Τα ζώα που συγκατοικούν (και μας εξανθρωπίζουν)

κατοικίδια Facebook Twitter
Ένα μέρος της ανθρωπότητας, και όχι πια μόνο στη Δύση, δεν μπορεί να αισθανθεί πλέον ακέραιο δίχως την πυκνή συντροφικότητα των ζώων-συγκατοίκων. Φωτ.: Eurokinissi
0

ΑΦΑΝΗ ΜΕΧΡΙ ΠΡΙΝ από λίγα χρόνια ή προορισμένα να στολίσουν κάποιες ιστορίες για μικρά παιδιά, τα κατοικίδια έχουν μπει πια στην καρδιά του πολιτισμού μας. Στις φωτιές στο Ντράφι και την Πεντέλη η επιχείρηση διάσωσης σκύλων και γάτων –και ο θυμός για όσους τα άφησαν πίσω– έγινε μία από τις πηγές της συγκινησιακής αφύπνισης πολλών.

Αλλά και στον πόλεμο στην Ουκρανία τα στόρι του δεσμού μαχητών και κατοικιδίων ή οι περιπέτειες μεμονωμένων ζώων που απέκτησαν στάτους διεθνούς προσωπικότητας (όπως ο περίφημος σκύλος-ανιχνευτής Πατρόν) έχουν δημιουργήσει μια μεγάλη σφαίρα συναισθηματικής μοιρασιάς.

Αναρίθμητα βίντεο –κωμικά, χαριτωμένα ή και ηρωικά και συγκινητικά– όπου κάποιος σκύλος ή γάτα φαίνεται να απευθύνονται στο κοινό τους, σπαράγματα κατοικίδιας ζωής και αγάπης έχουν ένα τεράστιο μερίδιο δημοσιότητας. Μεγαλύτερο ίσως από άλλα θέματα, από κάτι κακοφωτισμένα βίντεο με τη διάλεξη κάποιου πανεπιστημιακού για την κρίση της δημοκρατίας ή για τους κινδύνους της πολιτικής απάθειας ή από προβολές πολιτισμικών γεγονότων.

Η ανάδυση των κατοικιδίων, η έξοδός τους από την κατάσταση του ζώου, η όλο και εντονότερη συμμετοχή τους στο βαθύ βίωμα ατόμων και οικογενειών: να μία από τις αθόρυβες, αλλά καταλυτικές επαναστάσεις που συνέβησαν τα τελευταία χρόνια.

Συχνά το κατοικίδιο είναι μια δανεική χαρά που προορίζεται να μπαλώσει οικογενειακές εντάσεις. Ή απλώς μια στιγμιαία επιθυμία του παιδιού. Του ανατίθεται έτσι να είναι εσαεί χαριτωμένο και όταν εμφανίσει προβλήματα (όπως ένας ηλικιωμένος άνθρωπος) χάνει το στάτους που του απέδωσε μια επιπόλαιη επιλογή.

Φυσικά, εκατομμύρια άνθρωποι δεν συγκινούνται από αυτόν τον μαζικό εξανθρωπισμό των κατοικίδιων. Υπάρχουν συμπολίτες μας που αδιαφορούν, ενοχλούνται ή και αγανακτούν, γιατί όλο αυτό το βρίσκουν ρηχό, ένα προϊόν μιας βιομηχανίας καλών αισθημάτων η οποία ανθίζει σε καιρούς κυνικούς και δίχως πολλές χαρές. Σαν όλοι εμείς που αγκαλιάζουμε έναν σκύλο ή μια γάτα ως πλήρη πρόσωπα να είμαστε θύματα μιας εποχής με υπαγορευμένα αντανακλαστικά και συμπονετικές χειρονομίες.

Δεν έχει γίνει άλλωστε λόγος (και δικαίως) για την εμφάνιση ενός «συναισθηματικού καπιταλισμού» όπου και η συμπάθεια και η τρυφερότητα και οι συγκινήσεις μας ρίχνονται στην κυκλοφορία πλάι στα άλλα εμπορεύματα;

Και λοιπόν; Και αν όντως αυτή η νέα προσοχή για άλλα έμβια όντα είναι και μόδα ή μέρος της βιομηχανίας της κουλτούρας μας, γιατί αυτό να οδηγεί αναγκαστικά στο να οχυρώνεται κανείς στην παλιά στάση; Σε αυτήν τη στάση που έβλεπε το κατοικίδιο μόνο ή κυρίως ως εργαλείο, ως φύλακα ή διώκτη των τρωκτικών, έναν «εργάτη» στην υπηρεσία του νοικοκυριού;

Αντιθέτως, το ότι αγαπάμε τα ζώα μας όλο και περισσότερο, πέρα από οποιαδήποτε χρησιμότητα στην οικονομία του σπιτιού, φαίνεται αξιοθαύμαστο. Το ότι άνθρωποι με μικρές ή μέτριες οικονομικές δυνατότητες σπεύδουν δίχως σκέψη να προσφέρουν στο ζώο τους καλό φαγητό και άψογες ιατρικές υπηρεσίες δείχνει πως δεν είμαστε υπολογιστικές μηχανές ενός τσιγκούνη ορθολογισμού.

Ένα μέρος της ανθρωπότητας, και όχι πια μόνο στη Δύση, δεν μπορεί να αισθανθεί πλέον ακέραιο δίχως την πυκνή συντροφικότητα των ζώων-συγκατοίκων. Αυτή η νέα συντροφικότητα δεν επιτρέπει να επιστρέψουμε στις εποχές του ζώου-εργαλείου. Το ζώο στέκει πια δίπλα μας ως προστατευόμενο μέλος και όχι ως συμπλήρωμα ή διακοσμητικό παιχνίδι.

Αυτό φυσικά δεν έχει γίνει ακόμα κατανοητό από πολλούς. Μπορεί να μην εκμεταλλεύονται ένα ζώο ως εργαλείο, αλλά ο επόμενος κίνδυνος είναι το ζώο-παιχνίδι ή περιστασιακό γκάτζετ. Ξέρουμε πως η βασική ιδιότητα κάθε γκάτζετ-παιχνιδιού σε μια οικονομία της αγοράς είναι ο εφήμερος χαρακτήρας του. Πρέπει να το ξεπερνάς, να το χαλάς, να το αφήνεις για μια άλλη «έκδοση», πιο ενισχυμένη. Αργά ή γρήγορα ο χρήστης βαριέται το γκάτζετ, αφού πρώτα το παίξει για λίγο, μέχρι να το αποσύρει, δηλαδή να το θάψει μέσα στην αδιαφορία. 

Δυστυχώς, μια τέτοια στάση δεν είναι σπάνια και για τα ζώα. Συχνά το κατοικίδιο είναι μια δανεική χαρά που προορίζεται να μπαλώσει οικογενειακές εντάσεις. Ή απλώς μια στιγμιαία επιθυμία του παιδιού. Του ανατίθεται έτσι να είναι εσαεί χαριτωμένο και όταν εμφανίσει προβλήματα (όπως ένας ηλικιωμένος άνθρωπος) χάνει το στάτους που του απέδωσε μια επιπόλαιη επιλογή.

Ούτε εργαλείο ούτε απλό παιχνίδι, τα ζώα που συντροφεύουν την ύπαρξή μας είναι νομίζω κάτι διαφορετικό: μορφές ζωής που μας αποκαλύπτουν τον πλούτο της αγάπης, την εσωτερική της ποικιλία. Κατά τα άλλα, είμαστε ριγμένοι σε ιδιοτέλειες, σε χρησιμοθηρίες και λειτουργικές ανάγκες. Δεν είμαστε όμως μόνο αυτό. Θα ήταν ακρωτηριασμός, θα ήταν συναισθηματικός αναλφαβητισμός και ψυχικό έλλειμμα μεγάλο. 

Τα κατοικίδια μάς λυτρώνουν από την πτώση μας στη μικρότητα. Αν και συνήθως μικρά, πάντως μικρότερα από έναν ενήλικο άνθρωπο, τα κατοικίδια επαυξάνουν τη συνείδηση, όπως όλες οι εκδοχές αγάπης. Και σε αρκετές περιπτώσεις, ακόμα και όταν ξεκινήσαμε να τα έχουμε ως εργαλεία ή απλές μηχανές διασκέδασης, μας έπεισαν τελικά πως είναι περισσότερο από αυτό. Μας έμαθαν, με τον δικό τους τρόπο, να τα θεωρούμε κατοίκους του κοινωνικού μας κόσμου που συμμετέχουν σημαντικά στην ομορφιά της ζωής: σε ό,τι επιμένει να είναι όμορφο πέρα και έξω από τα χαλάσματα της Ιστορίας, της πολιτικής και των φιλοδοξιών μας.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 12/05 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΣΤΕΙ- Έτρωγαν σκύλους στο Αρχαίο Κορωπί;

Ιστορία μιας πόλης / Τα κατοικίδια των Αρχαίων Αθηναίων

Ο ζωοαρχαιολόγος Άγγελος Χατζηκουμής μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τα κατοικίδια και τα εξημερωμένα ζώα της Αρχαίας Αττικής, παρουσιάζει μία απρόσμενη συνήθεια των κατοίκων του προϊστορικού Κορωπίου και εξηγεί γιατί οι Αρχαίοι Αθηναίοι ήταν τελικά πιο ζωόφιλοι από εμάς.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ