Σεξισμός για νήπια

Σεξισμός για νήπια Facebook Twitter
Όλο αυτό δεν είναι καν απόφαση αλλά προϊόν κακών αντανακλαστικών ή πνευματικής οκνηρίας. Αυτό γνώριζαν, αυτό επαναλαμβάνουν.
0

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΗΤΑΝ μέσα σε μια σακούλα με φτηνά παιχνίδια – δώρο από κάποιον θείο. Ο τίτλος ήταν Οι 70 πρώτες μου λέξεις. Ξεφυλλίζοντάς το, με το παιδί στην αγκαλιά, έμαθα πως ανάμεσα στις 70 πρώτες λέξεις που πρέπει να μάθει βρίσκονται η χορτοκοπτική μηχανή (!) και το ντόνατ, αυτός ο ακρογωνιαίος λίθος της ελληνικής διατροφής.

Στο τελευταίο δισέλιδο με τίτλο «Άνθρωποι και επαγγέλματα» ήρθε η αποκάλυψη. Στην αριστερή σελίδα μια «τυπική» ελληνική οικογένεια: «Οι γονείς μου», «Ο παππούς και η γιαγιά» (η γιαγιά με γκρίζο κότσο και φούστα κάτω από το γόνατο), «Τα αδέλφια μου» (γιατί ποια νέα ελληνική οικογένεια δεν έχει τρία-τέσσερα παιδιά;), «Τα ξαδέλφια μου» (άλλα δύο παιδιά).

Στη δεξιά σελίδα τα επαγγέλματα. Πέντε άντρες: Ο υδραυλικός, ο γιατρός, ο πυροσβέστης, ο αστυνομικός, ο αρχιτέκτονας και στη μέση η μία και μοναδική γυναίκα, η «δασκάλα», μια φιγούρα με μαζεμένα μαλλιά και γυαλιά. 

Σκέφτηκα ότι είναι μόλις δύο χρονών, αλλά έχει ξεκινήσει αυτό το ύπουλο πράγμα, τα αγοράκια που μπορούν να κάνουν τα πάντα και τα κοριτσάκια που μπορούν να κάνουν σχεδόν τα πάντα, τουλάχιστον στα χαρτιά.

Νομίζω ήταν η πρώτη φορά που είδα ένα τόσο οφθαλμοφανές στερεότυπο για τα δύο φύλα μπροστά στα μάτια μου, σε κάτι που αφορούσε στον γιο μου. Σκέφτηκα ότι είναι μόλις δύο χρονών, αλλά έχει ήδη ξεκινήσει αυτό το ύπουλο πράγμα, τα αγοράκια που μπορούν να κάνουν τα πάντα και τα κοριτσάκια που μπορούν να κάνουν σχεδόν τα πάντα, τουλάχιστον στα χαρτιά. Όπως σχολίασε μια γνωστή όταν της έστειλα τη φωτογραφία της εικονογράφησης: «Μόνο δασκάλα; Ξέχασαν την καθαρίστρια και τη νοσοκόμα».

Σκέφτηκα όλα τα επαγγέλματα που υποτίθεται ότι είναι «γυναικεία» και άρα πιο «ταπεινά», όλα αυτά τα βοηθητικά επαγγέλματα που καθαρίζουν, μαζεύουν, βοηθούν και ανακουφίζουν. Εναλλακτικά, τη χαριτωμένη, μη απειλητική γυναικεία εργασία στις χολιγουντιανές κομεντί, όπου όλες οι γυναίκες είχαν ανθοπωλεία, ζαχαροπλαστεία ή δούλευαν «στο μάρκετινγκ» ή «στα γυναικεία περιοδικά» – όχι τίποτα απειλητικό, μακριά από μας οι «τσαούσες» και οι «γλωσσοκοπάνες» (πόσο τραγικοί αυτοί οι όροι με τους οποίους μεγαλώσαμε και επαναλαμβάναμε σαν ηλίθιες όλα αυτά τα χρόνια).  

Στην αρχή σκέφτηκα πως όλο αυτό γίνεται αυτόματα. Δεν προωθεί κάποιος ενεργά τα συντηρητικά του πιστεύω μέσα από παιδικά βιβλία. Όλο αυτό δεν είναι καν απόφαση αλλά προϊόν κακών αντανακλαστικών ή πνευματικής οκνηρίας. Αυτό γνώριζαν, αυτό επαναλαμβάνουν.

Πόσες ελληνικές οικογένειες έχουν γιαγιάδες με γκρι κότσο σήμερα ή τρία παιδιά (σε μια χώρα που με το ζόρι κάνουμε ένα); Θυμίζουν λίγο τα παιδικά τραγουδάκια για τη γιαγιά μας την καλή που έχει κότες στην αυλή, και την ψαροπούλα που ξεκινά απ’ τον γιαλό. Για ποια Ελλάδα μιλάμε; 

Μια επίσκεψη σε οποιοδήποτε πολυκατάστημα παιχνιδιών είναι συνήθως αρκετή για να θυμηθεί κανείς ακριβώς για ποια Ελλάδα μιλάμε. Μπλε διάδρομοι με «παιχνίδια για αγόρια», γεμάτοι κιτ για εξερευνήσεις, πειράματα, όπλα και υπερήρωες, και ροζ διάδρομοι με «παιχνίδια για κορίτσια», γεμάτοι κούκλες, makeup, σκούπες και καροτσάκια για μωρά.

Πιθανώς το χειρότερο να είναι οι καθιερωμένες αποκριάτικες στολές. Πριν από κάποια χρόνια κοιτούσα έκπληκτη οnline τη σέξι νοσοκόμα (η στολή είχε ζαρτιέρες και κρυστάλλινα ψηλοτάκουνα με διπλό πάτο), την άγρια αστυνομικίνα (με την κοιλιά έξω και μοβ γυαλιά-καθρέφτες), τη χανούμισσα αλλά και τη νίντζα ερωμένη (δεν ήταν νίντζα η στολή, ήταν η ερωμένη του νίντζα, γιατί τι πιο φυσιολογικό όταν είσαι εφτά χρονών από το να θες να ντυθείς ερωμένη του νίντζα;). Τα αγοράκια μπορούσαν να είναι από δεινόσαυροι και γιατροί μέχρι σούπερ ήρωες, αστυνομικοί και λοκατζήδες. 

Καμιά φορά, όταν πηγαίνω βόλτα τον γιο μου με το καρότσι, περνάμε από συνοικιακά καφενεία γεμάτα άντρες που πίνουν καφέ. Πάντα κάποιος παππούς θα τον πει «λεβέντη» ή θα μονολογήσει «ε ρε, γκολ που έχεις να βάλεις εσύ!», την ώρα που εγώ γελάω κάπως αμήχανα. Συχνά αναρωτιέμαι τι θα έλεγαν αν μέσα στο καρότσι είχα ένα κορίτσι.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νέα γυναίκα σε κουζίνες εστιατορίων: Σεξισμός, υποβάθμιση, παρενόχληση

Άννα Κ. / Νέα γυναίκα σε κουζίνες εστιατορίων: Σεξισμός, υποβάθμιση, παρενόχληση

Η Βάσω, που είναι μαγείρισσα σε κουζίνες εστιατορίων και ξενοδοχείων, μιλά με την Άννα Κόκορη για τις δύσκολες συνθήκες εργασίας, τον σεξισμό, τις παρενοχλήσεις από συναδέλφους και τη βρομιά, κυριολεκτικά και μεταφορικά, που κυριαρχεί στις κουζίνες.
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ
thalia mavros

Netflix / Thalia Mavros: «Εμείς οι γυναίκες πρέπει να μιλάμε, να μοιραζόμαστε τις ιστορίες μας»

Η Thalia Mavros, executive producer της φεμινιστικής επιτυχίας του Netflix «The principles of pleasure», μιλά στη LiFO για την επιτυχία του ντοκιμαντέρ, τα δικαιώματα των γυναικών που βάλλονται ανά τον κόσμο και τις αιτίες της μανίας για τον έλεγχο του γυναικείου σώματος.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Ιδέες / Ολίβια Γκαζαλέ: «Ο φεμινισμός δεν αφορά μόνο τις γυναίκες αλλά ολόκληρη την κοινωνία»

Η καθηγήτρια Φιλοσοφίας και συγγραφέας Ολίβια Γκαζαλέ μιλά στο LIFO.gr με αφορμή τη συμμετοχή της στην 8η Νύχτα Ιδεών του Γαλλικού Ινστιτούτου, που θα παρακολουθήσουμε διαδικτυακά την Πέμπτη 28/1.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ