Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
 

20 χρόνια Tate Modern: Η ματαιωμένη επέτειος

«Πρέπει να διασφαλίσουμε τις αξίες μας και να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε στην τέχνη» γράφει στους Financial Times σε άρθρο της με αφορμή την «ματαιωμένη» επέτειο του διάσημου μουσείου η διευθύντρια του, Φράνσις Μόρις.
Olafur Eliasson, The Weather Project, 2003: Μια από τις πιο μνημειώδεις και δημοφιλείς εκθέσεις στην εικοσαετή ιστορία της Tate Modern ήταν το έργο του Δανο-Ισλανδού εικαστικού με τον ανατέλλοντα ήλιο και τον καθρέπτη στην οροφή της αίθουσας. Πάνω από δύο εκατομμύρια έζησαν την εμπειρία του έργου στους έξι μήνες που έμεινε στο μουσείο.

Μια σειρά από θεαματικές εικαστικές εκδηλώσεις και εγκαίνια εκθέσεων είχαν προγραμματιστεί για αυτή την εβδομάδα με αφορμή την επέτειο των 20 χρόνων από τα εγκαίνια της Tate Modern που άνοιξε για πρώτη φορά επίσημα τις πόρτες της στις 11 Μαΐου του 2000. Ανάμεσα τους η performance του Lee Mingwei με τίτλο 'Our Labyrinth' και τα εγκαίνια μιας έκθεσης που θα ήταν αφιερωμένη στον Yayoi Kusama και θα διαρκούσε ένα χρόνο, παρουσιάζοντας στο κοινό δύο «δωμάτιά» του από την εντυπωσιακή και ιδιαίτερα δημοφιλή σειρά Infinity Mirror Rooms.

 

Η πανδημία όμως και το lockdown οδήγησαν στην ματαίωση των φετινών εκδηλώσεων, τουλάχιστον προσωρινά. Ανήμερα της επετείου πάντως, δημοσιεύτηκε στους Financial Times άρθρο της διευθύντριας του μουσείου, Frances Morris στο οποίο καλεί τον κόσμο της τέχνης να επαναπροσδιορίσει τις προτεραιότητες και τις αρχές του και να υιοθετήσει ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας.

 

Καθώς ξεκινάμε τις κινήσεις προς την επαναλειτουργία του χώρου αργότερα το φετινό καλοκαίρι, θεωρούμε, ως εσχάτως ευάλωτος οργανισμός που λειτουργεί πλέον σε συνθήκες εξαιρετικής αστάθειας, ότι τώρα είναι η στιγμή να διασφαλίσουμε τις αξίες μας.

 

«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει για την αρνητική υποδοχή που επιφυλάχτηκε αρχικά τόσο για το κτίριο όσο και για τα εκθέματα του», υπενθυμίζει στο κείμενό της αναφερόμενη στις πρώτες μέρες της Tate Modern, «τα οποία είχαν χαρακτηριστεί τότε από τον ακαδημαϊκό εικαστικό χώρο αλλά και από τους κριτικούς ως η πιο 'υπερβολικά επιμελημένη' συλλογή τέχνης στον κόσμο».

 

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, αυτές τις μέρες θα εγκαινιαζόταν η παρουσίαση στην Tate Modern του 'Infinity Mirrored Room' του Yayoi Kusama
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, αυτές τις μέρες θα εγκαινιαζόταν η παρουσίαση στην Tate Modern του 'Infinity Mirrored Room' του Yayoi Kusama
Tο performance του Lee Mingwei’ με τίτλο ‘Our Labyrinth' θα παρουσιαζόταν στις επετειακές εκδηλώσεις του μουσείου
Tο performance του Lee Mingwei’ με τίτλο ‘Our Labyrinth' θα παρουσιαζόταν στις επετειακές εκδηλώσεις του μουσείου

 

«Παρά την κριτική όμως, οι επισκέπτες συνέρρεαν κατά χιλιάδες. Πέντε εκατομμύρια επισκέφτηκαν τον χώρο την πρώτη χρονιά της λειτουργίας της και πάνω από εκατό εκατομμύρια στο διάστημα αυτής της 20ετίας».


«Καθώς ξεκινάμε τις κινήσεις προς την επαναλειτουργία του χώρου αργότερα το φετινό καλοκαίρι, θεωρούμε, ως εσχάτως ευάλωτος οργανισμός που λειτουργεί πλέον σε συνθήκες εξαιρετικής αστάθειας, ότι τώρα είναι η στιγμή να διασφαλίσουμε τις αξίες μας. Είναι πολλές οι φωνές που μας λένε ότι το lockdown μας δείχνει τα πράγματα μπορούν να γίνουν με διαφορετικό τρόπο, σε κοινωνικό, θεσμικό και ατομικό επίπεδο. Καθώς προχωράμε σταδιακά από την επιβίωση σε κάποιου είδους σταθερότητα, έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε».

 

«Τα μουσεία αποτελούν μέρη όπου συχνά μαθαίνουμε για το παρελθόν, μπορούν όμως να μας βοηθήσουν να σκεφτούμε και για το μέλλον. Αποτελούν επίσης σημαντικούς κοινωνικούς χώρους και πλέον μοιάζει ιδιαίτερα πολύτιμη η προοπτική να μπορέσουμε να τους επισκεφτούμε ξανά. Αυτό, ελπίζω, θα είναι το πνεύμα με το οποίο θα γιορτάσουμε την 21η επέτειό μας τον Μάιο του 2021».

 

Η διευθύντρια της Tate Modern, Frances Morris.
Η διευθύντρια της Tate Modern, Frances Morris.

 

Ας θυμηθούμε όμως μερικές από τις πιο εντυπωσιακές εκθέσεις που παρουσιάστηκαν στα είκοσι χρόνια λειτουργίας του μουσείου στον σπηλαιώδη και αχανή χώρο της αίθουσας Turbine Hall η οποία λειτουργεί τόσο ως είσοδος της γκαλερί όσο και ως ένας από τους πιο ιδιαίτερους εκθεσιακούς χώρους της.

 

Louise Bourgeois, I Do, I Undo, I Redo, 2000

Η Louise Bourgeois ήταν ήδη 89 ετών αλλά εξαιρετικά δημιουργική και ακμαία όταν παρουσιάστηκε στην Tate το διάσημο γιγαντιαίο αραχνοειδές γλυπτό Maman στο πλαίσιο της εναρκτήριας έκθεσης του μουσείου. Ήταν 99 ετών όταν πέθανε τον Μάιο του 2010 κοντά στην επέτειο των δέκα χρόνων από τα εγκαίνια του μουσείου.

 

 

 

Anish Kapoor, Marsyas, 2002

Ο γιγαντιαίος αυλός του Anish Kapoor που κάλυπτε σε μήκος και ύψος ολόκληρη την τεράστια αίθουσα, ήταν εμπνευσμένος από τον μύθο του Απόλλωνα και του σάτυρου Μαρσύα που γδάρθηκε ζωντανός επειδή είχε τολμήσει να συγκρίνει τη μουσική του δεξιότητα με εκείνη του θεού.

 

 

 

Ai Weiwei, Sunflower Seeds, 2010

Για την εγκατάστασή του αυτή, ο διάσημος Κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής κάλυψε το πάτωμα της αίθουσας με 100 εκατομμύρια ηλιόσπορους από πορσελάνη, μεταφέροντας ιδέες περί μαζικής παραγωγής και ατομικότητας που επικρατούν στα σύγχρονα κοινωνικά συστήματα.

 

Φωτο: Getty Images/Ideal Image
Φωτο: Getty Images/Ideal Image

 

Tacita Dean, FILM, 2011

Το φιλμ της Tacita Dean που έφερε απλά τον τίτλο FILM, ήταν ένα «σουρεαλιστικό οπτικό ποίημα» διάρκειας 11 λεπτών που προβαλλόταν σε έναν επιβλητικό λευκό μονόλιθο ενώ όλος ο υπόλοιπος χώρος ήταν βυθισμένος στο σκοτάδι.

 

 

 

Kara Walker, Fons Americanus, 2019

Η τελευταία εικαστικός που γέμισε το Turbine Hall ήταν η Kara Walker με το εντυπωσιακό αυτό γλυπτό – σιντριβάνι ύψους 13 μέτρων, το οποίο δημιούργησε ως απόκριση στο εμβληματικό για το Λονδίνο Μνημείο της βασίλισσας Βικτωρίας στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ. Το έργο βρισκόταν στην Tate Modern μέχρι και τα μέσα του προηγούμενου μήνα.

 

 

 

Με στοιχεία από τους Financial Times και το AnOther

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο καλλιτέχνης Olafur Eliasson ξεκίνησε να ανεβάζει μια σειρά με διαδραστικά έργα για την Ημέρα της Γης
Ο Eliasson είπε ότι μέσα από το έργο του θέλει να κοιτάξουμε τη Γη από απόσταση, κάνοντας ένα βήμα πίσω, και να ξανασκεφτούμε την στάση μας απέναντί της
Ακυρώνεται η έκθεση του Τάκι στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Μία από τις μεγάλες εκθέσεις του καλοκαιριού δεν θα πραγματοποιηθεί

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Έντβαρντ Μουνκ πέρα από την κραυγή του
Πώς η τέχνη του σπουδαίου Νορβηγού εξπρεσιονιστή που πέθανε σαν σήμερα το 1944 επηρέασε και επηρεάστηκε καθοριστικά από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα των αρχών του 20ού αιώνα
Οι εκθέσεις που θα παρουσιάσουν προσεχώς τα αθηναϊκά μουσεία και οι γκαλερί
Μια περιήγηση σε σημαντικές εικαστικές εκθέσεις που θα δούμε μέσα στους τρεις πρώτους μήνες του νέου έτους.
Η παρεξήγηση με τη Μέδουσα του Garbati
Πώς ένα γλυπτό που ξεκίνησε να φιλοτεχνείται το 2008 έφτασε να θεωρείται σύμβολο δικαιοσύνης για θύματα βιασμού και μια αλληγορία για την εποχή του #MeToo
Γιάννης Τσαρούχης: «Είμαι μαθητής του αττικού φωτός»
Αποσπάσματα από τρεις ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις του μεγάλου ζωγράφου και σκηνογράφου που γεννήθηκε σαν σήμερα, το 1910.
Μια έκθεση τέχνης ως βιντεο-αποτύπωμα στο YouTube
Η έκθεση «Αδράνεια» δίνει μια ενδιαφέρουσα εικόνα του τι σημαίνει να μην παραμένεις αδρανής εν μέσω της επιβεβλημένης από τον κορωνοϊό αδράνειας.
Στο κατεχόμενο Βαρώσι, τα έργα ενός καλλιτέχνη για ένα night club αποκαλύπτονται 46 χρόνια μετά
Η φωτογράφος και δημοσιογράφος Ελένη Παπαδοπούλου και η ιστορικός τέχνης Μαρίνα Χριστοδουλίδου φέρνουν στο φως τις τσιμεντογραφίες του επιφανούς Κύπριου καλλιτέχνη Χριστόφορου Σάββα από το εσωτερικό του διάσημου κέντρου διασκέδασης «Perroquet» στο Βαρώσι.
Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία
Πώς ένα γλυπτό εντυπωσιακών διαστάσεων γελοιοποίησε την ακροδεξιά φανφάρα των υποστηρικτών του Μπολσονάρου στην Βραζιλία.
Έτος Δάντη: Η Ιταλία ξεκινά τους εορτασμούς για τον μεγάλο δημιουργό της με μία ψηφιακή έκθεση στην Πινακοθήκη Uffizi
Νικόλαος Γύζης: «Λοιπόν ας ελπίζωμεν και ας ζητούμεν να είμεθα εύθυμοι!»
Σαν σήμερα, στις 4 Ιανουαρίου 1901, πεθαίνει στο Μόναχο ο Νικόλαος Γύζης, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα και εκπρόσωπος της «Σχολής του Μονάχου».
2 αθηναϊκές γκαλερί, 17 έργα τέχνης που φιλοτεχνήθηκαν μέσα στο 2020, 1 συλλεκτικό τεύχος της LiFO
Δείτε τα 17 έργα με τα οποία οι γκαλερί The Breeder και Kalfayan εικονογράφησαν το τελευταίο τεύχος της LiFO. Δημιουργήθηκαν όλα μέσα στο παράξενο 2020, για το οποίο οι υπεύθυνοι των γκαλερί, Νάντια Γεραζούνη και Αρσέν Καλφαγιάν, κάνουν τον δικό τους απολογισμό.
Η μοναξιά και η απομόνωση του 2020 μέσα από τα έργα του Marcel Alcalá
Η ατομική έκθεση «Solita» του Μεξικανο-αμερικανού καλλιτέχνη στη Night Gallery του Λος Άντζελες περιλαμβάνει έργα που δημιουργήθηκαν τη χρονιά που φεύγει.
10 εικαστικές εκθέσεις θα θυμόμαστε από το 2020
Παρά τη γενική απορρύθμιση που προκάλεσε η πανδημία, το 2020 υπήρξε μία χρονιά πλούσια σε ενδιαφέροντα εικαστικά ερεθίσματα.
Ο Γιάννης Μόραλης πέταγε στα σκουπίδια ό,τι δεν του έβγαινε καλό, κυνηγώντας πάντα την τελειότητα
Αναδρομή στην πορεία του νεότερου ζωγράφου της γενιάς του '30, που πέθανε σαν σήμερα το 2009
Πάουλ Κλέε. Ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες των αρχών του εικοστού αιώνα
Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1879 ο Ελβετός ζωγράφος
Ο Ραέντ Γιασίν στη Στέγη με ένα ροκ μιούζικαλ για τη Μεσόγειο
Η ιδιότυπη πολυαισθητηριακή παράσταση του Λιβανέζου εικαστικού καλλιτέχνη, μουσικού και σκηνοθέτη, με τίτλο «The sea between my soul», που ήταν προγραμματισμένη για πρεμιέρα τον Μάρτιο στη Στέγη, κάνει τελικά πρεμιέρα στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή