Μπορεί το ChatGPT να συναγωνιστεί μια Τοκάρτσουκ, έναν Κρασναχορκάι ή έναν Πίντσον;

ChatGPT και δημιουργικότητα: Κινδυνεύουν οι συγγραφείς από την τεχνητή νοημοσύνη; Facebook Twitter
Στην Amazon αλλά και σε άλλα διαδικτυακά βιβλιοπωλεία κυκλοφορούν πλέον βιβλία γραμμένα είτε εξ ολοκλήρου με τεχνητή νοημοσύνη είτε με δηλωμένο το AI ως συν-συγγραφέα.
0

ΣΤΟ ΘΡΥΛΙΚΟ ΕΠΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ φαντασίας «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ (1968) και στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Άρθουρ Κλαρκ που γράφτηκε παράλληλα με την ταινία γνωρίσαμε τον HAL 9000, έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή τεχνητής νοημοσύνης που η ομιλία του μοιάζει πολύ με την ανθρώπινη, διαθέτει ευφυΐα και κριτική σκέψη, αναγνωρίζει πρόσωπα και τα συναισθήματά τους, κάνει αναλύσεις για έργα τέχνης, παίζει σκάκι και, το κορυφαίο όλων, τον βλέπουμε τελικά να αναπτύσσει και ο ίδιος συναισθήματα.

Μπορεί οι προβλέψεις ιδιοφυών και οραματιστών δημιουργών, όπως ο Κιούμπρικ και ο Κλαρκ, για το τι θα συνιστούσε η τεχνητή νοημοσύνη τον 21ο αιώνα να αποδείχτηκαν σε κάποια σημεία ακριβείς και σε άλλα υπεραισιόδοξες, αλλά όλα άλλαξαν άρδην όταν στις 30 Νοεμβρίου του 2022 κυκλοφόρησε το chatbot τεχνητής νοημοσύνης ChatGPT από την εταιρεία OpenAI, η πιο κοντινή στον ανθρώπινο λόγο εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης που έχουμε δει μέχρι σήμερα. Από τότε αυτό το νέο ΑΙ (Artificial Intelligence) chatbot έχει μονοπωλήσει το ενδιαφέρον όλης της υφηλίου κι έχει γίνει εργαλείο για εκατομμύρια ανθρώπους.

Τον Μάρτιο του 2023, η εξελιγμένη εκδοχή του Chat GPT-3.5, το GPT-4, βασιζόμενο σε πολύ περισσότερα δεδομένα, ήρθε να καλύψει τα κενά της προηγούμενης έκδοσης και να διορθώσει λάθη και αδυναμίες, παρέχοντας αυξημένες δυνατότητες. Και ασφαλώς έπεται συνέχεια.

Το ChatGPT, ως γνωστόν, αντλεί από μια τεράστια βάση δεδομένων και μπορεί να εκτελέσει ένα σωρό εργασίες, π.χ. να απαντήσει σε ποικίλα και σύνθετα ερωτήματα, να γράψει κείμενα και να δημιουργήσει εικόνες σε διαφορετικά στυλ, να συνθέσει μουσική, να μιμηθεί γλωσσικά μοτίβα, να μεταφράσει, να συντάξει περιλήψεις, να συγγράψει εργασίες, να διδάξει, να επεξεργαστεί και να γράψει κώδικα για υπολογιστές και πολλά άλλα.

Όσο κι αν εξελιχθεί και όσες ιδέες κι αν κατεβάσει το ChatGPT ή όποια άλλη εφαρμογή στο μέλλον, ένα είναι το πολύ δύσκολο να παραγάγει και μείζον για τη δημιουργία ενός λογοτεχνικού κειμένου: συναισθήματα.

Όπως θα περίμενε κανείς, αυτό το νέο θαυμαστό εργαλείο της AI έχει προκαλέσει τον προβληματισμό πολλών επαγγελματιών για το κατά πόσο θα μπορούσε να τους απειλήσει και να κλέψει θέσεις εργασίας. Ανάμεσά τους και οι συγγραφείς, καθώς έχει τη δυνατότητα να γράψει ολόκληρα βιβλία. Στην Amazon αλλά και σε άλλα διαδικτυακά βιβλιοπωλεία κυκλοφορούν πλέον βιβλία γραμμένα είτε εξ ολοκλήρου με τεχνητή νοημοσύνη είτε με δηλωμένο το AI ως συν-συγγραφέα. Και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πόσα και ποια ακόμα γράφτηκαν με αυτόν τον τρόπο χωρίς να το δηλώσουν.

Η Γιαπωνέζα συγγραφέας Ρίε Κουντάν, που πριν από λίγες βδομάδες βραβεύτηκε για το βιβλίο της με τίτλο «Tokyo-to Dojo-to» («Ο συμπονετικός πύργος του Τόκιο») με το Akutagawa, ένα ιαπωνικό λογοτεχνικό βραβείο υψηλού κύρους, δήλωσε δημόσια, ούτε λίγο ούτε πολύ, πως περίπου το 5% του βιβλίου γράφτηκε από το ChatGPT, κάτι που όχι μόνο έγινε αποδεκτό από την επιτροπή που της το απένειμε αλλά τα μέλη της υπογράμμισαν κιόλας πως το βιβλίο ήταν «τέτοιου βαθμού τελειότητας που είναι δύσκολο να βρει κανείς ελαττώματα».

Από την άλλη, διάσημοι λογοτέχνες όπως ο George R.R. Martin, ο John Grisham, η Jodi Picoult και ο Jonathan Franzen τον περασμένο Σεπτέμβρη κατέθεσαν ομαδική αγωγή κατά της OpenAI, κατηγορώντας την για «συστηματική κλοπή σε μαζική κλίμακα», καθώς κείμενα που χρησιμοποιούνται από το ChatGPT καλύπτονται από νόμους πνευματικής ιδιοκτησίας.

Όπως όλα δείχνουν, ένα εντελώς νέο κεφάλαιο για την παγκόσμια πνευματική παραγωγή ανοίγεται μπροστά μας που εγείρει εύλογες ανησυχίες και φόβους για τους άγνωστους κινδύνους και τις προεκτάσεις που κρύβει σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας και λογοκλοπής αλλά και αυθεντικότητας της συγγραφικής ταυτότητας, κάτι που κάνει επιτακτική την ανάγκη δεοντολογίας και καθορισμού κανόνων.

Θα μπορούσε, άραγε, η τεχνητή νοημοσύνη να παραγάγει ποτέ πρωτότυπο λογοτεχνικό έργο, εφάμιλλο του έργου ενός μεγάλου συγγραφέα; Θα μπορούσε ποτέ ένα AI Chatbot να συναγωνιστεί σε γλώσσα, ύφος, ευφυΐα, ευαισθησία και βάθος μια Όλγκα Τοκάρτσουκ, έναν Λάσλο Κρασναχορκάι ή έναν Τόμας Πίντσον; Θα μπορούσε μια μηχανή, όσο τέλεια και εξελιγμένη και αν είναι, να γράψει στο μέλλον ένα σκοτεινό έπος όπως ο «Ματωμένος Μεσημβρινός» του Κόρμακ ΜακΚάρθι ή ένα υπνωτιστικό τερατώδες αριστούργημα όπως το «2666» του Ρομπέρτο Μπολάνιο;

ChatGPT και δημιουργικότητα: Κινδυνεύουν οι συγγραφείς από την τεχνητή νοημοσύνη; Facebook Twitter
Πώς να προσεγγίσει το άφατο που πλησιάζει τη μεταφυσική ένα μηχάνημα προορισμένο πάντα «να γνωρίζει»;

Κι αν, έστω, φανούμε πιο συγκρατημένοι στους προβληματισμούς μας και πιο φειδωλοί στις απαιτήσεις μας, θα μπορούσε ίσως να κατακλυστεί η αγορά με λογοτεχνικά βιβλία, όχι αριστουργήματα αλλά με κάποιες αξιώσεις, γραμμένα με τεχνητή νοημοσύνη, που θα θολώσουν εντελώς το τοπίο, θα αμβλύνουν την κρίση μας και θα βραβεύονται σωρηδόν;

Η ποιότητα των κειμένων που δίνει το ChatGPT, για όποιον το έχει δοκιμάσει στην πράξη, διαβεβαιώνει πως τέτοιος κίνδυνος προς το παρόν δεν είναι ορατός. Ακόμα και στα αγγλικά, που είναι η γλώσσα που παρέχει τα καλύτερα αποτελέσματα, συχνά υπάρχουν λάθη και ασυνταξίες, απαιτείται περαιτέρω επεξεργασία, αλλά, το κυριότερο, είναι γεμάτα κλισέ και κοινοτοπίες, στερούνται πρωτότυπης σκέψης και μοιάζουν εντελώς κούφια και ανέμπνευστα κατασκευάσματα, τουλάχιστον αυτήν τη στιγμή που μιλάμε. Στο μέλλον όμως;

Όσο κι αν εξελιχθεί και όσες ιδέες κι αν κατεβάσει το ChatGPT ή όποια άλλη εφαρμογή στο μέλλον, ένα είναι το πολύ δύσκολο να παραγάγει και μείζον για τη δημιουργία ενός λογοτεχνικού κειμένου: συναισθήματα. Αν και επιστήμονες εργάζονται στην κατεύθυνση της ενσυναίσθησης στην τεχνητή νοημοσύνη και υφίστανται ήδη εφαρμογές που αναγνωρίζουν ανθρώπινα συναισθήματα και αλληλεπιδρούν μαζί τους, ασφαλώς δεν μπορούν ακόμα να αποδώσουν, για παράδειγμα, το συναίσθημα της θλίψης, της μοναξιάς, της απελπισίας, της ευφορίας ή της ερωτικής ανάτασης σε ένα ποίημα.

Και δεν είναι μόνο το συναίσθημα στο οποίο υπολείπεται η τεχνητή νοημοσύνη. Η δημιουργικότητα δεν είναι μια συνηθισμένη γνωστική διαδικασία. Θα μπορούσε ποτέ ένα AI chatbot να νιώσει να το διαπερνά το ρίγος της έμπνευσης που δεν διαφέρει και πολύ από μια ενόραση; Μπορεί το απόλυτα λογικό να εκφράσει το άλογο; Αναμφίβολα μπορεί να δώσει ιδέες σε συγγράφεις και ποιητές, αλλά και καλλιτέχνες, να εκτελέσει μηχανικές και επαναλαμβανόμενες εργασίες, να προχωρήσει σε ασκήσεις ύφους, αλλά ποτέ δεν θα καταφέρει να αγγίξει το ανεξερεύνητο υπέδαφος του άρρητου και του αινιγματικού που εμφιλοχωρεί στην τέχνη, τουλάχιστον στις πιο ιδανικές εκφράσεις της.

Η τέχνη δεν είναι μόνο αισθητική απόλαυση, διανοητική σύλληψη και τεχνική αρτιότητα, είναι και μετάδοση βιωμάτων και ψυχικών κυματισμών, είναι και αποσιώπηση και κρυπτική διαδικασία και υπαρξιακό βάθος και αίνιγμα. Πώς να προσεγγίσει το άφατο που πλησιάζει τη μεταφυσική ένα μηχάνημα προορισμένο πάντα «να γνωρίζει»;

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποδειχτεί ένα εξαιρετικό εργαλείο που θα ανοίξει νέους ορίζοντες στους συγγραφείς, αρκεί να «δαμαστεί» ώστε να μη γίνει ανεξέλεγκτη. Μπορούμε να υποθέσουμε πως κάποια στιγμή θα θεωρείται καθ’ όλα νόμιμη διαδικασία να χρησιμοποιεί κανείς ένα chatbot, με τον ίδιο τρόπο που ανατρέχουμε σήμερα στην Google. Δεν είναι λίγοι οι κίνδυνοι αλλά ούτε και οι προκλήσεις. Εξάλλου, ανάλογα συναισθήματα πρέπει να διακατέχουν την ανθρωπότητα στο κατώφλι κάθε σαρωτικής τεχνολογικής επανάστασης από τα τέλη του 19ου αιώνα και μετά.

Αλλά δεν πιστεύω πως η τεχνητή νοημοσύνη θα καταφέρει ποτέ, τουλάχιστον στο πεδίο της τέχνης, να αντικαταστήσει εκείνον τον τέλειο και ταυτόχρονα ατελή μηχανισμό που είναι ο ανθρώπινος εγκέφαλος, ο ίδιος που τη δημιούργησε κατ’ εικόνα και ομοίωσιν της δικής του, ή το επιχείρησε τουλάχιστον· και σίγουρα ούτε τον καλλιτέχνη που μέσα από το ασυνείδητο και ένα χάος συναισθημάτων, σκέψεων, γνώσεων, συσχετισμών, συνειρμών, ονείρων, αναμνήσεων και εικόνων, με διεργασίες που ούτε ο ίδιος κάθε φορά γνωρίζει επακριβώς, οδηγείται, μέσω της καλλιτεχνικής έκλαμψης, στο θαύμα της δημιουργίας.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ 06/11- Κάνουν λάθη τα έξυπνα ρομπότ;

Τεχνητή Νοημοσύνη / Κάνουν λάθη τα έξυπνα ρομπότ;

Ο καθηγητής Υπολογιστικών Συστημάτων και Εφαρμογών στο ΕΚΠΑ, Γιάννης Ιωαννίδης εξηγεί στον Πάνο Σάκκα τι κάνει τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης έξυπνα και διαλύει κάποιες διαδεδομένες παρανοήσεις στο πλαίσιο της σειράς Τεχνητή Νοημοσύνη που πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΠΑΝΟΣ ΣΑΚΚΑΣ
Φοβάται ο Αστερίξ την τεχνητή νοημοσύνη;

The Happy Reader / Φοβάται ο Αστερίξ την τεχνητή νοημοσύνη;

Τι είναι το LLM, ποιοι το απεχθάνονται ποιοι το αγαπούν. Η Καμίλα Λάκμπεργκ και τα «υποβοηθούμενα» μυθιστορήματά της. Το αφεντικό της Penguin, ο Ινδός Νιχάρ Μαλαβίγια και τι θέλει ο συγγραφέας Φαμπρίς Καρόλ γράφοντας τη νέα περιπέτεια του ανίκητου Γαλάτη ήρωα. Στα βιβλιοπωλεία και πάλι το βιβλίο «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού», λόγω Σκορσέζε.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM