Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
INTERIORS

Μέσα στο μαγνητικό βασίλειο του Τάκι, του μεγαλύτερου εν ζωή Έλληνα καλλιτέχνη

Στο Γεροβουνό, δίπλα στο Ζεφύρι, κρύβεται ένα πολιτιστικός θησαυρός της πόλης μας που λίγοι γνωρίζουν

Όταν έφτασα ένα χειμωνιάτικο πρωινό του Γενάρη στον λόφο του Γεροβουνού, στους πρόποδες της Πάρνηθας, είχε συννεφιά, έβρεχε και φυσούσε. Ανοίγοντας τη σιδερένια πόρτα οι χρωματιστές σφαίρες των Αιολικών Σινιάλων του Τάκι ξεχώριζαν μέσα στο γκρίζο τοπίο, καθώς στριφογυρνούσαν, όπως και το επιβλητικό Gong που παρουσιάστηκε στο Κάσελ, στην documenta 14.

 

Οι συνορεύουσες περιοχές, Ζεφύρι, Μενίδι και Άγιοι Ανάργυροι, δεν μπορούν να προϊδεάσουν τον επισκέπτη ότι εδώ υπάρχει το ίδρυμα, το ατελιέ και το σπίτι ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες της σύγχρονης γλυπτικής παγκοσμίως κι ότι τα έργα που υπάρχουν σε όλους τους χώρους, εσωτερικούς και εξωτερικούς, είναι όμοια με αυτά που εκτίθενται στις μόνιμες συλλογές των σπουδαιότερων μουσείων του κόσμου, όπως το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι, το ΜoΜΑ της Νέας Υόρκης, η συλλογή Ντε Μενίλ στο Χιούστον και η Tate του Λονδίνου.

 

Ο Τάκις προσέγγισε μέσα από τα έργα του αυτό που σήμερα ονομάζεται «διεπιστημονικότητα» στην τέχνη σπάζοντας τα συμβατικά σύνορα μεταξύ διαφορετικών τομέων μελέτης, όπως η τέχνη, η επιστήμη, η μηχανική, η ποίηση, η ιστορία και η μουσική. Είναι ένας καλλιτέχνης που αντλούσε έμπνευση από την τεχνολογία και τα υλικά που είχε γύρω του.

 

Ο Τάκις, που σήμερα είναι 94 ετών, ζει πλέον μόνιμα εδώ. Δεν ξέρω βέβαια κατά πόσο θα του άρεσε ο χαρακτηρισμός «μόνιμη κατοικία», μια και ο ίδιος υπήρξε μια ζωή πολίτης του κόσμου. Κατά καιρούς έχει ζήσει στο Παρίσι, το Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη, τη Ρώμη. Για μερικά χρόνια μάλιστα ζούσε και σε δωμάτια ξενοδοχείων όπως το Χίλτον και η Μεγάλη Βρετανία της Αθήνας αλλά και σε θρυλικό ξενοδοχείο του Παρισιού.

 

O μεγαλύτερος ζων Έλληνας γλύπτης διεθνούς φήμης, Τάκις... Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
O μεγαλύτερος ζων Έλληνας γλύπτης διεθνούς φήμης, Τάκις... Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

 

Εδώ όμως, στο Γεροβουνό, ή αλλιώς το Ιερό Βουνό, αφού κατά πολλούς αυτή ήταν η παλιά ονομασία αυτού του σημείου ξεχωριστής γεωγραφικής θέσης, που έχει ύψος 175 μέτρων ενώ είναι 19 μέτρα ψηλότερο από αυτό της Ακρόπολης, επέλεξε να χτίσει το «βασίλειό» του αγοράζοντας αρχικά μια έκταση περίπου 10 στρεμμάτων το 1964, μαζί με την πρώην γυναίκα του και επίσης διεθνούς βεληνεκούς καλλιτέχνιδα Liliane Lijn.

 

Ο χώρος στεγάζει από τα μέσα της δεκαετίας του '80 το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (Κ.Ε.Τ.Ε.), το ίδρυμα που δημιούργησε ο ίδιος και από το οποίο έχουν περάσει σπουδαίες προσωπικότητες όπως ο Φρανσουά Μιτεράν, η Μελίνα Μερκούρη, ο Αλέξανδρος Ιόλας αλλά και πολλοί άλλοι άνθρωποι του πνεύματος, συλλέκτες και διευθυντές μουσείων.

 

Τελευταία στον χώρο μπαινοβγαίνουν και επιμελητές από την Tate Modern του Λονδίνου, μια και φέτος τον Ιούνιο διοργανώνεται εκεί μια έκθεση με αντιπροσωπευτικά έργα του γλύπτη από την έρευνά του για τον μαγνητισμό, το φως και τον ήχο. Μάλιστα πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι μετά την Tate η έκθεση θα ταξιδέψει στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Βαρκελώνης (MACBA) αλλά και στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Ανάμεσα λοιπόν στην κατάφυτη με ελαιόδεντρα, κυπαρίσσια, ελιές, πεύκα, πορτοκαλιές, λεμονιές και δάφνες έκταση, που φύτεψε ο ίδιος ο Τάκις, μετατρέποντας τον άνυδρο λόφο σε μια πράσινη όαση, ξεπροβάλλουν εκτός από τα υπαίθρια γλυπτά και διάφορα λευκά κτίσματα που αρχικά, βλέποντάς τα, δεν καταλαβαίνεις αν συνδέονται μεταξύ τους ή όχι. Από το χαμηλότερο σημείο μέχρι την κορυφή του λόφου, το «σπίτι» αναπτύσσεται σε ολόκληρο το κτήμα μέσα από διάσπαρτα κτίσματα που μοιάζουν με λευκά κομμάτια παζλ. Από τη μια μεριά το ατελιέ, το γραφείο και το αρχείο του καλλιτέχνη και από την άλλη αποθηκευτικοί χώροι ή guest rooms.

 

Σε ένα από αυτά, στο «meeting point» όπως το αποκαλούν οι άνθρωποι που εργάζονται στο ίδρυμα, μας υποδέχεται η κ. Μένια Κούλη, η Διευθύντρια Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων, μαζί με την κυρία Λεμονιά που ετοιμάζει το μεσημεριανό του Τάκι. Πρόκειται στην ουσία για έναν χώρο που λειτουργεί ως τόπος συνάντησης αλλά και κουζίνα. «Σήμερα του φτιάχνω αρακά» θα πει η κ. Λεμονιά.

 

Μετράω τουλάχιστον τέσσερα μεταλλικά τασάκια πάνω σε ένα μεγάλο οβάλ τραπέζι. «Τα τασάκια τα έχει φτιάξει ο ίδιος ο Τάκις και πρέπει να σας πω ότι καπνίζει ακόμα αρειμανίως» μας πληροφορεί η κ. Κούλη καθώς καθόμαστε στα μεταλλικά καθίσματα που υπάρχουν γύρω από το τραπέζι που έχει επίσης σχεδιάσει ο ίδιος, όπως και τα φωτιστικά που κρέμονται πάνω από τον πάγκο της κουζίνας αλλά και τους κίτρινους μαγνητικούς τοίχους που υπάρχουν πίσω από το τραπέζι και ανήκουν στη σειρά Magnetic Wall - The 4th Dimension.

 

Τα βαρέλια έχουν συμβολικό χαρακτήρα. Είναι το αντικείμενο που έχει συνδεθεί όσο κανένα άλλο με το πετρέλαιο για το οποίο έχουν γίνει πολλοί πόλεμοι. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Τα βαρέλια έχουν συμβολικό χαρακτήρα. Είναι το αντικείμενο που έχει συνδεθεί όσο κανένα άλλο με το πετρέλαιο για το οποίο έχουν γίνει πολλοί πόλεμοι. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Η κ. Λεμονιά είναι μια πολύ ευγενική φυσιογνωμία που εκπέμπει ηρεμία. Εργάζεται εδώ και 44 χρόνια ως οικονόμος του χώρου και αν και έχει συνταξιοδοτηθεί, εξακολουθεί να έρχεται κάθε πρωί στο Γεροβουνό για να μαγειρέψει για τον Τάκι. «Είναι πολύ προσεκτικός με τη διατροφή του. Του αρέσουν τα κλασσικά πιάτα της μεσογειακής κουζίνας αλλά και η ωμοφαγία» λέει η κ. Λεμονιά η οποία ξέρει και του φτιάχνει ακόμα και το αγαπημένο του ταρτάρ που του θυμίζει τα χρόνια που ζούσε στο Παρίσι.


Έξω η βροχή έχει σταματήσει και για λίγο αχνοφαίνονται κάποιες ακτίδες ηλίου. Αν και ο Τάκις δεν κάνει πλέον δημόσιες εμφανίσεις και δεν έχω την τύχη να τον γνωρίσω, ωστόσο τον φαντάζομαι να βγαίνει από το δωμάτιό του για να «φάει», όπως συνηθίζει να λέει, από την ενέργεια του ήλιου, κάνοντας ηλιακή γιόγκα – ένα είδος γιόγκα που έχει επινοήσει ο ίδιος κατά την οποία ο ασκούμενος, κοιτάζοντας προς την κατεύθυνση του ήλιου, εισπνέει το φάσμα του ήλιου όσο το δυνατόν πιο αργά. «Το ιδανικό είναι η κοιλιά να είναι εκτεθειμένη στον ήλιο κατά τη διάρκεια της άσκησης» σημειώνει στο εγχειρίδιο χρήσης.

 

«Σε πρόσφατη συζήτησή μας μου είπε πως ο Ήλιος είναι ο Θεός. Το ατελιέ του και το μουσείο είναι χτισμένα μετά από μελέτη σχετική με την κατεύθυνση του ήλιου τον χειμώνα και το καλοκαίρι. Τον έχει απασχολήσει πολύ η δύναμη του ηλίου, έχει μελετήσει σε βάθος άλλωστε τον αιγυπτιακό πολιτισμό που έχει ως βάση του τον θεό Ήλιο» λέει η κ. Κούλη.

 

Το «Θέατρο» στη δεξιά μεριά της έκτασης του Γεροβουνού δίνει μια πλήρη εικόνα των έργων του Τάκι. Εδώ υπάρχουν πολλά πρωτότυπα και έργα μεγάλους μεγέθους όπως εκείνα που παρουσιάστηκαν στην έκθεση που του έγινε στο Palais de Tokyo στο Παρίσι, πριν από λίγα χρόνια.

 

«Σήμερα του φτιάχνω αρακά»... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«Σήμερα του φτιάχνω αρακά»... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Ο Αλέξανδρος Αντωνόπουλος, υπεύθυνος ανάπτυξης του ιδρύματος, αναλαμβάνει να μου κάνει την ξενάγηση στον χώρο που στέγαζε παλιότερα το σπίτι του Τάκι και που έχει μετατραπεί σε μουσείο –καθώς ο ίδιος έχει πλέον περιοριστεί να ζει σε έναν μικρότερο χώρο–, στο ατελιέ του αλλά και στους κήπους που λειτουργούν ως υπαίθρια γλυπτοθήκη.

 

Στον ισόγειο χώρο του μουσείου με τα μαρμάρινα δάπεδα βρίσκονται από τα πρώτα έργα του καλλιτέχνη, οι προτομές από γύψο και γλυπτά από σφυρήλατο σίδηρο εμπνευσμένα από τον αιγυπτιακό πολιτισμό και την αρχαία Ελλάδα μέχρι τα περίφημα «κινητικά γλυπτά», τα μουσικά έργα, τα τηλε-γλυπτά, οι μαγνητικοί τοίχοι, τα καντράν αλλά και τα ερωτικά γλυπτά.

 

Έργο ορόσημο αυτής της σειράς θεωρείται ο Σεβαστιανός. Πρόκειται για ένα γλυπτό από χυτευτό μπρούτζο, στον κορμό του οποίου κρύβονται μαγνήτες οι οποίοι έλκουν επιχρυσωμένες βελόνες που συμβολίζουν βέλη, ενώ χαρακτηριστικό του έργου αυτού είναι η στύση. Πολλοί λένε ότι είναι ένα από το ωραιότερα γυμνά στην ιστορία της γλυπτικής του 20ού αιώνα.


Το πιο πρόσφατο έργο πάντως του Τάκι είναι το The Mirror of my Soul ή Hommage à John Lennon, ένα έργο που δημιούργησε το 2017. Το έργο, που είναι προφανώς αφιερωμένο στον Τζον Λένον, ο οποίος υπήρξε θαυμαστής του και συλλέκτης των έργων του, είναι ένα τραπέζι με μαγνήτες και ίσως το μόνο που έχει μια γυαλάδα και όχι εκείνη τη γνωστή ματ αίσθηση που έχουν όλα τα έργα του Τάκι. Μάλιστα στο αρχείο του ιδρύματος υπάρχει συνέντευξη του Τζον Λένον στο περιοδικό Rolling Stone, στο οποίο δηλώνει ότι τη Γιόκο Όνο τη γνώρισε σε έκθεση του Τάκι.


Σημειωτέων ότι στη μόνιμη συλλογή του ιδρύματος υπάρχουν και έργα άλλων καλλιτεχνών Ελλήνων και ξένων, όπως της Niki de Saint Phalle, του Roy Lichtenstein, του Χρήστου Τζίβελου, του Μίνου Αργυράκη.

 

«Τα τασάκια τα έχει φτιάξει ο ίδιος ο Τάκις και πρέπει να σας πω ότι καπνίζει ακόμα αρειμανίως» μας πληροφορεί η κ. Κούλη καθώς καθόμαστε στα μεταλλικά καθίσματα που υπάρχουν γύρω από το τραπέζι που έχει επίσης σχεδιάσει ο ίδιος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«Τα τασάκια τα έχει φτιάξει ο ίδιος ο Τάκις και πρέπει να σας πω ότι καπνίζει ακόμα αρειμανίως» μας πληροφορεί η κ. Κούλη καθώς καθόμαστε στα μεταλλικά καθίσματα που υπάρχουν γύρω από το τραπέζι που έχει επίσης σχεδιάσει ο ίδιος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Στον πάνω όροφο του μουσείου, με τα ξύλινα πατώματα και το όμορφο πιάνο με ουρά που υπάρχει στην κεντρική αίθουσα, μπορεί κανείς να δει και την απεριόριστη θέα της Αθήνας: από τον Λυκαβηττό και την Ακρόπολη μέχρι τον Πειραιά και τη Σαλαμίνα.


Από εδώ βλέπει κανείς και τους κήπους με σχεδόν όλες οι σειρές Σινιάλων που έχει δημιουργήσει ο Τάκις, τα Αιολικά, τα Λουλούδια αλλά και τα ηλεκτρικά βαρέλια. Αυτά τα τελευταία δεν τα θεωρεί έργα. «Είναι, θα λέγαμε, μια επινόηση του καλλιτέχνη για την οποία μάλιστα βραβεύτηκε το 2001 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και πιο συγκεκριμένα από το Τμήμα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ουσιαστικά η ηλιακή ενέργεια αποθηκεύεται σε μια μπαταρία που βρίσκεται μέσα στο βαρέλι και μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια. Με βάση τη μελέτη του, ένα μικρό σπίτι 50-60 τ.μ. μπορεί να καλυφθεί και να αυτονομηθεί ηλεκτρικά με την αρωγή αυτών των βαρελιών.

 

Τα βαρέλια έχουν συμβολικό χαρακτήρα. Είναι το αντικείμενο που έχει συνδεθεί όσο κανένα άλλο με το πετρέλαιο για το οποίο έχουν γίνει πολλοί πόλεμοι. Ο Τάκις λοιπόν θέλει να δείξει ότι μέσα από ένα βαρέλι μπορεί να παραχθεί κάτι πολύ καλό και θετικό. Άλλωστε στο Μαγνητικό του Μανιφέστο το 1960 αναφέρει ότι "θα ήθελα να δω όλες τις πυρηνικές βόμβες του κόσμου να μετατρέπονται σε γλυπτά"» εξηγεί ο κ. Αντωνόπουλος.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
O Σεβαστιανός. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
O Σεβαστιανός. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Ο Τάκις προσέγγισε μέσα από τα έργα του αυτό που σήμερα ονομάζεται «διεπιστημονικότητα» στην τέχνη, σπάζοντας τα συμβατικά σύνορα μεταξύ διαφορετικών τομέων μελέτης, όπως η τέχνη, η επιστήμη, η μηχανική, η ποίηση, η ιστορία και η μουσική. Είναι ένας καλλιτέχνης που αντλούσε έμπνευση από την τεχνολογία και τα υλικά που είχε γύρω του. Στα έργα του χρησιμοποιεί κεραίες από ραδιόφωνα και ραντάρ, ηλεκτρικά φώτα, λυγισμένα καρφιά και σκραπ.


Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι το 1968 έλαβε υποτροφία από το Κέντρο Προηγμένων Οπτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου MIT ως επισκέπτης ερευνητής. Η έρευνά του πάνω στο Υγρό που αιωρείται εξαιτίας ηλεκτρομαγνητικών δυνάμεων αποτέλεσε και την πηγή έμπνευσής του για τα Υδρομαγνητικά Γλυπτά, μερικά από τα οποία υπάρχουν στο μουσείο του.

 

Παρόλες τις εφευρέσεις και τις έρευνές που έκανε, υπήρξε αυτοδίδακτος εκ πεποιθήσεως και δεν πήρε ποτέ κανένα πτυχίο. «Δεν έχει σπουδάσει πουθενά και τίποτα, ωστόσο πρόσφατα απέκτησε διδακτορικό» λέει ο κ. Αντωνόπουλος, ο οποίος μου εξηγεί ότι με αφορμή την ανακύρηξή του πριν από λίγες μέρες σε Επίτιμο Διδάκτορα της ΑΣΚΤ, έλαβε και το απαραίτητο διδακτορικό από τη σχολή.

 

The Mirror of my Soul. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
The Mirror of my Soul. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Η κ. Λεμονιά μαζί με την κ. Μένια Κούλη, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων, και τον Αλέξανδρο Αντωνόπουλο, υπεύθυνο ανάπτυξης του ιδρύματος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η κ. Λεμονιά μαζί με την κ. Μένια Κούλη, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων, και τον Αλέξανδρο Αντωνόπουλο, υπεύθυνο ανάπτυξης του ιδρύματος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Εδώ υπάρχουν πολλά πρωτότυπα και έργα μεγάλους μεγέθους όπως εκείνα που παρουσιάστηκαν στην έκθεση που του έγινε στο Palais de Tokyo στο Παρίσι πριν από λίγα χρόνια. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Εδώ υπάρχουν πολλά πρωτότυπα και έργα μεγάλους μεγέθους όπως εκείνα που παρουσιάστηκαν στην έκθεση που του έγινε στο Palais de Tokyo στο Παρίσι πριν από λίγα χρόνια. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

 

 

Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

 

Info

Το Takis Foundation είναι επισκέψιμο για το κοινό καθημερινές και Σαββατοκύριακα με ραντεβού.

Υπάρχουν ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα ειδικά διαμορφωμένα τόσο για μικρούς όσο και για μεγάλους.

Ο επισκέπτης μπορεί να δει έργα από όλη την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη, στο μουσείο και στους κήπους, να επισκεφτεί το ατελιέ του Τάκι και το «Θέατρο».

 

 

 

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: [email protected]

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο γλύπτης Takis θα αναγορευθεί επίτιμος διδάκτορας της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
Σε αναγνώριση του παγκοσμίου εμβέλειας έργου του και την εξέχουσας προσωπικότητάς του
Τάκις: Αυτή είναι η ζωή μου
Η μεγάλη αυτοβιογραφική συνέντευξη του κορυφαίου Έλληνα καλλιτέχνη, στο πλαίσιο του πρότζεκτ της LIFO «Οι Αθηναίοι»
Τάκις στο Palais de Tokyo
Η/Μ/Ε/Ρ/Ο/Λ/Ο/Γ/Ι/Ο

Τάκις στο Palais de Tokyo

Mια συναρπαστική έκθεση για έναν Έλληνα που δοξάζεται περισσότερο στο εξωτερικό από ότι στη χώρα του.
Κυρία Ζορμπά, πότε επιτέλους ανοίγει το ΕΜΣΤ;
Aπό τη σχέση της με τον Γιάννο Παπαντωνίου και τον Σημίτη μέχρι την οριστική ημερομηνία που θα ανοίξει το ΕΜΣΤ.,: Η Μυρσίνη Ζορμπά μίλησε ανοιχτά για όλα.
Τα δύο αριστουργηματικά έργα του Ανρί Ματίς που δεν ήταν πίνακες
Σαν σήμερα το 1954 πεθαίνει ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του εικοστού αιώνα
Ο γλύπτης Takis θα είναι ο τιμώμενος καλλιτέχνης στην 3η Art Thessaloniki
Έργα του Τakis εκτίθενται στις μόνιμες συλλογές των σπουδαιότερων μουσείων του κόσμου όπως το Κέντρο Πομπιντού, το ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης και η Tate Gallery του Λονδίνου.
Γιάννης Μόραλης – το πορτρέτο ενός μεγάλου ζωγράφου
Σκιαγράφηση μίας από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του ελληνικού 20ού αιώνα μέσα από αφηγήσεις ανθρώπων που τον γνώρισαν προσωπικά και μελέτησαν το έργο του, με αφορμή την έκθεση που εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη
Ο Τάκις και τα "Μαγνητικά πεδία" του στο Palais de Tokyo
Μια έκθεση-φόρος τιμής για τον σπουδαίο έλληνα γλύπτη που γίνεται φέτος 90 ετών
Ο κ. Tάκις να έρθει να πάρει τα έργα του
Πριν από λίγες μέρες ο Δήμος Αθηναίων αποφάσισε να απομακρύνει τα Σινιάλα του γνωστού καλλιτέχνη Τάκι από τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Ο 83χρονος καλλιτέχνης και ιδρυτής του Κέντρου Επιστημών και Τεχνών ξεκαθάρισε στον Σταύρο Διοσκουρίδη πως δεν θα τους αφήσει έτσι!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι αφίσες του Χονγκ Κονγκ που στέλνουν ουσιαστικά μηνύματα για τους ΑμεΑ
Μια καμπάνια που αποτυπώνει τα καθημερινά προβλήματα των ΑμεΑ και έχει ήδη θετική ανταπόκριση από τους χρήστες του Reddit
Αυτοί είναι οι πιο μαγευτικοί και «οικολογικοί» ουρανοξύστες του κόσμου
Η Council on Tall Buildings and Urban Habitat αποκάλυψε τους 50 ψηλότερους ουρανοξύστες του κόσμου και μεταξύ αυτών τους οκτώ πιο «οικολογικούς»
Τα πολύχρωμα μπαλκόνια του Σικάγο
Τα μπαλκόνια στο Independence Library and Apartments κινούνται σε όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου
 Ένα κατακόκκινο ναυαγισμένο πλοίο «τρυπάει» τον ουρανό της Πράγας
Ο εντυπωσιακός ουρανοξύστης στην πρωτεύουσα της Τσεχίας που αναμένεται να γίνει το ψηλότερο κτίριο της χώρας
Οι «ναυαγισμένες» ξύλινες καμπίνες στους αμμόλοφους της Ναμίμπια
«Shipwreck Lodge»: Ένα αρχιτεκτονικό πρότζεκτ που στηρίζεται πάνω στους κατάλευκους αμμόλοφους της αφρικανικής χώρας
H ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας - Δείτε το πρότζεκτ και τα σχέδια που κέρδισαν τον Πανελλήνιο Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό
Η πρόταση που κέρδισε τον διαγωνισμό για την ανάπλαση της Αθήνας από την Tense Architecture Network, το γνωστό αρχιτεκτονικό γραφείο με επικεφαλής τον Τηλέμαχο Ανδριανόπουλο
Η παρεξηγημένη «ανώνυμη» αρχιτεκτονική της καθημερινότητας
O καθηγητής αρχιτεκτονικής Δημήτρης Φιλιππίδης αποτυπώνει στο βιβλίο του «Ανώνυμη αρχιτεκτονική - Μια άρρητη παρουσία» όλα εκείνες τις αρχιτεκτονικές δημιουργίες που προσπερνάμε καθημερινά.
Οι πιο περίτεχνες και ιδιαίτερες σκάλες του κόσμου
Από τους ουρανοξύστες του Μανχάταν μέχρι το Τσάντ Μπάορι της Ινδίας
 Ένα σχολείο στη Γερμανία που έχει σχήμα γάτας
Το πρωτότυπο σχολείο στην πόλη Καρλσρούη της Γερμανίας σκέφτηκε ότι απέναντι στη Σφίγγα της Αιγύπτου, ανέτως θα στεκόταν μια μεγάλη γάτα με μάτια από παράθυρα
The Naxos Apothecary: το καινούριο εγχείρημα του Γιώργου Κορρέ βάζει στο επίκεντρο τα βότανα της Nάξου
Το παλαιότερο ομοιοπαθητικό φαρμακείο της Αθήνας μεταφέρθηκε στο κέντρο και θα μας κάνει να ξεχάσουμε ό,τι ξέραμε μέχρι τώρα για τα φαρμακεία
Αυτός είναι ο πιο ψηλός ουρανοξύστης του Πεκίνου
Ο ουρανοξύστης με τους 109 ορόφους που είναι ορατός ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της πόλης
Ο Yiakou μοιράζεται το ίδιο «Πάθος για Ζωή» με τη Renault
Με αφορμή τον φετινό συμβολικό αγώνα «Greece Race for the Cure», ο γνωστός Αθηναίος street artist Yiakou μιλάει στο LiFO.gr στέλνοντας ένα μήνυμα αισιοδοξίας για το μέλλον.
The Twist: Μια νέα γκαλερί τέχνης της Νορβηγίας που "κρέμεται" πάνω από δύο ποτάμια
Μια εντυπωσιακή κατασκευή που συνδυάζει την τέχνη με το υψηλό design
Ένα αναποδογυρισμένο λεωφορείο που έγινε δημόσια πισίνα
Ο Benedetto Bufalino δημιούργησε το πιο καλοκαιρινό πρότζεκτ στη βόρεια Γαλλία
9 τουρκικά χαλιά μεγάλης αξίας
Δεν σου λείπουν τα ζώα και οι άνθρωποι σε αυτό το εκτυφλωτικό ευκλείδειο Ισλάμ
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή