορία του «Ivory» συνέβησαν αρκετές αλλαγές στη ζωή της Ζηνοβίας, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Αρχικά, εστίασε στη σύνθεση μουσικής για θεατρικές παραστάσεις, ταινίες μικρού μήκους και τηλεοπτικές σειρές, «μια διαδικασία εντελώς διαφορετική από το γράψιμο των προσωπικών μου δίσκων, μέσα από την οποία είναι πολύ δύσκολο να αποφευχθούν ορισμένοι επώδυνοι συμβιβασμοί», όπως μου εξηγεί.

Πιο συγκεκριμένα, συνέθεσε τη μουσική του animation μεγάλου μήκους «Από τη Γη στη Σελήνη» του Άγγελου Σπάρταλη με τις σπουδαίες, ερμηνευτικές συμμετοχές του Ψαραντώνη και του Διονύση Σαββόπουλου, έγραψε το soundtrack για τη ρωσική τηλεοπτική μίνι σειρά «Godfather» και πρόσφερε τις καλλιτεχνικές της υπηρεσίες σε μια θεατρική παράσταση που ανέβηκε στο Λονδίνο.

Παράλληλα, η Ζηνοβία γνώρισε τον άντρα της ζωής της, ο οποίος είναι Γάλλος, και μετακόμισαν στο Μπορντό, «μια πανέμορφη, γραφική πόλη, γεμάτη πράσινο και με πολύ καλή ποιότητα ζωής, η οποία με εμπνέει πολύ από πλευράς αισθητικής και μου προσφέρει την ψυχική ηρεμία που χρειάζομαι για να γράφω, γιατί οι ρυθμοί ζωής δεν είναι τόσο έντονοι όσο στην Αθήνα» μου εξηγεί.

Επιστρέφοντας στη συζήτηση για το «Ivory», της επισημαίνω πως πρόκειται για έναν δίσκο με ένα βαθιά νοσταλγικό στοιχείο, το οποίο, πέρα από τη μουσική, υπογραμμίζεται εντονότερα και με τον τίτλο της τελευταίας κατά σειρά σύνθεσης «Time». Θέλω να μάθω, λοιπόν, για τη σχέση της με το παρελθόν και τις αναμνήσεις.

Η Ζηνοβία Αρβανιτίδη εμπνεύστηκε τον νέο της δίσκο από μία φράση του Καμί Facebook Twitter
Για μένα η μνήμη είναι ένα καθοριστικό στοιχείο της συνείδησης. Χωρίς αυτήν δεν θα μπορούσα να προσδιορίσω ποια είμαι.

«Για μένα η μνήμη είναι ένα καθοριστικό στοιχείο της συνείδησης. Χωρίς αυτήν δεν θα μπορούσα να προσδιορίσω ποια είμαι. Είμαι οι αναμνήσεις μου, οι εμπειρίες μου, και αυτές δεν θα πάψουν ποτέ να είναι αναπόσπαστο κομμάτι μου.

Όταν γράφω μουσική, μπαίνω σε έναν κόσμο απ' όπου το στοιχείο αυτό βγαίνει υποσυνείδητα με έντονο τρόπο. Στην καθημερινή μου ζωή η μνήμη μου είναι, θα έλεγα, επιλεκτική. Δεν μου αρέσει να ζω στο παρελθόν, προτιμώ να ζω στο παρόν με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Άλλωστε κι ο χρόνος έχει πάντα την ίδια κατεύθυνση».

Ακούγοντας προσεχτικά το «Ivory», συνειδητοποιώ πως η φιλοσοφία του είναι κοινή με αυτή της δημιουργού του, η οποία μεταφέρεται και στην εμπειρία της ακρόασης: παρόλο που οι μελωδίες δημιουργούν αρχικά την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα συνονθύλευμα αναμνήσεων και νοσταλγικών σκέψεων, μέχρι το φινάλε, το παρελθόν έχει μετατραπεί σε έναν τόπο χρήσιμο, απ' όπου αντλεί μαθήματα και μόνο. Τελικά, αυτό που έχει σημασία είναι το μέλλον.

«Υπάρχει η ζωή και υπάρχει ο θάνατος, στο ενδιάμεσο υπάρχει ομορφιά και μελαγχολία». Τώρα υπάρχει και το «Ivory» για να μας υπενθυμίζει ευγενικά και τα δύο άκρα, από μια μουσικό που είναι ικανή για περισσότερους εξαιρετικούς δίσκους στο μέλλον.

Info:

Το «Ivory» κυκλοφόρησε στις 29 Μαρτίου από την Kitchen Label. Παρακάτω θα βρείτε χρήσιμα links για να ακούσετε και να αγοράσετε τη μουσική της Zηνοβίας:

https://soundcloud.com/zinoviaarvanitidi

https://www.facebook.com/ZinoviaMusic/

https://www.kitchen-label.com/artists/zinovia-arvanitidi/

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

σχόλια

1 σχόλια