LIVE!

Bento: η τέχνη του lunchbox

Facebook Twitter
1

 

Το bentō είναι ένα κουτάκι, με υποδιαιρέσεις, λακαρισμένο, που γεμίζει με φαγητό για να φάει κάποιος μεσημεριανό έξω από το σπίτι του.

Αυτή είναι η σύντομη εκδοχή: στην αναλυτική πρόκειται για μια άλλη έκφανση της γιαπωνέζικης κουλτούρας, η οποία αγαπάει την αρμονία στα πάντα, κάνοντας τέχνη τον τρόπο με τον οποίο γράφουν, διπλώνουν τα χαρτιά, πίνουν τσάι ή τακτοποιούν λουλούδια σε ένα βάζο. Όλα αυτά μπορούν να γίνουν έργα τέχνης που χρειάζεται χρόνια επιμονής και τελειομανίας για να πραγματοποιηθούν.

Τo bentō εμφανίζονται κατά τον 5ο αιώνα μ.Χ., όταν οι γιαπωνέζοι άρχισαν να παίρνουν φαγητό μαζί τους όταν πήγαιναν στα χωράφια, ή πήγαιναν στο κυνήγι και στο ψάρεμα. Έπαιρναν μαζί τους βασικά, απλά φαγητά, όπως ρύζι σκέτο ή πατάτες.

Η εξέλιξη της ιστορίας τους έκανε αυτά τα αρχικά δισάκια, γνωστά σε όλες τις κουλτούρες, να εξελιχτούν σιγά σιγά και να απευθύνονται και στις ανώτερες τάξεις, μέχρι και στους αυτοκράτορες. Αυτό σήμαινε φυσικά ότι εξελίχθηκε και η τεχνική, τα κουτιά, και οι κανόνες.

Στη δεκαετία του ’80 η τέχνη αυτή ατόνησε, μαζί με τα σχολικά γεύματα και τους φούρνους μικροκυμάτων, αλλά έχει αρχίσει να ανακάμπτει. Βentō έχουν αρχίσει να εμφανίζονται σε σχολεία και σε γραφεία. Τώρα που οι μητέρες δουλεύουν έτοιμα bentō πωλούνται σε σούπερ μάρκετ και εστιατόρια ή έχουν εμφανιστεί επιλογές με δυτικό φαγητό, αλλά περήφανες γιαπωνέζες μητέρες εξακολουθούν να σπαταλούν χρόνο για το  bentō του παιδιού τους, αφιερώνοντας κατά μέσο όρο μια ώρα την ημέρα.

Γιατί δεν αρκεί να σκαρφιστούν ένα ισορροπημένο διατροφικά γεύμα (με βασικό συστατικό το ρύζι, κάποια πρωτεΐνη και λαχανικά) αλλά να τα εμφανίσουν έτσι ώστε το παιδί να πειστεί να φάει και αυτά που δεν του αρέσουν, επειδή είναι όμορφα. Η αλήθεια είναι ότι μερικά είναι τόσο όμορφα που λυπάσαι να τα φας…

Το bentō ήταν πάντα σύμβολο κοινωνικής τάξης, πλούτου και επιρροής και μερικοί γονείς περνούν ώρες ετοιμάζοντάς τα, προσπαθώντας να ανταγωνιστούν τους άλλους γονείς, μεταφέροντας τον ανταγωνισμό και στα παιδιά. Είναι αξιοθαύμαστο και κατακριτέο ταυτόχρονα - σε κάνει να θαυμάζεις αυτή την τόσο ξένη κουλτούρα και να χαίρεσαι που δεν δέχεσαι τόση πίεση – σε κάνει να θες να φας αλλά να μην χαλάσεις το σύνολο – μπορεί να γίνει τέχνη αλλά και βάσανο. Νομίζω ότι οι Έλληνες και οι γιαπωνέζοι είναι οι δύο λαοί που τους χωρίζει τεράστια απόσταση. Το κοινό που έχουμε είναι ότι μας αρέσει το σούσι…

Γεύση
1

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Χίλιες φορές μακαρόνια παρά σπανακόρυζο»

Οι γαστρονομικές απογνώσεις του Κυρίου Ρεμί / «Χίλιες φορές μακαρόνια παρά σπανακόρυζο»

Ο Κύριος Ρεμί στοχάζεται πάνω στα όρια της κριτικής εστιατορίων, μαγειρεύει τέσσερις παστιτσάδες μέσα στην εβδομάδα και δεν έχει κάτι προσωπικό με το σπανακόρυζο. Απλώς δεν είναι μακαρονάδα!
ΡΕΜΙ
«Όταν παραγγέλνεις delivery μαναβική, θα σου φέρουν ό,τι πιο άγουρο υπάρχει»

Οι γαστρονομικές απογνώσεις του Κυρίου Ρεμί / «Όταν παραγγέλνεις delivery μαναβική, θα σου φέρουν ό,τι πιο άγουρο υπάρχει»

Ο κύριος Ρεμί τρώει σπίτι του πιο συχνά απ' ότι νομίζεις, προτείνει να παίρνεις καλύτερες φακές και λέει αυτό που ξέρουμε όλοι και δεν λέμε για το delivery.
ΡΕΜΙ
Από τη Νεμέα στην Καλιφόρνια: Ο Άρης Τσέλεπος ταξιδεύει στην καρδιά του αμερικανικού κρασιού

Το κρασί με απλά λόγια / Από τη Νεμέα στην Καλιφόρνια: Ο Άρης Τσέλεπος ταξιδεύει στην καρδιά του αμερικανικού κρασιού

Ο χαρισματικός οινοποιός Άρης Τσέλεπος μεταφέρει την Υρώ Κολιακουδάκη-Dip WSET και τον Παναγιώτη Ορφανίδη στη Napa Valley και στα αμπέλια της Καλιφόρνιας μέσα από μια συναρπαστική συζήτηση για το κρασί και τα μαθήματα που μπορεί να αντλήσει η Ελλάδα από μια από τις πιο εμβληματικές οινοπαραγωγικές περιοχές του κόσμου.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ & ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Θύμηση, μια νέα κρεμερία στο Παγκράτι

Γεύση / Θύμηση: Ο Νίκος και ο πατέρας του έφεραν ξανά το γαλακτοπωλείο στο Παγκράτι

Παίρνει στοιχεία από τα παλιά γαλακτοπωλεία αλλά δεν στέκεται εκεί. Προσθέτει γλυκά –λευκά, όπως αυτά που του αρέσουν– και πίτες. Αυτή η κρεμερία είναι μία από τις καλύτερες ιδέες που έχουμε δει στο χώρο της ζαχαροπλαστικής φέτος.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Τα σαλιγκάρια και ένα λάθος αιώνων που οφείλει να διορθωθεί

Nothing Days / Τα σαλιγκάρια και ένα λάθος αιώνων που οφείλει να διορθωθεί

Από την πιο αρχαία καλλιέργεια στην ιστορία μέχρι τις γκουρμέ, ακριβές εκδοχές τους, τα σαλιγκάρια κατέληξαν από βασική τροφή να γίνουν υποτιμημένη και σπάνια, και η αφορμή για τοξικά σχόλια στα social media.
M. HULOT
Οι γεύσεις του καλοκαιριού που φυλάξαμε για το χειμώνα

Γεύση / Φρυγανισμένα, λιόκαφτα, παστά, ξιδάτα: Έτσι μένει η γεύση του καλοκαιριού

Η τέχνη της συντήρησης των τροφών πάει χιλιάδες χρόνια πίσω και έχει ακόμα λόγο ύπαρξης γιατί μεταμορφώνει τα υλικά σε κάτι άλλο. Και αυτό το «άλλο» έχει γαστρονομική και συναισθηματική αξία.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Το πρώτο ελληνικό ουίσκι: Όταν μια παρέα φίλων εμφιάλωσε το όνειρό της

Radio Lifo / Aυτό είναι το πρώτο ελληνικό ουίσκι

Μια ομάδα εννέα φίλων, χωρίς καμία επαγγελματική σχέση με την ποτοποιία, κατάφερε με πείσμα και πολλή αγάπη για το ουίσκι να δημιουργήσει το πρώτο ελληνικό single malt whisky. Δύο από αυτούς, ο Γιάννης Χριστοφορίδης και ο Ντίνος Οικονομόπουλος, μιλούν στη Μερόπη Κοκκίνη γι' αυτό το «ταξίδι» από το κριθάρι και το νερό του Ταΰγετου μέχρι τα βαρέλια vinsanto και τις αμέτρητες δυσκολίες.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Το 2025 είναι εξαιρετική χρονιά για τον οινολόγο, ο καλλιεργητής όμως κλαίει»

Το κρασί με απλά λόγια / «Το 2025 είναι εξαιρετική χρονιά για τον οινολόγο, ο καλλιεργητής όμως κλαίει»

Πώς κύλησε ο φετινός τρύγος σε διαφορετικές γωνιές του κόσμου; Από τον βορρά ως τον νότο της Ελλάδας, αλλά και σε εμβληματικές περιοχές όπως το Μπορντώ, η Βουργουνδία και η Μεντόζα, οι Έλληνες οινολόγοι καταθέτουν την εμπειρία τους και μιλούν για τις προκλήσεις που φέρνει η κλιματική αλλαγή.
THE LIFO TEAM
Το Χάνι της Ρέρεσης είναι ένα από τα τελευταία της Ελλάδας

Γεύση / Παγόνια, αντίκες και μαγειρευτά σε ένα χάνι που αντέχει στον χρόνο

Το Χάνι της Ρέρεσης, ένα από τα τελευταία της Ελλάδας, παραμένει ανοιχτό για ταξιδιώτες και ντόπιους, με την κυρία Νίτσα να κρατά ζωντανή την παράδοση της φιλοξενίας σε ένα μαγειρείο που θυμίζει λαογραφικό μουσείο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Απλα, οι μαμαδες εκει ΑΓΑΠΑΝΕ τα παιδάκια τους.. Μην μουπείτε οτι οι δικές μας εργάζονται.. και δεν προλαβαίνουν.. και κει εργάζονται.. ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΑΝ ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ αλλά αγαπάνε τα παιδάκια τους..