ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Ποιος φοβάται τον προαστιακό σιδηρόδρομο;

Ποιος φοβάται τον προαστιακό σιδηρόδρομο; Facebook Twitter
Μου φαίνεται τρομερά θλιβερό που αποδεχόμαστε ότι η καθημερινή μας μετακίνηση δεν είναι ασφαλής. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ κανονίζαμε ένα ταξίδι-αστραπή στη Θεσσαλονίκη για δουλειά. Είχε «πέσει» προσωρινά το site της αεροπορικής εταιρείας. «Να κλείσουμε με τρένο», είπε μια συνάδελφος. «Α χα χα, σίγουρα», απάντησα με ένα τρομερά αμήχανο γέλιο. Μετά τα Τέμπη το τρένο μού φαίνεται μια επιλογή που κάνει κανείς όταν δεν έχει απολύτως καμία άλλη εναλλακτική. 

Εδώ και έναν μήνα ξεκίνησα να χρησιμοποιώ κάθε μέρα τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Πρόκειται για μια σουρεαλιστική εμπειρία. Τα δρομολόγια είναι ελάχιστα, περίπου 2-3 την ώρα προς κάθε πλευρά. Στους σταθμούς, που συχνά είναι κουτσουλημένοι και βρόμικοι, μπαίνεις χωρίς κανέναν έλεγχο. Οι θύρες είναι μόνιμα ανοιχτές σε είσοδο και έξοδο. Οι πλατφόρμες είναι κρύες, με σπασμένα φώτα και παρατημένες στο έλεος του Θεού, με ελάχιστες θέσεις για να κάτσει κανείς.

Σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τα τρένα έχουν εκτεταμένο δίκτυο και θεωρούνται ασφαλή, ακόμα και σε αυτές που πιστεύουμε, μάλλον επειδή έχουμε ακόμα αυταπάτες, πως μας μοιάζουν, όπως η Ιταλία ή η Ισπανία.

Υπάρχει η γραμμή 1 και η γραμμή 2, αλλά καμία σηματοδότηση που να δείχνει προς ποια κατεύθυνση πάει κάθε γραμμή. Σε κάποιους σταθμούς, σε μία μόνο από τις άδειες και σπασμένες προθήκες, υπάρχουν πίνακες με δρομολόγια. Μου θυμίζουν φύλλο excell: ακατάληπτα γκρι νούμερα σε γραμματοσειρά 6 ‒ η χαρά του πρεσβύωπα. Σε κάθε σταθμό υπάρχουν πίνακες τηλεματικής, όλοι διακοσμητικοί εκτός από έναν, που συνήθως σού λέει τι ώρα είναι προγραμματισμένο το δρομολόγιο, όχι τι ώρα θα έρθει, τι ώρα θα έπρεπε να έρθει.

Δεν σε ενημερώνει καν για πιθανή καθυστέρηση ή ακύρωση του δρομολογίου, είναι απλώς ένας φωτεινός πίνακας. Πολλές φορές, μάλιστα, το τρένο φτάνει και δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το πού πάει, ούτε καν στο μπροστινό μέρος. Πρέπει με κάποιο μαγικό τρόπο να έχεις δει τον έναν πίνακα που λειτουργεί σε ολόκληρο τον σταθμό και να υποθέσεις πως αφορά το δρομολόγιο που έρχεται. Και, φυσικά, δεν πωλούνται πουθενά εισιτήρια ‒ όχι ότι έχω δει ποτέ ελεγκτή. Κατά καιρούς στο τρένο περιπλανιούνται τρομαγμένοι τουρίστες που πάνε από το αεροδρόμιο στον Πειραιά ή το αντίστροφο. Κοιτούν γύρω τους με απορημένο βλέμμα.

Όχι πως οι αντίστοιχοι προαστιακοί σιδηρόδρομοι, συνήθως συνέχεια ή κομμάτι του μετρό, των ευρωπαϊκών μητροπόλεων είναι υπέροχοι. Συχνά έχουν κάτι το παρατημένο ή θλιβερό γιατί οδηγούν σε μάλλον θλιβερά προάστια. Είναι, βέβαια, συχνά τελείως διαφορετική η εικόνα των προαστίων σε πόλεις όπως το Λονδίνο ή το Παρίσι απ’ ό,τι στην Αθήνα, όπου ο προαστιακός πηγαίνει σε εντελώς ετερόκλητα μέρη, από το Μαρούσι ως την πλατεία Αττικής και από την Κινέτα έως τους Αγίους Αναργύρους. Παρ’ όλα αυτά, σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τα τρένα έχουν εκτεταμένο δίκτυο και θεωρούνται ασφαλή, ακόμα και σε αυτές που πιστεύουμε, μάλλον επειδή έχουμε ακόμα αυταπάτες, πως μας μοιάζουν, όπως η Ιταλία ή η Ισπανία.

Μακάρι αυτή η εικόνα εγκατάλειψης να χαρακτήριζε μόνο τις πλατφόρμες. Μόνο τους τελευταίους τρεις μήνες έχουν συμβεί δύο σοβαρά περιστατικά. Πριν από έναν μήνα τρένο του προαστιακού κατευθύνθηκε στο υπόγειο δίκτυο του μετρό στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας έπειτα από λάθη των χειριστών του ΟΣΕ. Στις 13 Σεπτεμβρίου δύο συρμοί του προαστιακού παραλίγο να συγκρούονταν μετωπικά μεταξύ Αθήνας και Αγίων Αναργύρων, καθώς κινούνταν σε μονή γραμμή λόγω έργων. Και τις δύο φορές το ατύχημα αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή. 

Πλέον συνειδητά αποφεύγω τα πρώτα βαγόνια του προαστιακού. Μου φαίνεται τρομερά θλιβερό που αποδεχόμαστε ότι η καθημερινή μας μετακίνηση δεν είναι ασφαλής. Απλώς συνεχίζουμε μέχρι το επόμενο ατύχημα. 

Οπτική Γωνία
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ