«Μάθε πώς νιώθουν. Άλλαξε το πώς νιώθουν»: 8 στις 10 γυναίκες νιώθουν φόβο στη βραδινή έξοδο Facebook Twitter

«Μάθε πώς νιώθουν. Άλλαξε το πώς νιώθουν»: 8 στις 10 γυναίκες νιώθουν φόβο στη βραδινή έξοδο

0

Ένα δείπνο με φίλους στο τέλος μιας κουραστικής εβδομάδας, ένα αυθόρμητο ποτό κάποιο βράδυ καθημερινής, εκείνο το μαγαζί που βάζει χορευτική μουσική – η βραδινή έξοδος (θα έπρεπε να) μας εξασφαλίζει κάθε φορά την αποφόρτιση, τη χαλάρωση ή τη διασκέδαση που έχουμε ανάγκη.

Ωστόσο, προτού καν αποχαιρετήσουμε την παρέα μας, έχει ξεκινήσει στο μυαλό μας η ενορχήστρωση ενός μικρού πρότζεκτ: το πώς θα επιστρέψουμε ασφαλείς στο σπίτι. Πρόκειται για μια διαφορετική εξίσωση κάθε φορά, με μεταβλητές που αλλάζουν και καθορίζουν τις επιλογές μας ακόμα και πριν από την έξοδο: το αν θα πάρουμε αμάξι ή όχι, αν θα είναι κάποιος δικός μας ξύπνιος ως αργά ώστε να του τηλεφωνήσουμε, ακόμα και τι θα φορέσουμε.

Σε αυτά τα δεδομένα, που αποτελούν ένα κανονικοποιημένο κομμάτι της καθημερινότητας για την πλειονότητα των γυναικών, ρίχνει φως η νέα έρευνα της ΔΕΗ «Έμφυλη βία και βραδινή έξοδος», που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών FocusBari και την εταιρεία επικοινωνίας DDB, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Έμφυλης Βίας, στις 25 Νοεμβρίου.

Στην Ελλάδα, όπου τα περιστατικά ενδοοικογενειακής και σεξουαλικής βίας εξακολουθούν να απασχολούν έντονα την επικαιρότητα, η 25η Νοεμβρίου λειτουργεί ως αφορμή ενημέρωσης αλλά και ουσιαστικών παρεμβάσεων για μια πιο ισότιμη και ασφαλή κοινωνία. Η ΔΕΗ συμμετέχει ενεργά εδώ και πέντε χρόνια, με πρωτοβουλίες και έρευνες που φέρνουν στην επιφάνεια διαφορετικές πτυχές του προβλήματος και ανοίγουν συζητήσεις για την αντιμετώπισή του.

«Μάθε πώς νιώθουν. Άλλαξε το πώς νιώθουν»: 8 στις 10 γυναίκες νιώθουν φόβο στη βραδινή έξοδο Facebook Twitter

"Η ανασφάλεια αναγνωρίζεται καθολικά: 96% του συνολικού δείγματος συμφωνεί ότι οι γυναίκες έχουν περισσότερους λόγους να φοβούνται από ό,τι οι άνδρες όταν κινούνται τη νύχτα."

ΓΙΑΤΙ ΕΠΙΛΕΧΘΗΚΕ Η ΒΡΑΔΙΝΗ ΕΞΟΔΟΣ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ;

Σύµφωνα µε το Gallup 2025 Global Safety Report, η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των δέκα χωρών µε το μεγαλύτερο χάσμα ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες ως προς το αίσθημα ασφάλειας όταν περπατούν μόνοι/ες τη νύχτα.

Η ΔΕΗ, με αυτή την ευρείας κλίμακας πανελλαδική έρευνα στο πλαίσιο του πυλώνα εταιρικής υπευθυνότητας «ΔΕΗ Ενεργώ», φώτισε τους επιμέρους παράγοντες πίσω από αυτό το χάσμα αλλά και τις μεθόδους αυτοπροστασίας που ακολουθούν οι γυναίκες ως αποτέλεσμα του φόβου.

Ας δούμε επιγραμματικά κάποια από τα ευρήματα της έρευνας:

84% των γυναικών δηλώνουν ότι φοβούνται όταν κυκλοφορούν βράδυ για διασκέδαση, με βασικούς φόβους –εκτός από τη ληστεία, που ισχύει και στους άνδρες– την παρακολούθηση (57%) και την παρενόχληση (36%) λόγω του φύλου τους.

— Σχεδόν 6 στις 10 γυναίκες (59%) έχουν βιώσει οι ίδιες ή γνωρίζουν από πρώτο χέρι περιστατικό που τις έκανε να νιώσουν ότι απειλούνται ή κινδυνεύουν κατά τη διάρκεια βραδινής εξόδου – ποσοστό που αγγίζει το 80% στις ηλικίες 18-24.

— Οι γυναίκες νιώθουν αισθητά λιγότερο ασφαλείς από τους άνδρες κατά τη νυχτερινή μετακίνηση (Μ.Ο. 3,1/5 έναντι 3,8/5 στους άνδρες), με τις νεότερες γυναίκες (18-24) να καταγράφουν το χαμηλότερο επίπεδο ασφάλειας (Μ.Ο. 2,7).

53% των γυναικών δηλώνουν ότι ο φόβος επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις επιλογές τους για τη βραδινή έξοδο, ενώ 82% αλλάζουν συστηματικά τη συμπεριφορά τους λόγω αυτού.

Η ανασφάλεια αναγνωρίζεται καθολικά: 96% του συνολικού δείγματος συμφωνεί ότι οι γυναίκες έχουν περισσότερους λόγους να φοβούνται από ό,τι οι άνδρες όταν κινούνται τη νύχτα.

«Μάθε πώς νιώθουν. Άλλαξε το πώς νιώθουν»: 8 στις 10 γυναίκες νιώθουν φόβο στη βραδινή έξοδο Facebook Twitter

Με μια γρήγορη ματιά, λοιπόν, η φετινή έρευνα αποδεικνύει ότι παρά την αυξανόμενη κοινωνική συζήτηση γύρω από την έμφυλη βία, οι γυναίκες συνεχίζουν να βιώνουν αισθητά υψηλότερα επίπεδα φόβου και επιφυλακής κατά τις νυχτερινές τους μετακινήσεις. Οι νεότερες γυναίκες (18-34 ετών) εμφανίζουν τα υψηλότερα ποσοστά ανασφάλειας, ενώ ο φόβος που καταγράφεται δεν είναι θεωρητικός, αλλά προκύπτει από αληθινά περιστατικά που έχουν βιώσει οι ίδιες ή φίλες τους.

Μάλιστα, η έρευνα αναδεικνύει και τις πρακτικές αυτοπροστασίας που υιοθετούν οι γυναίκες, με πολλές να αναφέρουν ότι ελέγχουν επανειλημμένα αν τις ακολουθεί κάποιος, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό, που φτάνει το 46% στο σύνολο των γυναικών και αγγίζει το 66% στις ηλικίες 18-24, δηλώνει ότι μιλά ή προσποιείται ότι μιλά στο τηλέφωνο προκειμένου να νιώσει μεγαλύτερη ασφάλεια. Επιπλέον, δεν είναι λίγες εκείνες που αλλάζουν τον ρυθμό ή τον τρόπο με τον οποίο κινούνται, με το 29% να αρχίζει να τρέχει για να φτάσει πιο γρήγορα στον προορισμό του και το 28% να επιλέγει να περπατά στη μέση του δρόμου.

«ΜΑΘΕ ΠΩΣ ΝΙΩΘΟΥΝ. ΑΛΛΑΞΕ ΤΟ ΠΩΣ ΝΙΩΘΟΥΝ»

Η φετινή καμπάνια της ΔΕΗ, με τίτλο «Μάθε πώς νιώθουν. Άλλαξε το πώς νιώθουν», δεν εστιάζει μόνο στην ενημέρωση γύρω από την άνιση εμπειρία της βραδινής εξόδου για τις γυναίκες, αλλά και στην ευαισθητοποίηση για δράση.

Μέσα από αληθινές μαρτυρίες και ποσοτικά δεδομένα, η καμπάνια επιδιώκει να κινητοποιήσει άνδρες και γυναίκες ώστε να αναγνωρίσουν αυτή την πραγματικότητα και να συμβάλουν έμπρακτα στη δημιουργία ενός πιο ασφαλούς και υποστηρικτικού περιβάλλοντος για όλους μας.

Μάθε περισσότερα για την έρευνα «Μάθε πώς νιώθουν. Άλλαξε το πώς νιώθουν» στο www.dei.gr.

Good Living
0

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος και πρόεδρος της DDB Athens βλέπει μια αγορά που προσπαθεί να ανασάνει μέσα σε νόμους, πίξελ και αλγόριθμους.
GOOD BUSINESS DIRECTORY 6
Πόσο «ανθρώπινη» μπορεί να είναι η τεχνητή νοημοσύνη;

Πόσο «ανθρώπινη» μπορεί να είναι η τεχνητή νοημοσύνη;

Η Γιάννα Ανδρονοπούλου, διευθύνουσα σύμβουλος της Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, πιστεύει πως η τεχνητή νοημοσύνη μάς βοηθά να ενισχύουμε ό,τι είναι δημιουργικό και να παίρνουμε αποφάσεις με καλύτερα δεδομένα.
GOOD BUSINESS DIRECTORY 6
1555 – 1566 – 1521: Από την αναμονή στη λύση - Οι άνθρωποι πίσω από τους αριθμούς

1555 - 1566 - 1521: Από την αναμονή στη λύση - Οι άνθρωποι πίσω από τους αριθμούς

Πίσω από τα εκατομμύρια κλήσεις και τα νέα ψηφιακά κανάλια υπάρχει καθημερινή δουλειά, οργάνωση και τεχνογνωσία. H Choose, ως leader των ενώσεων εταιρειών που ανέλαβαν την υλοποίηση αυτών των πρωτοβουλιών, έχει στρατηγικό ρόλο στον σχεδιασμό και την προβολή τους, ώστε η καινοτομία να μη μένει σε σχέδια αλλά να «προσγειώνεται» στην πραγματική εμπειρία του πολίτη.
GOOD LIVING
Μια ημέρα με την Έθελ στην MSD: Πώς ένας σκύλος-οδηγός αλλάζει την ζωή στο γραφείο

Μια ημέρα με την Έθελ στην MSD: Πώς ένας σκύλος-οδηγός αλλάζει τη ζωή στο γραφείο

Με πρωτοβουλία των εθελοντών της, έγινε πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που υιοθέτησε έναν σκύλο-οδηγό ατόμων με οπτική αναπηρία. Οι ζωές των εργαζομένων της δεν θα είναι ποτέ πια οι ίδιες.
GOOD BUSINESS DIRECTORY 6

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ