Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Bill Viola, Πρώτο Φως, 2002
5

ΛΕΝΕ ΠΩΣ ΚΑΝΕΙΣ δεν ξεχνά την πρώτη φορά που έρχεται αντιμέτωπος με ένα έργο του Bill Viola. Όπως δεν ξεχνά πού τον βρήκε ένας μεγάλος σεισμός. Ίσως επειδή τα αισθήματα είναι πρωτογενή κι ενστικτώδη –φόβος, έκσταση, έκπληξη, θυμός, πένθος–, ίσως επειδή κανένας πριν από αυτόν δεν χρησιμοποίησε το βίντεο με το στοχαστικό μέγεθος ενός μεγάλου δασκάλου.

Δεν έχω δει πολλή video-art. Αλλά η εμπειρία που είχα στο Grand Palais χθες (που πρώτη φορά φιλοξενεί έκθεση ενός video artist στην ιστορία του) ήταν και για μένα κατακλυσμιαία. Δεν συνηθίζεται η λέξη, το ξέρω, ειδικά σήμερα που σχεδόν όλοι ασχολούνται με τη «μικρή» εικόνα (το σεξ, την επιβίωση, τις σχέσεις των ανθρώπων μεταξύ τους).

Ο Viola, εξαρχής, επικεντρώθηκε στη μεγάλη εικόνα, το ένα και μοναδικό θέμα που ορίζει τον άνθρωπο: το ότι γεννιέται και μετά πεθαίνει! «Ένα πράγμα πάντα με ενδιέφερε», έχει πει. «Ποιος είμαι. Πού βρίσκομαι. Πού πάω». 

«Όλα είναι θέμα επιφανειών. Αυτό που βλέπουμε να μας περιβάλλει είναι η πιο προφανής, χονδροειδής όψη της ανθρώπινης ύπαρξης, ο φυσικός κόσμος. Πράγματα, υλικά, ύλη...  Αλλά υπάρχει και μια άλλη διάσταση. Μπορείς να τη νιώσεις – ο καθένας μπορεί να τη νιώσει. Όλοι έχουμε έναν απέραντο εσωτερικό κόσμο, χωρίς όρια, που κατά κάποιον τρόπο θυμίζει τον ψηφιακό κόσμο».

Όλα, μα όλα τα έργα του, είναι διάστικτα από αυτή τη δαμόκλεια αίσθηση θνητότητας. Αλλά όχι με την βίαιη απελπισία που υπάρχει, ας πούμε, στον Φράνσις Μπέηκον. Μάλλον με την πικρή πνοή που διατρέχει τα Σονέττα του Σαίξπηρ, ή τον δικό μας Σολωμό, πλεγμένη αξεδιάλυτα με τη λαχτάρα της ζωής.

Στις μεγάλες σκοτεινές αίθουσες, τα βίντεο αντηχούν και αντιδιαστέλλονται: δάκρυα που γίνονται καταρράκτες, καταρράκτες που υψώνονται και αναλήπτονται στους ουρανούς συμπαρασύροντας ένα νεκρό σώμα, μια πυρκαγιά που γίνεται γαλάζια θάλασσα, στάλες που πέφτουν σε μια ακίνητη πισίνα από το ύψος ενός ανθρώπου που αποπειράθηκε να βουτήσει, αλλά ένα χέρι τον έκοψε στον αέρα, έμεινε μετέωρος και έσβησε μέσα στη μεγάλη εικόνα, τριζόνια και άνεμος στη νυχτερινή πορεία μιας γυναίκας – ήχοι μιας ανθρώπινης νύχτας, «σπαρμένης θαύματα και μάγια»…

Η συμπαράθεση είναι ευφυής. Όταν βλέπεις το «Ουρανός και Γή», 1992 (δυο αντιμέτωπες οθόνες που προβάλλουν η μία στον βυθό της άλλης το πρόσωπο ενός νεογέννητου και το πρόσωπο ενός γέρου στον επιθανάτιο ρόγχο του), ακούς από το δίπλα δωμάτιο τις “Εννιά προσπάθειες για να κατακτήσεις την αθανασία” (1996), τους γρυλισμούς του Viola, καθώς κρατάει την αναπνοή του, μέχρι που πνίγεται.

Δεν είναι μόνο η ιδιοφυής χρήση της τεχνολογίας (από το Veiling του 1995 μέχρι τις Τρεις Γυναίκες του 2008), είναι η σκέψη πίσω από αυτήν. Οι πολλαπλές στρώσεις στις οθόνες του, τα πέπλα, τα layers, το αρχαίο παλίμψηστο (οι περγαμηνές όπου το αρχικό κείμενο σβηνόταν για να γραφεί κάποιο άλλο), είναι η πιο ταιριαστή εικόνα αυτού του κόσμου όπου οι νέοι σπρώχνουν τους πρωινούς να φεύγουν, για να επαναλάβουν την ίδια τραγωδία. Πάνω στο νέο κρέας παίζει η παλιά ανάγκη της ζωής, να σπαρταρήσει χαρούμενη στο πάτωμα – σα σφαγμένο ζώο.

Τα layers είναι επίσης μέσο ταιριαστό για να εκφράσεις την κοινή καταγωγή όλης της ανθρώπινης τελετουργίας, μαγείας ή σκέψης. Άραβες κι Έλληνες είδαν τα άστρα του ίδιου ουρανού. Κάτω από τα διδάγματα του βουδισμού βρίσκεις τα ίχνη της αθαυμαστίας του Δημόκριτου. Στους Έλληνες αναστενάρηδες βλέπεις τους ινδουιστές πυροβάτες των νησιών Φίτζι, όπου ο Viola ταξίδεψε με την γυναίκα του και ισόβια συνεργάτιδά του Kira Perov. Κάτι βαθύ, κοινό συνδέει όλους τους ανθρώπους όταν σκέφτονται το θάνατο. Όλοι επινοούν παρηγοριές. Όλοι κατασκευάζουν θεούς και είδωλα.

Σε μια συνέντευξή του στους Financial Times, με αφορμή τους Dreamers (2013) –έργο που εκτίθεται και αυτό στο Grand Palais– είχε πει: «Όλα είναι θέμα επιφανειών. Αυτό που βλέπουμε να μας περιβάλλει είναι η πιο προφανής, χονδροειδής όψη της ανθρώπινης ύπαρξης, ο φυσικός κόσμος. Πράγματα, υλικά, ύλη...  Αλλά υπάρχει και μια άλλη διάσταση. Μπορείς να τη νιώσεις – ο καθένας μπορεί να τη νιώσει. Όλοι έχουμε έναν απέραντο εσωτερικό κόσμο, χωρίς όρια, που κατά κάποιον τρόπο θυμίζει τον ψηφιακό κόσμο».

Πού στρέφεται ο άνθρωπος όταν τον χώνουν στο χώμα; Στον ουρανό! Εκεί στράφηκε και ο Bill Viola. Θέλησε να δημιουργήσει τις Ιερές Εικόνες της σύγχρονης εποχής. Συνειδητά. «Συνομιλώντας» με τους μεγάλους δασκάλους της Αναγέννησης (που μελέτησε όταν έμεινε στη Φλωρεντία), επαναδημιουργώντας τις εικόνες τους (πιο προφανής Η Επίσκεψη της Ελισάβετ στην Παναγία, του Pontormo,1528, που γέννησε τον δικό του Χαιρετισμό, 1995), καταδείχνοντας τα πρόσωπα της Τεχνης του να προσπαθούν να υψωθούν σε κάτι σωτήριο, άχρονο και καθαρό: να «διψάνε για ουρανό», να ψάχνουν σε κάτι να πιστέψουν.

Μόνο που ο θεός, που εξυποννοείται και διαπνέει ολόκληρο το έργο του, δεν είναι προς τα πάνω, αλλά προς τα μέσα. Ο ουρανός του Viola είναι ο «απέραντος εσωτερικός κόσμος» του ανθρώπου, η νόηση και τα αισθήματά του. Κι ο μόνος τρόπος να μη χάνεται ο άνθρωπος, είναι ένας, πάντα ο ίδιος: η αγάπη. Όπως λέει κι ο ίδιος: «Μέσα από την αγάπη η ψυχή ενώνεται με το θεό». Η φράση θα ταίριαζε σε έναν μοναχό οποιασδήποτε θρησκείας, αλλά την λέει ο κορυφαίος ψηφιακός καλλιτέχνης του κόσμου μας.

Σας παρουσιάζω μερικά από τα έργα που εκτίθενται, με σύντομες σημειώσεις. Καμία απολύτως φωτογραφία δεν μπορεί να αποδώσει την μνημειακότητα και την ποίηση των έργων. Η μεγάλη τους δύναμη βρίσκεται στην κίνηση, συνήθως αργή και τελετουργική, που προκαλεί μια αίσθηση Μυστηρίου με την θρησκευτική έννοια. Μια Γλυπτική του Χρόνου.

Η  έκθεση διαρκεί έως την 21η Ιουλίου 2014.

Τα κύρια εκθέματα, με σχολιασμό

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ουρανός και Γη, 1992... Εγκατάσταση με δύο αντικρυστές οθόνες. Στο βυθό της μιας οθόνης βλέπεις την εικόνα της άλλης. Ένα νεογέννητο ανοίγει το στόμα του και στο πρόσωπό του διαχέεται ένας γέρος που αγωνιά στον επιθανάτιο ρόγχο. Μια ανάσα, μια ζωή. Δυστυχώς η εικόνα δεν αποδίδει κατ' ελάχιστον την αίσθηση του έργου
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ουρανός και Γη, 1992
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ουρανός και Γη, 1992
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Τρεις Γυνάικες, 2008... Τρεις μορφές που αρχικά προβάλλονται σε ασπρόμαυρη χαμηλή ανάλυση, περνώντας μέσα από ένα πέπλο νερού, παίρνουν τη ρόδινη όψη αναγεννησιακής μορφής. Αλλά αυτό διαρκεί λίγο. Μετά, ένα χέρι τις καλεί ξανά στον κόσμο της σκιάς (θυμίζοντας έντονα τα αρχαία ελληνικά επιτύμβια), με τελευταίο αυτό το κορίτσι που στο βλέμμα του αποχαιρετισμού του, αποτυπώνει την αχόρταγη επιθυμία του ανθρώπου να ζήσει- να χαρεί κι άλλο!
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Τρεις Γυνάικες, 2008.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Τρεις Γυνάικες, 2008
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Παράδοση, 2001... Σε άλλο κατάλογο, νομίζω το είδα και με τον τίτλο "Εραστές". Ταιριάζουν και τα δύο. Μια γυναίκα κι ένας άντρας κοιτάνε χαμηλά, ο ένας τον άλλον, αρχικά με βλέμμα συλλογισμένο και μελαγχολικό. Σκύβουν ο ένας προς τον άλλον και βουτάνε σε μια επιφάνεια νερού- βουτάνε μέσα τους! Σηκώνονται να πάρουν ανάσα και πλέον διαχέονται, τα σύνορα του εαυτού τους χάνονται, το πρόσωπό τους λιώνει. Και κλαίνε. Τα δάκρυα του έρωτα.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Παράδοση, 2001
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Το Πέπλο, 1995... Σε εννιά λεπτότατες μεμβράνες προβάλλονται πολλαπλές εικόνες. Κλαδιά δέντρων που κινούνται στον άερα, ρυάκια, φύλλα. Στο φως του φεγγαριού, μια γυναίκα περπατά αργά. Τριζόνια, κραυγές ζώων. Το μοναχικό ταξίδι του ανθρώπου.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Fire Woman, 2005... Στις τεράστιες φλόγες που τη ζώνουν μια γυναικεία μορφή απλώνει τα χέρια της, πέφτει και πεθαίνει. Αργά, η εικόνα της μετασχηματίζεται στην ήσυχη επιφάνεια μιας βαθυγάλανης θάλασσας που την κινούν αργά υπόγεια ρεύματα.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ο άντρας ψάχνει την αθανασία, η γυναίκα ψάχνει την αιωνιότητα, 2013... Δυό ηλικιωμένοι άνθρωποι εξετάζουν με ένα φακό στο σκοτάδι το σώμα τους. Με μια κίνηση απλή και απροσδόκητη, ο Viola θέτει όλα τα πνευματικά διλήμματα του ανθρώπου, που ενώ πεθαίνει σα ζώο, θέλει να ελπίζει σαν θεός: ψάχνοντας κάτω από το δέρμα του, τον ουράνιο κόσμο.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ο άντρας ψάχνει την αθανασία, η γυναίκα ψάχνει την αιωνιότητα, 2013
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ο ΄Υπνος του Λόγου, 1988... Σε ένα άπλετα φωτισμένο δωμάτιο, επάνω σε ένα έπιπλο με ένα βάζο, ένα πορτατίφ και ένα ηλεκτρικό ρολόι, μια παλιά, ασπρόμαυρη τηλεόραση δείχνει έναν άντρα να κοιμάται. Σε αιφνίδιες εκλάμψεις, το δωματιο φωταγωγείται και οι τέσσερις τοίχοι του προβάλλουν γιγαντιαίες, φευγαλέες εικόνες ονείρων.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Η ανάληψη του Τριστάνου, 2005...Ένα από τα πιο γνωστά και εμβληματικά έργα του Viola -αφίσα και της συγκεκριμένης έκθεσης. Σε ένα γυμνό δωμάτιο, ένα νεκρό σώμα είναι τοποθετημένο. Αραιές σταγόνες (ή δάκρυα) που βαθμηδόν πυκνώνουν, υψώνονται από το νεκρό σώμα προς τα πάνω, Στο τέλος σχηματίζεται ένας χείμαρος, ένας ανάστροφος καταρράκτης που παρασέρνει και υψώνει τον νεκρό. Κι έπειτα κοπάζει. Δέκα λεπτά και δεκαέξι δευτερόλεπτα- ένα αριστούργημα της σύγχρονης τέχνης.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Η ανάληψη του Τριστάνου, 2005
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Η ανάληψη του Τριστάνου, 2005
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Το δωμάτιο της Κατερίνας, 2001... Ένα πολύπτυχο βίντεο με σκηνές από τον μοναχικό βίο μιας γυναίκας. Μου θύμισε έντονα την τελική σκηνή της "Γερτρούδης" του Ντράγιερ -που κι αυτός έβαλε την ηρωίδα του να καταλήγει στο Amor Omnia- ο θεός είναι η αγάπη.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Το δωμάτιο της Κατερίνας, 2001
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Going Forth by day, 2002... Ακόμη μια θεαματική ανάληψη από την μεγαλύτερη εγκατάσταση της έκθεσης, σε μια μεγάλη αίθουσα με την ταυτόχρονη προβολή πέντε βίντεο διάρκειας 35 λεπτών.
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Οι ονειροπόλοι, 2013... Το πιο πρόσφατο έργο του, εξετέθη πέρισυ στο Λονδίνο. Επτά μορφές αναδεύονται γαλήνια κάτω από το νερό, με κλειστά τα μάτια, επανερχόμενες σε ένα παλιό θέμα του Viola: Πώς να προσπαθήσεις να γίνεις αθάνατος, κρατώντας την αναπνοή σου!
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Οι ονειροπόλοι, 2013
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais Facebook Twitter
Ο Bill Viola με την γυναίκα του και ισόβια συνεργάτιδά του Kira Perov
Εικαστικά
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

5 σχόλια
Ήταν πρωτοπόρος κ συνεχίζει να ειναι. Ας μην ξεχνάμε και τον μεγάλο Έλληνα καλλιτέχνη video artist Νίκο Ναυρίδη που χρόνια ασχολείται με την αναπνοή.Ένα πραγματικά ωραίο άρθρο απ τη Lifo. Μας ανοίγει την όρεξη όμως και στην Ελλάδα σπάνια έρχεται μοντέρνα τέχνη. Στο εξωτερικό δεν ξέρεις που να πρωτοτρέξεις. Κάθε μουσείο πάντως έξω εκτός απ τα μόνιμα εκθέματα εχει κ έναν όροφο τουλάχιστον με μοντέρνα τέχνη κ καλλιτέχνες που ανανεώνονται...Ευχαριστούμε για το ταξίδι.
Την ειδα κι εγω την εκθεση, ηταν παρα πολυ καλη.. Μου αρεσε πολυ ο τροπος που ηταν στημενη η εκθεση, παντου σκοταδι, μονο το φως απο τους προτζεκτορες !! Ενιωθες οτι βρισκοσουν σε αλλο κοσμο, χαμενος..
Tον καλλιτέχνη δεν τον γνωρίζω, και το κειμενό σας και οι φωτό , είναι μία καταπληκτική ευκαιρία για να συμβεί αυτό.Τώρα ,αυτή η παρουσίαση περιέχει φράσεις αληθινά διαμάντια για μένα.<<Ενα πράγμα παντα με ενδιέφερε", έχει πει. " Ποιός ειμαι. Πού είμαι. Πού πάω">>Yes!!! i know exactly what he means!!<<«Όλα είναι θέμα επιφανειών. Αυτό που βλέπουμε να μας περιβάλλει είναι η πιο προφανής, χονδροειδής όψη της ανθρώπινης ύπαρξης, ο φυσικός κόσμος. Πράγματα, υλικά, ύλη... Αλλά υπάρχει και μια άλλη διάσταση. Μπορείς να τη νιώσεις- ο καθένας μπορεί να τη νιώσει. Όλοι έχουμε έναν απέραντο εσωτερικό κόσμο, χωρίς όρια, .....>><<Μόνο που ο θεός, που εξυποννοείται και δαπνέει ολόκληρο το έργο του, δεν είναι πρός τα πάνω, αλλά προς τα μέσα. Ο ουρανός του Viola είναι ο «απέραντος εσωτερικός κόσμος» του ανθρώπου,..>>Δεν έχω λόγια για αυτή τη παρουσίαση κ Τσαγκαρουσιάνο,δεν έχω λόγια!