Το lifestyle ως εργαλείο συλλογικής αμνησίας

Το lifestyle ως εργαλείο συλλογικής αμνησίας Facebook Twitter
Πρόκειται για τον θρίαμβο του lifestyle: αν κάποιος παράγει άπειρη ποσότητα περιεχομένου κάθε είδους, από ΤikΤok videos και άρθρα μέχρι βραδινές εκπομπές με τον εαυτό του ως τηλεπαρουσιαστή, το παρελθόν ξεθωριάζει. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΣΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΡΟΥΧΑ του αυτοκράτορα του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν δυο απατεώνες πείθουν έναν ματαιόδοξο αυτοκράτορα πως φτιάχνουν ρούχα από ένα σπάνιο και μοναδικό ύφασμα που μπορούν να δουν μόνο οι έξυπνοι και ικανοί. Ο αυτοκράτορας, που λατρεύει τα ρούχα, ενθουσιάζεται και τους αναθέτει να του φτιάξουν μια μοναδική φορεσιά. Οι απατεώνες δεν φτιάχνουν απολύτως τίποτα, αλλά κανείς δεν το λέει, όλοι φοβούνται πως θα τους περάσουν για χαζούς.

Έτσι ο αυτοκράτορας περιφέρεται γυμνός στην πόλη και όλοι τον θαυμάζουν μέχρι που ένα παιδάκι φωνάζει «ο βασιλιάς είναι γυμνός». Ο βασιλιάς σταματάει για λίγο, το σκέφτεται, αλλά συνεχίζει περήφανα να περπατάει γυμνός.

Η ιστορία του Νίκου Κοκλώνη που φέρεται να ερευνάται από την ΑΑΔΕ για φοροδιαφυγή, σύσταση εγκληματικής οργάνωσης και ξέπλυμα μαύρου χρήματος θυμίζει λίγο τα Καινούργια ρούχα του αυτοκράτορα. Μετά την ηχηρή χρεοκοπία της ΑirFast Τickets το 2015 και το φιάσκο με την εταιρεία Dealber το 2017, ο Νικος Κοκλωνης έγινε ιδιοκτήτης μιντιακής εταιρείας αλλά και τηλεπαρουσιαστής που τραγουδάει και κάνει σόου.

Όλη αυτή η μαξιμαλιστική εικόνα μάς παρουσιαζόταν χωρίς καμία αναφορά στην πρότερη επιχειρηματική του δραστηριότητα, σαν να προσγειώθηκε στο μιντιακό στερέωμα από το πουθενά.

Tα τελευταία χρόνια δεν υπήρχε σχεδόν καμία αναφορά στην προηγούμενη καριέρα του. Αντιθέτως, υπήρχε μια ασταμάτητη μηχανή παραγωγής περιεχόμενου γύρω από το όνομά του. Τα sites (ειδικά το ΟΚ, το οποίο και του ανήκει) είναι γεμάτα με δεκάδες τοποθετήσεις και δηλώσεις του περίπου για τα πάντα («Ο Νίκος Κοκλώνης αποκάλυψε ποιος γνωστός τραγουδιστής είναι γείτονάς του / «Νίκος Κοκλώνης - Εικόνες από το σαλόνι στο σπίτι του» / «Νίκος Κοκλώνης: Ποιον οίκο επέλεξε για το look του στο J2US την παραμονή των Χριστουγέννων» / «Νίκος Κοκλώνης: Συγκλονισμένος από τις δραματικές στιγμές που ζει η Τουρκία – «Ο Θεός μαζί τους») καθώς και με διάφορα κατορθώματα: O Κοκλώνης έβαλε να βρεθούν η Βίσση με τη Βανδή, ο ΛεΠα με την Άντζελα / ο Νίκος Κοκλώνης ηχογραφεί νέα τραγούδια, τρώει φαγητό, μιλάει για τον χωρισμό του.

Όλη αυτή η μαξιμαλιστική εικόνα μάς παρουσιαζόταν χωρίς καμία αναφορά στην πρότερη επιχειρηματική του δραστηριότητα, σαν να προσγειώθηκε στο μιντιακό στερέωμα από το πουθενά. Πρόκειται για τον θρίαμβο του lifestyle: αν κάποιος παράγει άπειρη ποσότητα περιεχομένου κάθε είδους, από ΤikΤok videos και άρθρα μέχρι βραδινές εκπομπές με τον εαυτό του ως τηλεπαρουσιαστή, το παρελθόν ξεθωριάζει.

Το αποκορύφωμα αυτής της εξαιρετικά επιτυχημένης επανεφεύρεσης ήταν μια εμφάνισή του στην εκπομπή της Πάνια και του Ψινάκη (ναι, έχουν εκπομπή με τον πνευματώδη τίτλο «Έλεος»), στην οποία διηγήθηκε την ιστορία της ζωής του, χωρίς τον οποιονδήποτε αντίλογο φυσικά.

Ανάμεσα σε αυτά που είπε είναι πως στα 24 του ξεκίνησε με μισθό 1.650 ευρώ σε μια τράπεζα(!), πως τον χρηματοδότησε ένας πλούσιος Γερμανός που τον άκουσε τυχαία να μιλάει, πως κατάφερε να εξασφαλίσει έκπτωση 20% στα εισιτήρια από την Ολυμπιακή γιατί καθόταν έξω από τα γραφεία και τους παρακαλούσε, και πως έβγαζε 50 εκατ. τον μήνα.

Το πραγματικά αξιοπρόσεκτο στη συγκεκριμένη υπόθεση δεν είναι η επανεφεύρεση αλλά η πολύ επιτυχημένη χρήση του lifestyle ως ένα εργαλείο συλλογικής αμνησίας. Εξάλλου μιλάμε για το lifestyle στην εποχή της «ειρωνείας» και του μεταμοντερνισμού: ακόμα και η παραγωγή χιουμοριστικών ή τρολ video (όπως αυτό που τον δείχνει να εκτελεί κυριολεκτικά και μεταφορικά το «Extasi Extano» του Chimo Bayo), που υποτίθεται πως έχουν σκοπό να «σπάσουν πλάκα», είχαν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα, πρόσθεταν κάτι ακόμα στη μαξιμαλιστική, φανταχτερή του εικόνα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ