1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις

1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις Facebook Twitter
0

Παρά την ύπαρξη αξιοσημείωτων σε αριθμό και περιεχόμενο καλλιτεχνικών εκδόσεων στην Ελλάδα, απουσίαζε μέχρι τώρα κάποιος θεσμός που να εστιάζει αποκλειστικά σε αυτές. Την έλλειψη αυτή φιλοδοξεί να αναπληρώσει, δίνοντάς του ταυτόχρονα διεθνές στίγμα, η εικαστικός και ποιήτρια Μαργαρίτα Αθανασίου, σε συνεργασία με τον γλύπτη, συγγραφέα και συνιδρυτή τoυ βερολινέζικου Art Book Fair «Miss Read» και της Conceptual Poetics Day, Michalis Pichler.

«Η διεθνής σκηνή των art book fairs βρίσκεται σε άνθηση, με εκατοντάδες φουάρ ανά τον κόσμο να αποτελούν περιοδικά σημεία συνάντησης όχι απλώς εμπορικής σημασίας αλλά και καλλιτεχνικής. Οι φουάρ αποτελούν εναλλασσόμενους χώρους συνύπαρξης που επιτρέπουν την καλλιέργεια κοινοτήτων γύρω από το έντυπο ως εικαστική πρακτική. Αυτές οι κοινότητες ταξιδεύουν για να συναντηθούν σε αληθινό χώρο και χρόνο και μέσα από αυτήν τη διαδικασία δημιουργούν ένα ευέλικτο δίκτυο που προτείνει ένα οικονομικό μοντέλο πολύ πιο προσβάσιμο από αυτό των μουσείων ή των γκαλερί σύγχρονης τέχνης» λένε, με την πρώτη φουάρ να φιλοξενεί όχι μόνο έντυπες αλλά και ψηφιακές εκδόσεις, με παρόντες τους ίδιους τους δημιουργούς τους. Οι συμμετοχές προέρχονται από χώρες όπως η Γερμανία, η Αγγλία, η Ουγγαρία, η Β. Μακεδονία, οι ΗΠΑ, το Ιράν και η Τουρκία, ενώ το πρόγραμμα περιλαμβάνει παρουσιάσεις, περφόρμανς και εργαστήρια.


Ιδού τι λένε αυτοπροσώπως η Μαργαρίτα και ο Michalis για το εγχείρημά τους, λίγο πριν το 1ο Athens Art Book Fair (AABF) ανοίξει τις πύλες του:

— Πώς προέκυψε το Athens Art Book Fair, ποια ήταν τα ερεθίσματα και πού αποσκοπεί;

Μαργαρίτα Αθανασίου: Ασχολούμαι καιρό με τις αυτοεκδόσεις και για μένα αυτό συνεπάγεται μια «καλλιτεχνική μοναξιά», αν θέλεις, στην Αθήνα. Όταν κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης στο πλαίσιο του Text_Me_Lab τον περασμένο Δεκέμβρη η Eleanor Brown και ο Roland Brauchli μίλησαν για τη δυνατότητα δημιουργίας ενός art book fair στην Αθήνα, το είδα ως προσωπική ανάγκη. Το έβαλα μπροστά σχεδόν αμέσως και όταν η Eleanor με έφερε σε επαφή με τον Μιχάλη η διοργάνωση πήρε το τωρινό της σχήμα και την πιο διεθνοποιημένη χροιά που θα δείτε στη Στοά Καΐρη.

Το έντυπο είναι ιστορικά ένα μέσο για την διάδοση ιδεών. Ως τέτοιο έχει χρησιμοποιηθεί σαν χώρος πειραματισμού και μέσο δημιουργίας δικτύων και από καλλιτεχνικές σκηνές που δεν «χωρούσαν» στο κυρίαρχο καλλιτεχνικό αφήγημα της εποχής τους.


Michalis Pichler: Το 2017 με προσέγγισαν για πρώτη φορά για να οργανώσω ένα art book fair στην Αθήνα, λόγω της δουλειάς μου με το «Miss Read», το οποίο τότε «διηύθυνα». Έτσι, άρχισα να το σκέφτομαι και να κάνω συζητήσεις. Ήταν προφανές ότι κάτι τέτοιο έλειπε και χρειαζόταν – επιπλέον, η Αθήνα μου φαινόταν το μόνο μέρος, εκτός από το Βερολίνο, όπου είχε νόημα να εμπλακώ σε ένα ανάλογο εγχείρημα. Όταν η Eleanor Brown, που ήξερε τις προθέσεις μου, με σύστησε στη Μαργαρίτα, αρχές του 2019, αποφασίσαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας ώστε να υλοποιήσουμε από κοινού το 1o Athens Art Book Fair.

—Τι παραπάνω μπορεί να βρει κανείς στο AABF απ' ό,τι σε ένα καλό βιβλιοπωλείο ή κάποια άλλη έκθεση βιβλίου;

Μ.Α.: Τα περισσότερα έντυπα που θα δείτε στην έκθεση δεν διατίθενται σε περισσότερα από 3-4 βιβλιοπωλεία στην Αθήνα. Είναι πράγματι η πρώτη φορά που θα βρεθούν όλες αυτές οι δουλειές στον ίδιο χώρο, κάτι σημαντικό για όλους εμάς που ασχολούμαστε με αυτό το μέσο.


M.P.: Η κύρια διαφορά από τα βιβλιοπωλεία είναι οι άνθρωποι, η κοινότητα που περιβάλλει τη φουάρ, το γεγονός ότι οι δηµιουργοί των βιβλίων θα είναι παρόντες στον χώρο. Η διαφορά από τις εµπορικές εκθέσεις βιβλίων, όπως αυτή της Φρανκφούρτης, είναι πως το AABF δεν είναι μια έκθεση για εμπόρους αλλά ανοιχτή στο κοινό και µε ελεύθερη είσοδο.

— Παρότι δεν υπήρχε ως τώρα ανάλογος θεσμός στην Ελλάδα, νομίζω ότι έχουν κυκλοφορήσει αρκετές αξιόλογες, υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικές εκδόσεις (βιβλία, ειδικά έντυπα, κατάλογοι, φανζίν κ.ά.).

M.P.: Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει όντως κάποια δουλειά για τη διακίνηση τέτοιων καλλιτεχνικών πρακτικών στην Αθήνα από τους OMMU και Radio Athènes, ενώ οι Athens Zine Bibliotheque έχουν ξεκινήσει τη δημιουργία ενός αρχείου. Ακόμα έχουμε πολλά να ανακαλύψουμε.

Μ.Α.: Είναι βέβαια και το Athens Zinefest, που φροντίζει να συγκεντρώνει τέτοιες δημιουργίες.

1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις Facebook Twitter
Tο AABF δεν είναι μια έκθεση για εμπόρους αλλά ανοιχτή στο κοινό και µε ελεύθερη είσοδο.

— Βλέπω ότι στην έκθεση περιλαμβάνονται ψηφιακές εκδόσεις. Θα μπορούσε, άραγε, μελλοντικά μια τέτοια έκθεση να είναι εξ ολοκλήρου εικονική, με ψηφιακά μόνο εκθέματα και παρουσιάσεις;

M.P.: Μάλλον όχι. Το χιλιοειπωμένο «ο θάνατος του βιβλίου» είναι ένα ακόμα κλισέ. Όπως παρατηρεί ο Tan Lin, αντιστρέφοντας τoν Mάρσαλ Mακλούαν, καθεμία εποχή χαρακτηρίζεται όχι από το μέσο που κερδίζει αλλά από το μέσο που αφήνει πίσω. Παρ' όλα αυτά, είναι σημαντικό για μας να διευρύνουμε την οπτική – δεν έχει να κάνει μόνο με «βιβλία» αλλά με εκδόσεις και αυτό (ιδανικά) περιλαμβάνει υβρίδια και μη ξεκάθαρες περιπτώσεις.

Μ.Α.: Προσωπικά, θα με ενδιέφερε πολύ να έχουμε μελλοντικά ένα μέρος της έκθεσης online. Το Διαδίκτυο σε αυτή την περίπτωση θα δρούσε όχι ως υποκατάστατο της έκθεσης στον φυσικό χώρο –αυτό θα ήταν λάθος– αλλά ως παράλληλο venue, με δικούς του κανόνες και ανάγκες. Όπως είπε και ο Μιχάλης, δεν μας ενδιαφέρουν μόνο τα βιβλία αλλά γενικότερα οι εκδόσεις κι αυτό σε μια ψηφιοποιημένη εποχή μπορεί να σημαίνει πολλά πράγματα.

— Την έκθεση πλαισιώνουν ομιλίες, παρουσιάσεις, περφόρμανς και εργαστήρια. Τι θα δούμε/ακούσουμε εκεί; Υπάρχουν κάποιοι συγκεκριμένοι θεματικοί άξονες;

Μ.Α.: Η πρώτη μέρα του προγράμματος ομιλιών αφορά πρακτικές κειμενικών κολάζ και επανατύπωσης. Θα έχουμε ομιλίες και αναγνώσεις από τους Πέτρο Μώρη και Λητώ Κάττου, τη Δήμητρα Ιωάννου, τον Alan Smart και τον Μιχάλη, που θα αναφερθεί στην έκδοση Publishing Manifestos, την οποία έχει επιμεληθεί. Η μέρα κλείνει με ένα queer ποιητικό σλαμ από το εκδοτικό εγχείρημα Queer Ink στην είσοδο της στοάς. Η δεύτερη μέρα επικεντρώνεται στο τι συνεπάγονται σε πρακτικό επίπεδο οι εκδοτικές πρακτικές. Θα μας μιλήσουν εκδότες και καλλιτέχνες του BAZAR Art Book Fair από το Ιράν, του Heyt be! Fanzin από την Τουρκία και του Private Print από τη Βόρεια Μακεδονία. Η φουάρ θα κλείσει με μια συζήτηση-πάνελ για την ανεξάρτητη εκδοτική σκηνή στην Αθήνα και θα ολοκληρωθεί, φυσικά, με ένα after-party! (στο Boiler, 8/9).

1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια έχουν κυκλοφορήσει στην Ελλάδα αρκετές αξιόλογες, υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικές εκδόσεις.
1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις Facebook Twitter
Τα περισσότερα έντυπα που θα δείτε στην έκθεση δεν διατίθενται σε περισσότερα από 3-4 βιβλιοπωλεία στην Αθήνα. Στη φωτογραφία βιβλίο του αυστριακού εκδοτικού οίκου Soybot.
1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις Facebook Twitter
Η πρώτη μέρα του προγράμματος κλείνει με ένα queer ποιητικό σλαμ από το εκδοτικό εγχείρημα Queer Ink στην είσοδο της στοάς.
1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις Facebook Twitter
Η έκθεση δεν έχει να κάνει μόνο με «βιβλία» αλλά με εκδόσεις και αυτό (ιδανικά) περιλαμβάνει υβρίδια και μη ξεκάθαρες περιπτώσεις.
1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις Facebook Twitter
Το χιλιοειπωμένο «ο θάνατος του βιβλίου» είναι ένα ακόμα κλισέ.
1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις Facebook Twitter
Οι συμμετοχές προέρχονται από χώρες όπως η Γερμανία, η Αγγλία, η Ουγγαρία, η Β. Μακεδονία, οι ΗΠΑ, το Ιράν και η Τουρκία
1η Athens Art Book Fair: η πρώτη αθηναϊκή φουάρ με αποκλειστικά καλλιτεχνικές εκδόσεις Facebook Twitter
Η διεθνής σκηνή των art book fairs βρίσκεται σε άνθηση, με εκατοντάδες φουάρ ανά τον κόσμο να αποτελούν περιοδικά σημεία συνάντησης όχι απλώς εμπορικής σημασίας αλλά και καλλιτεχνικής.

• Η Μαργαρίτα Αθανασίου είναι εικαστικός και ποιήτρια με βάση την Αθήνα.

• Ο Michalis Pichler εκπαιδεύτηκε ως γλύπτης στο εργοτάξιο Προπυλαίων στα αναστηλωτικά έργα Μνημείων Ακροπόλεως. Είναι συνιδρυτής και διοργανωτής του Miss Read: The Berlin Art Book Fair και της Conceptual Poetics Day.

Info

7-8/9 1st Athens Art Book Fair, Στοά Καϊρη, Καϊρη 6 Μοναστηράκι, ώρες λειτουργίας 12.00-21.00, περισσότερες πληροφορίες και πλήρες πρόγραμμα www.athensartbookfair.gr 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παύλος Αβούρης: «Να επιστρέψουμε στην απλότητα και την ανθρωπιά»

Βιβλίο / Παύλος Αβούρης: «Να επιστρέψουμε στην απλότητα και την ανθρωπιά»

Μια πολυεπίπεδη, εξομολογητική συζήτηση περί κουλτούρας, αντικουλτούρας και άλλων «δεινών» με τον συγγραφέα της ποιητικής συλλογής «Ανάλωση κατά προτίμηση πριν από το τέλος πάντων» (εκδ. Στο Περιθώριο)
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ