Γιατί «καίει» τόσο πολύ το «This is America» του Childish Cambino;

Γιατί «καίει» τόσο πολύ το «This is America» του Childish Cambino; Facebook Twitter
Δεν είναι η πρώτη φορά που συναντά κανείς κοινωνικό σχολιασμό στην μουσική του Childish Gambino, του μουσικού alter ego του πολυτάλαντου δημιουργού Donald Glover. Ο Glover έχει γράψει ιστορία με το τηλεοπτικό «Atlanta», κερδίζοντας το πρώτο μαύρο Emmy για τη σκηνοθεσία κωμικής σειράς.
4

Όποιος είπε ότι το σύγχρονο χιπ-χοπ έχει χάσει τον πολιτικό χαρακτήρα του, ας το ξανασκεφτεί επειδή ο Childish Gambino μόλις κυκλοφόρησε το πιο πολιτικό τραγούδι της χρονιάς (και βίντεο). Και δεν έχει να κάνει καθόλου με συμβολισμό.

Τα μηνύματα του κομματιού είναι ξεκάθαρα. Επιπλέον, υποδηλώνει μια έντονη στροφή, γενικότερα, των μαύρων καλλιτεχνών σε πιο συγκρουσιακή μουσική και από ό,τι φαίνεται στον χορό δεν είναι μόνο ο Kendrick Lamar.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συναντά κανείς κοινωνικό σχολιασμό στην μουσική του Childish Gambino, του μουσικού alter ego του πολυτάλαντου δημιουργού Donald Glover. Ο Glover έχει γράψει ιστορία με το τηλεοπτικό Atlanta, κερδίζοντας το πρώτο μαύρο Emmy για τη σκηνοθεσία κωμικής σειράς.

Ακόμη και ο υποτιθέμενα χαζός τρόπος που χορεύει ο Gambino ή οι μορφασμοί του έχουν προκαλέσει σε σύντομο χρονικό διάστημα άπειρα ποστ που αναλύουν ότι γίνονται με σκοπό να σε αποσπάσουν από το τι συμβαίνει πραγματικά στο φόντο της αποθήκης.

Δεν θα μπορούσε να έχει πιο κατάλληλο timing με αυτό το καυστικό βίντεο για την οπλοκατοχή στις ΗΠΑ. Πληροφοριακά, το βίντεο ανέβηκε στο YouTube μετά την πρεμιέρα του κομματιού στο SNL όπου τα σκετς που επιμελήθηκε είναι πραγματικά εμπνευσμένα.

Πριν από μερικές μέρες, ένας άλλος σουπερστάρ του χιπ-χοπ, ο Kanye West ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων με τις απογοητευτικές δηλώσεις του: πρώτα ότι στηρίζει τον συντηρητικό Αμερικανό Πρόεδρο και μετά, κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξής του στο TMZ, ότι «τα 400 χρόνια σκλαβιάς είναι θέμα επιλογής για τους Αφροαμερικανούς.»

Ήταν τόσο ακατανόητη η δήλωσή του που προβλημάτησε αρκετούς, εξόργισε άλλους και σίγουρα έχει προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στην καριέρα του. Την επόμενη μέρα κανείς δεν συζητούσε για τα δύο νέα κομμάτια που μόλις κυκλοφόρησε. Ελάχιστοι τα άκουσαν.

Αν η Αμερική ήταν μια υγιής κοινωνία, οι δηλώσεις του West δεν θα θεωρούνταν τόσο προσβλητικές. Όμως αυτή τη στιγμή είναι ένα έθνος χωρισμένο από τις φυλετικές ανισότητες, τη φτώχεια και την κατάχρηση εξουσίας από όποιον κουβαλάει ένα όπλο, οπότε δεν χρειάζεται να εξετάσουμε περαιτέρω γιατί ο εφιαλτικός κόσμος που περιγράφει ο Cambino στο «This is America» προκάλεσε επίσης μια ανάλογη σοκαριστική αντίδραση.

 

Childish Gambino - This is America

Κι ενώ όλοι σκίζουν τα ρούχα τους στα social media, ανάμεσα τους και ο Trent Reznor των Nine Inch Nails, η πλειοψηφία της λευκής συντηρητικής Αμερικής το μόνο που μπορεί να του προσάψει είναι το πόσο χάλια μουσική είναι.

Έρχεται από το πουθενά σαν απάντηση και στον West ενώ αντανακλά τα λόγια του δημοσιογράφου στο TMZ που τόλμησε να διαφωνήσει ανοικτά μαζί του. «Δεν νομίζω ότι σκέφτεσαι τίποτα» είπε και πρόσθεσε: «Αυτό που πετυχαίνεις είναι η απουσία της σκέψης. Έχεις το δικαίωμα της γνώμης σου και να κάνεις ότι θέλεις αλλά υπάρχουν γεγονότα και πραγματικές συνέπειες στον κόσμο πίσω από αυτά που είπες.

Ενώ εσύ κάνεις μουσική και είσαι καλλιτέχνης και ζεις τη ζωή που έχεις κερδίσει επειδή είσαι μια ιδιοφυΐα, οι υπόλοιποι από εμάς στην κοινωνία πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτές τις απειλές στη ζωή μας. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε την περιθωριοποίηση που υπάρχει από τα 400 χρόνια σκλαβιάς που είπες μόλις ότι ήταν επιλογή μας. Είμαι απίστευτα πληγωμένος που έχεις μεταμορφωθεί σε κάτι που για μένα δεν είναι πραγματικό».

Τo τραγούδι και το βίντεο (που έχει σκηνοθετήσει ο Huro Murai, κι αυτός από την ομάδα του Altanta) είναι φτιαγμένα έτσι ώστε να καυτηριάζουν χιπ-χοπ στερεότυπα, υπάρχει σάτιρα ακόμη και μέσα στη μουσική, ενώ παράλληλα απεικονίζουν μια άλλη πλευρά της Αμερικής, βουτηγμένη στην αστυνομική βία, τον ρατσισμό, τις ταραχές, τα ναρκωτικά.

Ένα δυστοπικό περιβάλλον όπου τα όπλα έχουν περισσότερη αξία από την ανθρώπινη ζωή και τα μεταχειρίζονται με περισσότερη ευαισθησία. Το σκηνικό είναι μια αποθήκη όπου ένας γυμνόστηθος Gambino χορεύει περίεργα ενώ τον συνοδεύει σε κάποια φάση μια παρέα από σχολιαρόπαιδα.

Ακόμη και ο υποτιθέμενα χαζός τρόπος που χορεύει ο Gambino ή οι μορφασμοί του έχουν προκαλέσει σε σύντομο χρονικό διάστημα άπειρα ποστ που αναλύουν ότι γίνονται με σκοπό να σε αποσπάσουν από το τι συμβαίνει πραγματικά στο φόντο της αποθήκης.

Ως τραγούδι, εναλλάσσεται σε ρυθμό μεταξύ γλυκανάλατης γκόσπελ και trap. Το ραπάρισμά του αποσυντονίζει τη διάθεση με σκοτεινές ρίμες όπως «This is America / Don't catch you slippin' up / Look how I'm livin' now / Police be trippin' now / Yeah, this is America / Guns in my area (word, my area) / I got the strap / I gotta carry 'em», για να πάρουμε μια ιδέα.

Το «This is America» είναι το πρώτο κομμάτι από το τελευταίο άλμπουμ του Gambino ο οποίος ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από τη μουσική και θα αφοσιωθεί στην καριέρα του ως ηθοποιός και σεναριογράφος.

Σίγουρα απευθύνεται κυρίως στο αμερικανικό κοινό αλλά, μιας και η μουσική είναι παγκόσμια, δεν γίνεται να το αγνοήσεις όπου και να βρίσκεσαι. Βέβαια, το να μην σου αρέσει ή να μην το πιάνεις είναι ανθρώπινο, το να το σχολιάζεις όμως μόνο το πόσο κακό είναι, ως γενικότερο παράδειγμα του πόσο φτωχή είναι η μουσική σήμερα, κρύβει μάλλον αφέλεια ή άγνοια. Μπορούμε όμως στη σημερινή εποχή να είμαστε τόσο αφελείς;

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Ναι οκ σημαντικός ο κοινωνικός προβληματισμός το τραγουδάκι όμως είναι όντως σ***α. Τώρα για την άλλη περιπτωσαρα τον Kayne τι να πω. Με τα μυαλά που κουβαλούν οι Αμερικάνοι τον βλέπω να υπουργοποιείται στην επόμενη θητεία Trump
Θα διαφωνήσω σχετικά με την ποιότητα του τραγουδιού. Είναι ανατριχιαστικά καλό.Το video είναι δυνατό, αλλά η μουσική είναι που συναρπάζει.Δεν θα έλεγα γλυκανάλατα τα σημεία gospel, είναι περισσότερο αφρικάνικα παρά αμερικάνικά και μου θυμίζουν πολύ Paul Simon και Peter Gabriel.Μου θυμίζει λίγο μια άλλη ραπ παρωδία της Natalie Portman στο SNL.Ποιός θα περίμενε ότι ο συνονόματος του Danny Glover θα ήταν τόσο ταλαντούχος.