Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν

Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
0

Ο Sergei M. Eisenstein υπήρξε  ένας κορυφαίος θεωρητικός του κινηματογράφου και βέβαια ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της έβδομης τέχνης. Το Θωρηκτό Ποτέμκιν και ο Οκτώβρης: Δέκα Μέρες που Συγκλόνισαν τον Κόσμο επηρέασαν όσο ελάχιστα άλλες σκηνοθέτες όπως τους Alfred Hitchcock, Jean-Luc Godard και Brian De Palma. Οι σινεφίλ γνωρίζουν τον κινηματογραφιστή και θεωρητικό Αϊζενστάιν αλλά λίγοι τον ξέρουν ως σκιτσογράφο. Από την μπουρζουάδικη εφηβεία του ακόμα στην Ρίγα της Λετονίας, ο Αϊζενστάιν σχεδίαζε συνεχώς και το σύνολο των έργων του καθ' όλη της διάρκεια της ζωής του ξεπερνάνε τα 5.000. Ζωγράφιζε διαρκώς με μια παύση μόνο στην δεκαετία του 1920 όταν και έκανε την πρώτη του ταινία. Σχεδίασε την διαδικασία δημιουργίας των ταινιών, το τσίρκο (ένα μεγάλο του πάθος), σενάρια από τις ταινίες του καθώς και διάφορες σεξουαλικές σκηνές που δεν περιορίζονταν μόνο σε ανθρώπινες.

 Η έκθεση Sergei Eisenstein: Drawings 1931–1948 στο Alexander Gray Associates αποτελείται από μια μικρή μερίδα των "σεξουαλικών σκίτσων" του όπως τα ονομάζει η ιστορικός Joan Neuberger στο άρθρο της "το παράξενο τσίρκο" (2012). Απεικονίζουν άντρες και γυναίκες να κάνουν σεξ, αλλά και άντρες με άντρες, ζώα με ανθρώπους, φανταστικά πλάσματα με ανθρώπους καθώς και ανθρώπους με άψυχα αντικείμενα (μάσκες, μπουκάλια, κηροπήγια). Τα σεξουαλικά σκίτσα του Αϊζενστάιν είναι αστεία, βίαια, «ανώμαλα», βλάσφημα. Είναι άμεσα, εντυπωσιακά και κενά κάθε πραγματικού περιεχομένου με τις άγαρμπες μαύρες τους γραμμές που μερικές φορές φωτίζονται με κόκκινες και μπλε πινελιές. Τα χρώματα φέρνουν στο μυαλό την κόκκινη σημαία στο Θωρηκτό Ποτέμκιν ή το απόκοσμο κόκκινο και μπλε στο δεύτερο μέρος του Ιβάν ο Τρομερός (1958) - λαμπερές εκρήξεις σε μια κατά τα άλλα μονοχρωματική κινηματογραφική καριέρα. Τα σκίτσα του Eisenstein είναι ιδιωτικά σε αντίθεση με τις ταινίες του. Είναι δώρα ή αστεία για τον ίδιο και τους στενούς του φίλους και ως εκ τούτου η σημασία τους είναι σκοτεινή και αινιγματική.

Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Sergei Eisenstein, “Untitled” (περ. 1931). Ιδιωτική συλλογή.

Στην πραγματική ζωή το σεξ ήταν κάτι σπάνιο για τον Eisenstein, ο οποίος ήταν bisexual. Την πρώτη του σεξουαλική εμπειρία την είχε στα 33 του στο Μεξικό, όπου βρισκόταν για τα γυρίσματα της ανολοκλήρωτης ταινίας του Que Viva México! (1931–32) και είχε μία σύντομη αλλά εκστατική ερωτική σχέση με τον οδηγό του Jorge Palomino y Cañedo ( την σχέση αυτή σκιαγράφησε ο Peter Greenaway στην τελευταία του ταινία Eisenstein in Guanajuato). Ωστόσο τα σχέδια μαρτυρούν ότι το είχε στο μυαλό του. Αυτά τα παιχνιδιάρικα διεστραμμένα σκίτσα αποκαλύπτουν την άγρια, λάγνα φαντασία του. Και εμφαίνουν ένα είδος σεξουαλικής ουτοπίας, απελευθερωμένη από το φύλο ή οποιαδήποτε άλλη μορφή περιορισμού ή ταμπού, στην οποία ο καθένας μπορεί να γαμήσει οποιονδήποτε ή οτιδήποτε.

Η έκθεση Sergei Eisenstein: Drawings 1931–1948 συνεχίζεται στο Alexander Gray Associates (510 West 26 Street, Chelsea, Manhattan) μέχρι τι 11 Φεβρουαρίου. 

 

Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Sergei Eisenstein, “Untitled”. Ιδιωτική συλλογή.
Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Sergei Eisenstein, “Untitled”. Ιδιωτική συλλογή.
Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Τα παράξενα σεξουαλικά σχέδια του Σεργκέι Αϊζενστάιν Facebook Twitter
Sergei Eisenstein, “Untitled”. Ιδιωτική συλλογή.


0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ