Το lifestyle ως εργαλείο συλλογικής αμνησίας

Το lifestyle ως εργαλείο συλλογικής αμνησίας Facebook Twitter
Πρόκειται για τον θρίαμβο του lifestyle: αν κάποιος παράγει άπειρη ποσότητα περιεχομένου κάθε είδους, από ΤikΤok videos και άρθρα μέχρι βραδινές εκπομπές με τον εαυτό του ως τηλεπαρουσιαστή, το παρελθόν ξεθωριάζει. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΣΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΡΟΥΧΑ του αυτοκράτορα του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν δυο απατεώνες πείθουν έναν ματαιόδοξο αυτοκράτορα πως φτιάχνουν ρούχα από ένα σπάνιο και μοναδικό ύφασμα που μπορούν να δουν μόνο οι έξυπνοι και ικανοί. Ο αυτοκράτορας, που λατρεύει τα ρούχα, ενθουσιάζεται και τους αναθέτει να του φτιάξουν μια μοναδική φορεσιά. Οι απατεώνες δεν φτιάχνουν απολύτως τίποτα, αλλά κανείς δεν το λέει, όλοι φοβούνται πως θα τους περάσουν για χαζούς.

Έτσι ο αυτοκράτορας περιφέρεται γυμνός στην πόλη και όλοι τον θαυμάζουν μέχρι που ένα παιδάκι φωνάζει «ο βασιλιάς είναι γυμνός». Ο βασιλιάς σταματάει για λίγο, το σκέφτεται, αλλά συνεχίζει περήφανα να περπατάει γυμνός.

Η ιστορία του Νίκου Κοκλώνη που φέρεται να ερευνάται από την ΑΑΔΕ για φοροδιαφυγή, σύσταση εγκληματικής οργάνωσης και ξέπλυμα μαύρου χρήματος θυμίζει λίγο τα Καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα. Μετά την ηχηρή χρεοκοπία της ΑirFast Τickets το 2015 και το φιάσκο με την εταιρεία Dealber το 2017, ο Νικος Κοκλωνης έγινε ιδιοκτήτης μιντιακής εταιρείας αλλά και τηλεπαρουσιαστής που τραγουδάει και κάνει σόου.

Όλη αυτή η μαξιμαλιστική εικόνα μάς παρουσιαζόταν χωρίς καμία αναφορά στην πρότερη επιχειρηματική του δραστηριότητα, σαν να προσγειώθηκε στο μιντιακό στερέωμα από το πουθενά.

Tα τελευταία χρόνια δεν υπήρχε σχεδόν καμία αναφορά στην προηγούμενη καριέρα του. Αντιθέτως, υπήρχε μια ασταμάτητη μηχανή παραγωγής περιεχόμενου γύρω από το όνομά του. Τα sites (ειδικά το ΟΚ, το οποίο και του ανήκει) είναι γεμάτα με δεκάδες τοποθετήσεις και δηλώσεις του περίπου για τα πάντα («Ο Νίκος Κοκλώνης αποκάλυψε ποιος γνωστός τραγουδιστής είναι γείτονάς του / «Νίκος Κοκλώνης - Εικόνες από το σαλόνι στο σπίτι του» / «Νίκος Κοκλώνης: Ποιον οίκο επέλεξε για το look του στο J2US την παραμονή των Χριστουγέννων» / «Νίκος Κοκλώνης: Συγκλονισμένος από τις δραματικές στιγμές που ζει η Τουρκία – «Ο Θεός μαζί τους») καθώς και με διάφορα κατορθώματα: O Κοκλώνης έβαλε να βρεθούν η Βίσση με τη Βανδή, ο ΛεΠα με την Άντζελα / ο Νίκος Κοκλώνης ηχογραφεί νέα τραγούδια, τρώει φαγητό, μιλάει για τον χωρισμό του.

Όλη αυτή η μαξιμαλιστική εικόνα μάς παρουσιαζόταν χωρίς καμία αναφορά στην πρότερη επιχειρηματική του δραστηριότητα, σαν να προσγειώθηκε στο μιντιακό στερέωμα από το πουθενά. Πρόκειται για τον θρίαμβο του lifestyle: αν κάποιος παράγει άπειρη ποσότητα περιεχομένου κάθε είδους, από ΤikΤok videos και άρθρα μέχρι βραδινές εκπομπές με τον εαυτό του ως τηλεπαρουσιαστή, το παρελθόν ξεθωριάζει.

Το αποκορύφωμα αυτής της εξαιρετικά επιτυχημένης επανεφεύρεσης ήταν μια εμφάνισή του στην εκπομπή της Πάνια και του Ψινάκη (ναι, έχουν εκπομπή με τον πνευματώδη τίτλο «Έλεος»), στην οποία διηγήθηκε την ιστορία της ζωής του, χωρίς τον οποιονδήποτε αντίλογο φυσικά.

Ανάμεσα σε αυτά που είπε είναι πως στα 24 του ξεκίνησε με μισθό 1.650 ευρώ σε μια τράπεζα(!), πως τον χρηματοδότησε ένας πλούσιος Γερμανός που τον άκουσε τυχαία να μιλάει, πως κατάφερε να εξασφαλίσει έκπτωση 20% στα εισιτήρια από την Ολυμπιακή γιατί καθόταν έξω από τα γραφεία και τους παρακαλούσε, και πως έβγαζε 50 εκατ. τον μήνα.

Το πραγματικά αξιοπρόσεκτο στη συγκεκριμένη υπόθεση δεν είναι η επανεφεύρεση αλλά η πολύ επιτυχημένη χρήση του lifestyle ως ένα εργαλείο συλλογικής αμνησίας. Εξάλλου μιλάμε για το lifestyle στην εποχή της «ειρωνείας» και του μεταμοντερνισμού: ακόμα και η παραγωγή χιουμοριστικών ή τρολ video (όπως αυτό που τον δείχνει να εκτελεί κυριολεκτικά και μεταφορικά το «Extasi Extano» του Chimo Bayo), που υποτίθεται πως έχουν σκοπό να «σπάσουν πλάκα», είχαν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα, πρόσθεταν κάτι ακόμα στη μαξιμαλιστική, φανταχτερή του εικόνα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ