10 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τους Einstürzende Neubauten

10 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τους Einstürzende Neubauten Facebook Twitter
Οι Neubaten είναι από τα λίγα συγκροτήματα που συνεχίζουν να φτιάχνουν τα δικά τους, αυτοσχέδια όργανα και να τα κουβαλούν μαζί τους στις συναυλίες μέχρι και σήμερα.
1

Οι Einstürzende Neubauten δημιουργήθηκαν το 1980 στο Δυτικό Βερολίνο −όταν υπήρχε ακόμη Τείχος− από τους Blixa Bargeld, Beate Bartel, Gudrun Gut και N.U. Unruh. Ο Blixa Bargeld και ο Unruh ήταν συμμαθητές. Μετά από λίγο καιρό, τα δύο γυναικεία μέλη, η Bartel και η Gut, αποχώρησαν από το γκρουπ. Τη θέση τους πήρε ο 15χρονος τότε Alexander Hacke, με την ιδιότητα του ηχολήπτη και πολυοργανίστα. Το όνομά τους μεταφράζεται στα ελληνικά ως «κατεδαφιζόμενα νέα κτίρια». Το σημερινό line-up απαρτίζεται από τους Blixa Bargeld (φωνή, κιθάρα, πλήκτρα), Alexander Hacke (μπάσο, κιθάρα), N.U. Unruh (χειροποίητα όργανα, κρουστά), Jochen Arbeit (κιθάρα) και Rudolf Moser (χειροποίητα όργανα, κρουστά).

• Το 1981 ο ερχομός του F.M. Einheit, ή αλλιώς Mufti, στο γκρουπ ήταν καθοριστικός για τον βαρύ, βιομηχανικό, πανκ ήχο που τους χαρακτήρισε τα επόμενα χρόνια. Το πρώτο τους άλμπουμ είχε τίτλο «Kollaps». Ο Mufti θα αποχωρήσει από το συγκρότημα το 1995 κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων του «Ende Neu». Αν και κανείς δεν δίνει λεπτομέρειες για τον λόγο της αποχώρησής του, ο ίδιος είπε σε κατοπινές συνεντεύξεις του ότι αποχώρησε λόγω δημιουργικών διαφορών και ότι ο Bargeld τον αγνοούσε συνέχεια. Αρκετοί εικάζουν ότι καβγάδισαν πολύ άγρια επειδή ο τελευταίος ήθελε να αλλάξει τον ήχο του γκρουπ ώστε να γίνει πιο μελωδικός – πράγμα που έγινε στην πορεία. Από τότε ο Bargeld έχει αποκτήσει τη φήμη του δύσκολου και της «ντίβας», ενώ πολύ συχνά σχολιάζονται αρνητικά από οπαδούς του γκρουπ οι παραξενιές του, όπως το ότι χαμηλώνει το μπάσο του Hacke κατά τη διάρκεια των συναυλιών τους για να ακούγεται περισσότερο η φωνή του. 

• Οι Neubaten είναι από τα λίγα συγκροτήματα που συνεχίζουν να φτιάχνουν τα δικά τους, αυτοσχέδια όργανα και να τα κουβαλούν μαζί τους στις συναυλίες μέχρι και σήμερα. Ξεκίνησαν να το κάνουν επειδή δεν είχαν λεφτά να αγοράσουν κανονικά. Οι βιομηχανικοί ήχοι τους προέρχονται από αντικείμενα που βρίσκουν στα παλιοσίδερα και τα τροποποιούν, όπως οι λαμαρίνες. Χρησιμοποιούσαν ακόμη και εργαλεία, όπως τρυπάνια και σφυριά. Στις πιο θρυλικές τους εμφανίσεις τη δεκαετία του ’80, με τον Einheit, έβαζαν φωτιά και κατέστρεφαν όλη τη σκηνή, ενώ κοπανούσαν με μανία όποιο μεταλλικό αντικείμενο έβρισκαν μπροστά τους.

10 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για τους Einstürzende Neubauten Facebook Twitter
Οι Einstürzende Neubauten ήταν η πρώτη μπάντα που χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο και τους φαν της για να χρηματοδοτήσει τα άλμπουμ της. Θα έλεγε κάποιος ότι είναι προπομποί του crowdfunding.

• Το 1983, ο Blixa Bargeld γίνεται μέλος των Birthday Party, του πρώτου συγκροτήματος του Nick Cave. Όταν αυτοί διαλύονται, θα συνεχίσει ως full-time μέλος των Bad Seeds μέχρι το 2003, απ’ όπου θα φύγει για να αφοσιωθεί στους Neubaten. O Nick Cave κάποια στιγμή δήλωσε ότι είναι το πιο «καμένο» άτομο που έχει γνωρίσει ποτέ, όπως επίσης και ότι οι χαρακτηριστικές κραυγές του είναι «ένας ήχος που περιμένεις να ακούσεις από γάτες που τις πνίγουν ή ετοιμοθάνατα παιδιά». Το 1990, o Bargeld αποκήρυξε το πανκ look που τον έκανε διάσημο στις αρχές της καριέρας του και άρχισε να φορά κοστούμι στις ζωντανές εμφανίσεις του γκρουπ. Παράτησε το σχολείο στα 13 του και είναι αυτοδίδακτος μουσικός.

• Για ένα από τα πιο εμβληματικά άλμπουμ τους, το «Halber Mensch», το τρίτο κατά σειρά κυκλοφορίας, συνεργάστηκαν με τον Ιάπωνα σκηνοθέτη Sogo Ishii, τον δημιουργό του «Burst City», του φιλμ που ξεκίνησε το κινηματογραφικό cyberpunk κίνημα. Κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας τους στην Ιαπωνία, ο Ishii τους κινηματογράφησε να ερμηνεύουν ζωντανά όλο το άλμπουμ. Μπορείτε να δείτε όλο το φιλμ εδώ: 

 

• Οι Einstürzende Neubauten ήταν η πρώτη μπάντα που χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο και τους φαν της για να χρηματοδοτήσει τα άλμπουμ της. Θα έλεγε κάποιος ότι είναι προπομποί του crowdfunding. Το 2002 λάνσαραν την επίσημη ιστοσελίδα τους και από κει ζητούσαν από τους φαν τους να αγοράσουν το επόμενο άλμπουμ τους πριν ακόμα ηχογραφηθεί. Με αυτό τον τρόπο έμπαιναν κατευθείαν στο στούντιο, χωρίς να χάνουν χρόνο με τις δισκογραφικές εταιρείες για το μάρκετινγκ. Οι supporters, όπως ονόμαζαν τους φαν τους αφού αγόραζαν το άλμπουμ, είχαν αποκλειστική πρόσβαση στις ηχογραφήσεις του. Στα δύο πρώτα supporter albums μπορούσαν να τους βλέπουν εν ώρα εργασίας μέσω μιας web-cam που υπήρχε στο στούντιο. Μπορούσαν, επίσης, να έρχονται σε απευθείας επαφή με την μπάντα, να κάνουν σχόλια για τη μουσική και να επηρεάζουν το αποτέλεσμα.

• Το διάσημο λογότυπό τους απεικονίζει μια ανθρώπινη μορφή. Έχει δύο χέρια και δύο πόδια (το ένα κοντύτερο από το άλλο), αδύνατο σώμα και στρογγυλό κεφάλι με έναν κύκλο στην μέση. Δεν είναι δικής τους έμπνευσης. Είναι ένα αρχαίο σύμβολο που προέρχεται είτε από το Stonehenge ή από τους Ολμέκους, μια φυλή αυτοχθόνων του Μεξικού. Το σύμβολο ανακαλύφθηκε σε μια σπηλιά στο κεντρικό Μεξικό και χρονολογείται γύρω στα 700-1200 μ.Χ. Ο Blixa Bargeld είπε ότι το είδε για πρώτη φορά το 1980, όταν έκανε μια έρευνα στη μυθολογία. Έχουν δοθεί πολλές ερμηνείες για τη σημασία του, από το ότι συμβολίζει τον ήλιο μέχρι και ότι απεικονίζει έναν διαστημάνθρωπο. Αν και αρχαίο σύμβολο, έχει συνδεθεί άρρηκτα με το συγκρότημα. Μουσικοί όπως ο Henry Rollins το έχουν κάνει τατουάζ, ενώ κάποιος μπορεί να το δει στην ταινία «30 days of night», στο manga «Eden: Its an endless world!», σε μια σκηνή του anime Monster, στο κόμικ του Grant Morrison «The Filth» και στο γαλλικό φιλμ κινουμένων σχεδίων «Persepolis».

• Σε ένα από τα πιο αξιοπερίεργα βίντεο που κυκλοφόρησαν ποτέ στο Διαδίκτυο σχετικά με την μπάντα, ο Blixa Bargeld εμφανίζεται να μαγειρεύει ριζότο με μαύρο καλαμάρι σε μια γερμανική εκπομπή μαγειρικής. Ο Blixa σχολιάζει πόσο καλά είναι τα κεραμικά μαχαίρια, αν και σπάνε εύκολα, ενώ αρνείται να απαντήσει στην ερώτηση του παρουσιαστή σχετικά με το αν το ριζότο (!) του θυμίζει κάτι συγκεκριμένο. Λέει, απλώς, ότι η μαγειρική είναι γι’ αυτόν «ένα σχολείο αισθησιακών απολαύσεων!». 

 

• Η πρώτη φορά που ήρθαν στην Αθήνα ήταν τον Σεπτέμβριο του 2000, για μια συναυλία στο Θέατρο Βράχων. Αργότερα, το 2003, ο Blixa έκανε μια αξιομνημόνευτη σόλο εμφάνιση πάνω σε μια αναπηρική καρέκλα στο Gagarin 205 − έχει έρθει άπειρες φορές στην Αθήνα με τον Nick Cave και τους Bad Seeds. Την τελευταία φορά που τους είδαμε εδώ ήταν το 2010, στο Fuzz.
 
• Θεωρούνται τόσο σημαντικοί στη Γερμανία, που πρόσφατα ήταν ένα από τα συγκροτήματα που εγκαινίασαν το πρόγραμμα της Φιλαρμονικής του ποταμού Έλβα στο Αμβούργο, της περίφημης Elbphilharmonie, και η εμφάνισή τους μεταδόθηκε ζωντανά. 


Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Rock in Athens 1985 – φωτογραφικές αποτυπώσεις ενός ηχητικού μύθου

Μουσική / Rock in Athens 1985 – φωτογραφικές αποτυπώσεις ενός ηχητικού μύθου

Τριάντα τρία χρόνια μετά, το τόσο ιδιαίτερο εκείνο φεστιβάλ στο Καλλιμάρμαρο όπου εκπροσωπήθηκε η μουσική «αφρόκρεμα» της εποχής, mainstream κι εναλλακτική ταυτόχρονα, ξαναζωντανεύει μέσα από το λεύκωμα του Γιώργου Τουρκοβασίλη
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάτι Σμιθ: «Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να κρατά το όνομά του καθαρό»

Συνεντεύξεις / Πάτι Σμιθ: «Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να κρατά το όνομά του καθαρό»

Η 72χρονη απόγονος των Μπιτ και «νονά του πανκ» μιλά με την χαρακτηριστική της ειλικρίνεια περί μητρότητας και παλιάς Νέας Υόρκης, περί ζωής και θανάτου, περί έρωτος και καφέ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

σχόλια

1 σχόλια