Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΑΘΗΝΑ

50 σημεία της Αθήνας πριν και μετά

Ο συγγραφέας Θανάσης Βέμπος μιλάει στο LIFO.gr για την εντυπωσιακή του έρευνα στο αστικό τοπίο

 


O Θανάσης Βέμπος είναι συγγραφέας, ερευνητής, και λάτρης του ανεξήγητου, και του μυστηρίου.

Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 19 βιβλία του, τέσσερα από τα οποία είναι sci- fi θεματολογίας, ενώ έχει μεταφράσει περισσότερα από 60 βιβλία, κι έχει γράψει χιλιάδες άρθρα με αντικείμενο τη διαστημική τεχνολογία, τα παράξενα φαινόμενα, την έρευνα του παραφυσικού, την ανθρωπολογία-εθνολογία-λαογραφία, κ.α.

 

Πάντα με γοήτευαν οι ορίζοντες του χώρου και του χρόνου, οι μακρινές χώρες, οι μακρινές εποχές (σε παρελθόν και μέλλον), οι άλλοι κόσμοι γενικότερα. Μεγαλώνοντας αυτή η περίεργη τάση έγινε ανίατη πάθηση... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Πάντα με γοήτευαν οι ορίζοντες του χώρου και του χρόνου, οι μακρινές χώρες, οι μακρινές εποχές (σε παρελθόν και μέλλον), οι άλλοι κόσμοι γενικότερα. Μεγαλώνοντας αυτή η περίεργη τάση έγινε ανίατη πάθηση... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

 

Λέει o ίδιος:

 

"Από μικρός εμφάνισα μια περίεργη τάση να ασχολούμαι και να καταπιάνομαι με διάφορα "φευγάτα" θέματα. Από την επιστημονική φαντασία, μέχρι τα παραφυσικά φαινόμενα και ακόμα παραπέρα. Ταυτόχρονα, με γοήτευαν οι ορίζοντες του χώρου και του χρόνου, οι μακρινές χώρες, οι μακρινές εποχές (σε παρελθόν και μέλλον), οι άλλοι κόσμοι γενικότερα. Μεγαλώνοντας αυτή η περίεργη τάση έγινε ανίατη πάθηση."


Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


O Θανάσης Βέμπος ολοκλήρωσε εδώ και λίγο καιρό το μεγαλόπνοο πρότζεκτ του Timeslip, για τις ανάγκες του οποίου συγκέντρωνε επί χρόνια παλιές – μερικές πάρα πολύ παλιές- φωτογραφίες της Αθήνας, καταγράφοντας έπειτα με τον φακό του το ίδιο ακριβώς σημείο της φωτογραφίας, στην σημερινή του κατάσταση.


Ένας χάρτης εκατοντάδων σημείων, σε ζεύγη, που θυμίζει έντονα τα παιχνίδια τύπου "βρείτε τις διαφορές". Και είναι πολλές...


Τον συναντήσαμε.


Η ιδέα ήρθε πριν μερικά χρόνια όταν πραγματοποιούσα μια μεγάλη έρευνα στις παλιές εφημερίδες...  Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Η ιδέα ήρθε πριν μερικά χρόνια όταν πραγματοποιούσα μια μεγάλη έρευνα στις παλιές εφημερίδες... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

 

Τι ακριβώς είναι το πρότζεκτ Timeslip; Περί τίνος πρόκειται;
H καταγραφή αυτή ήταν κάτι που με απασχολούσε χρόνια αφού ανέκαθεν παθιαζόμουν με τους ορίζοντες του χρόνου. Με δυο λόγια, το πρότζεκτ είναι η αντιπαράθεση φωτογραφιών διαφόρων περιοχών της Αθήνας μεταξύ των οποίων παρεμβάλλεται χρονικό χάσμα δεκαετιών. Πάντα με ενδιέφερε τρομερά η "χρονική ολίσθηση" με φόντο μια συγκεκριμένη τοποθεσία, ένα συγκεκριμένο σημείο του χώρου.


Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα της καταγραφής της Αθήνας "του τότε και του τώρα";
Η ιδέα ήρθε πριν μερικά χρόνια όταν πραγματοποιούσα μια μεγάλη έρευνα στις παλιές εφημερίδες. Μάζεψα φωτογραφίες κτιρίων, δρόμων, πλατειών, περιοχών που δημοσιεύονταν με αφορμή διάφορα περιστατικά της ειδησεογραφίας. Παράλληλα μάζευα φωτογραφίες και από διάφορα σχετικά site ή ομάδες του Facebook. Βρήκα επίσης πολλά αστικά πλάνα από παλιές ελληνικές ταινίες.

Στο τέλος είχα στα χέρια μου αρκετές εκατοντάδες σχετικές φωτογραφίες. Ύστερα, πήγαινα ακριβώς στα ίδια σημεία και έβγαζα το ίδιο ακριβώς πλάνο. Έτσι προέκυψαν μερικές εκατοντάδες ζεύγη "πόλων", μερικές εκατοντάδες ζεύγη "τότε"/"τώρα", μερικές εκατοντάδες "χρονογλιστρήματα" (Timeslip) με σταθερά σημεία αναφοράς στο χώρο.

Υπό μία έννοια το πρότζεκτ είναι 'συνέχεια' του βιβλίου μου "Το Πνεύμα του Χρόνου", που κυκλοφόρησε πέρυσι από τις εκδόσεις Δαιδάλεος. Το βιβλίο είναι σε πρώτο επίπεδο μια τοιχογραφία της ιστορίας του Παραφυσικού, όπως αυτό προσλαμβανόταν από την ελληνική κοινωνία από το 1830 έως το 1990.

 

Υπό μία έννοια το πρότζεκτ είναι 'συνέχεια' του βιβλίου μου "Το Πνεύμα του Χρόνου",  μια τοιχογραφία της ιστορίας του Παραφυσικού, όπως αυτό προσλαμβανόταν από την ελληνική κοινωνία από το 1830 έως το 1990... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Υπό μία έννοια το πρότζεκτ είναι 'συνέχεια' του βιβλίου μου "Το Πνεύμα του Χρόνου", μια τοιχογραφία της ιστορίας του Παραφυσικού, όπως αυτό προσλαμβανόταν από την ελληνική κοινωνία από το 1830 έως το 1990... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

 

Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

 

Και πόσο καιρό σας πήρε η καταγραφή όλων των σημείων, και η ολοκλήρωση του πρότζεκτ;

Κάπου πέντε χρόνια. Βέβαια, η εργασία γινόταν κατά διαστήματα και μεγάλος όγκος των στοιχείων προέκυψε την τελευταία χρονιά.

 

Με ποια κριτήρια επιλέξατε τα συγκεκριμένα σημεία της πόλης; Σας ρωτώ γιατί παρατηρούμε να επικρατούν, ως επί το πλείστον, απλοί δρόμοι και πολυκατοικίες, αντί για εμβληματικά ή έστω πολυσύχναστα τοπόσημα της Αθήνας, όπως θα περίμενε κανείς.

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Κυψέλη, συνεπώς με ενδιέφεραν τα "χρονογλιστρήματα" με βάση σημεία της συγκεκριμένης περιοχής. Εξάλλου, έχω την τάση να ακολουθώ τα λιγότερο πατημένα μονοπάτια. Για να λέμε την αλήθεια, στο πρότζεκτ συμπεριλαμβάνονται και ορισμένα πλάνα από άλλες περιοχές, αλλά κάπου έπρεπε να μπει ένα (αυθαίρετο) όριο.

 

Ιωάννου Δροσοπούλου 119 & Καλλιφρονά - Timeslip 90 χρόνια

Όταν το νεοκλασικό αυτό χτιζόταν, κάπου στη δεκαετία του 1920.
Όταν το νεοκλασικό αυτό χτιζόταν, κάπου στη δεκαετία του 1920.

 

Ιω. Δροσοπούλου - Timeslip 45 χρόνια

". Η αφεντιά μου στην οδό Ιωάννου Δροσοπούλου, μεταξύ Τενέδου και Μηθύμνης, την άνοιξη του 1969. "
". Η αφεντιά μου στην οδό Ιωάννου Δροσοπούλου, μεταξύ Τενέδου και Μηθύμνης, την άνοιξη του 1969. "

 

Σύρου 23 - Timeslip: 60 χρόνια

 

 

Πώς δουλέψατε το πρότζεκτ Timeslip; Εντοπίζατε πρώτα ποιο μέρος σας ενδιέφερε να καταγράψετε και ψάχνατε έπειτα παλιές φωτογραφίες του, ή πρώτα βρίσκατε τις παλιές εικόνες ενός σημείου, και στην συνέχεια το αναζητούσατε στο σήμερα;

Το δεύτερο. Εντόπιζα, δηλαδή, παλιές εικόνες πολυκατοικιών, δρόμων, πλατειών κλπ, και μετά τραβούσα τη σχετική φωτογραφία από το ίδιο σημείο. Βέβαια, πολλές φορές έφευγα άπρακτος. Η λήψη φωτογραφίας ήταν απλώς αδύνατη επειδή το σημείο ήταν χτισμένο, ή επειδή υπήρχε κάποιο μεγάλο δέντρο στη μέση που είχε φυτρώσει στις ενδιάμεσες δεκαετίες, ή επειδή η τοπογραφία της περιοχής είχε μεταβληθεί ριζικά.

 

Ιω. Δροσοπούλου & Άνδρου - Timeslip: 63 χρόνια

 

 

Φωκίωνος Νέγρη & Ιω. Δροσοπούλου - Timeslip: 60 χρόνια

Το πλάνο στην πρώτη φωτο είναι από την ταινία "Η Ωραία των Αθηνών" του Νίκου Τσιφόρου. Διακρίνεται ο Μίμης Φωτόπουλος (με το καπέλο) που σε λίγο θα πέσει πάνω στη Γκέλυ Μαυροπούλου (η κυρία με την τσάντα πιο δεξιά)..
Το πλάνο στην πρώτη φωτο είναι από την ταινία "Η Ωραία των Αθηνών" του Νίκου Τσιφόρου. Διακρίνεται ο Μίμης Φωτόπουλος (με το καπέλο) που σε λίγο θα πέσει πάνω στη Γκέλυ Μαυροπούλου (η κυρία με την τσάντα πιο δεξιά)..

 

Ποιο είναι το μεγαλύτερο Timeslip που καταγράψατε; Το σημείο με τα περισσότερα χρόνια ανάμεσα στο τότε και στο τώρα.

Είναι 90 χρόνια, σε κάποια σημεία στην οδό 3ης Σεπτεμβρίου. Είχα την τύχη αφενός μεν να βρω φωτογραφίες του 1924 από τα σημεία αυτά, και αφετέρου το αστικό τοπίο να είναι αρκετά "σταθερό" ώστε να λειτουργεί το "χρονογλίστρημα".

 

Φωκίωνος Νέγρη 19 - Timeslip: > 54 χρόνια

Η μαυρόασπρη φωτογραφία είναι οπωσδήποτε πριν το 1960. Το νο 21 εξακολουθεί να παραμένει ακατεδάφιστο
Η μαυρόασπρη φωτογραφία είναι οπωσδήποτε πριν το 1960. Το νο 21 εξακολουθεί να παραμένει ακατεδάφιστο

 

Φωκίωνος Νέγρη & Θήρας Ι - Timeslip: ~ 80 χρόνια

Η περίφημη πολυκατοικία Τόμπρου (έργο Μιχ,. Κανάκη) στη συμβολή Θήρας και Φωκίωνος Νέγρη.
Η περίφημη πολυκατοικία Τόμπρου (έργο Μιχ,. Κανάκη) στη συμβολή Θήρας και Φωκίωνος Νέγρη.

 

Φωκίωνος Νέγρη & Θήρας ΙΙ - Timeslip: 70 χρόνια

Η γωνία της πολυκατοικίας Τόμπρου στη συμβολή Φωκίωνος Νέγρη και Θήρας. Στιγμιότυπο από οδομαχίες το Δεκέμβριο του 1944
Η γωνία της πολυκατοικίας Τόμπρου στη συμβολή Φωκίωνος Νέγρη και Θήρας. Στιγμιότυπο από οδομαχίες το Δεκέμβριο του 1944

 

Ποιο ή ποια σημεία σας έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση όσον αφορά τις διαφορές τους στο τότε και το τώρα;

Ίσως σημεία που ήταν ημι-αστικοποιημένα τότε, και πνιγμένα στην άσφαλτο και στο μπετόν σήμερα. Πιο πολύ μικροδιαφορές σε πάρα πολύ οικεία σημεία. Ή το πώς εκδηλώνεται η πατίνα του χρόνου πάνω στα κτίρια: Φρεσκοβαμμένες, φωτεινές, νεόδμητες πολυκατοικίες του 1960, και γερασμένα, σκοτεινά, πνιγμένα στις μουτζούρες και στη βρομιά κτίσματα του 2014.

 

Φωκίωνος Νέγρη & Σκύρου ΙΙΙ - Timeslip: 46 χρόνια

Στιγμιότυπο από την ταινία "Ο Τυχεράκιας" (επίσης γνωστή με τον τίτλο "Θύμιος, Σουβλάκια και ΠΡΟ-ΠΟ") του Ερρίκου Θαλασσινού με τον Κώστα Χατζηχρήστο να πλησιάζει.
Στιγμιότυπο από την ταινία "Ο Τυχεράκιας" (επίσης γνωστή με τον τίτλο "Θύμιος, Σουβλάκια και ΠΡΟ-ΠΟ") του Ερρίκου Θαλασσινού με τον Κώστα Χατζηχρήστο να πλησιάζει.

 

Γιατί πιστεύετε ότι η αντιπαράθεση των εικόνων του τότε και του τώρα είναι "μια σφαλιάρα που τσούζει", σύμφωνα με τα λεγόμενα σας;

Είναι δύσκολο να το εξηγήσω με λίγα λόγια χωρίς να το διαστρεβλώσω. Είπα προηγουμένως ότι τα ζεύγη των φωτογραφιών είναι ουσιαστικά ζεύγη "πόλων", "χρονογλιστρήματα" με σταθερά σημεία αναφοράς στο χώρο. Μεταξύ δυο αντίθετων πόλων αναπτύσσεται πάντα δυναμικό –φανταστείτε τους δυο πόλους μιας μπαταρίας. Τα "χρονογλιστρήματα" είναι ασυνεχείς μεταβάσεις από το χρονικό σημείο Α στο χρονικό σημείο Β. Είναι άλματα. Άλματα που απαιτούν ενέργεια –η οποία παράγεται από το ζεύγος των αντίθετων πόλων. Και μια ασυνεχής μετάβαση ισοδυναμεί με "σοκ", κοντολογίς με μια "σφαλιάρα". Ένα "σοκ" που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ανοίξει "πύλες" στο νου μας –και όχι μόνο στο νου.

 

Κυψέλης & Ύδρας - Timeslip: 59 χρόνια

 

 

 

Κάνετε λόγο για την ύπαρξη μίας (τουλάχιστον) δεύτερης ανάγνωσης του πρότζεκτ Timeslip. Μια ανάγνωση που δεν περιορίζεται στην ιστορική- ερευνητική του διάσταση. Εξηγείστε μας.

Και πάλι είναι πολύ δύσκολο να το εξηγήσω με λίγα λόγια. Αν αρχίσω να μιλώ περί εννοιών όπως "Reality Shift" θα ακουστεί "κάπως". Αν ανακατέψω την Κβαντομηχανική, θα μπλέξουμε χειρότερα..

Εν πάση περιπτώσει, όλοι μας είμαστε τυφλοί απέναντι στις μικρές και σταδιακές μεταβολές. Νομίζουμε ότι ξέρουμε καλύτερα από κάθε άλλον την τοπογραφία και τις χωροταξικές λεπτομέρειες της γειτονιάς μας, επειδή γεννηθήκαμε και ζήσαμε εκεί. Και μετά σπάμε το κεφάλι μας να θυμηθούμε τι διάβολο υπήρχε στο χώρο που αναγέρθηκε μια πολυκατοικία εδώ και μερικά χρόνια, δυο στενά μακριά από το σπίτι μας. Ή πού διάολο πήγε το τάδε δέντρο, ή το δείνα περίπτερο, ή πότε μετακινήθηκε ο τάδε στύλος της ΔΕΗ ή του ΟΤΕ. Ή εάνυπήρξε ποτέ σπίτι, περίπτερο ή στύλος, ή ακόμα και σοκάκι.

Όλα αυτά είναι μικρές ρωγμές, σκασιματάκια στο σοβά της άνετης Συναινετικής Πραγματικότητας, αρκετά μικρά ώστε να τα αγνοήσετε ή να τα παραβλέψετε. Ή να τα "εξηγήσετε" και μετά να τα ξεχάσετε. Αλλά δεν με ενδιαφέρουν οι ερμηνείες σε πρώτο πλάνο.

Με ενδιαφέρει το ίδιο το φαινόμενο. Συνεπώς παραπέμπω στις εικόνες του πρότζεκτ. Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, κι απ' αυτήν έχουμε υπερ-πλεόνασμα τον τελευταίο καιρό.

 

Κυψέλης (αρχή) - Timeslip: >60 χρόνια

Ενα τράμ και ένα τρόλλεϋ στρίβουν για να εισέλθουν στην οδό Κυψέλης. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία πρέπει να είναι πριν το 1954, οπότε η γραμμή ξηλώθηκε
Ενα τράμ και ένα τρόλλεϋ στρίβουν για να εισέλθουν στην οδό Κυψέλης. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία πρέπει να είναι πριν το 1954, οπότε η γραμμή ξηλώθηκε

 

Πατησίων & Τενέδου Ι - Timeslip: 50 χρόνια

"Στιγμιότυπο από παλιά ταινία Super 8. Με τον πατέρα μου, στη συμβολή Πατησίων και Τενέδου, τα Χριστούγεννα του 1964, πριν την διαπλάτυνση της λεωφόρου"
"Στιγμιότυπο από παλιά ταινία Super 8. Με τον πατέρα μου, στη συμβολή Πατησίων και Τενέδου, τα Χριστούγεννα του 1964, πριν την διαπλάτυνση της λεωφόρου"

 

Κύπρου & Πόρου - Timeslip: 61 χρόνια

 

 

Αλήθεια, γιατί πιστεύετε ότι η νοσταλγία και η αναπόληση μας γοητεύουν τόσο;

Επειδή έχουμε την τάση να εξιδανικεύουμε το παρελθόν, γιατί νοσταλγούμε τα νιάτα μας (κι αυτό είναι σχετικός όρος, πλην όμως υπαρκτότατος). Αναπολούμε το παρελθόν βολικά λησμονώντας ή υποβαθμίζοντας τις δυσάρεστες στιγμές, και νοσταλγούμε το διυλισμένο απόσταγμά του. Είναι κι αυτό μια μορφή αμνησίας.

 

Πατησίων 109 -Timeslip: 57 χρόνια

 

 

 

Θα υπάρξει συνέχεια στο πρότζεκτ με την προσθήκη και άλλων σημείων;

Δεν νομίζω. Εξερεύνησα το συγκεκριμένο χώρο και πρέπει να προχωρήσω παρακάτω, σε άλλο μονοπάτι.

 

Για το τέλος, κύριε Βέμπο, υπάρχουν κάποια μέρη στην Αθήνα που τα θεωρείτε πιο αγαπημένα σας;

Σημεία κυρίως της Κυψέλης που με έλκουν για κάποια μυστηριώδη αιτία. Πιο πολύ με ενδιαφέρουν "μυστικές γωνιές" πέρα από το φως και τη βουή –μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά. Και ανακαλύπτω συνεχώς τέτοιες γωνιές, που μέχρι πρότινος περνούσαν απαρατήρητες.

Ακάλυπτοι χώροι πίσω από παλιές σιδερένιες αυλόπορτες, μυστηριώδη αδιέξοδα σοκάκια, κι ένα σωρό άλλα τέτοια. Το αστικό τοπίο μπορεί να μην είναι η λευκή περιοχή Terra Incognita των παλιών γεωγραφικών χαρτών, αλλά μια ενδελεχής εξέτασή του σίγουρα αποκαλύπτει ότι υπάρχουν αμέτρητες λεπτομέρειες που μοιάζουν και συμπεριφέρονται σαν φράκταλ, σαν γεωμετρικά σχήματα που επαναλαμβάνονται αυτούσια σε άπειρο βαθμό μεγέθυνσης.

 

Πατησίων & Τήνου - Timeslip: 41 χρόνια

Η οδός Τήνου στη συμβολή με την Πατησίων το Νοέμβριο του 1973. Το κατεστραμμένο αυτοκίνητο πατήθηκε από άρμα μάχης, στα γεγονότα του Πολυτεχνείου
Η οδός Τήνου στη συμβολή με την Πατησίων το Νοέμβριο του 1973. Το κατεστραμμένο αυτοκίνητο πατήθηκε από άρμα μάχης, στα γεγονότα του Πολυτεχνείου

 

Τέρμα Πατησίων - Timeslip: 56 χρόνια

Το τέρμα της οδού Πατησίων λίγο πριν την διακλάδωση αριστερά προς Χαλκίδος και δεξιά προς Αγίας Λαύρας.
Το τέρμα της οδού Πατησίων λίγο πριν την διακλάδωση αριστερά προς Χαλκίδος και δεξιά προς Αγίας Λαύρας.

 

Χαλκίδος 16 - Timeslip: > 50 χρόνια

 

 

Λευκωσίας & Κύπρου - Timeslip: 54 χρόνια

 

 

Μοσχονησίων & Σπάρτης - Timeslip: 53 χρόνια

 

 

Πλατεία Κυψέλης - Timeslip: 45 χρόνια

Ο Θανάσης Βέγγος στην πλατεία Κυψέλης (πίσω του ξεκινά η οδός Βελβενδού). Στιγμιότυπο από την ταινία "Ποιος Θανάσης" του ίδιου.
Ο Θανάσης Βέγγος στην πλατεία Κυψέλης (πίσω του ξεκινά η οδός Βελβενδού). Στιγμιότυπο από την ταινία "Ποιος Θανάσης" του ίδιου.

 

Πυθίας 23 - Timeslip: ~ 60 χρόνια

Αυλόπορτα στην οδό Πυθίας 23 κάποια στιγμή στη δεκαετία του 1950
Αυλόπορτα στην οδό Πυθίας 23 κάποια στιγμή στη δεκαετία του 1950

 

Φαιδριάδων - αρχή - Timeslip: 52-53 χρόνια

Η αρχή της Φαιδριάδων, στην πλατεία Κυψέλης.
Η αρχή της Φαιδριάδων, στην πλατεία Κυψέλης.

 

Φαιδριάδων ΙΙ - Timeslip: 47 χρόνια

 

 

Ερατούς & Κρίσης - Timeslip: 47 χρόνια

Το Φεβρουάριο του 1967 ένα λεωφορείο έχει εισβάλλει στο χρωματοπωλείο στη διασταύρωση των οδών Ερατούς και Κρίσης, στην Άνω Κυψέλη.
Το Φεβρουάριο του 1967 ένα λεωφορείο έχει εισβάλλει στο χρωματοπωλείο στη διασταύρωση των οδών Ερατούς και Κρίσης, στην Άνω Κυψέλη.

 

Επτανήσου - αρχή - Timeslip: 51 χρόνια

Η Ζωή Λάσκαρη τρέχει στην αρχή της οδού Επτανήσου, λίγο πριν την διασταύρωση με την Κύπρου, έξω από την Αγία Ζώνη. Στιγμιότυπο από την ταινία "Ίλιγγος" του Γιάννη Δαλιανίδη. Στο βάθος η Επτανήσου τελειώνει στο μαντρότοιχο του Ασύλου Ανιάτων
Η Ζωή Λάσκαρη τρέχει στην αρχή της οδού Επτανήσου, λίγο πριν την διασταύρωση με την Κύπρου, έξω από την Αγία Ζώνη. Στιγμιότυπο από την ταινία "Ίλιγγος" του Γιάννη Δαλιανίδη. Στο βάθος η Επτανήσου τελειώνει στο μαντρότοιχο του Ασύλου Ανιάτων

 

Επτανήσου & Κύπρου - Timeslip: 52 χρόνια

Ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης συναντιέται με τη Ζωή Λάσκαρη στη διασταύρωση Κύπρου και Επτανήσου έξω από την Αγία Ζώνη στην ταινία "Νόμος 4000" του Γιάννη Δαλιανίδη
Ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης συναντιέται με τη Ζωή Λάσκαρη στη διασταύρωση Κύπρου και Επτανήσου έξω από την Αγία Ζώνη στην ταινία "Νόμος 4000" του Γιάννη Δαλιανίδη

 

Επτανήσου - Αγία Ζώνη - Timeslip: 51 χρόνια

Ο Λευτέρης Βουρνάς και η Κατερίνα Χέλμη έξω από το ναό της Αγίας Ζώνης, στην οδό Επτανήσου, λίγο πριν την διασταύρωση με την οδό Κύπρου. Στιγμιότυπο από την ταινία "Ίλιγγος" του Γιάννη Δαλιανίδη.
Ο Λευτέρης Βουρνάς και η Κατερίνα Χέλμη έξω από το ναό της Αγίας Ζώνης, στην οδό Επτανήσου, λίγο πριν την διασταύρωση με την οδό Κύπρου. Στιγμιότυπο από την ταινία "Ίλιγγος" του Γιάννη Δαλιανίδη.

 

Επτανήσου 70 - Timeslip: 53 χρόνια

 

 

Επτανήσου & Σύρου - Timeslip: 39 χρόνια

Η διασταυρωση των οδών Επτανήσου και Σύρου. Στην παλιότερη φωτογραφία (1975-76) απεικονίζεται το 15ο Λύκειο Αρρένων που κατεδαφίστηκε λίγο αργότερα
Η διασταυρωση των οδών Επτανήσου και Σύρου. Στην παλιότερη φωτογραφία (1975-76) απεικονίζεται το 15ο Λύκειο Αρρένων που κατεδαφίστηκε λίγο αργότερα

 

Επτανήσου 13 - πλατεία Αγίου Γεωργίου -Timeslip: 58 χρόνια

 

 

Πλατεία Αγίου Γεωργίου  - Timeslip: 45 χρόνια

Aριστερά: ταινία "Ποιος Θανάσης" (1969)
Aριστερά: ταινία "Ποιος Θανάσης" (1969)

 

Άγιος Γεώργιος  - Timeslip: > 80 χρόνια

Ο ναός του Αγίου Γεωργίου στην ομώνυμη πλατεία, την εποχή της ανοικοδόμησής του (ολοκληρώθηκε το 1931).
Ο ναός του Αγίου Γεωργίου στην ομώνυμη πλατεία, την εποχή της ανοικοδόμησής του (ολοκληρώθηκε το 1931).

 

Καυταντζόγλου & Δημ. Ράλλη - Timeslip: 46 χρόνια

Ο Θανάσης Βέγγος αφισοκολλά στη διασταύρωση Δημητρίου Ράλλη και Καυταντζόγλου, στα Κάτω Πατήσια.
Ο Θανάσης Βέγγος αφισοκολλά στη διασταύρωση Δημητρίου Ράλλη και Καυταντζόγλου, στα Κάτω Πατήσια.

 

Καυταντζόγλου - Timeslip: 46 χρόνια

Η γέφυρα της λεωφόρου Ιωνίας πάνω από την οδό Καυτατζόγλου στα Κάτω Πατήσια. Στιγμιότυπο από την ταινία "Δρ Ζιβέγγος" του Θανάση Βέγγου
Η γέφυρα της λεωφόρου Ιωνίας πάνω από την οδό Καυτατζόγλου στα Κάτω Πατήσια. Στιγμιότυπο από την ταινία "Δρ Ζιβέγγος" του Θανάση Βέγγου

 

Καυταντζόγλου - Timeslip: 46 χρόνια

Η οδός Καυτατζόγλου στα Κάτω Πατήσια στη διασταύρωση με την οδό Δημητρίου Ράλλη. Συρραφή στιγμιοτύπων από την ταινία "Δρ Ζιβέγγος " του Θανάση Βέγγου
Η οδός Καυτατζόγλου στα Κάτω Πατήσια στη διασταύρωση με την οδό Δημητρίου Ράλλη. Συρραφή στιγμιοτύπων από την ταινία "Δρ Ζιβέγγος " του Θανάση Βέγγου

 

Πλατεία Λαμπρινής - Timeslip: 41 χρόνια

 

 

Green Park (Μαυροματαίων) - Timeslip: ~ 40 χρόνια

Το κέντρο Green Park μάλλον στις αρχές της δεκαετίας του 1970
Το κέντρο Green Park μάλλον στις αρχές της δεκαετίας του 1970

 

Κοδριγκτώνος & Μαυροματαίων - Timeslip: 63 χρόνια

 

 

Πεδίον του Άρεως - "Άλσος" - Timeslip: ~ 60 χρόνια

Το αναψυκτήριο "Άλσος" στο Πεδίο του Άρεως –η πάνω φωτογραφία είναι απροσδιόριστη χρονικά (ενδεχομένως της δεκαετίας του 1950).
Το αναψυκτήριο "Άλσος" στο Πεδίο του Άρεως –η πάνω φωτογραφία είναι απροσδιόριστη χρονικά (ενδεχομένως της δεκαετίας του 1950).

 

Βριλησσού (Τουρκοβούνια) - Timeslip: 48 χρόνια

Η οδός Βριλησσού στη συμβολή με την οδό Οστρόβου. Όταν διανοίχτηκε, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, λεγόταν Επταλόφου.
Η οδός Βριλησσού στη συμβολή με την οδό Οστρόβου. Όταν διανοίχτηκε, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, λεγόταν Επταλόφου.

 

Τοσίτσα - Timeslip: 70 χρόνια

Μεταξύ Αρχαιολογικού Μουσείου και Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Στιγμιότυπο από την ταινία "Χειροκροτήματα" του Γιώργου Τζαβέλλα
Μεταξύ Αρχαιολογικού Μουσείου και Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Στιγμιότυπο από την ταινία "Χειροκροτήματα" του Γιώργου Τζαβέλλα

 

Πλατεία Αιγύπτου - Timeslip: 64 χρόνια

Η πλατεία Αιγύπτου στη συμβολή λεωφόρου Αλεξάνδρας και οδού Πατησίων
Η πλατεία Αιγύπτου στη συμβολή λεωφόρου Αλεξάνδρας και οδού Πατησίων

 

Ιουλιανού - "Παρκ" - Timeslip: 37 χρόνια

Η Ιουλιανού στη διασταύρωση με τη Ρεθύμνου, πίσω από το ξενοδοχείο Παρκ. Στιγμιότυπο από την ταινία "Το Βαρύ Πεπόνι" του Παύλου Τάσιου
Η Ιουλιανού στη διασταύρωση με τη Ρεθύμνου, πίσω από το ξενοδοχείο Παρκ. Στιγμιότυπο από την ταινία "Το Βαρύ Πεπόνι" του Παύλου Τάσιου

 

Λεωφόρος Αλεξάνδρας - Timeslip: 51 χρόνια

Η λεωφόρος Αλεξάνδρας στο ύψος της Πατριάρχου Ιερεμίου και Κυρίλλου Λουκάρεως. Το στιγμιότυπο είναι από την ταινία "Όσα Κρύβει η Νύχτα" του Στέλιου Ζωγραφάκη
Η λεωφόρος Αλεξάνδρας στο ύψος της Πατριάρχου Ιερεμίου και Κυρίλλου Λουκάρεως. Το στιγμιότυπο είναι από την ταινία "Όσα Κρύβει η Νύχτα" του Στέλιου Ζωγραφάκη

 

Παναθηναϊκού & Τσόχα - Timeslip: 49 χρόνια

Το Γήπεδο του Παναθηναϊκού από τη διασταύρωση των οδών Παναθηναϊκού και Αν. Τσόχα. Το στιγμιότυπο είναι από την ταινία "Οι Αδίστακτοι "του Ντίνου Κατσουρίδη
Το Γήπεδο του Παναθηναϊκού από τη διασταύρωση των οδών Παναθηναϊκού και Αν. Τσόχα. Το στιγμιότυπο είναι από την ταινία "Οι Αδίστακτοι "του Ντίνου Κατσουρίδη

 

Αγίου Μελετίου & Γ' Σεπτεμβρίου - Timeslip: 84 χρόνια

Η διασταύρωση Αγίου Μελετίου και Γ’ Σεπτεμβρίου. Η φωτογραφία προέρχεται από το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ).
Η διασταύρωση Αγίου Μελετίου και Γ’ Σεπτεμβρίου. Η φωτογραφία προέρχεται από το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ).

 

Γ' Σεπτεμβρίου & Ρίζου - Timeslip: 90 χρόνια

Η διασταύρωση των οδών Γ Σεπτεμβρίου και Ρίζου (1924). Το «τρίγωνο» κτίριο είναι γραφεία και σταθμός διανομής της ΔΕΗ (1973-77, σχέδιο Κλέωνα Κραντονέλλη).
Η διασταύρωση των οδών Γ Σεπτεμβρίου και Ρίζου (1924). Το «τρίγωνο» κτίριο είναι γραφεία και σταθμός διανομής της ΔΕΗ (1973-77, σχέδιο Κλέωνα Κραντονέλλη).

 

Γ' Σεπτεμβρίου & Δεριγνύ - Timeslip: 90 χρόνια

Η παλιά φωτογραφία είναι του 1924
Η παλιά φωτογραφία είναι του 1924

 

Μικράς Ασίας 55 - Timeslip: 50 χρόνια

Πολυκατοικία στην οδό Μικράς Ασίας 55, στο Γουδί (πλατεία Αγίου Θωμά).
Πολυκατοικία στην οδό Μικράς Ασίας 55, στο Γουδί (πλατεία Αγίου Θωμά).

 

Μιχαλακοπούλου & Αεροπόρου Παπαναστασίου - Timeslip: 46 χρόνια

Η διασταύρωση των οδών Μιχαλακοπούλου και Αεροπόρου Παπαναστασίου στους Αμπελοκήπους.
Η διασταύρωση των οδών Μιχαλακοπούλου και Αεροπόρου Παπαναστασίου στους Αμπελοκήπους.

 

 

_______

 **Project Timeslip

 

19 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 12 Επόμενα
Jarenne Jarenne 3.7.2014 | 14:46
τι υπέροχη έρευνα!
συγχαρητήρια! =)
madame dodo madame dodo 3.7.2014 | 16:27
Φανταστική δουλειά,μπράβο!
Πέρα από το ότι η περισσότερες γειτονιές είναι σήμερα πολύ πιο άσχημες, υπάρχει πολύ έντονη διαφορά σε ότι αφορά το πράσινο. Στις παλιές φωτογραφίες δεν βλέπεις σχεδόν ούτε ένα δέντρο!
G.Goo G.Goo 3.7.2014 | 17:01
Όλη αυτή η φοβερή δουλειά δείχνει (μεταξύ των άλλων) ποιο είναι το μεγάλο πρόβλημα της πόλης και η μεγάλη διαφορά στις φωτογραφίες του τότε και του τώρα: τα αυτοκίνητα.

Αν με ένα μαγικό τρόπο εξαφανιζόταν όλη αυτή η παρκαρισμένη λαμαρίνα η Αθήνα θα γινόταν αυτομάτως πολύ πιο όμορφη - ή τουλάχιστον θα γινόταν λιγότερο κλειστοφοβική και θα μπορούσες να παρατηρήσεις τις ομορφιές της.
avatar broen 3.7.2014 | 19:51
δεν με ενοχλεί μόνο η λαμαρίνα των αυτοκινήτων, με ενοχλεί και το θέαμα των τεντών που δεν αφήνει τις προσόψεις των πολυκατοικιών να φανούν, μπορεί να βολεύουν αλλά αισθητικά είναι άσχημες οι τέντες, προσθέτουν λεπτομέρειες και κάνουν οπτικά δυσβάσταχτη την Αθήνα. Πάντως με εξαίρεση το άλσος του Ζαππείου στο σημείο του αναψυκτηρίου που παλιότερα ήταν πιο προσεγμένο και ωραίο από ότι βλέπω στην φωτό, το πλας της σύγχρονης εποχής είναι ότι έχουμε περισσότερο πράσινο για έναν παράξενο λόγο από ότι είχαν 50 χρόνια πριν.
DMaXeD DMaXeD 21.8.2014 | 12:49
μπα... η έλλειψη στοιχειώδης αρχιτεκτονικης. ενός πλάνου πόλης...
blade_ blade_ 3.7.2014 | 17:25
και τωρα βλεπεις τον καθε [...] να λερωνει τους τοιχους
Ugg-α-μπ-Uggas Ugg-α-μπ-Uggas 3.7.2014 | 17:27
Προσέξετε ότι στην πλειοψηφία των περισσότερων σύγχρονων φωτογραφιών υπάρχει περισσότερο πράσινο συγκριτικά με τις προγενέστερες φωτογραφίες.
Mpan Mpan 3.7.2014 | 20:51
αχ δεν είχαν αυτοκίνητα παντού τότε.. όνειρο!
Alxos Alxos 3.7.2014 | 21:52
Καταπληκτικές.... Μπράβο !!!!!! Α ρε Αθηνούλα.....
avatar st. paul 4.7.2014 | 16:25
Αν μπορούσαν να εξαφανιστούν οι τέντες από τις προσόψεις και οι κεραίες από τις ταράτσες θα είχαμε μια διαφορετική πόλη, με ελάχιστο κόστος.
Εξαιρετική δουλειά. Όσο για το πράσινο, τότε υπήρχε παντού αλλού και όταν χτίσαμε τα πάντα με τον υπέροχο και αποκλειστικΑπο ελληνικό νόμο της αντιπαροχής θυμηθήκαμε να φυτέψουμε και κανά δέντρο στους δρόμους.
Προηγούμενα 12 Επόμενα
 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE/ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/ΠΡΟΣΦΑΤΑ