Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Στον μικρόκοσμο των ελληνικών κόμικς τρανς, γκέι και λεσβίες συμμετέχουν ενεργά στη σκηνή, χωρίς κανείς να τους κοιτάει με μισό μάτι. Σχέδιο από το βιβλίο «Πλήττω»
Lgbtqi+

Τα χρώματα της Ίριδας: Οι Έλληνες κομίστες δηλώνουν... παρούσες

Η Βάλια Σκουρτσή γράφει για τους Έλληνες κομίστες που δηλώνουν δημιουργικά τη διαφορετικότητά τους

Τα τελευταία χρόνια, σχεδόν κάθε μήνα, κάπου, κάποιος διοργανώνει ένα φεστιβάλ αυτό-εκδόσεων κόμικς. Συνήθως νέα παιδιά, αλλά και μερικοί παλιοί, με ευλάβεια, ταγμένοι στον χώρο του underground, βγαίνουν στη γύρα να πουλήσουν τα λίγα αντίτυπα της ιστορίας που χώρεσε όλο το ταλέντο και τις ανησυχίες τους και που ελπίζουν ότι θα γίνει το διαβατήριό τους για τη μυθική χώρα όπου οι καλλιτέχνες ζουν από τη δουλειά τους.


Οι περισσότεροι αναλώνονται στο να φτιάξουν έναν σούπερμαν πιο σούπερ απ' τον Σούπερμαν ή ένα σύμπαν σαν αυτό των βιντεοπαιχνιδιών που τους έχει ολοκληρωτικά απορροφήσει από τα παιδικά τους χρόνια.

 

Λίγοι είναι αυτοί που δοκιμάζουν κάτι διαφορετικό, που προσπαθούν μέσα από τα κόμικς τους να πλησιάσουν τον εαυτό τους και να εξερευνήσουν τις αποκλειστικά δικές τους λέξεις, φόρμες και χρώματα. Κι ακόμα λιγότεροι είναι αυτοί που τολμούν να δηλώσουν, μέσα από αυτά, τη διαφορετικότητά τους.


Μεγάλωσα την εποχή του unisex. Τη δεκαετία του '70 οι ήρωές μου, μουσικοί, ζωγράφοι, διανοούμενοι, φορούσαν συχνά ρούχα του αντίθετου φύλου. Αρκετοί από αυτούς δήλωναν ανοιχτά την ομοφυλοφιλία τους και άλλοι απλά, στο πλαίσιο της σεξουαλικής απελευθέρωσης, δοκίμαζαν ανερυθρίαστα τους τότε απαγορευμένους καρπούς.

 

Τρανς, γκέι και λεσβίες συμμετέχουν ενεργά στη σκηνή, χωρίς κανείς να τους κοιτάει με μισό μάτι. Τολμούν και εκτίθενται, δημοσιεύοντας στιγμές από την προσωπική τους ζωή, και φέρουν στο στήθος ως παράσημο τη διαφορετικότητά τους.

 

Γι' αυτό και όταν, στα τέλη της δεκαετίας, πήγαμε με τον Ανταίο τον Χρυσοστομίδη ως συντάκτες του «Θούριου» να πάρουμε συνέντευξη από την ομάδα που μόλις ξεκινούσε να εκδίδει το «Αμφί» δεν περίμενα να συναντήσω «σωσίες» του Σταύρου Παράβα και του Χρόνη Εξαρχάκου. Η διαφορετική σεξουαλικότητα ήταν μέρος της διαφορετικότητας, ένας ακόμα σταθμός στο μόνο της ζωής της γενιάς του '60 ταξίδι, το ταξίδι της αυτοεξερεύνησης.

 

Σχεδόν μισό αιώνα μετά, για την ελληνική κοινωνία είναι σαν να μην πέρασε μια μέρα. Οι άνθρωποι που αρνούνται το φύλο με το οποίο γεννήθηκαν δεν γίνονται αποδεκτοί στην καθημερινότητά μας, όσο κι αν προσπαθεί ο νομοθέτης να τους εντάξει σ' αυτήν.

 

Δίνουμε το πρώτο βραβείο στη φαντασμαγορία του αναδυόμενου φοίνικα της Κοντσίτα, αλλά παράλληλα οδηγούμε, με μεγάλες δόσεις χλευασμού, στη μιζέρια του περιθωρίου το Τζέισον-Αντιγόνη.

 

Κάποιοι προσθέτουν μια πινελιά αλητείας στο δημόσιο πορτρέτο τους, δηλώνοντας ότι έχουν συνευρεθεί σεξουαλικά με άτομα του ίδιου φύλου κι άλλοι δεν αφήνουν να φανεί η σεξουαλική τους ταυτότητα παρά μόνο μετά τον θάνατό τους.

 

Ευτυχώς, στον μικρόκοσμο των ελληνικών κόμικς η κατάσταση είναι διαφορετική. Τρανς, γκέι και λεσβίες συμμετέχουν ενεργά στη σκηνή, χωρίς κανείς να τους κοιτάει με μισό μάτι.

 

Τολμούν να εκτίθενται, δημοσιεύοντας στιγμές από την προσωπική τους ζωή, και φέρουν στο στήθος ως παράσημο τη διαφορετικότητά τους. Θα τα βρείτε δύσκολα, γιατί ακόμα δεν έχουν αποκτήσει τη θέση τους στα κομιξάδικα και στα βιβλιοπωλεία της χώρας, όμως αξίζει να τα ψάξετε.

 

Μαλάκα Λεσβίες!

Η Σμαράγδα, γνωστή στον χώρο ως Σμαρ, περπάταγε μια μέρα με την κοπέλα της στον δρόμο, όταν εκείνη γύρισε και τη φίλησε. Ένας πιτσιρικάς που τις είδε φώναξε «μαλάκα, λεσβίες!». Αυτή η κουβέντα χάρισε τίτλο και υπόσταση σε αυτό που χρόνια πολλά τριβέλιζε το μυαλό της. Κάθισε κι έφτιαξε μια σειρά από γελοιογραφίες με τραγελαφικά επεισόδια που είχε ζήσει, ούσα λεσβία, στην Ελλάδα.

 

Η Σμαράγδα ζωγράφιζε κόμικς από την εποχή του σχολείου. Είχε μια παρέα κοριτσιών που έφτιαχναν εναλλάξ ιστορίες με τους εαυτούς τους και τις αντάλλαζαν για να γελάνε. Με μια άλλη κοριτσοπαρέα αργότερα είχε εκδώσει ένα φανζίν με ταξιδιωτικά κόμικς.

 

Το «Μαλάκα Λεσβίες!» ήταν η ευκαιρία της να απαντήσει με χιούμορ και αυτοσαρκασμό σε όλα αυτά τα ανεκδιήγητα ομοφοβικά και σεξιστικά σχόλια που εκτόξευαν άγνωστοι και φίλοι περιχαρακωμένοι πίσω από τη στερεοτυπική αντίληψη της κοινωνίας. Το πρώτο τεύχος πήγε καλά, αγκαλιάστηκε εξίσου από γκέι και στρέιτ, και τώρα η Σμαρ έχει ήδη έτοιμο το πέμπτο.

 

Εξώφυλλο του «Μαλάκα Λεσβίες!»
Εξώφυλλο του «Μαλάκα Λεσβίες!»

 

Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»
Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»

 

Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»
Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»

 

Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»
Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»

 

Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»
Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»

 

Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»
Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»

 

Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»
Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»

 

Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»
Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»

 

Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»
Σελίδα από το «Μαλάκα Λεσβίες!»

 

Τα τέρατα στη ντουλάπα

Όταν ο Στηβ Στιβακτής ήταν ακόμα κορίτσι, πολύ μικρό, στα γόνατα της γιαγιάς του, εκείνη του έμαθε να ζωγραφίζει μαργαρίτες. Δεν σταμάτησε ποτέ να ζωγραφίζει και, όταν ήρθε η ώρα των Πανελλαδικών, διάλεξε να σπουδάσει κόμικ, εικονογράφηση και δημιουργική γραφή.


Εδώ και δέκα χρόνια ασχολείται επαγγελματικά με την εικονογράφηση βιβλίων για παιδιά και εκπαιδευτικούς, όμως αυτό που του δίνει περισσότερη χαρά είναι να αυτοεκδίδει και να ταξιδεύει από φεστιβάλ σε φεστιβάλ.


Τα πρώτα queer κόμικς του δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Antivirus». Από τότε έχει εκδώσει πολλά με τίτλους ευρηματικούς («Ιδιοτρόπιο», «Σκιτσούχτρα», «Σαχλοπαίγνια», «Λάθος στο Πρακτορείο Νάνων») και μεγάλες δόσεις καυστικού χιούμορ. Προσωπικά, το αγαπημένο μου είναι το πολιτικά ανορθόδοξο «Τα τέρατα στη ντουλάπα».

 

Σχέδιο του Στηβ
Σχέδιο του Στηβ

 

Σχέδιο του Στηβ
Σχέδιο του Στηβ

 

Εξώφυλλο του «Τα τέρατα στη ντουλάπα»
Εξώφυλλο του «Τα τέρατα στη ντουλάπα»

 

Εικόνα του Στηβ με τίτλο «Τα μικτά πράγματα φέρνουν την ευτυχία»
Εικόνα του Στηβ με τίτλο «Τα μικτά πράγματα φέρνουν την ευτυχία»

 

Σελίδες από το ημερολόγιο του Στηβ
Σελίδες από το ημερολόγιο του Στηβ

 

Σελίδα από το ημερολόγιο του Στηβ
Σελίδα από το ημερολόγιο του Στηβ


Ο Ποέας

Ο Δημήτρης από την Αμοργό έπαιζε φανατικά παιχνίδια στο κομπιούτερ του και είχε διαλέξει για το άβατάρ του το όνομα Φιλοκτήτης. Ψάχνοντας την ιστορία του Φιλοκτήτη ανακάλυψε τον πατέρα του, τον Ποίαντα ‒στα αγγλικά Poeas‒, και υιοθέτησε το εύηχο όνομα με τις πολλές ερμηνείες για να υπογράφει τις αυτοεκδόσεις του.

 

Γράφτηκε σε μια σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών, αλλά την παράτησε μετά το πρώτο εξάμηνο γιατί του έκαιγε τον ελεύθερο χρόνο του. Ετών 20, πριν από λίγους μήνες κυκλοφόρησε το πρώτο του κόμικ και το πρώτο του sketchbook.

 

Το δεύτερο είναι γεμάτο σχέδια γυμνών ανδρών και γκέι ζευγαριών. Από τα μοντέλα, άλλοι είναι φίλοι του κι άλλους τους ανακάλυψε ψαρεύοντας εικόνες στο Διαδίκτυο. Τίτλος του άλμπουμ: «Πλήττω».

 

Εξώφυλλο του «Πλήττω»
Εξώφυλλο του «Πλήττω»

 

Σχέδιο από το βιβλίο «Πλήττω»
Σχέδιο από το βιβλίο «Πλήττω»

 

Σχέδιο από το βιβλίο «Πλήττω»
Σχέδιο από το βιβλίο «Πλήττω»
Σχέδιο από το βιβλίο «Πλήττω»
Σχέδιο από το βιβλίο «Πλήττω»

 

Σχέδιο από το βιβλίο «Πλήττω»
Σχέδιο από το βιβλίο «Πλήττω»

 

Γιορτή αίματος

Η Έλενα Γώγου από την Πάτρα, μηχανολόγος στο επάγγελμα, αρέσκεται να φτιάχνει ιστορίες με νεκροζώντανους και βαμπίρ. Μέχρι στιγμής έχει εκδώσει δύο κόμικς με πολύ αίμα και περιπέτεια. Και τα δύο έχουν τη γεύση κλασικών παραμυθιών με happy end, μόνο που στο τέλος ο πρίγκιπας βρίσκει τον πρίγκιπα των ονείρων του και η δέσποινα, τη δέσποινά της.

 

Στο πρώτο, το «Undead», οι δύο πρωταγωνίστριες κλείνουν την ιστορία με ένα παθιασμένο φιλί γεμάτο υποσχέσεις και στο δεύτερο, το «Bloodfest: Bad Blood», που χρηματοδοτήθηκε μέσω καμπάνιας στο Διαδίκτυο, οι δύο αρσενικοί ήρωές της, ένας κυνηγός βαμπίρ κι ένα βαμπίρ που δεν φοβάται το φως, καταλήγουν στο κρεβάτι.

 

Οι τελευταίες σελίδες του «Undead»
Οι τελευταίες σελίδες του «Undead»

 

Σχέδιο από την καμπάνια για την έκδοση του «Bloodfest»
Σχέδιο από την καμπάνια για την έκδοση του «Bloodfest»

 

Σχέδιο από την καμπάνια για την έκδοση του «Bloodfest»
Σχέδιο από την καμπάνια για την έκδοση του «Bloodfest»

 

Δισέλιδο κόμικ της Γώγου
Δισέλιδο κόμικ της Γώγου

 

Ο αυτοδημιούργητος κύριος Σάξον

Ο κύριος Σάξον ήταν κάποτε η Έλλη Μόκα. Εικονογραφούσε παιδικά βιβλία και συμμετείχε ενεργά στο site και τις εκδηλώσεις της ομάδας Comicdom που οργανώνει κάθε χρόνο το γνωστό φεστιβάλ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση.

 

Σήμερα δηλώνει τρανς σκιτσογράφος από τον Πειραιά που πνίγει τον πόνο του σε αγγλικές παμπ. Έχει φτιάξει αρκετά κόμικς στο παρελθόν, αλλά τον τελευταίο καιρό ασχολείται κυρίως με το χρωματισμό κόμικς σελίδων και με τη δημιουργία διαφημιστικού υλικού για ΛΟΑΤΚΙ ομάδες.

 

Banner και αφίσα του Χάρυ για ομάδα gay μεταναστών
Banner και αφίσα του Χάρυ για ομάδα gay μεταναστών

 

Αυτοπροσωπογραφία του Χάρυ
Αυτοπροσωπογραφία του Χάρυ

 

Συνεργασίες του Χάρυ και του Στηβ για το περιοδικό Anivirus
Συνεργασίες του Χάρυ και του Στηβ για το περιοδικό Anivirus

 

Συνεργασίες του Χάρυ και του Στηβ για το περιοδικό Anivirus
Συνεργασίες του Χάρυ και του Στηβ για το περιοδικό Anivirus

 

Banner και αφίσα του Χάρυ για ομάδα gay μεταναστών
Banner και αφίσα του Χάρυ για ομάδα gay μεταναστών

 

Εξώφυλλο του Χάρυ για τρανς περιοδικό
Εξώφυλλο του Χάρυ για τρανς περιοδικό

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αναζητώντας τις ρίζες του κόμικ στην αρχαιότητα
Απ' ό,τι φαίνεται οι αρχαίοι ημών πρόγονοι απολάμβαναν όσο κι εμείς την αφήγηση ιστοριών με εικόνες
Η σκηνή των ελληνικών κόμικς ανθίζει ξανά
Ο Γιώργος Γούσης του «Μπλε Κομήτη» μιλά στο LIFO.gr γι' αυτό που συμβαίνει τώρα με τους έλληνες δημιουργούς κόμικς, τις αυτοεκδόσεις, αλλά και την εκδοτική προθυμία να ανθίσει ξανά ό,τι μαράθηκε με το κλείσιμο του «9» και της «Βαβέλ»
 «Μπλε Κομήτης», το νέο ελληνικό περιοδικό κόμικς
Ένα νέο περιοδικό κόμικς είναι η ευχάριστη έκπληξη του φθινοπώρου.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαθαίνοντας το gay sex μέσω Grindr: τι έχασα, τι κέρδισα
Ο Tom, ένας ταξιδιωτικός συντάκτης στο Gay Star News, θεωρεί ότι το Grindr έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο γνωριμίας των gay και bisexual ατόμων αλλά όχι προς το καλύτερο.
Η νομοθετική αντιμετώπιση των έμφυλων διακρίσεων στην Ελλάδα
Μια επίκαιρη, διεξοδική και εμπεριστατωμένη μελέτη, χρήσιμη τόσο σε ερευνητές και δικαιωματικούς ακτιβιστές όσο και σε απλούς πολίτες, κυκλοφόρησε μόλις από το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ
Μαργκερίτ: Μια ηλικιωμένη γυναίκα, λιγο πριν πεθάνει, συμφιλιώνεται με τους πόθους που δεν τόλμησε να ικανοποιήσει
Υποψήφια για το βραβείο Όσκαρ το 2019, η "Marguerite" είναι μια σχεδόν σπαρακτική ταινία, σε σκηνοθεσία της Marianne Farley.
Space Manifesto: To 24ωρο ενός Έλληνα drag artist
Η «εκδίκηση» του πολιτικού drag: Ο Θάνος Παπαδόγιαννης δίνει περφόρμανς, γράφει ποίηση, σχεδιάζει, συμμετέχει σε αβανγκάρντ καλλιτεχνικά δρώμενα, κάνει πολιτική, είναι το «νέο αίμα» που και να μην υπήρχε, θα έπρεπε να το εφεύρουμε.
H Mattel λάνσαρε την πρώτη στον κόσμο κούκλα ουδέτερου φύλου
Μπορεί να είναι αγόρι, μπορεί να είναι κορίτσι, μπορεί να είναι και τα δύο, μπορεί κανένα απ’ τα δύο και συνοδεύεται από μια πανοπλία αξεσουάρ για να μπορεί να την «δημιουργήσει» κάθε παιδί όπως θέλει.
Dave Chappelle στο Netflix: «Το LGBTQ είναι ένα αμάξι που το οδηγούν πάντα οι G»
Στο νέο του comedy special με τίτλο “Sticks and Stones”, ο διάσημος κωμικός ασχολήθηκε και με τις σχέσεις ανάμεσα στις ταυτότητες που συναποτελούν την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα, μεταξύ άλλων «αμφιλεγόμενων» θεμάτων
Καθαρίζεται η ελληνική αστυνομία;
Η καταγγελία του ομοφοβικού περιστατικού ανοίγει ξανά την κουβέντα για τη προβληματική πλευρά της ελληνικής αστυνομίας
Η ουσιώδης, εντελώς πολιτική εξτραβαγκάνζα του Μπίλι Πόρτερ
Ο βραβευμένος με Grammy και Tony και υποψήφιος για Emmy καλλιτέχνης και πρωταγωνιστής της τηλεοπτικής σειράς «Pose» κατόρθωσε μέσα σε μερικούς μήνες, έπειτα από μερικές αξέχαστες gender bending εμφανίσεις σε fashion events, να γίνει ο απόλυτος ήρωας της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας.
25  εμβληματικοί γκέι ρόλοι στην ιστορία του σινεμά (από στρέιτ)
Σε mainstream ταινίες για τα μεγάλα κοινά
Η ιστορία των πρώτων καλλιστείων τραβεστί στη Θεσσαλονίκη, μέσα από βίντεο και φωτογραφίες
Όταν η Αλόμα μοίρασε πορνοταινίες, ανακοίνωσε την ίδρυση κόμματος και έστεψε τις νικήτριες
Τα πρώτα θύματα του AIDS στην Ελλάδα
Η ελληνική ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα βρέθηκε στα ’80s αντιμέτωπη με την «αρρώστια που μίσησε τον έρωτα», απειλώντας τόσο τις εύθραυστες ελευθερίες που είχε μόλις αρχίσει να απολαμβάνει όσο και την υπόστασή της καθαυτή.
Στέφανος Δημουλάς: «Η αντίθεση μαύρου και άσπρου κύκνου μέσα μου με κρατά σε ισορροπία»
Ο Βολιώτης χορευτής που φωτογραφήθηκε με τον πατέρα του στο υπέροχο εξώφυλλο του περιοδικού Attitude, συμμετέχει σε παραγωγές της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, δουλεύει σε γκέι μπαρ του Σόχο και προετοιμάζεται για την καλύτερη σεζόν της καριέρας του (μέχρι τώρα).
Μύκονος- Μια μυθολογία
Ένας βετεράνος dj του νησιού από τα 70s της απόλυτης ανεμελιάς και ελευθεριότητας (πριν το aids, το νεοσυντηρητισμό, την τρύπα του όζοντος και τη glamorous πόζα), περιγράφει το ατέλειωτο πάρτυ του στην Ναταλί Χατζηαντωνίου και προδημοσιεύει αποσπάσματα από το βιβλίο του.
Η «συνωμοσία» των ομάδων: Πόσο εύκολο είναι να αλλάξουμε γλώσσα;
Μια εισήγηση του Φώτη Σεργουλόπουλου με αφορμή τα καλιαρντά, τη γλώσσα που προέκυψε από την ανάγκη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας να χτίσει έναν μικρόκοσμο.
Μια πρωτοφανής «επιχείρηση αρετής» σε ιδιωτικό πάρτι, την περίοδο της Χούντας
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή