Απεργία την Πρωτομαγιά

Πάτι Σμιθ: «Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να κρατά το όνομά του καθαρό»

Πάτι Σμιθ: «Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να κρατά το όνομά του καθαρό» Facebook Twitter
"Οι μόνοι μου εθισμοί ήταν πάντα και παραμένουν ο έρωτας κι ο καφές".
0

Ακριβώς σχεδόν με το τέλος του μήνα (και του έτους), στις 30 Δεκεμβρίου, η απόγονος των Μπιτ και «νονά του πανκ» θα κλείσει τα 72 και εξακολουθεί να μοιάζει αεικίνητη, δραστήρια και πρόθυμη για καινούρια πράγματα ή νέες αναγνώσεις σταθμών της καριέρας της στον γραπτό λόγο, στη μουσική, στην ερμηνεία.

Στο πλαίσιο αυτής της διαρκούς ανανέωσης στον τρόπο με τον οποίο επιμελείται την κληρονομιά και το θρύλο της, η Πάτι Σμιθ εμφανίστηκε πριν λίγο καιρό στο «off Broadway» Minetta Lane Theatre στο Γκρίνουιτς Βίλατζ της Νέας Υόρκης μαζί με τα παιδιά της Τζάκσον και Τζέσι (κιθάρα και πιάνο αντίστοιχα) σε μια παράσταση που περιλάμβανε απαγγελία ποιημάτων και αποσπασμάτων από τα δύο πολύ επιτυχημένα βιβλία απομνημονευμάτων της «Just Kids» και «M Train» καθώς και εννιά τραγούδια – κομβικούς σταθμούς μιας 45χρονης σχεδόν καριέρας.

Με αφορμή το audiobook που προέκυψε από την παράσταση, έδωσε πριν λίγες μέρες και μια συνέντευξη στο Rolling Stone όπου μίλησε – μεταξύ πολλών άλλων - με ειλικρίνεια και εθιστική θετική διάθεση περί μητρότητας, παλιάς Νέας Υόρκης, περί ζωής και θανάτου, περί έρωτος και καφέ.

Πάτι Σμιθ: «Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να κρατά το όνομά του καθαρό» Facebook Twitter
Πριν λίγο καιρό στο Minetta Lane Theatre στο Γκρίνουιτς Βίλατζ της Νέας Υόρκης σε μια παράσταση - αναδρομή μιας 45χρονης πορείας στη λογοτεχνία και τη μουσική.

Ποια είναι η καλύτερη συμβουλή που σου έχουν δώσει;

Όταν ήμουν πολύ νέα, το 1970 ή το 1971, μου είχαν προσφέρει κάποια στιγμή πολλά λεφτά, αρχικά για μια ταινία και μετά για ένα δίσκο, ήταν όμως το όραμα κάποιου άλλου για το πώς έπρεπε να παρουσιαστώ ως καλλιτέχνιδα. Ο πειρασμός βέβαια ήταν μεγάλος γιατί δεν είχα χρήματα, σ' ένα βιβλιοπωλείο εργαζόμουν περιστασιακά. Πέτυχα λοιπόν τον Γουίλιαμ Μπόροουζ και του ζήτησα τη συμβουλή του. Αυτό μου είπε θα γινόταν το παντοτινό προσωπικό μου «μάντρα»: «Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να κρατά το όνομά του καθαρό».

Τι είναι αυτό που σου λείπει πιο πολύ από τη Νέα Υόρκη των '70s;

Μου λείπει η οικονομική διάρθρωση. Και επίσης μου λείπει κάποια από την αρχιτεκτονική μας που χάθηκε. Και πιο πολύ μου λείπει η πίτσα! Η πίστα κόστιζε τότε 25 σεντς το κομμάτι και ήταν φτιαγμένη αποκλειστικά από φυσικά υλικά, όπου κι αν πήγαινες, και ήταν φανταστική πίτσα παντού. Τώρα, κάνει πέντε δολάρια το κομμάτι και μοιάζει εντελώς ψεύτικη στη γεύση. Το ξέρω ότι είναι μικρό πράγμα, αλλά πολύ ενδεικτικό για τόσα άλλα πράγματα.

Πώς επηρέασε η μητρότητα τη δουλειά σου;

Όταν είσαι νεαρή καλλιτέχνιδα, κατά κάποιον τρόπο νοιώθεις ότι είσαι το κέντρο του σύμπαντος. Όχι απαραίτητα υπεροπτική ή φαντασμένη, αλλά σίγουρα εγωκεντρική. Είναι κι αυτό κομμάτι της ύβρεως του να είσαι καλλιτέχνης. Μόλις όμως αποκτήσεις οικογένεια, διαπιστώνεις ότι δεν είσαι πια το κέντρο του σύμπαντος. Αυτό ήταν ένα μεγάλο μάθημα για μένα. Ευτυχώς, γρήγορα κατάλαβα ότι μπορώ να εξακολουθήσω να κάνω τη δουλειά μου με τους δικούς μου όρους – απλά έπρεπε να λειτουργώ πιο πειθαρχημένα.

Πώς είναι να συνεργάζεσαι και να εμφανίζεσαι στη σκηνή με τα παιδιά σου;

Μ' αρέσει πολύ – οικογένεια είμαστε. Έχουμε τις προσωπικές επαγγελματικές μας υποχρεώσεις, αλλά είμαι ακόμα η μαμά τους, είναι τα παιδιά μου, κάποιες φορές έχει πλάκα, άλλες φορές σου προσφέρει ζεστασιά, παρηγοριά. Λατρεύω επίσης να δουλεύω μαζί τους επειδή και τα δύο έχουν στοιχεία του πατέρα τους [του αείμνηστου κιθαρίστα των MC5, Fred "Sonic" Smith] ως μουσικοί. Είναι σα να τον ενσαρκώνουν και να τον μεγεθύνουν συγχρόνως. Τόσο οι τόνοι της κιθάρας του γιου μου όσο και ο τρόπος που συνθέτει στο πιάνο η κόρη μου, μου θυμίζουν τόσο έντονα τον πατέρα τους που είναι σα να νοιώθω την παρουσία του ανάμεσά μας όταν παίζουμε μαζί.

Πάτι Σμιθ: «Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης είναι να κρατά το όνομά του καθαρό» Facebook Twitter
Με τα παιδιά της Τζέσι και Τζάκσον που συχνά εμφανίζεται μαζί επί σκηνής

Πόσο σε φοβίζει ο θάνατος;

Δε με φοβίζει μάλλον. Αυτό που εννοώ είναι ότι θα ήθελα να ζήσω όσο πιο πολύ γίνεται γιατί έχω πολύ δουλειά να κάνω ακόμη. Έχω τόσες πολλές ιδέες... Θέλω να δω τα παιδιά μου να μεγαλώνουν κι άλλο και να κάνουν πράγματα. Ελπίζω λοιπόν ότι αν φροντίσω τον εαυτό μου, έχω ακόμα καιρό. Ποτέ δεν είχα θέμα εξάλλου με κακές και επιβλαβείς συνήθειες. Οι μόνοι μου εθισμοί ήταν και παραμένουν ο έρωτας κι ο καφές. Οπότε μη με φοβάστε ακόμα.

Με στοιχεία από το Rolling Stone

Συνεντεύξεις
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ