Στο ΤikTok μπορεί κανείς να βρει πια τα πάντα. Μουσικά χορευτικά βίντεo που δημιούργησαν παγκόσμια hits, lip syncs clips με τη μίμηση viral διαλόγων ή φράσεων να προκαλεί γέλιο, βίντεο με συνταγές, προσωπικές ιστορίες κοινωνικού περιεχομένου ή απλώς τρολ καταστάσεις σε παρέες πιτσιρικιών που σπάνε πλάκα.

 

Η φήμη του μέσου εκτινάχθηκε παγκοσμίως μέσα στην καραντίνα και πλέον μετρά περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες τον μήνα, οι οποίοι ανεβάζουν αυθόρμητο περιεχόμενο που απευθύνεται σε όλους, με τη μουσική να είναι το βασικό τους εργαλείο.

 

Οι Έλληνες influencers δεν διαφέρουν. Με ένα scroll στο «for you», το section που σου προσφέρει προσωποποιημένο περιεχόμενο και σε βάζει σε ένα ατέρμονο σύμπαν ανακαλύψεων, μπορείς να βρεις κάτι που να σου ταιριάζει. Οι άνθρωποι που παράγουν καθημερινά περιεχόμενο γι’ αυτό είναι πάντα εκεί για να τους ακολουθήσεις.

 

Ο Allexpavlo, η Andiee.alisson και ο V.Nakis είναι τρεις ΤikΤokers που προσφέρουν καθημερινά υλικό στους χιλιάδες ακολούθους τους και στον κόσμο της πλατφόρμας γενικά. Trap κομμάτια που μόλις κυκλοφόρησαν με αυτοσχέδιες χορογραφίες, fun στιγμές με φίλους και ένα lifestyle που περνά στο κοινό μέσα από τα κεφάτα vibes τους δημιουργούν μια σχέση διαρκούς αλληλεπίδρασης με αυτό.

 

Ο Allexpavlo, η Andiee.alisson και ο V.Nakis είναι τρεις ΤikΤokers που προσφέρουν καθημερινά υλικό στους χιλιάδες ακολούθους τους και στον κόσμο της πλατφόρμας γενικά. Trap κομμάτια που μόλις κυκλοφόρησαν με αυτοσχέδιες χορογραφίες, fun στιγμές με φίλους και ένα lifestyle που περνά στο κοινό μέσα από τα κεφάτα vibes τους δημιουργούν μια σχέση διαρκούς αλληλεπίδρασης με αυτό.

 

Ο Allexpavlo είναι δεκαεπτά χρονών και μπήκε στον κόσμο του ΤikΤok για πλάκα. «Χορογραφώ τραγούδια Ελλήνων τραγουδιστών. Έχω φτιάξει trend πάνω σε αυτό. Πλέον το ΤikΤok έχει μπει πιο επαγγελματικά στη ζωή μου, καθώς χάρη σε αυτό μπορώ να αντεπεξέλθω στις όποιες οικονομικές ανάγκες», λέει. Κατά πόσο, όμως, το ΤikΤok λειτουργεί ως μέσο βιοπορισμού για έναν influencer στην Ελλάδα; Ποια η σχέση της κατάστασης εδώ με αυτήν που επικρατεί σε άλλες χώρες;

 

«Υπάρχει τεράστιο χάσμα με το εξωτερικό, πρόκειται απλώς για δύο διαφορετικές κατηγορίες οικονομικά. Ως κράτος η Ελλάδα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποστηρίξει αυτά που υποστηρίζει η Αμερική. Ένας άνθρωπος στην Ελλάδα με 100.000 followers, για παράδειγμα, μπορεί να πάρει από 100 μέχρι και 1.000 ευρώ, ενώ στην Αμερική, αντίστοιχα, από 1.000 μέχρι 100.000. Και στις δύο περιπτώσεις μπορείς να βιοποριστείς, απλώς στην Αμερική βιοπορίζονται και τα παιδιά σου», αναφέρει σχετικά.

 

«Το ΤikΤok είναι ξεχωριστό γιατί θεωρώ ότι μέσω αυτού μπορείς να έχεις αληθινή αλληλεπίδραση με το κοινό σου. Δεν μπορείς να το παίξεις ψεύτικος. Δεν είναι μια φωτογραφία, δεν μπορείς να χαμογελάσεις και να πεις “κοιτάξτε τι ωραία περνάω στην παραλία”, δεν μπορείς να βάλεις φίλτρα, μπαίνεις σε μια διαδικασία κίνησης και ψυχολογίας για να μπορέσεις να βγάλεις ένα βίντεο», λέει.

 

Μία μέρα με τρεις Έλληνες TikTokers
Ο Allexpavlo είναι δεκαεπτά χρονών και μπήκε στον κόσμο του ΤikΤok για πλάκα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Ο Allex θεωρεί επίσης ότι το ΤikΤok βάζει τους νέους ανθρώπους στον κόσμο της μουσικής. «Τα βίντεο εναλλάσσονται σε δευτερόλεπτα. Οπότε, αν εμένα μού εμφανίζεται ένα τραγούδι ξανά και ξανά –γιατί ο κόσμος που κάνει ΤikΤok είναι πλέον το 50% του πληθυσμού–, αναγκαστικά θα το δω. Ακόμα και αν κάνω skip, και πάλι θα το έχω ακούσει, έστω και λίγο. Τελικά, σου γίνεται πλύση εγκεφάλου, το μαθαίνεις και σου αρέσει». Για τη σύγκριση με άλλες πλατφόρμες ο Alex συμπληρώνει:

 

«Στο Instagram ακολουθώ δέκα άτομα, άρα βλέπω αναγκαστικά αυτά ή θα δω κάποιους celebrity που θα μου βγουν στα προτεινόμενα. Στο ΤikΤok, θεωρητικά, βλέπεις σε τεράστιες παρενθέσεις όλες τις κοινωνικές τάξεις, ηλικιωμένους, τη μάνα σου και ένα παιδί στην ηλικία σου. Σου βγάζει τα πάντα, χιούμορ, χορούς, μπορείς να δεις και βίντεο με ζώα, ό,τι θέλεις».

 

Ο V.Nakis έχει κατακτήσει τον τίτλο του Instagramer της χρονιάς δύο φορές (το 2019 και το 2020), έχει δύο βραβεία από το Χαμόγελο του Παιδιού, ενώ έχει δημιουργήσει πέντε ταινίες μικρού μήκους με συνολικά περισσότερες από 1.000.000 προβολές, που έκαναν τον γύρο των media. Για την εμπορική σημασία του ΤikΤok αναφέρει: «Οι εταιρείες έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον τελευταία για την προώθηση των προϊόντων τους και θεωρώ πως σύντομα θα δούμε κολοσσούς να απασχολούν ψηφιακούς δημιουργούς για μεγάλες καμπάνιες και όχι μόνο για ένα προϊόν». Ποια ήταν όμως η αφορμή προκειμένου να γνωρίσει τον κόσμο του ΤikΤok από την αρχή;

 

«Μπήκα για πρώτη φορά την περίοδο της καραντίνας, δημιουργώντας κωμικό περιεχόμενο παρέα με φίλους ή με τον αδελφό μου. Με τη δημιουργία του PSDM γνώρισα TikTokers με διαφορετικά περιεχόμενα και αυτοί με έβαλαν πιο βαθιά στον κόσμο του TikTok. H αφορμή ήταν ξεκάθαρα ο ελεύθερος χρόνος που απέκτησαν όλοι ξαφνικά λόγω πανδημίας».

 

Μία μέρα με τρεις Έλληνες TikTokers
«Δεν επηρεάζομαι από κάποιον άλλον ψηφιακό δημιουργό, απλώς ακολουθώ τα συναισθήματά μου, ώστε ό,τι τραβάω να βγαίνει αληθινό», αναφέρει ο V. Nakis. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Το PSDM ATHENS, στο οποίο αναφέρεται ο V.Nakis, είναι μια ομάδα εθελοντισμού που δημιουργήθηκε με αφορμή τις καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν την Εύβοια και έπειτα την Καρδίτσα. «Μετρά ογδόντα πέντε ενεργά μέλη και μαζί προσφέραμε εθελοντική χειρωνακτική εργασία σε αυτές τις περιοχές. Παράλληλα, δείξαμε τις συνθήκες που επικρατούσαν στους τόπους που επλήγησαν», αναφέρει.

 

«Το αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν τόνοι από βασικά τρόφιμα αλλά και υπέρογκα χρηματικά ποσά υπέρ των πληγέντων. Ο στόχος της ομάδας αυτής είναι να κάνει σωστό “influencing” στις νεότερες γενιές, αποδεικνύοντας συνεχώς πως η κοινωνική συνεισφορά και ευαισθησία αλλά και ο εθελοντισμός θα πρέπει να αφορά κάθε νέο που ελπίζει και παλεύει για ένα καλύτερο αύριο».

 

Ένα από τα χαρακτηριστικά του μέσου, που το διαφοροποιεί από τα υπόλοιπα, είναι, όπως λένε και οι ίδιοι οι ΤikΤokers, το γεγονός ότι δημιουργεί μια πιο ισχυρή σχέση του κοινού με τον εκάστοτε influencer, αλλά και το ότι λειτουργεί με βάση τον αυθορμητισμό, βοηθώντας κάποιον να προβάλει τον αληθινό εαυτό του.

 

«Στον προσωπικό μου λογαριασμό στο TikTok δημοσιεύω εντελώς διαφορετικό περιεχόμενο από αυτό που δημοσιεύω στο Instagram. Στο TikTok προτιμώ να δείχνω μία ακόμα εκδοχή του εαυτού μου που χαρακτηρίζεται από αυθορμητισμό, την αγάπη μου για τη μουσική, για τα ταξίδια, τους φίλους, την οικογένειά μου. Δεν επηρεάζομαι από κάποιον άλλον ψηφιακό δημιουργό, απλώς ακολουθώ τα συναισθήματά μου, ώστε ό,τι τραβάω να βγαίνει αληθινό», αναφέρει ο V. Nakis.

 

Μία μέρα με τρεις Έλληνες TikTokers
Η Andiee, γνωρίζει το μέσο από το 2012 και την εποχή του Musical.ly, πριν περάσει στο viral κομμάτι της τελευταίας πενταετίας και την καραντίνα, οπότε οι αριθμοί αυξήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Η Andiee, από την πλευρά της, γνωρίζει το μέσο από το 2012 και την εποχή του Musical.ly, πριν περάσει στο viral κομμάτι της τελευταίας πενταετίας και την καραντίνα, οπότε οι αριθμοί αυξήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο. «Προσπαθούσα να απαντάω σε σχόλια και μηνύματα που μου έστελνε ο κόσμος ή να μιλήσω. Γενικά, ο κόσμος του ΤikΤok –τότε, γιατί τώρα έχουν αλλάξει πολύ τα πράγματα– ήθελε πολύ να μάθει για εσένα, να κάτσετε να συζητήσετε και να είσαι ο εαυτός σου, να μη δείχνεις κάτι άλλο στην πλατφόρμα, που δεν είσαι τελικά».

 

Η Andie έχει χάσει στο παρελθόν δύο λογαριασμούς στο ΤikΤok, που, όπως λέει, είχαν φτάσει τους 100.000 ακολούθους ο καθένας. Με αφορμή αυτό o Alex θεωρεί ότι το ΤikΤok χρειάζεται μια ομάδα στην Ελλάδα και κεντρικά γραφεία, ώστε να μπορεί να υποστηρίξει τους ΤikΤokers σε περίπτωση που χρειαστούν κάτι.

 

Θα μπορούσε το ΤikΤok να αποτελέσει μια πλατφόρμα μέσω της οποίας να περνάνε θετικά μηνύματα για την κοινωνία και τον κόσμο;

 

«Όπως κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, στο οποίο πρωταγωνιστές είμαστε όλοι μας ως χρήστες, έτσι και το ΤikΤok μπορεί να πάρει τον χαρακτήρα που θα του δώσουμε εμείς, ανάλογα με τον τρόπο που θα το χειριστούμε. Στον κόσμο του Instagram ουκ ολίγες φορές έχουμε δει να μεταφέρονται εικόνες και λόγια με νόημα, βίντεο μικρής διάρκειας, αλλά μεγάλης σημασίας! Ήδη στο TikTok έχουν αρχίσει να δημοσιεύονται βίντεο με κοινωνικό και πιο motivational περιεχόμενο που απώτερο σκοπό έχουν την ευαισθητοποίηση του κόσμου που περνάει πολλές ώρες στην πλατφόρμα του» λέει ο V.Nakis, ενώ ο Allex συμπληρώνει:

 

«Θεωρώ ότι για οποιαδήποτε πλατφόρμα κι αν μιλήσουμε, αν είσαι influencer, είτε έχεις εκατό ακολούθους είτε δέκα εκατομμύρια, επηρεάζεις τον κόσμο. Το αν θα επιλέξεις να τον επηρεάσεις θετικά ή αρνητικά είναι δικό σου πρόβλημα. Όσοι σε ακολουθούν το κάνουν ξεκάθαρα γι’ αυτό που είσαι ή γιατί για κάποιον λόγο σε θαυμάζουν. Επομένως, έτσι είναι λίγο πιο εύκολο να περάσεις κάποιο μήνυμα».

 

Allexpavlo, Andiee.alisson, V.Nakis: Μία μέρα με τρεις Έλληνες TikTokers
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

 

Ποια είναι, λοιπόν, τα χαρακτηριστικά ενός μέσου που δημιουργεί μουσικές, και όχι μόνο, τάσεις σε όλο τον κόσμο; Που αναδεικνύει ανθρώπους οι οποίοι χτίζουν τη δική του κοινότητα και επηρεάζουν όσα συμβαίνουν γύρω μας μέσα από βίντεο μερικών δευτερολέπτων;

 

«Στην πλατφόρμα του TikTok είδαμε πολλούς ψηφιακούς δημιουργούς που ξέραμε από το Instagram, αλλά γνωρίσαμε και πολλούς που αναδείχθηκαν για το ταλέντο τους στον χορό και την αγάπη τους για τη μουσική», λέει ο V.Nakis.

 

«Οι TikTokers είναι πολύ μικρότεροι από τους Instagramers, οπότε πολλοί από αυτούς έκαναν μια εφήμερη επιτυχία, αποκτώντας μια αντίστοιχα εφήμερη φήμη, και πολλές φορές δημιουργήθηκαν άσχημες καταστάσεις από κακούς χειρισμούς και πολλά εσφαλμένα μηνύματα, προφανώς λόγω του νεαρού της ηλικίας τους. Εγώ, τουλάχιστον, προσπαθώ να υπενθυμίζω σε αυτούς με τους οποίους διατηρώ και φιλικές, πέρα από επαγγελματικές, σχέσεις έναν στίχο του αγαπημένου συνεργάτη, αλλά κυρίως φίλου Prince FΥ: Να έχουν το κεφάλι τους ψηλά και όχι τη μύτη».

 

www.tiktok.com/@allexpavlo

www.tiktok.com/@andiee.alison

www.tiktok.com/@v.nakis