Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
0
 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Η έκθεση στο British Museum θεωρείται το πιο σημαντικό καλλιτεχνικό γεγονός του φθινοπώρου στο Λονδίνο και περιλαμβάνει μια σειρά από τα θεαματικά αντικείμενα της Κινεζικής τέχνης...

Οι Times έγραψαν “Ming is still the thing”. Ανάμεσα στο 1400 και 1450, η Κίνα ήταν μια παγκόσμια υπερδύναμη. Η δυναστεία των Μινγκ την εξουσίαζε με έδρα το Πεκίνο. Εκεί χτίστηκε και η Απαγορευμένη Πόλη. Η Κίνα των Μινγκ, εκείνη την περίοδο ήταν συνδεδεμένη με τον υπόλοιπο κόσμο. Οι Κινέζοι καλλιτέχνες με πολλές και συναρπαστικές επιρροές δημιούργησαν μερικά από τα ωραιότερα έργα τέχνης αντικείμενα και πίνακες που έγιναν ποτέ.


Η έκθεση στο British Museum
θεωρείται το πιο σημαντικό καλλιτεχνικό γεγονός του φθινοπώρου στο Λονδίνο και περιλαμβάνει μια σειρά από τα θεαματικά αντικείμενα της Κινεζικής τέχνης από εξαίσια πορσελάνη και χρυσό καθώς και έπιπλα, πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά και κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα - από τα μουσεία σε ολόκληρη την Κίνα και τον υπόλοιπο κόσμο. Πολλά από τα εκθέματα ανακαλύφθηκαν πρόσφατα και άλλα ταξιδεύουν για πρώτη φορά έξω από την Κίνα. Δέκα κινεζικά ιδρύματα και 21 διεθνείς δανειστές συμπράττουν σε μια έκθεση στην οποία θα επιχειρηθεί να αναλυθεί το μοντέλο της κυριαρχίας των Μινγκ και η επίπτωσή του στην τέχνη.

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Πορσελάνινο φλασκί διακοσμημένο με μπλε λεπτομέρειες

Η έκθεση επίσης μας δείχνει ότι η Κίνα, δεκαετίες πριν από τον Χριστόφορο Κολόμβο, εκτελούσε εμπορικές διαδρομές στην Αφρική και σε όλο τον Ινδικό Ωκεανό. Πριν η Αγγλία ανακαλύψει την εκτύπωση, τύπωνε την πρώτη εγκυκλοπαίδεια του κόσμου και διεξήγε μάχες με όπλα όταν η Ευρώπη είχε ως πολεμικά μέσα τα τόξα και τα βέλη. Με αυτό τον τρόπο η παράλληλη ιστορία της Κίνας και του υπόλοιπου κόσμου γίνεται πλήρως κατανοητή. Παρά το γεγονός ότι υπήρξε ελάχιστη επαφή μεταξύ Κίνας και Βόρειας Ευρώπης, ο πιο ατρόμητος εξερευνητής της χώρας, Zheng He, πραγματοποιούσε κορυφαίες αποστολές προς τη Νοτιοανατολική Ασία, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Στην έκθεση, η Βρετανική Βιβλιοθήκη θα δανείσει οκτώ τόμους από την πρώτη εγκυκλοπαίδεια του κόσμου, ένα τεράστιο σύνολο πληροφοριών που περιέχει τα πάντα, από τις συνταγές για ένα πιάτο φασόλια μέχρι το πώς να ντύσει κανείς ένα πτώμα. Το μυθιστόρημα θεωρείται η μεγαλύτερη πολιτιστική εξέλιξη επί Δυναστείας Μινγκ. Εκπληκτικά έργα δημοσιεύονται, όπως το Ταξίδι προς τη Δύση, το Μυθιστόρημα των Τριών βασιλείων, και ο Χρυσός Λωτός. Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Σου Σιακέ εθεωρείτο ο καλύτερος ταξιδιωτικός οδηγός στην εποχή του. Στον τομέα της Ιατρικής, ο Λι Σιτζέν έγραψε τη Συλλογή Ιατρικού Υλικού. Ο Σου Κουανγκτσί, ένας ειδικός επί της γεωργίας, έγραψε την Ολοκληρωμένη Πραγματεία επί της Αγροτικής Διοίκησης.

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Σκαλιστός μπρούτζινος Βούδας, 1403–1424
 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Κρεμαστός πάπυρος, 1480–1580

  

«Η εποχή των Μινγκ», σημειώνει ο κορυφαίος επιμελητής της έκθεσης,  καθηγητής Κρέγκ Κλούνας «και ειδικά τα πενήντα χρόνια που παρουσιάζονται ήταν σαν τη δική μας ελισαβετιανή εποχή, μια χρυσή εποχή. Πιθανώς τα ωραιότερα πράγματα που έγιναν στην Κίνα, δημιουργήθηκαν εκείνη την περίοδο, την θεαματικά δυναμική και πολιτιστικά γόνιμη. Όταν ξεκίνησα πριν από 40 χρόνια να μελετώ τους Μινγκ, η Κίνα ήταν μια κλειστή και στάσιμη χώρα. Αντιθέτως, την εποχή των Μινγκ η Κίνα ήταν ανοιχτή σε ξένες επιρροές, με μια  πολυπολιτισμική αυτοκρατορική αυλή, όπου μπορείτε να εύκολα να συναντήσετε έναν Ιρανό αστρονόμο, ένα Βιετναμέζο αρχιτέκτονα ή έναν  Ιάπωνα ειδικό στα  όπλα».

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Λεπτομέρεια φτιαγμένη με χρυσό από αυτοκρατορικό ένδυμα, 15ος αιώνας
 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από σπαθί, διακοσμητικό της λαβής
 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Σελίδα βιβλίου με καμηλοπαρδάλεις, δώρο στον αυτοκράτορα της Κίνας
 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Βάζο Μινγκ από τα σπανιότερα διασωθέντα
 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Cloisonné βάζο διακοσμημένο με δράκους και την αυτοκρατορική σφραγίδα, 1426–1435

Επτά χρόνια μετά την απολύτως επιτυχημένη έκθεση με τον πήλινο στρατό, για πρώτη φορά εκτίθενται τα ευρήματα από τρεις πριγκιπικούς τάφους που ανασκάφθηκαν στο Σιτσουάν, Σαντόνγκ και Χουμπέι. Επίσης συμπεριλαμβάνονται εικόνες που δείχνουν ότι η αυτοκρατορική στρατιωτική ελίτ έπαιζε γκολφ και ποδόσφαιρο για να διατηρεί τη φόρμα της. Και αυτό επειδή στην Κίνα οι μάχες ήταν μεγάλες και επικές. Ο στρατός που έπαιρνε μέρος μπορεί να έφτανε τις 100.000 αριθμός που κάνει τον αριθμό των  8.000 Άγγλων  που νίκησαν τους 15.000 Γάλλους στο Agincourt το 1415 να φαίνεται ασήμαντος. Ίσως ξεκινήσει ξανά η συζήτηση για το ποιός εφηύρε το γκολφ.

Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Neil MacGregor, δήλωσε: «Οι πολιτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές αλλαγές στην Κίνα κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού του 15ου αιώνα, είναι μια αξιοσημείωτη ιστορία που μόλις τώρα άρχισε να κατανοείται πλήρως. Οι νέες ανακαλύψεις και η έρευνα έχουν οδηγήσει σε μια νέα προοπτική σε αυτή τη σημαντική περίοδο που κινείται μακριά από την ευρω-κεντρική άποψη της ιστορίας της Κίνας».

 

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Διακοσμητικό πιάτο από κοράλι

 

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Ξίφος με διακοσμητική λαβή

 

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Αυτοκρατορικό στέμμα

 

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Χαρτονομίσματα

 

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Σαντούκ μεταξωτό φόρεμα

 

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter

 

 Μινγκ: Πενήντα χρόνια που άλλαξαν την Κίνα Facebook Twitter
Χρυσό Διακοσμητικό κεφαλής

 

  

Η δυναστεία των Μινγκ

Η δυναστεία Μινγκ άρχισε το 1368, όταν ο Τζου Γιουάνγκτζανγκ στέφθηκε αυτοκράτορας στη Ναντζίνγκ. Στη διάρκεια της 31χρονης βασιλείας του, ο Τζου Γιουάνγκζανγκ ή αυτοκράτορας Ταϊτζού, αφαίρεσε ακόμη περισσότερες εξουσίες από την φεουδαρχική απολυταρχία. Εκτέλεσε πολλούς επισήμους και χρησιμοποίησε βία ενάντια σε όσους υποψιαζόταν ως συνωμότες. Μετά το θάνατο του Ταϊτζού, ο εγγονός του ανέβηκε στο θρόνο και έγινε γνωστός με το όνομα Αυτοκράτορας Τζιανγουέν. Εκθρονίστηκε από το θείο του, Τζου Τι, που αυτοανακηρύχθηκε Αυτοκράτορας Τσενγκτζού. Το 1421 μετέφερε την πρωτεύουσα από τη Ναντζίνγκ στο Πεκίνο.

Στα μέσα της περιόδου κατά την οποία βασίλεψε η δυναστεία, έγιναν πολλές εξεγέρσεις χωρικών, αλλά κατεστάλησαν με επιτυχία.

Ο Τζανγκ Τζουτζένγκ, σημαντική πολιτική φυσιογνωμία επί δυναστείας Μινγκ, διεξήγαγε μεταρρυθμίσεις ώστε να σταθεροποιήσει τη βασιλεία και να απαλύνει τις κοινωνικές συγκρούσεις. Τιμώρησε διεφθαρμένους αξιωματούχους, ενθάρρυνε την ανάπτυξη της γεωργίας, ξανάφτιαξε δρόμους για τις μεταφορές και αναμόρφωσε την φορολογία. Οι απλοί άνθρωποι ζούσαν κάπως καλύτερα μετά από αυτές τις αλλαγές. 

Κατά την ύστερη δυναστεία Μινγκ, η ιδιοκτησία άρχισε να συγκεντρώνεται στα χέρια λιγότερων ανθρώπων. Βασιλικοί απεσταλμένοι εμφανίστηκαν απ' άκρη σ' άκρη στη χώρα και η φορολογία αυξήθηκε, ενώ εντάθηκαν οι κοινωνικές διαμάχες. Μερικοί αξιωματούχοι άρχισαν να ανησυχούν για την κατάσταση αυτή και προσπάθησαν να εφαρμόσουν λύσεις. Ανάμεσα σ' αυτές ήταν το αίτημα να αφαιρεθούν εξουσίες από τη βασιλική οικογένεια και τους ευνούχους. Αυτοί οι αξιωματούχοι συνήθιζαν να μιλάνε στο κοινό για τις προτάσεις τους και να συζητάνε τα θέματα της αυλής ανοιχτά. Στο τέλος ονομάστηκαν Κόμμα Ντόνγκλιν. Αλλά σταδιακά προκάλεσαν τους ευνούχους και οι προσπάθειές τους είχαν ως αποτέλεσμα να αναστατώσουν την κοινωνία περισσότερο.

Οι επαναστάσεις στις αγροτικές περιοχές σταδιακά εντάθηκαν και γύρω στο 1627 εμφανίστηκε λιμός στην επαρχία Σαανσί. Εκατοντάδες χιλιάδες χωρικών που λιμοκτονούσαν εξεγέρθηκαν κατά της αυλής. Το 1644 οι επαναστάτες βάδισαν προς το Πεκίνο και ο Αυτοκράτορας Τσονγκτζέν αυτοκτόνησε.

 

*H έκθεση ανοίγει στις 18 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2015.

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ