Τι χρειάζονται οι ποιητές σε καιρούς γενοκτονιών;

Μικρόψυχοι κύκλοι και μεγάλοι ποιητές Facebook Twitter
Τον Οκτώβριο του 2023, ο Mosab Abu Toha και η οικογένειά του αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σπίτι τους και να μετακομίσουν σε προσφυγικό καταυλισμό.
0


ΤΟ ΠΡΟΣΦΑΤΟ ΘΛΙΒΕΡΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ
με την ακύρωση της συμμετοχής του Παλαιστίνιου ποιητή Mosab Abu Toha στο 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις, ενώ ήρθε στο φως ένα ανεκδιήγητο γαϊτανάκι αστοχιών και λανθασμένων χειρισμών εκ μέρους της οργανωτικής επιτροπής του Κύκλου Ποιητών που διοργανώνει το φεστιβάλ. Οι παλινωδίες του Κύκλου Ποιητών που ακολούθησαν, μετά και την αντίδραση του Παλαιστίνιου ποιητή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανέδειξαν και αρκετά ερωτήματα, όπως το ποιος μπορεί να είναι ο δημόσιος ρόλος ενός ποιητή σήμερα, ποια η θέση του μπροστά στις τραγωδίες του λαού του και κατά πόσο η ποίηση μπορεί να ενώνει τους λαούς.

Ο 31χρονος Mosab Abu Toha από τη Γάζα, φιναλίστ του National Book Critics Circle Award for Poetry (και κάτοχος του Palestine Book Award και του American Book Award), ουδέποτε ενημερώθηκε για την από κοινού παρουσία του σε εκδήλωση με την Ισραηλινή ποιήτρια Tal Nitzan, ενώ μετά την απόφαση της δεύτερης να μη συμμετάσχει για λόγους ασφαλείας, ο Κύκλος Ποιητών αποφάσισε να ακυρώσει και τη δική του συμμετοχή, ωσάν να μην έχει αυθύπαρκτη ποιητική οντότητα αλλά να είναι απόλυτα εξαρτημένος από την παρουσία της Ισραηλινής.

Η σελίδα του Τοha στο Facebook είναι ένα χρονολόγιο της φρίκης που συντελείται στη Γάζα: βομβαρδισμοί, μακελειά σε προσφυγικούς καταυλισμούς, αεροπορικές επιθέσεις σε κλινικές και καταφύγια, εκτοπισμένοι και πολιορκημένοι πληθυσμοί, πτώματα, τραυματίες, ανάπηροι, αλλά και ποιήματα· ποιήματα, όμως, που περιγράφουν αποκλειστικά τη σφαγή που πραγματοποιείται εις βάρος του λαού του.

Ο Κύκλος Ποιητών, σε μια πρώτη δημόσια ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία αργότερα, υπό το βάρος των αντιδράσεων, αναίρεσε προχωρώντας στη διαγραφή της, ανέφερε πως «κάποιος που βρίσκεται σε πόλεμο είναι λογικό να εκλαμβάνει τα γεγονότα με ευαισθησία και ένταση και να τα ερμηνεύει διαφορετικά από ό,τι είναι στην πραγματικότητα», κάτι εξόχως συγκαταβατικό έως προσβλητικό προς το πρόσωπο του ποιητή. Στο τελευταίο, δε, δελτίο Τύπου που εξέδωσε στις 17 Ιουνίου, στο οποίο προσπαθεί να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα και να αποδώσει ευθύνες ακόμα και στον ίδιο τον Mosab Abu Toha, καταλήγει πως «εκ των πραγμάτων αποδεικνύεται όμως πως κακώς ενεπλάκη στην πολιτική επικαιρότητα».

Στην επιστολή αντίδρασής του προς τον Κύκλο Ποιητών, ο Mosab Abu Toha είναι πολύ δριμύς και συγκλονίζει με όσα λέει: «Είστε εναντίον της ποίησης όταν εμποδίζετε έναν ποιητή όπως εμένα από το να μοιραστεί την ιστορία τη δική του και του λαού του σε τόσο σκοτεινούς καιρούς. Αντί να δίνετε τον λόγο σε ποιητές που μπορούν να μιλήσουν για την καταστροφή της πατρίδας τους εδώ και 76 χρόνια, αντί να προσκαλείτε ποιητές που γράφουν ποιήματα για τις πληγές τους και τις εμπειρίες του εκτοπισμού, της απαγωγής και αργότερα της εξορίας τους, ακυρώνετε έναν ποιητή που ουρλιάζει στίχους κάτω από τα συντρίμμια του σπιτιού του, ανάμεσα σε πυροβολισμούς, με δεμένα τα μάτια και με χειροπέδες στα χέρια, ενώ θρηνεί για την οικογένεια, τους φίλους και τους γείτονές του που υποφέρουν και ματώνουν για περισσότερο από εννέα μήνες»

Τον Οκτώβριο του 2023, ο Mosab Abu Toha, η σύζυγός του και τα παιδιά τους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σπίτι τους και να μετακομίσουν σε προσφυγικό καταυλισμό. Το μέρος όπου ζούσαν πριν ισοπεδώθηκε εντελώς από τους Ισραηλινούς. Στις 19 Νοεμβρίου 2023, ο Toha συνελήφθη από τον ισραηλινό στρατό. Στις 21 Νοεμβρίου αφέθηκε ελεύθερος αφού είχε ξυλοκοπηθεί και μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο εξαιτίας των τραυμάτων του.  

Ποια θα έπρεπε να είναι η στάση ενός ποιητή όταν η οικογένειά του εκτοπίστηκε, ο ίδιος διώχθηκε και κακοποιήθηκε και από τύχη διασώθηκε κι όταν ο λαός του δολοφονείται; Να μείνει αμέτοχος; Να γράφει για άλλα, ανεπίκαιρα και λιγότερο επίπονα θέματα, σαν να μη συντελείται καμία γενοκτονία δίπλα του; Σαν να μη δολοφονούνται αθώα παιδιά καθημερινά; Να συμμετέχει σε ειρηνευτικές εκδηλώσεις και διαδικασίες που βαυκαλίζονται πως μπορούν να ενώσουν λαούς; Η σελίδα του Toha στο Facebook είναι ένα χρονολόγιο της φρίκης που συντελείται στη Γάζα: βομβαρδισμοί, μακελειά σε προσφυγικούς καταυλισμούς, αεροπορικές επιθέσεις σε κλινικές και καταφύγια, εκτοπισμένοι και πολιορκημένοι πληθυσμοί, πτώματα, τραυματίες, ανάπηροι, αλλά και ποιήματα· ποιήματα, όμως, που περιγράφουν αποκλειστικά τη σφαγή που πραγματοποιείται εις βάρος του λαού του.

Μικρόψυχοι κύκλοι και μεγάλοι ποιητές Facebook Twitter
Ο Παλαιστίνιος ποιητής Mosab Abu Toha, η σύζυγός του και τα παιδιά τους.

«Τι είναι σπίτι», αναρωτιέται σε ένα από αυτά τα ανατριχιαστικά ποιήματα. «Είναι ο φούρνος που φτιάχναμε ψωμί και ψήναμε κοτόπουλο πριν μία βόμβα μετατρέψει σε στάχτες το σπίτι μας», καταλήγει. Σε ένα άλλο ποίημά του, με τον τίτλο «Τι θα έπρεπε οι οικογένειες να κάνουν κατά τη διάρκεια μιας γενοκτονίας», γράφει: 

Δοκιμάστε να μείνετε σε διαφορετικά σπίτια
Έτσι ώστε να μην πεθάνετε όλοι
Όπως ένας ταξιδιώτης
Που δεν βάζει όλα τα πολύτιμα αναμνηστικά
Σε μία μόνο βαλίτσα

«Τι χρειάζονται οι ποιητές σε μικρόψυχους καιρούς», υποτίθεται πως αναρωτιόταν ο Γερμανός ποιητής Φρίντριχ Χέλντερλιν, σε μία φράση που έχει διαστρεβλωθεί κατά κόρον, ενώ υποστήριζε ακριβώς το αντίθετο. Οι ποιητές χρειάζονται ακριβώς σε τέτοιους καιρούς, σκοτεινούς, σύμφωνα και με τον Toha. Περισσότερο από ποτέ σήμερα μάς είναι πολύτιμοι τέτοιοι ποιητές. «Κι οι ποιητές τι χρειάζουνται σ' ένα μικρόψυχο καιρό;/ Ακριβώς στα σκοτάδια της νυχτός έχει χρέος ο ποιητής,/ σαν ιερέας του Διόνυσου που είναι,/ να τραγουδήσει και να μην αδρανεί», είναι εξάλλου η συνέχεια του ποιήματος του Χέλντερλιν. (Friedrich Holderlin, 1770-1843: «Εγκώμιο, Τρεις Ύμνοι, Τρία Σχόλια», μτφρ.: Τάκης Παπατσώνης, Ίκαρος, 1993).

Η «Φούγκα του θανάτου» του Πάουλ Τσέλαν, που διέψευσε τον αφορισμό του Αντόρνο για το κατά πόσο μπορούν να γραφτούν ποιήματα μετά το Άουσβιτς, η εμπύρετη προεπαναστατική ποίηση του Μαγιακόφσκι και της Αχμάτοβα που έκαναν πράξη την ποίηση ως «πνεύμα της αιώνιας εξέγερσης», η ποίηση του Πάμπλο Νερούδα που ξεσήκωνε τα πλήθη εν μέσω δικτατορίας στη Χιλή, ο Γιάννης Ρίτσος, ο Μανόλης Αναγνωστάκης, o Άρης Αλεξάνδρου, ο Μιχάλης Κατσαρός, ο Νίκος Καρούζος και τόσοι άλλοι στα καθ’ ημάς που έγραφαν ποίηση όπως ανέπνεαν και ζούσαν, ως αναπόσπαστο στοιχείο της ύπαρξής τους: έχουν υπάρξει όντως ποιητές που ήταν η έμπρακτη απόδειξη για ό,τι έχει πει ο Άρης Αλεξάνδρου στο ποίημα «Συνομιλώ άρα υπάρχω»: «Προορισμός της ποίησης είναι να επισπεύσει/ την τελική κατάργηση της τάξης των ποιητών/ να συντελέσει στην τελειοποίηση της γλώσσας/ τόσο που οι λέξεις άνθρωπος και ειρήνη/ ν’ αποτελούν συνωνυμία (Άρης Αλεξάνδρου, «Ποιήματα, 1941-1974», Ύψιλον, Αθήνα, 1991).

Μέχρι, λοιπόν, οι λέξεις «άνθρωπος» και «ειρήνη» να καταστούν συνώνυμες, οι ποιητές που νιώθουν στο πετσί τους τη φρίκη και την κτηνωδία, τον παραλογισμό του πολέμου, την απόπειρα αφανισμού του λαού τους και την εξολόθρευση των φίλων, των συγγενών και της οικογένειάς τους, θα ουρλιάζουν με τα ποιήματά τους αλλά και με τον δημόσιο λόγο τους, προσπαθώντας να αφυπνίσουν για τη γενοκτονία στην οποία η ανθρωπότητα κωφεύει. Κι ο Mosab Abu Toha σε κάθε περίπτωση δικαιούται να αρνείται να παραστεί σε οποιαδήποτε εκδήλωση μαζί με έναν εκπρόσωπο του λαού που προσπαθεί να εξαλείψει από προσώπου γης τον δικό του, χωρίς να τον προσβάλλουμε με μικρόψυχες κατηγορίες για υπερβολική ευαισθησία και δυσκολία κατανόησης των γεγονότων, που πόρρω απέχουν από τον σημαίνοντα ρόλο του ποιητή και την αναγκαιότητα της ποίησης στις εποχές που ζούμε.


 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ