Νέας Παραλίας Εγκώμιο

Νέας Παραλίας Εγκώμιο Facebook Twitter
Έξοδος του ανθρώπου από την πόλη μέσα στην πόλη, μεθοριακή ζώνη της στεριάς και του νερού, περατζάδα και χωνευτήρι όλων των ηλικιών, η Νέα Παραλία είναι μια υπόθεση που πρέπει να προστατευτεί. Φωτο: 'Ολγα Δέικου
0

ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΚΕΙΝΗ Η ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ Θεσσαλονίκης που φεύγει προς τα μέσα και πάνω, προς τα «βουνά». Ο Χορτιάτης, το Πανόραμα, το Ρετζίκι. Για όλη όμως την πεδινή πόλη και ιδίως για εκείνη που βρέθηκε να κατοικεί σε ανήλιαγες παρόδους και στους χαμηλούς ορόφους των πολυκατοικιών, για τον κόσμο που του έτυχε να μην «έχει θέα», η Νέα Παραλία είναι ο παράδεισος.

Περισσότερο κι από την ευφάνταστη και κάπως μεγαλοϊδεάτικη ονομασία των πάρκων της ή από τη λειτουργία των χιλιομέτρων της ως πίστας του τζόκινγκ και διάδρομου βαδίσματος, η Νέα Παραλία είναι ανοιχτός ορίζοντας: το πεδίο που επιτρέπει στο βλέμμα να «αρμέξει το φως της οικουμένης» που θα έλεγε ο ποιητής.  

Ξεκινώντας από την πρασιά στο πλάι του Μεγάρου Μουσικής, φτάνω με γρήγορο βηματισμό μέχρι την περιοχή του Ναυτικού Ομίλου. Μπορεί κανείς να κοντοσταθεί σε κάποιο αναψυκτήριο ή σε ένα παγκάκι μέσα στον Κήπο των Ήχων, έναν από τα αγαπημένα πάρκα.

Η Νέα Παραλία είναι οικοσύστημα συμπεριληπτικό, για να χρησιμοποιήσω τον όρο του συρμού. Βρίσκει θέση και ο νοσταλγός της βραδύτητας και ο άνθρωπος που φοράει στο μπράτσο διάφορους μετρητές ώστε στο τέλος της ώρας να ξέρει τη συνολική του επίδοση. Τα τοπία της μπορεί και απαλύνουν τη μελαγχολία των γέρων και την αθυμία ή την ανία των νεότερων.

Εδώ συνυπάρχουν οι φωνές στις παιδικές χαρές και η σιωπηλή ρέμβη κάποιων μοναχικών γυναικών. Ακόμα είναι λίγοι όσοι παίρνουν ένα βιβλίο μαζί τους, ίσως γιατί η ελληνική υπαίθρια ζωή δεν ευνοεί τη συγκέντρωση του νου στη σελίδα.

Έξοδος του ανθρώπου από την πόλη μέσα στην πόλη, μεθοριακή ζώνη της στεριάς και του νερού, περατζάδα και χωνευτήρι όλων των ηλικιών, η Νέα Παραλία είναι μια υπόθεση που πρέπει να προστατευτεί.

Η Νέα Παραλία έχει όμως και μια άλλη ιδιότητα, πέρα από την ποικιλία των στυλ ζωής που μπορεί να φιλοξενήσει. Προσθέτει στο μουδιασμένο, ηπειρωτικό σώμα της Θεσσαλονίκης μια αίσθηση νησιωτική.

Για όσους μεγαλώσαμε σε νησιά, η έσω πλευρά της πόλης φέρνει, αργά ή γρήγορα, κάποια ασφυξία. Χρειαζόμαστε επειγόντως τη θωριά της θάλασσας, το παιχνίδι του φωτός στα νερά. Ακόμα κι αν αυτή η θάλασσα είναι τελείως «ακατάλληλη» για τον κολυμβητή, σε βοηθάει να διαπλεύσεις νοητά κάποιες παράλληλες και μάλλον ωραιότερες πραγματικότητες.

Και είναι ένα θαύμα το πως το φως της κατανέμεται ανάμεσα στην καλοκαιρία και στις μουντές και ταραγμένες μέρες όπου η παραλία απομένει με τους λίγους φανατικούς πιστούς της, πεισματάρικα όντα που δεν καταλαβαίνουν από κρύο και βροχή.

Όλοι πια ευγνωμονούν την ύπαρξη αυτής της νησίδας ευδαιμονίας. Περισσότερο όμως οι σκύλοι που, άπαξ και τη γνωρίσουν, δεν ανέχονται για πολύ τη στενότητα του διαμερίσματος ή τις ασήμαντες βόλτες γύρω από το τετράγωνο. Ξεσηκώνονται κι αυτοί από τις δυνατότητες για συναντήσεις εκεί κάτω, όπως και οι ιδιοκτήτες τους που μαθαίνουν την τέχνη να χασομερούν.

Ακόμα και οι  βιαστικοί που απλώς τη διατρέχουν (όπως διατρέχουμε ένα βιβλίο που δεν έχουμε τον χρόνο να το διαβάσουμε κανονικά), ακόμα και αυτοί παρασύρονται σε έναν τρόπο ζωής που υπενθυμίζει την ευτυχία των μικρών πραγμάτων.

Γιατί, περισσότερο κι από ένα σύνολο κατασκευών και παρεμβάσεων, περισσότερο από τα αγάλματα και τις εικαστικές τροποποιήσεις, περισσότερο κι από τις πισίνες και τα πάρκα σκύλων και τα φυτά της, η Νέα Παραλία είναι αληθινά ανθρώπινη κλίμακα. Έξοδος του ανθρώπου από την πόλη μέσα στην πόλη, μεθοριακή ζώνη της στεριάς και του νερού, περατζάδα και χωνευτήρι όλων των ηλικιών, η Νέα Παραλία είναι μια υπόθεση που πρέπει να προστατευτεί.

Ακούγονται πολλά για την επέκτασή της, την ενοποίηση με την παραλία της Καλαμαριάς, τη δημιουργία μιας τοπικής «ριβιέρας» κατά τα πρότυπα της αθηναϊκής. Υπάρχουν ιδέες, άνθρωποι, σχέδια. Όμως ξέρουμε πια πως όλα σε αυτή την πόλη αργούν υπερβολικά, αναβάλλονται, χάνονται καθ’ οδόν. Και ίσως η Νέα Παραλία να έχει περισσότερο νόημα σαν εκβολή της πόλης παρά σαν πρόπλασμα μιας επενδυτικής επεκτατικής ουτοπίας.

Το βέβαιο είναι πως αυτός ο βιότοπος δεν μπορεί να σώσει την πόλη από τις αμαρτίες της, να αναπληρώσει τις ελλείψεις ή να καλύψει ασχήμιες που έχουν διαπραχτεί από χρόνια και συνεχίζουν. Παρηγορεί μεν αλλά δεν θεραπεύει.

Παρ’ όλα αυτά προσφέρει μερικά χιλιόμετρα ελευθερίας και ευεξίας – αυτής της ευεξίας που δεν γνωρίζει «σύστημα» και «οδηγίες χρήσης» γιατί παραμένει αυστηρά προσωπική υπόθεση.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

      

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης: 60 χρόνια – 60 στιγμές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης: 60 χρόνια – 60 στιγμές

Μια αναδρομή στην ιστορία, τις μεγάλες στιγμές και τα σημαντικότερα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης με αφορμή την επετειακή έκθεση για τα 60 χρόνια λειτουργίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Βασιλική Σιούτη / Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Στην Ελλάδα η κοινή γνώμη έχει τη χειρότερη άποψη για τα πολιτικά κόμματα της χώρας, αλλά αυτό δεν μοιάζει να πτοεί κανέναν, παρά τον υπαρκτό κίνδυνο απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο…

Ακροβατώντας / Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο και ο κάθε Γιάννης

Σαν αυτόν υπάρχουν χιλιάδες ακόμα άνθρωποι που ζουν στη χώρα μας, πολλές χιλιάδες «καταραμένοι» που για διάφορους λόγους έφτασαν και φτάνουν ως εδώ με κάτι καρυδότσουφλα, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ρεπορτάζ / Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ενώ τα πορίσματα της Πυροσβεστικής δεν εντοπίζουν στοιχεία εμπρησμού, δύο φοιτητές εξακολουθούν να κρατούνται προσωρινά για τη φωτιά στην περιοχή του Γηροκομείου Πατρών, με την υπόθεση να ξυπνά μνήμες από παλαιότερες δικαστικές πλάνες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η σάγκα της Μονής Σινά

Ρεπορτάζ / Μυστήριο, βία, σκάνδαλα και διαπλοκή: Η σάγκα της Μονής Σινά

Από την έρημο Σινά και την Ιερουσαλήμ μέχρι το Φανάρι, από το Κάιρο και την Αθήνα μέχρι τις Βρυξέλλες, εκτυλίσσεται μια εκκλησιαστική-διπλωματική υπόθεση που θα μπορούσε να γίνει ταινία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Ρεπορτάζ / Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Αντί να απομακρύνει το Ολυμπιακό Κολυμβητήριο που έχει χτιστεί επάνω της, ο δήμαρχος το ανακαινίζει, παραβλέποντας αυτήν τη ζώνη τεράστιας ιστορικής, αρχαιολογικής και περιβαλλοντικής σημασίας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Οπτική Γωνία / Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Ο πρωθυπουργός, με τα μέτρα που εξήγγειλε, έδωσε το καθαρό στίγμα της φιλελεύθερης οικονομικής πολιτικής του, αφήνοντας το πεδίο ανοιχτό για μια πιο αριστερή αντιπολίτευση, της οποίας οι προτάσεις αναμένονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Προβάλλοντας πλέον έναν ήπιο «κριτικο-μνημονιακό» τόνο, ο Αλέξης Τσίπρας καταλήγει σε ένα πενιχρό σχήμα: τη διαμάχη μεταξύ της αναπτυξιακής Ελλάδας και της κλεπτοκρατίας, την αντίθεση έντιμης-παραγωγικής χώρας με μια μικρή μερίδα διεφθαρμένων και τις προσβάσεις τους στο κράτος.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα – να ανησυχούμε ή όχι;

Μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του ΕΚΠΑ καταγράφει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την παρουσία PFAS σε αυγά ελευθέρας βοσκής, αναδεικνύοντας το ζήτημα των «παντοτινών χημικών».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Πολιτική / Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Ο πρωθυπουργός με την ομιλία του στη ΔΕΘ θα προσπαθήσει να απαντήσει στους πολίτες που δεν έχουν δει ως τώρα την οικονομική ανάπτυξη που διαφημίζει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα ανακοινώσει ως απτή απόδειξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ