Ποιος φοβάται τον προαστιακό σιδηρόδρομο;

Ποιος φοβάται τον προαστιακό σιδηρόδρομο; Facebook Twitter
Μου φαίνεται τρομερά θλιβερό που αποδεχόμαστε ότι η καθημερινή μας μετακίνηση δεν είναι ασφαλής. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ κανονίζαμε ένα ταξίδι-αστραπή στη Θεσσαλονίκη για δουλειά. Είχε «πέσει» προσωρινά το site της αεροπορικής εταιρείας. «Να κλείσουμε με τρένο», είπε μια συνάδελφος. «Α χα χα, σίγουρα», απάντησα με ένα τρομερά αμήχανο γέλιο. Μετά τα Τέμπη το τρένο μού φαίνεται μια επιλογή που κάνει κανείς όταν δεν έχει απολύτως καμία άλλη εναλλακτική. 

Εδώ και έναν μήνα ξεκίνησα να χρησιμοποιώ κάθε μέρα τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Πρόκειται για μια σουρεαλιστική εμπειρία. Τα δρομολόγια είναι ελάχιστα, περίπου 2-3 την ώρα προς κάθε πλευρά. Στους σταθμούς, που συχνά είναι κουτσουλημένοι και βρόμικοι, μπαίνεις χωρίς κανέναν έλεγχο. Οι θύρες είναι μόνιμα ανοιχτές σε είσοδο και έξοδο. Οι πλατφόρμες είναι κρύες, με σπασμένα φώτα και παρατημένες στο έλεος του Θεού, με ελάχιστες θέσεις για να κάτσει κανείς.

Σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τα τρένα έχουν εκτεταμένο δίκτυο και θεωρούνται ασφαλή, ακόμα και σε αυτές που πιστεύουμε, μάλλον επειδή έχουμε ακόμα αυταπάτες, πως μας μοιάζουν, όπως η Ιταλία ή η Ισπανία.

Υπάρχει η γραμμή 1 και η γραμμή 2, αλλά καμία σηματοδότηση που να δείχνει προς ποια κατεύθυνση πάει κάθε γραμμή. Σε κάποιους σταθμούς, σε μία μόνο από τις άδειες και σπασμένες προθήκες, υπάρχουν πίνακες με δρομολόγια. Μου θυμίζουν φύλλο excell: ακατάληπτα γκρι νούμερα σε γραμματοσειρά 6 ‒ η χαρά του πρεσβύωπα. Σε κάθε σταθμό υπάρχουν πίνακες τηλεματικής, όλοι διακοσμητικοί εκτός από έναν, που συνήθως σού λέει τι ώρα είναι προγραμματισμένο το δρομολόγιο, όχι τι ώρα θα έρθει, τι ώρα θα έπρεπε να έρθει.

Δεν σε ενημερώνει καν για πιθανή καθυστέρηση ή ακύρωση του δρομολογίου, είναι απλώς ένας φωτεινός πίνακας. Πολλές φορές, μάλιστα, το τρένο φτάνει και δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το πού πάει, ούτε καν στο μπροστινό μέρος. Πρέπει με κάποιο μαγικό τρόπο να έχεις δει τον έναν πίνακα που λειτουργεί σε ολόκληρο τον σταθμό και να υποθέσεις πως αφορά το δρομολόγιο που έρχεται. Και, φυσικά, δεν πωλούνται πουθενά εισιτήρια ‒ όχι ότι έχω δει ποτέ ελεγκτή. Κατά καιρούς στο τρένο περιπλανιούνται τρομαγμένοι τουρίστες που πάνε από το αεροδρόμιο στον Πειραιά ή το αντίστροφο. Κοιτούν γύρω τους με απορημένο βλέμμα.

Όχι πως οι αντίστοιχοι προαστιακοί σιδηρόδρομοι, συνήθως συνέχεια ή κομμάτι του μετρό, των ευρωπαϊκών μητροπόλεων είναι υπέροχοι. Συχνά έχουν κάτι το παρατημένο ή θλιβερό γιατί οδηγούν σε μάλλον θλιβερά προάστια. Είναι, βέβαια, συχνά τελείως διαφορετική η εικόνα των προαστίων σε πόλεις όπως το Λονδίνο ή το Παρίσι απ’ ό,τι στην Αθήνα, όπου ο προαστιακός πηγαίνει σε εντελώς ετερόκλητα μέρη, από το Μαρούσι ως την πλατεία Αττικής και από την Κινέτα έως τους Αγίους Αναργύρους. Παρ’ όλα αυτά, σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τα τρένα έχουν εκτεταμένο δίκτυο και θεωρούνται ασφαλή, ακόμα και σε αυτές που πιστεύουμε, μάλλον επειδή έχουμε ακόμα αυταπάτες, πως μας μοιάζουν, όπως η Ιταλία ή η Ισπανία.

Μακάρι αυτή η εικόνα εγκατάλειψης να χαρακτήριζε μόνο τις πλατφόρμες. Μόνο τους τελευταίους τρεις μήνες έχουν συμβεί δύο σοβαρά περιστατικά. Πριν από έναν μήνα τρένο του προαστιακού κατευθύνθηκε στο υπόγειο δίκτυο του μετρό στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας έπειτα από λάθη των χειριστών του ΟΣΕ. Στις 13 Σεπτεμβρίου δύο συρμοί του προαστιακού παραλίγο να συγκρούονταν μετωπικά μεταξύ Αθήνας και Αγίων Αναργύρων, καθώς κινούνταν σε μονή γραμμή λόγω έργων. Και τις δύο φορές το ατύχημα αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή. 

Πλέον συνειδητά αποφεύγω τα πρώτα βαγόνια του προαστιακού. Μου φαίνεται τρομερά θλιβερό που αποδεχόμαστε ότι η καθημερινή μας μετακίνηση δεν είναι ασφαλής. Απλώς συνεχίζουμε μέχρι το επόμενο ατύχημα. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λειψυδρία: ο οδικός χάρτης για την υδατική ασφάλεια της Αττικής

Ρεπορτάζ / Το νερό τελειώνει. Πώς θα αντιμετωπίσει τη λειψυδρία η Αττική;

Υπό την πίεση της σταδιακής μείωσης των υδατικών αποθεμάτων, η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι η υδροδότηση της Αττικής τις επόμενες δεκαετίες θα διασφαλιστεί με τεχνικά έργα και θεσμικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα του συστήματος.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΜΑΜΝΤΑΝΙ

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς στη LiFO: «Ο Μαμντάνι στέλνει μήνυμα ελπίδας έναντι του αυταρχισμού του Τραμπ»

Μια άμεση ανάλυση της νίκης του νέου δημάρχου της Νέας Υόρκης και ένα σχόλιο από τον διακεκριμένο καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, και ίσως η Αμερική»

Οπτική Γωνία / «Αν νικήσει ο Μαμντάνι, θα αλλάξει η Νέα Υόρκη, ίσως και η Αμερική»

Η καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, Νένη Πανουργιά, μιλά για το τεταμένο πολιτικό κλίμα εν όψει των δημοτικών εκλογών, την άνοδο του Ζοχράν Μαμντάνι ως φωνής των «από τα κάτω» και τη σύγκρουση μεταξύ μιας νέας γενιάς ακτιβιστών και των παλιών κέντρων εξουσίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ θα της λύσει το γκομενικό;

Οπτική Γωνία / Πιστεύει στ' αλήθεια η Gen Z πως η ΑΙ είναι η λύση σε όλα; Ακόμη και στον έρωτα;

Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, αλλά με λιγότερη πραγματική επαφή. Πόσο μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει; Και τι σημαίνει τελικά υγιής σεξουαλικότητα σήμερα; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Μικροπλαστικά / Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Είναι μικρά όσο ένας κόκκος ρυζιού και κάθε χρόνο παράγονται εκατομμύρια τόνοι. Ποιες είναι οι εξελίξεις για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης; Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Πώς φτάνουν από το εργοστάσιο στο στομάχι μας;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ