ΦΩΤΙΕΣ

Η εικόνα είναι νεκρή

Η εικόνα είναι νεκρή Facebook Twitter
Ίσως είναι εξαίσια, μεγαλειώδης, μαγευτική, αλλά νεκρή.
0

Λένε μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις.

Τότε τι πρέπει να ειπωθεί για τις λέξεις;  

 

Πείτε τη λέξη σύννεφο, χείλια, μαλλιά άνθρωπος και σκεφτείτε τις μύριες δυνητικές απεικονίσεις.

 

Η εικόνα είναι νεκρή. 

Ίσως είναι εξαίσια, μεγαλειώδης, μαγευτική, αλλά νεκρή. 

 

Και πεπερασμένη. Δηλώνει μια στιγμή που έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Πληροφορεί, πιστοποιεί, αποδεικνύει, αποτυπώνει.

 

Από έναν καθαρά λογοκρατούμενο πολιτισμό (που ήταν εξέλιξη της εικονικής γραφής) επιστρέψαμε πάλι σε ένα πολιτισμό εικονικό.

 

Για να την εννοήσεις χρειάζεται ο λόγος.  

Παγκοσμίως πρώτες σε αναγνωσιμότητα εφημερίδων και περιοδικών είναι οι λεζάντες των εικόνων.

 

Ακόμα και κινούμενη ή σε εξέλιξη όπως ο βωβός κινηματογράφος και τα κόμικ χρειάζονται λεζάντα.

 

Στην εικόνα αυτό που βλέπεις αυτό είναι. 

Δεν αφήνει πολλά περιθώρια στη φαντασία. Στις λίγες δημιουργικές παίρνεις απλώς μια επίγευση.

 

Η εικόνα στερείται της μαγικής παρομοίωσης που σε ταξιδεύει αλλού ή αποδίδει ιδιότητες που ψηλώνουν τον νου, τον αβγατίζουν.

 

Τα μαγικά σαν και όπως, «ψηλός σαν κυπαρίσσι», «άγριος σαν θύελλα», «ζούσε όπως οι ερημίτες», «τον φοβάται όπως ο διάολος το λιβάνι».

 

Ο λόγος δίνει ζωή και στα άψυχα: «φεγγάρι μάγια μου ‘κανες», φ«φεγγάρι χλωμό, απόψε πονώ», «θα πιω απόψε το φεγγάρι».

 

Από έναν καθαρά λογοκρατούμενο πολιτισμό (που ήταν εξέλιξη της εικονικής γραφής) επιστρέψαμε πάλι σε ένα πολιτισμό εικονικό. 

 

Τώρα οθόνες μας πληροφορούν, μας ψυχαγωγούν και μας κατευθύνουν (κινητό, υπολογιστής, τηλεόραση, σήματα…).

 

Κερδίζουμε σε πληροφορίες και χάνουμε σε νόημα.

Βυθιζόμαστε σε έναν ωκεανό εικόνων που αδυνατούμε ή δεν προλαβαίνουμε να ερμηνεύσουμε σε βάθος. 

 

Μένουμε στην επιφάνεια με έναν λόγο φατικό που περιορίζει το νόημα.

 

 

0

ΦΩΤΙΕΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έμφυλη βία μάς αφορά όλους και απαιτεί σύγχρονες, συμπεριληπτικές λύσεις

Guest Editors / «Η έμφυλη βία μάς αφορά όλους και απαιτεί σύγχρονες, συμπεριληπτικές λύσεις»

Ο πρώην δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης γράφει για τον περιορισμό της δράσης του Δημοτικού Κέντρου για την Καταπολέμηση της Έμφυλης Βίας και των Πολλαπλών Διακρίσεων, το οποίο ιδρύθηκε το 2022.
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Πατριαρχία: Το κλειδί είναι το πέρασμα από τη μάτσο κυριαρχία σε υγιείς αρρενωπότητες

Guest Editors / Πώς μπορούν οι άντρες να γίνουν σύμμαχοι στον αγώνα ενάντια στην πατριαρχία;

Η G-All (Gender Alliance Initiative - Η Συμμαχία των Φύλων) μιλά για την πατριαρχία ως «ένα κυρίαρχο σύστημα σκέψης και πράξης», σε μια περίοδο ραγδαίας αύξησης εκτεταμένων μορφών βίας σε όλους τους τομείς της ζωής.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪ́ΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ