«Αδυνατίστε & Παραμείνετε Αδύνατοι»: Όταν ο Ντέμης Ρούσος είχε γράψει βιβλίο για τις δίαιτες Facebook Twitter
Το βιβλίο «Ντέμης Ρούσσος / Αδυνατίστε & Παραμείνετε Αδύνατοι» κυκλοφόρησε στη Γαλλία το 1982 και στην Ελλάδα τέσσερα χρόνια αργότερα (1986), όταν είχε αρχίσει ν’ αναπτύσσεται και στη χώρα μας πια το ενδιαφέρον για το «αδυνάτισμα» (μετά το… χλαπάκιασμα της πρώτης πασοκικής τετραετίας).

«Αδυνατίστε & Παραμείνετε Αδύνατοι»: Όταν ο Ντέμης Ρούσος είχε γράψει βιβλίο για τις δίαιτες

1

Είναι γεγονός πως το σωματικό βάρος στην καλλιτεχνική πορεία του Ντέμη Ρούσσου έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο. Πάνω σ’ αυτό, και στον τρόπο ντυσίματος που εκείνο επέβαλε, στηρίχθηκε το image του καλλιτέχνη και κατ’ επέκταση η μεγαλειώδης (κυριολεκτικά και μεταφορικά) εικόνα του.

Παρά ταύτα ήταν το βάρος, και πάλι, εκείνο που γύρισε κάποια στιγμή τούμπα την καριέρα του. Αποτέλεσε τροχοπέδη όχι μόνον της θαυμαστής ποπ πορείας του, αλλά και της φυσιολογικής, καθημερινής ζωής του. Υπήρχε σοβαρός λόγος ο Ντέμης Ρούσσος να αδυνατίσει… και αυτή τη φάση της ζωής του περιγράφει ο ίδιος στο βιβλίο του (γραμμένο με τη βοήθεια της φωτογράφου Véronique Skawinska) «Αδυνατίστε & Παραμείνετε Αδύνατοι».

Πρόκειται για ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε στη Γαλλία το 1982 και στην Ελλάδα τέσσερα χρόνια αργότερα (1986) από τις εκδόσεις «Το Χρήσιμο Βιβλίο/ Δ.Ε.Κ. ΕΠΕ - Ν. Σμύρνη», όταν είχε αρχίσει ν’ αναπτύσσεται και στη χώρα μας πια το ενδιαφέρον για το «αδυνάτισμα» (μετά το… χλαπάκιασμα της πρώτης πασοκικής τετραετίας).

«Όταν είμαστε μάρτυρες τις φτώχειας που βασιλεύει σ' αυτή τη γη, του αριθμού των ανθρώπων που πεθαίνουν από πείνα και που πολεμούν για να επιζήσουν, ομολογώ πως είναι ανήθικο να επιδεικνύουμε τα πλούτη μας. Αλλά δυστυχώς σ' αυτό τον κόσμο βασιλεύει η αδικία και εγώ δεν είμαι η Οσία Μαρία. Άλλωστε δεν υποχρέωσα κανένα να ασχοληθεί μαζί μου.»

Όπως έγραφε και ο ίδιος ο Ντέμης Ρούσσος στο κεφάλαιο «Το ταλέντο συγχωρείται, όχι όμως και η δόξα»:

«Όσο πιο ψηλά στέκεσαι, τόσο περισσότερο γίνεσαι στόχος για κριτική. Πάντα μας κριτικάρουν, όταν είμαστε διάσημοι: είτε είμαστε κομμουνιστές, είτε καπιταλιστές, πάντα υπάρχει η αντιπολίτευση. Η εικόνα που παρουσίαζα ήταν δυναμικά πληθωρική. Είναι φυσικό να γίνω μισητός, όσο και αγαπητός. Δεν μπορούμε ν’ αρέσουμε σ’ όλο τον κόσμο. Με κατηγόρησαν ότι παρίστανα το Θεό με την δικαιολογία ότι τα σκηνικά μου θύμιζαν βυζαντινές εικόνες και ότι φορούσα χιτώνες όπως ο πάπας. Οι Εγγλέζοι έφτασαν μάλιστα να με αποκαλέσουν ‘το μπαλόνι που τραγουδάει’.

Καταλαβαίνω πολύ καλά τους λόγους που με έκαναν να με βλέπουν με άσχημο μάτι. Όταν είμαστε μάρτυρες τις φτώχειας που βασιλεύει σ’ αυτή τη γη, του αριθμού των ανθρώπων που πεθαίνουν από πείνα και που πολεμούν για να επιζήσουν, ομολογώ πως είναι ανήθικο να επιδεικνύουμε τα πλούτη μας. Αλλά δυστυχώς σ’ αυτό τον κόσμο βασιλεύει η αδικία και εγώ δεν είμαι η Οσία Μαρία. Άλλωστε δεν υποχρέωσα κανένα να ασχοληθεί μαζί μου. Αν ήμουν ένα ενδιαφέρον θέμα για τους δημοσιογράφους είναι γιατί οι αναγνώστες ήθελαν να ξέρουν αν οι γάτες μου έτρωγαν χαβιάρι –αυτός ήταν ο τίτλος ενός άρθρου σ’ ένα γερμανικό περιοδικό– ή αν πλενόμουν σε ολόχρυσο νιπτήρα, πράγμα που ωστόσο δεν ήταν αλήθεια!

Η επιτυχία μου απέδειξε πως τελικά είχα περισσότερους θαυμαστές παρά εχθρούς. Πολλές φορές ήξερα ότι έπαιζα με τη φωτιά, αλλά προτιμούσα να μην το σκέφτομαι, γιατί όσο ξεπερνούσα τα όρια του καλού γούστου τόσο ή επιτυχία μου μεγάλωνε. Και παρ’ όλο που συχνά αναγκάστηκα να θυσιαστώ, δεν είναι εύκολο να σκοτώσεις την κότα που γεννά τα χρυσά αυγά. Την ημέρα όμως που συνειδητοποίησα ότι δεν είχα πια ανάγκη να προσποιούμαι, ότι σ’ αυτά τα χρόνια είχα αποκτήσει αρκετή ψυχική και υλική ασφάλεια για να αντιμετωπίσω μια μεταμόρφωση, και ότι οι κίνδυνοι που διέτρεχε η υγεία μου, η ιδιωτική μου ζωή και η ψυχική μου ακεραιότητα ήταν μεγαλύτεροι από την αξία της ευχαρίστησης, δεν δίστασα να πάρω μιαν απόφαση και να επιβληθώ στον εαυτό μου».

Το βιβλίο του Ντέμη Ρούσσου για τις δίαιτες Facebook Twitter
Ο Ντέμης Ρούσσος με τη φωτογράφο Véronique Skawinska.

Το βιβλίο έχει πολύ ενδιαφέρον καθότι παρέχει πληροφορίες από πρώτο χέρι για την πορεία της ζωής και της καριέρας ενός αληθινού ποπ καλλιτέχνη (από την εποχή των Idols ήδη, την περίοδο των Aphrodite’s Child και βεβαίως της προσωπικής απογείωσης στα seventies), καταγράφονται σκέψεις και απόψεις όπως αυτές που διαβάσατε πιο πάνω και που απηχούν τα βαθύτερα πιστεύω του Ντέμη Ρούσσου, ενσωματώνονται φωτογραφίες, οικογενειακές και καλλιτεχνικές, ανέκδοτες έως τότε (1982/1986), ενώ στο… διαιτητικό κομμάτι δίνονται όλες εκείνες οι διατροφικές πληροφορίες και συνταγές που βοήθησαν τον Ρούσσο να «κατέβει» από τα 145 κιλά, αποκτώντας συν τω χρόνω τη ζωή ενός φυσιολογικού ανθρώπου. Μέντορας και συμπαραστάτης αυτής της μεταμόρφωσης υπήρξε η Véronique Skawinska, φίλη του Βαγγέλη Παπαθανασίου και φωτογράφος πολλών εξώφυλλων δίσκων του. Όπως γράφει και η ίδια:

«Γνωριστήκαμε το 1976, όταν ο Ντέμης Ρούσσος είχε έρθει στο Λονδίνο για να ηχογραφήσει με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου το άλμπουμ ‘The Demis Roussos Magic’, πρώτη τους συνεργασία μετά τους Aphrodite’s Child. Είχαμε τότε μια σύντομη γνωριμία γιατί εγώ βρισκόμουν ακόμη στο νοσοκομείο μετά από μια σοβαρή εγχείρηση. Οι λίγες αυτές επισκέψεις του στην κλινική δώσανε γρήγορα τροφή στο κουτσομπολιό και γέμισαν το δωμάτιό μου με ανυπόμονες νοσοκόμες που ήθελαν να τον πλησιάσουν, να τον θαυμάσουν και να του πάρουν ένα αυτόγραφο. Στην Αγγλία ήταν ένας διάσημος σταρ που γέμιζε αρκετές φορές το χρόνο τις 6000 θέσεις του Royal Albert Hall, πουλούσε εκατομμύρια δίσκους και το BBC είχε αφιερώσει γι’ αυτόν μια εκπομπή μιας ώρας με τίτλο ‘The Roussos Phenomenon’. Ήταν δηλαδή στην πραγματικότητα ο μόνος ευρωπαίος τραγουδιστής που είχε κατορθώσει να φτάσει στην κορυφή των hit parades και να αποκτήσει τη φήμη βεντέτας στο βρετανικό χώρο. Οι Αγγλίδες ήταν ξετρελαμένες μαζί του, και παρά τα 120 κιλά του ήταν γι’ αυτές η προσωποποίηση του ρομαντισμού και της μεσογειακής σεξουαλικότητας, πράγμα που μου έκανε τεράστια εντύπωση, γιατί εγώ ήμουν, αντίθετα, θιασώτης της διαιτητικής, της υγιεινής ζωής και του αδύνατου προφίλ και προσπαθούσα να μυήσω το περιβάλλον μου στις αρετές της χορτοφαγίας, της φυσικής ζωής και της άσκησης».

Το βιβλίο του Ντέμη Ρούσσου για τις δίαιτες Facebook Twitter
Το βιβλίο του Ντέμη Ρούσσου για τις δίαιτες Facebook Twitter

Κι ενώ οι πρώτες 74 σελίδες του βιβλίου μας παρέχουν πλούσιο υλικό για τη ζωή και την καριέρα του Ντέμη Ρούσσου, από τα παιδικά χρόνια του στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, έως και τις αρχές της δεκαετίας του ’80, από ’κει και κάτω, από τη σελίδα 75 έως και την 275, το βιβλίο αποκτά άλλο χαρακτήρα – μετατρέπεται σ’ ένα διαιτητικό ανάγνωσμα, εντός του οποίου εξετάζονται οι τροφές, οι μεταβολισμοί, οι νηστείες, οι σάουνες, οι κλινικές αδυνατίσματος, η μαγειρική και βεβαίως οι ανάλογες συνταγές.

Να μερικές απ’ αυτές…

Το βιβλίο του Ντέμη Ρούσσου για τις δίαιτες Facebook Twitter
Το βιβλίο του Ντέμη Ρούσσου για τις δίαιτες Facebook Twitter
Το βιβλίο του Ντέμη Ρούσσου για τις δίαιτες Facebook Twitter
Το βιβλίο του Ντέμη Ρούσσου για τις δίαιτες Facebook Twitter
Βιβλίο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια