Μια άλλη πολιτική κουλτούρα εναντίον της ωμότητας

Μια άλλη πολιτική κουλτούρα εναντίον της ωμότητας Facebook Twitter
Μια πιο επινοητική πολιτική κουλτούρα που δεν θα δώσει περισσότερη ισχύ στην πολιτική αγραμματοσύνη ή στον θεσμικό πρωτογονισμό είναι τελικά πιο κοντά στη συλλογική μας χειραφέτηση: στην απαλλαγή μας από τη ψευδαίσθηση ότι η ισχύς βρίσκεται στον ηγεμονισμό της μίας αλήθειας και των κλειστών κύκλων της. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0



ΕΙΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ
είτε με οποιοδήποτε άλλο εκλογικό σύστημα, η δημοκρατία, αυτό το ζαλισμένο από τις πλανητικές κρίσεις σύστημα, δεν αντέχει την πολιτική κουλτούρα του αλαζονικού ηγεμονισμού. Χρειαζόμαστε νέες μορφές κοινωνικής και πολιτικής συνεργασίας και την έξοδο από τον πολιτικό πρωτογονισμό: έξοδο από την ωμότητα, τη λογική των τρολ, την πολιτική των συμβολικών δολοφονιών. Το να χειρίζονται τον πολιτικό λόγο στελέχη δημοκρατικών κομμάτων με όρους πρωτοσέλιδων του «Μακελειού» είναι τεράστια ντροπή.

Η άποψη πως το θέμα της πολιτικής ηθικής είναι πολυτέλεια ή εξωπραγματική δεοντολογία, ότι τάχα δεν αφορά την ουσία της πολιτικής, είναι χυδαίος οικονομισμός. Δεν έχει σημασία αν προέρχεται από νεοφιλελεύθερο ή αριστεριστή, από κάποιον που υποτιμάει τους θεσμούς για χάρη των αποτελεσματικών αγορών ή από κάποιον που περιφρονεί τους θεσμούς, επειδή, έτσι κι αλλιώς, θεωρεί την πολιτική ως πόλεμο αλληλοεξόντωσης.

Μεγάλος αριθμός πολιτών πιστεύει πως η συνεργασία είναι αδυναμία ή συνταγή χάους και πως η δύναμη βρίσκεται στις κλειστές ομάδες γύρω από τον έναν ή τον άλλον αρχηγό.

Ανεξάρτητα από τα εκλογικά συστήματα και τις ανάγκες τους, έχουμε ανάγκη από θεσμικές πολιτικές δυνάμεις. Αυτό δεν σημαίνει κάποια υποκριτική, ψευτομετριοπαθή γλώσσα ή να λειανθούν μόνο για επικοινωνιακούς λόγους οι χονδροειδείς συμπεριφορές. Σημαίνει πως αντιλαμβανόμαστε συλλογικά τo ότι οποιαδήποτε σημαντική αλλαγή χρειάζεται κοινωνικές συμμαχίες· περισσότερους πάντως απ' όσους στοιχίζονται πρόθυμα σε μια κομματική γραμμή ή σε έναν πολιτικό αρχηγό. Δεν μπορεί να κυβερνά κανείς μόνο με τους «δικούς του» και κυρίως βρίζοντας σκαιά όλους τους υπόλοιπους. Και η υποταγή μέρους της πολιτικής τάξης στη ζούγκλα των τρολ δεν έχει τίποτα το δημοκρατικό.  

Προφανώς, η πολιτική αντιπαράθεση πρέπει να αφορά την εργασία, το κράτος, την υγεία, την εσωτερική ή εξωτερική ασφάλεια. Το «ποιος θα μας κυβερνήσει» σχετίζεται με τις απαντήσεις που κρίνει κανείς πειστικές και επιθυμητές, λογικά και με την οπτική του συναισθήματος (που δεν μπορεί να εξοριστεί από τις πολιτικές μας εκτιμήσεις). Τα περιεχόμενα της πολιτικής, οι κατευθύνσεις τους, είναι η μία πλευρά. Η άλλη όψη είναι όμως το πώς αντιλαμβάνεται κάποιος τη δημόσια εξουσία και την ίδια του την ισχύ, αν τη βλέπει όπως ο αριστοκράτης ηγεμόνας που δεν θέλει να τη μοιράζεται ή αν καταλαβαίνει ότι στις δημοκρατίες η ισχύς περνά από τη συνεργασία και την κοινωνική εμπιστοσύνη.

Από παλιά υπήρχε ένα αίτημα για εκδημοκρατισμό της πολιτικής, για το πέρασμα από μια ολιγαρχική και συγκεντρωτική σε μια πιο συμμετοχική διάσταση. Επειδή όμως τρομάξαμε από τις άγριες μάχες για τα oφίτσια στα κόμματα και από το γενικότερο οργανωτικό χάος στο ελληνικό Δημόσιο, κυριάρχησε η εντύπωση ότι η πολιτική «δουλεύει» μόνο με σφιχτές, ολιγαρχικές ομάδες πιστών στον αρχηγό και τώρα πια με στρατούς ψηφιακών τραμπούκων στα social media. Μεγάλος αριθμός πολιτών πιστεύει πως η συνεργασία είναι αδυναμία ή συνταγή χάους και πως η δύναμη βρίσκεται στις κλειστές ομάδες γύρω από τον έναν ή τον άλλον αρχηγό. Θα ήταν ευτύχημα να ξεπερνούσαμε μια τέτοια ψευδαίσθηση που τη λίπανε η χρόνια οργανωτική και διοικητική σύγχυση, η οποία άγγιζε έναν βαθμό παράνοιας. Ο τρόπος που πολιτεύτηκαν τα κόμματα μεταξύ τους, βλέποντας πάντα τον αντίπαλο ως συμφορά ή διάβολο, αδυνατώντας να συνομιλήσουν για τις πραγματικές τους διαφορές, αυτό το καρναβάλι της πολιτικής έπρεπε να έχει τελειώσει. Είναι, φυσικά, πολύ δύσκολη η ιδέα και κυρίως η πρακτική μιας πιο συνεργατικής δημοκρατίας και μιας πολιτικής που δεν θα παθιάζεται με το αν ο Τσίπρας έκανε μπότοξ, αν ο Μητσοτάκης πήγε για ποδήλατο ή αν ο Ανδρουλάκης μιλάει κρητικά.

Ένα πρώτο, καλό βήμα θα ήταν να μην επιβραβευτούν από τους ψηφοφόρους υποψήφιοι/-ες που πολιτεύτηκαν με επιθέσεις επί προσωπικού, με τοξικές και αλλοπρόσαλλες ανοησίες, με ασημαντολογία δίχως μια λέξη για τα ουσιαστικά θέματα. Γιατί η πολιτική δεν είναι μόνο «θέσεις» ή προγράμματα αλλά και εκείνα τα πρόσωπα που κάνουν ορατή στον κόσμο τι είναι η αριστερά, η δεξιά, η σοσιαλδημοκρατία, ο ριζοσπαστισμός κ.λπ. Αν τα πρόσωπα τείνουν προς τη γελοιότητα, την ωμότητα ή τη γραφικότητα, συμπαρασύρουν και τις αντίστοιχες ιδέες, γιατί, εξάλλου, πολύς κόσμος δεν ξεχωρίζει λ.χ. την έννοια «αριστερά» από αυτούς που βλέπει στην οθόνη του και δηλώνουν αριστεροί.

Μια πιο επινοητική πολιτική κουλτούρα που δεν θα δώσει περισσότερη ισχύ στην πολιτική αγραμματοσύνη ή στον θεσμικό πρωτογονισμό είναι τελικά πιο κοντά στη συλλογική μας χειραφέτηση: στην απαλλαγή μας από την ψευδαίσθηση ότι η ισχύς βρίσκεται στον ηγεμονισμό της μίας αλήθειας και των κλειστών κύκλων της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρβαρντ: Οι τελευταίοι των διεθνών

Οπτική Γωνία / Χάρβαρντ: Οι τελευταίοι των διεθνών

Ο Ισπανός επισκέπτης ερευνητής στο Χάρβαρντ, Αλμπέρτο Λόπεζ Ορτέγκα, γράφει στην El País ότι αυτό που παρακολουθούμε δεν είναι απλώς μια επίθεση στο ίδρυμα ή στους διεθνείς φοιτητές, αλλά μια επίθεση στην ίδια την ιδέα της γνώσης ως παγκόσμιου εγχειρήματος.
THE LIFO TEAM
 Ισραήλ - Ιράν: Μισός αιώνας βίας και αντιπαλότητας 

Οπτική Γωνία / Ισραήλ - Ιράν: Μισός αιώνας βίας και αντιπαλότητας 

Από την Ιρανική Επανάσταση του 1979 έως την ανταλλαγή πυραύλων το 2025, η αντιπαράθεση Ισραήλ - Ιράν εξελίσσεται σε μια από τις πιο επικίνδυνες και πολυεπίπεδες γεωπολιτικές διαμάχες της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Ρεπορτάζ / Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Κινδυνεύει το άρωμα της Αθήνας; Στα μικρά λευκά άνθη της νεραντζιάς χρωστάμε κάθε άνοιξη το υπέροχο άρωμα στις γειτονιές και στους δρόμους της πόλης. Οι νεραντζιές όμως προσβάλλονται από ένα έντομο-εισβολέα που έρχεται από την Ασία, το οποίο γίνεται προσπάθεια να καταπολεμηθεί με την εισαγωγή του φυσικού του εχθρού από την Ιαπωνία και το Βιετνάμ.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

Οπτική Γωνία / Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

« Με εκνευρίζουν πλέον σχεδόν τα πάντα σε αυτήν τη νέα Αθήνα: από τη φασαρία και το μποτιλιάρισμα με τα τουριστικά λεωφορεία και τα μαύρα βανάκια ως τα χρυσά στεφανάκια που φοράνε τα κορίτσια στο κεφάλι τους»
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Οπτική Γωνία / Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Τι σηματοδοτεί η σημερινή επίθεση στο Ιράν; Γιατί η ισορροπία ισχύος εισέρχεται πλέον σε μια εξαιρετικά ρευστή και επικίνδυνη φάση; Και γιατί η νέα αυτή κλιμάκωση προκαλεί ανησυχία στη διεθνή κοινότητα; Ειδικοί αναλυτές εξηγούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ