Ποιος φοβάται τον προαστιακό σιδηρόδρομο;

Ποιος φοβάται τον προαστιακό σιδηρόδρομο; Facebook Twitter
Μου φαίνεται τρομερά θλιβερό που αποδεχόμαστε ότι η καθημερινή μας μετακίνηση δεν είναι ασφαλής. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ κανονίζαμε ένα ταξίδι-αστραπή στη Θεσσαλονίκη για δουλειά. Είχε «πέσει» προσωρινά το site της αεροπορικής εταιρείας. «Να κλείσουμε με τρένο», είπε μια συνάδελφος. «Α χα χα, σίγουρα», απάντησα με ένα τρομερά αμήχανο γέλιο. Μετά τα Τέμπη το τρένο μού φαίνεται μια επιλογή που κάνει κανείς όταν δεν έχει απολύτως καμία άλλη εναλλακτική. 

Εδώ και έναν μήνα ξεκίνησα να χρησιμοποιώ κάθε μέρα τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Πρόκειται για μια σουρεαλιστική εμπειρία. Τα δρομολόγια είναι ελάχιστα, περίπου 2-3 την ώρα προς κάθε πλευρά. Στους σταθμούς, που συχνά είναι κουτσουλημένοι και βρόμικοι, μπαίνεις χωρίς κανέναν έλεγχο. Οι θύρες είναι μόνιμα ανοιχτές σε είσοδο και έξοδο. Οι πλατφόρμες είναι κρύες, με σπασμένα φώτα και παρατημένες στο έλεος του Θεού, με ελάχιστες θέσεις για να κάτσει κανείς.

Σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τα τρένα έχουν εκτεταμένο δίκτυο και θεωρούνται ασφαλή, ακόμα και σε αυτές που πιστεύουμε, μάλλον επειδή έχουμε ακόμα αυταπάτες, πως μας μοιάζουν, όπως η Ιταλία ή η Ισπανία.

Υπάρχει η γραμμή 1 και η γραμμή 2, αλλά καμία σηματοδότηση που να δείχνει προς ποια κατεύθυνση πάει κάθε γραμμή. Σε κάποιους σταθμούς, σε μία μόνο από τις άδειες και σπασμένες προθήκες, υπάρχουν πίνακες με δρομολόγια. Μου θυμίζουν φύλλο excell: ακατάληπτα γκρι νούμερα σε γραμματοσειρά 6 ‒ η χαρά του πρεσβύωπα. Σε κάθε σταθμό υπάρχουν πίνακες τηλεματικής, όλοι διακοσμητικοί εκτός από έναν, που συνήθως σού λέει τι ώρα είναι προγραμματισμένο το δρομολόγιο, όχι τι ώρα θα έρθει, τι ώρα θα έπρεπε να έρθει.

Δεν σε ενημερώνει καν για πιθανή καθυστέρηση ή ακύρωση του δρομολογίου, είναι απλώς ένας φωτεινός πίνακας. Πολλές φορές, μάλιστα, το τρένο φτάνει και δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το πού πάει, ούτε καν στο μπροστινό μέρος. Πρέπει με κάποιο μαγικό τρόπο να έχεις δει τον έναν πίνακα που λειτουργεί σε ολόκληρο τον σταθμό και να υποθέσεις πως αφορά το δρομολόγιο που έρχεται. Και, φυσικά, δεν πωλούνται πουθενά εισιτήρια ‒ όχι ότι έχω δει ποτέ ελεγκτή. Κατά καιρούς στο τρένο περιπλανιούνται τρομαγμένοι τουρίστες που πάνε από το αεροδρόμιο στον Πειραιά ή το αντίστροφο. Κοιτούν γύρω τους με απορημένο βλέμμα.

Όχι πως οι αντίστοιχοι προαστιακοί σιδηρόδρομοι, συνήθως συνέχεια ή κομμάτι του μετρό, των ευρωπαϊκών μητροπόλεων είναι υπέροχοι. Συχνά έχουν κάτι το παρατημένο ή θλιβερό γιατί οδηγούν σε μάλλον θλιβερά προάστια. Είναι, βέβαια, συχνά τελείως διαφορετική η εικόνα των προαστίων σε πόλεις όπως το Λονδίνο ή το Παρίσι απ’ ό,τι στην Αθήνα, όπου ο προαστιακός πηγαίνει σε εντελώς ετερόκλητα μέρη, από το Μαρούσι ως την πλατεία Αττικής και από την Κινέτα έως τους Αγίους Αναργύρους. Παρ’ όλα αυτά, σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τα τρένα έχουν εκτεταμένο δίκτυο και θεωρούνται ασφαλή, ακόμα και σε αυτές που πιστεύουμε, μάλλον επειδή έχουμε ακόμα αυταπάτες, πως μας μοιάζουν, όπως η Ιταλία ή η Ισπανία.

Μακάρι αυτή η εικόνα εγκατάλειψης να χαρακτήριζε μόνο τις πλατφόρμες. Μόνο τους τελευταίους τρεις μήνες έχουν συμβεί δύο σοβαρά περιστατικά. Πριν από έναν μήνα τρένο του προαστιακού κατευθύνθηκε στο υπόγειο δίκτυο του μετρό στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας έπειτα από λάθη των χειριστών του ΟΣΕ. Στις 13 Σεπτεμβρίου δύο συρμοί του προαστιακού παραλίγο να συγκρούονταν μετωπικά μεταξύ Αθήνας και Αγίων Αναργύρων, καθώς κινούνταν σε μονή γραμμή λόγω έργων. Και τις δύο φορές το ατύχημα αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή. 

Πλέον συνειδητά αποφεύγω τα πρώτα βαγόνια του προαστιακού. Μου φαίνεται τρομερά θλιβερό που αποδεχόμαστε ότι η καθημερινή μας μετακίνηση δεν είναι ασφαλής. Απλώς συνεχίζουμε μέχρι το επόμενο ατύχημα. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ