Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Η σημασία της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Εικαστικά

Η σημασία της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Όλοι οι λόγοι για να επισκεφθείτε το μείζον εικαστικό γεγονός στην πόλη

Είναι αυτονόητο ότι η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης αποτελεί το μείζον εικαστικό γεγονός στην πόλη και θα συνεχίσει να είναι μέχρι τη λήξη της στις 16/2/20.

 

Η φετινή διοργάνωση είναι η πρώτη που υλοποιείται από τον νεοσυσταθέντα Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης - ΜΟΜus. Έχει τίτλο «Στάση / Taking a stance» και είναι έργο ομάδας 11 επιμελητών. Η κ. Συραγώ Τσιάρα, διευθύντρια του ΜΟΜus και της Μπιενάλε, λέει σχετικά: «Συζητώντας με την επιμελητική ομάδα τον τρόπο παρουσίασης της φετινής έκθεσης, αποφασίσαμε να προτείνουμε έναν τόπο διασκορπισμένο σε έξι σημεία της πόλης και ένα στην Αθήνα, που, επειδή θα είναι έτσι κατακερματισμένος, θα γίνεται τόπος ήπιας και ήρεμης πρόσληψης ερεθισμάτων.

 

»Με τον τίτλο "Στάση", λοιπόν, δεν υπονοείται κάποια παύση ή διακοπή δράσης, αλλά, αντίθετα, υποδηλώνεται η ενεργοποίησή της στο επίπεδο της ανάπτυξης μιας σχέσης μεταξύ θεατή και έργων. Κι έτσι, η "στάση" μετεξελίσσεται σε "θέση" απέναντι στα έργα, η οποία σχηματίζεται μέσα από μια ματιά με πρόθεση σύνδεσής τους με την Ιστορία. Επειδή θεμέλιο του νεοσύστατου Momus είναι πάντα η Συλλογή Κωστάκη, τα αιτήματα, οι προσδοκίες, τα πειράματα και τα εγχειρήματα των αρχών του 20ού αιώνα είναι για μας ζωντανά. Και ένα ζήτημα με το οποίο ασχολήθηκε η Ρωσική Πρωτοπορία ήταν ο κοινωνικός ρόλος του καλλιτέχνη και η οργάνωση της εργασίας του.

 

Με τον τίτλο "Στάση", λοιπόν, δεν υπονοείται κάποια παύση ή διακοπή δράσης, αλλά, αντίθετα, υποδηλώνεται η ενεργοποίησή της στο επίπεδο της ανάπτυξης μιας σχέσης μεταξύ θεατή και έργων. Κι έτσι, η "στάση" μετεξελίσσεται σε "θέση" απέναντι στα έργα, η οποία σχηματίζεται μέσα από μια ματιά με πρόθεση σύνδεσής τους με την Ιστορία.

 

»Επανερχόμαστε, λοιπόν, στο αίτημα της καλλιτεχνικής παραγωγής ως εργασίας που θα πρόσφερε τα προς το ζην στον καλλιτέχνη, στο θέμα της επισφάλειας της κοινωνικής θέσης του και στον αντίκτυπο των δύο αυτών παραγόντων στο έργο που δημιουργεί. Πρόκειται για ζητήματα που δεν έπαψαν ποτέ να είναι αδιαμφισβήτητης και καθοριστικής σημασίας. Τα θέτουμε, λοιπόν, όλα αυτά επί τάπητος, επειδή συμβαίνει να έχουμε ολοκληρώσει μια πολύ ουσιαστική έρευνα σχετικά με τις συνθήκες διαβίωσης και επιβίωσης των καλλιτεχνών στην Ελλάδα σήμερα, τα αποτελέσματα της οποίας θα ανακοινωθούν κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της Μπιενάλε.

 

»Μια άλλη γενική επισήμανση θα ήταν ότι, παρά τα άφθονα βίντεο και άλλα έργα που βασίζονται στη σύγχρονη τεχνολογία, στην έκθεση κυριαρχεί επίσης η επιστροφή στην ύλη και στην "απτικότητα", στην επαφή που μπορεί να αναπτύξει ο καλλιτέχνης, και κατ' επέκταση ο θεατής, αγγίζοντας και πειραματιζόμενος με τα υλικά. Τη θεωρούμε ανάγκη της εποχής, επειδή η υπόλοιπη επικοινωνία μας με την πραγματικότητα τείνει να γίνει όλο και πιο άυλη και μια συνέπεια αυτής της τάσης είναι να καθίσταται όλο και πιο αισθητή στην τέχνη η ανάγκη μιας στροφής προς το σώμα, το αντικείμενο και την ύλη».

 

Η Μπιενάλε περιλαμβάνει και φεστιβάλ περφόρμανς με τιμώμενο καλλιτέχνη φέτος τον Stelarc (που γεννήθηκε το 1946 στη Λευκωσία και από το 1972 έχει υιοθετήσει το καλλιτεχνικό του όνομα, το οποίο προκύπτει από το πραγματικό, που είναι Στέλιος Αρκαδίου). Είναι ένας από τους καταξιωμένους πρωτοπόρους καλλιτέχνες στο φάσμα της αντιμετώπισης του σώματος ως μιας κατασκευής που θα επιδεχόταν επανασχεδιασμό και αναδιαμόρφωση.

 

Όπως τονίζει με ενθουσιασμό η κ. Τσιάρα: «Εδώ και τέσσερις δεκαετίες ο Stelarc δεν δουλεύει απλώς για μια υπέρβαση των ορίων του ανθρώπινου σώματος αλλά την κάνει πράξη. Δεν ήταν πάντα εύπεπτα αυτά που παρουσίαζε. Πριν από είκοσι ή τριάντα χρόνια η δουλειά του φάνταζε δυστοπική και έμοιαζε με αντικείμενο της επιστημονικής φαντασίας. Όμως, με τα τωρινά δεδομένα της ιατρικής, της βιοτεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης, αποκτά διαφορετική σημασία και πολύ πιο δυνατή σχέση με την επικαιρότητα».

 

Kalos&Klio, «The Tree of Knowledge», 2019, μαλλί από πρόβατο, χειροποίητο χαλί σε παραδοσιακό αργαλειό (Ριζάρειος Χειροτεχνική Σχολή, Μονοδένδρι. Υφάντρα: Λαμπρινή Wassmuth), 176x120 εκ. Από τη σειρά «Επί Τάπητος - Υφάνσεις Δημοκρατίας».
Ευγενική παραχώρηση Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
Kalos&Klio, «The Tree of Knowledge», 2019, μαλλί από πρόβατο, χειροποίητο χαλί σε παραδοσιακό αργαλειό (Ριζάρειος Χειροτεχνική Σχολή, Μονοδένδρι. Υφάντρα: Λαμπρινή Wassmuth), 176x120 εκ. Από τη σειρά «Επί Τάπητος - Υφάνσεις Δημοκρατίας». Ευγενική παραχώρηση Kalfayan Galleries, Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

 

Η Μπιενάλε φιλοξενεί περισσότερους από 50 καλλιτέχνες, εκ των οποίων οι μισοί τουλάχιστον είναι Έλληνες. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται οι πολιτογραφημένοι Παριζιάνοι και πάντοτε ρηξικέλευθοι Βασίλης Σαλπιστής και Ιάσων Καραΐνδρος (ο οποίος, φυσικά, συμμετέχει με το έτερον καλλιτεχνικό του ήμισυ, τον Jakob Gautel) και ο Βαγγέλης Βλάχος, που θα μπορούσε να θεωρείται ο Έλληνας καλλιτέχνης με τις πιο οξείες και αλύγιστες πολιτικές αιχμές στο έργο του.

 

Με δύο έργα, εκ των οποίων το ένα εκτίθεται στο αθηναϊκό πιεντ-α-τερ της Μπιενάλε Θεσσαλονίκης (που είναι το MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά στην πλατεία Ασωμάτων, στο Θησείο), συμμετέχει και το πασίγνωστο (αν όχι και μοναδικό) εικαστικό ντουέτο της Θεσσαλονίκης Kalos&Klio. Πρόκειται για έργα που προέρχονται από μια νέα και πλούσια σειρά που προέκυψε κατόπιν διετούς και πολύ εκτεταμένης έρευνάς τους στο πεδίο της υφαντικής τέχνης.

 

Τα έργα αξιοποιούν την «αφηγηματική παράδοση» των χαλιών και των υφαντών για να επανέλθουν σε ένα αγαπημένο θέμα του καλλιτεχνικού ντουέτου, που είναι η διαχρονικότητα των συμβόλων και η ικανότητά τους να διαπερνούν τον χρόνο, για να φτάνουν από το παρελθόν στην κάθε νέα εποχή, με αρκετές μορφολογικές παραλλάξεις μεν, αλλά χωρίς να έχουν αποκοπεί από τις αρχαιότατες καταβολές τους. Αυτή η σειρά έργων των Kalos&Klio θα παρουσιαστεί συνολικά μέσα στην ερχόμενη χρονιά στην γκαλερί Kalfayan, στην Αθήνα.

 

Stelarc, Extended Arm, Μελβούρνη 2011, Φωτογραφία Dean Winter. Παραχώρηση του καλλιτέχνη
Stelarc, Extended Arm, Μελβούρνη 2011, Φωτογραφία Dean Winter. Παραχώρηση του καλλιτέχνη

 

Πάολα Παλαβίδη, «Cognitive link», 2015. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.
Πάολα Παλαβίδη, «Cognitive link», 2015. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

 

Αθηνά Ιωάννου, Μυθολογίες, 2019. Eγκατάσταση IN SITU ΜΟΜus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Αθήνα), Διαστάσεις μεταβλητές 
Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Νέα Παραγωγή - Ανάθεση από την 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Αθηνά Ιωάννου, Μυθολογίες, 2019. Eγκατάσταση IN SITU ΜΟΜus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Αθήνα), Διαστάσεις μεταβλητές Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας Νέα Παραγωγή - Ανάθεση από την 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

 

Πάολα Παλαβίδη, Cognitive link, 2015. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Πάολα Παλαβίδη, Cognitive link, 2015. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

 

Βασίλης Σαλπιστής, Ο Malraux, οι γιοι του και οι κούκλες Kachina του, 2019. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Kappatos Gallery
Βασίλης Σαλπιστής, Ο Malraux, οι γιοι του και οι κούκλες Kachina του, 2019. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Kappatos Gallery

 

Johan Grimonprez, Maybe the Sky is Really Green, and We’re Just Colourblind: On Zapping, Close Encounters and the Commercial Break, 2011 – σήμερα, διαδραστικό αρχείο βίντεο.
Johan Grimonprez, Maybe the Sky is Really Green, and We’re Just Colourblind: On Zapping, Close Encounters and the Commercial Break, 2011 – σήμερα, διαδραστικό αρχείο βίντεο.

 

Jonas Staal, Νεο-κονστρουκτιβιστικοί αμμωνίτες, 2019. MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Παραχώρηση του καλλιτέχνη
Νέα παραγωγή – Ανάθεση από την 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Jonas Staal, Νεο-κονστρουκτιβιστικοί αμμωνίτες, 2019. MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, Παραχώρηση του καλλιτέχνη Νέα παραγωγή – Ανάθεση από την 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

 

Gustav Klutsis, Αρχές της NOT (της Επιστημονικής Οργάνωσης Εργασίας), περ.1925. 
MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη
Gustav Klutsis, Αρχές της NOT (της Επιστημονικής Οργάνωσης Εργασίας), περ.1925. MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη

 

Γιάννης Κουνέλλης, Χωρίς τίτλο, 1990-91. 
Παραχώρηση από τη Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank
Γιάννης Κουνέλλης, Χωρίς τίτλο, 1990-91. Παραχώρηση από τη Συλλογή Έργων Τέχνης της Alpha Bank

 

Α. Τάσσος, Κάθε πρωί, 1932. Συλλογή Alpha Bank
Α. Τάσσος, Κάθε πρωί, 1932. Συλλογή Alpha Bank

 

Βαγγέλης Βλάχος, «Αυτό το συμβάν έχει τώρα τελειώσει (Συνάντηση στο Βελιγράδι, 1999)», 2019. Παραχώρηση του καλλιτέχνη.
Βαγγέλης Βλάχος, «Αυτό το συμβάν έχει τώρα τελειώσει (Συνάντηση στο Βελιγράδι, 1999)», 2019. Παραχώρηση του καλλιτέχνη.

 

Γιώργος Δεπόλλας. Από τη σειρά «Ο Ξένος» (2005-σήμερα).
Γιώργος Δεπόλλας. Από τη σειρά «Ο Ξένος» (2005-σήμερα).

 

Jonathas de Andrade, Το ψάρι, 2016, Βίντεο (5.1 / 16 mm μεταφερμένο σε HD). Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Vermelho
Jonathas de Andrade, Το ψάρι, 2016, Βίντεο (5.1 / 16 mm μεταφερμένο σε HD). Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της γκαλερί Vermelho

 

Stelarc, «Τα χέρια που γράφουν, Γράφοντας μια λέξη ταυτόχρονα με τρία χέρια» Maki Gallery, Τόκιο, 1982, Φωτογράφος - Keisuke Oki. Παραχώρηση του καλλιτέχνη.
Stelarc, «Τα χέρια που γράφουν, Γράφοντας μια λέξη ταυτόχρονα με τρία χέρια» Maki Gallery, Τόκιο, 1982, Φωτογράφος - Keisuke Oki. Παραχώρηση του καλλιτέχνη.

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία και Γεωλογία στη Γαλλία και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Παλαιοντολογία. Το 1992, εγκατέλειψε την επιστήμη του για να ασχοληθεί κυρίως με μεταφράσεις και επιμέλειες λογοτεχνικών κειμένων, καθώς και με την αρθρογραφία συνεργαζόμενος ως ανεξάρτητος δημοσιογράφος με διάφορα έντυπα, αποκλειστικά και μόνο ποικίλης ύλης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η πονεμένη ιστορία των Μαγεμένων, των χαμένων «Καρυάτιδων» της Θεσσαλονίκης
Η ιστορία του Γάλλου Έλγιν και της αρπαγής ενός από τα πιο αγαπημένα μνημεία της πόλης μάς υπενθυμίζει πόσο συναισθηματικά δεμένοι παραμένουν οι Θεσσαλονικείς με την ιστορία τους.
Γιώργος Τούλας: «Η Θεσσαλονίκη φρενάρει ξανά· δεν προχωράει τίποτα»
Ο εκδότης του ιστορικού free press «Parallaxi» μιλά για τα πλεονεκτήματα και τις παθογένειες της πόλης του: πώς οι πολιτικοί αντίπαλοι βάζουν τρικλοποδιές ο ένας στο έργο του άλλου και πώς κανείς δεν έχει όραμα – αφού «ο καθένας βγαίνει και λέει ό,τι του κατέβει στο κεφάλι, και το παρουσιάζει ως σχέδιο».
Η Θεσσαλονίκη και το Φεστιβάλ του Ορέστη Ανδρεαδάκη
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μιλά για τη σχέση του με την πόλη, τη διοργάνωση, τους ανθρώπους και τις προκλήσεις του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι εκθέσεις που θα παρουσιάσουν προσεχώς τα αθηναϊκά μουσεία και οι γκαλερί
Μια περιήγηση σε σημαντικές εικαστικές εκθέσεις που θα δούμε μέσα στους τρεις πρώτους μήνες του νέου έτους.
Η παρεξήγηση με τη Μέδουσα του Garbati
Πώς ένα γλυπτό που ξεκίνησε να φιλοτεχνείται το 2008 έφτασε να θεωρείται σύμβολο δικαιοσύνης για θύματα βιασμού και μια αλληγορία για την εποχή του #MeToo
Γιάννης Τσαρούχης: «Είμαι μαθητής του αττικού φωτός»
Αποσπάσματα από τρεις ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις του μεγάλου ζωγράφου και σκηνογράφου που γεννήθηκε σαν σήμερα, το 1910.
Μια έκθεση τέχνης ως βιντεο-αποτύπωμα στο YouTube
Η έκθεση «Αδράνεια» δίνει μια ενδιαφέρουσα εικόνα του τι σημαίνει να μην παραμένεις αδρανής εν μέσω της επιβεβλημένης από τον κορωνοϊό αδράνειας.
Στο κατεχόμενο Βαρώσι, τα έργα ενός καλλιτέχνη για ένα night club αποκαλύπτονται 46 χρόνια μετά
Η φωτογράφος και δημοσιογράφος Ελένη Παπαδοπούλου και η ιστορικός τέχνης Μαρίνα Χριστοδουλίδου φέρνουν στο φως τις τσιμεντογραφίες του επιφανούς Κύπριου καλλιτέχνη Χριστόφορου Σάββα από το εσωτερικό του διάσημου κέντρου διασκέδασης «Perroquet» στο Βαρώσι.
Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία
Πώς ένα γλυπτό εντυπωσιακών διαστάσεων γελοιοποίησε την ακροδεξιά φανφάρα των υποστηρικτών του Μπολσονάρου στην Βραζιλία.
Έτος Δάντη: Η Ιταλία ξεκινά τους εορτασμούς για τον μεγάλο δημιουργό της με μία ψηφιακή έκθεση στην Πινακοθήκη Uffizi
Νικόλαος Γύζης: «Λοιπόν ας ελπίζωμεν και ας ζητούμεν να είμεθα εύθυμοι!»
Σαν σήμερα, στις 4 Ιανουαρίου 1901, πεθαίνει στο Μόναχο ο Νικόλαος Γύζης, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα και εκπρόσωπος της «Σχολής του Μονάχου».
2 αθηναϊκές γκαλερί, 17 έργα τέχνης που φιλοτεχνήθηκαν μέσα στο 2020, 1 συλλεκτικό τεύχος της LiFO
Δείτε τα 17 έργα με τα οποία οι γκαλερί The Breeder και Kalfayan εικονογράφησαν το τελευταίο τεύχος της LiFO. Δημιουργήθηκαν όλα μέσα στο παράξενο 2020, για το οποίο οι υπεύθυνοι των γκαλερί, Νάντια Γεραζούνη και Αρσέν Καλφαγιάν, κάνουν τον δικό τους απολογισμό.
Η μοναξιά και η απομόνωση του 2020 μέσα από τα έργα του Marcel Alcalá
Η ατομική έκθεση «Solita» του Μεξικανο-αμερικανού καλλιτέχνη στη Night Gallery του Λος Άντζελες περιλαμβάνει έργα που δημιουργήθηκαν τη χρονιά που φεύγει.
10 εικαστικές εκθέσεις θα θυμόμαστε από το 2020
Παρά τη γενική απορρύθμιση που προκάλεσε η πανδημία, το 2020 υπήρξε μία χρονιά πλούσια σε ενδιαφέροντα εικαστικά ερεθίσματα.
Ο Γιάννης Μόραλης πέταγε στα σκουπίδια ό,τι δεν του έβγαινε καλό, κυνηγώντας πάντα την τελειότητα
Αναδρομή στην πορεία του νεότερου ζωγράφου της γενιάς του '30, που πέθανε σαν σήμερα το 2009
Πάουλ Κλέε. Ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες των αρχών του εικοστού αιώνα
Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1879 ο Ελβετός ζωγράφος
Ο Ραέντ Γιασίν στη Στέγη με ένα ροκ μιούζικαλ για τη Μεσόγειο
Η ιδιότυπη πολυαισθητηριακή παράσταση του Λιβανέζου εικαστικού καλλιτέχνη, μουσικού και σκηνοθέτη, με τίτλο «The sea between my soul», που ήταν προγραμματισμένη για πρεμιέρα τον Μάρτιο στη Στέγη, κάνει τελικά πρεμιέρα στο ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση.
«1821 πριν και μετά»: Πρώτη ματιά στη μεγάλη επετειακή έκθεση του Μουσείου Μπενάκη
Οι υπεύθυνοι των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος και Μαρία Δημητριάδου, μιλούν στη LiFO για την προετοιμασία της μεγάλης έκθεσης για την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, που ανοίγει τον Μάρτιο.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή