Το κινητό στην τσάντα ή για τον θρίαμβο μιας ιδεολογίας

Το κινητό στην τσάντα ή για τον θρίαμβο μιας ιδεολογίας Facebook Twitter
Οι «θεσμοί» έχουν εκ προοιμίου ηττηθεί, αφού προσυπογράφουν το ξεπέρασμά τους και τη μετατροπή τους σε αδύναμες μηχανές παραπόνων, συστάσεων και ποινών. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΣΕ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ άπειρα βίντεο με ομιλίες του που κυκλοφορούν στο ίντερνετ, ο Σλαβόι Ζίζεκ εξηγεί για το είδος της «εντολής» (commandement) που απευθύνεται σ’ εμάς στις σύγχρονες επιτρεπτικές κοινωνίες μέσα από μια ιδιαίτερη μορφή. Η μορφή αυτή είναι ένα διπλό νεύμα, μια διπλή γλώσσα. Δίνεται μια εντολή ή ορίζεται μια απαγόρευση με την κοινή πεποίθηση ότι η εντολή θα παραβιαστεί. Με άλλα λόγια, προκρίνονται ή θεσπίζονται πράγματα που εκ παραλλήλου και συγχρόνως υπονομεύονται και αναιρούνται.

Σκεφτόμουν, ας πούμε, την εντολή (απαγορευτικό) για τα κινητά στο σχολείο που θεσπίστηκε από την κυβέρνηση και τον κ. Πιερρακάκη, ενώ έχει συζητηθεί και δοκιμάζεται, και σε σκληρότερες εκδοχές, σε πολλές άλλες χώρες. Συναντούμε πια εκκλήσεις ειδικών ψυχικής υγείας, πολιτικών που μιλούν ως «πατέρες» ή «μητέρες» και άλλων παραγόντων που στρέφονται γύρω από μια εκδοχή έντονης σύστασης ή κατά περίπτωση περιορισμού.

Ο μαθητής-χρήστης έρχεται έτσι ενώπιον δυο πολύ αντιφατικών μεταξύ τους μηνυμάτων. Από τη μια ο θεσμικός-πατρικός κόσμος τού λέει να μην πέφτει με τα μούτρα σε κάτι και από την άλλη η αγορά και όλα της τα διεγερτικά παραρτήματα τον προτρέπει στο αντίθετο.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, από τους πόρους του διαδικτύου και στα πιο συμβατικά κανάλια προαναγγέλλεται η κυκλοφορία του νέου, αναβαθμισμένου iPhone. Tην ίδια στιγμή που η φιλελεύθερη Βεστάγκερ επιβεβαιώνει πρόστιμα και φόρους για την Apple (δισεκατομμυρίων), η Apple θριαμβεύει στο πεδίο της δημοφιλούς κουλτούρας και της οικονομίας των επιθυμιών. Ο μαθητής-χρήστης έρχεται έτσι ενώπιον δυο πολύ αντιφατικών μεταξύ τους μηνυμάτων. Από τη μια ο θεσμικός-πατρικός κόσμος τού λέει να μην πέφτει με τα μούτρα σε κάτι και από την άλλη η αγορά και όλα της τα διεγερτικά παραρτήματα τον προτρέπει στο αντίθετο.

Είναι υποκρισία; Ψέμα; Μια απάτη με την έννοια της συνειδητής παραπλάνησης; Όχι. Το διπλό νεύμα είναι η ίδια η σύγχρονη ιδεολογία και ο τρόπος της να μας απευθύνεται στην καθημερινότητα. Όχι μια ιδεολογία απελευθέρωσης της φαντασίας ούτε μια ιδεολογία του νόμου και της τάξης, όπως πιστεύουν ακόμα πολλοί μέσα στην αριστερά και στον αντιεξουσιαστικό χώρο.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι σε αυτή την ιδεολογία η Apple (και οι αντίστοιχοι παραγωγοί μηχανών επιθυμίας και απόλαυσης) θα «θριαμβεύει» ακόμα και όταν καλείται να πληρώσει σοβαρά πρόστιμα ή κάποιο από τα προϊόντα της μείνει για λίγη ώρα στη μαθητική τσάντα. Γιατί, με μια έννοια, η Apple είναι η ουσία της σύγχρονης οικονομικής ιδεολογίας καθώς εμπεδώνεται και υλοποιείται στην πραγματικότητα, ανεξάρτητα από τις συστάσεις, τις εντολές και τους κανόνες των ειδικών ή των πολιτικών. Είναι η ρητορική του αναπότρεπτου που καταλήγει, όπως έγραφε πρόσφατα ένας Έλληνας νεοφιλελεύθερος, στο «όποιος δεν προσαρμοστεί πεθαίνει» (κοινό έδαφος ωμού δαρβινισμού και ολοκληρωτικής αγοράς).

Τα αντικείμενα (μοντέλα) πρέπει να αποσύρονται γρήγορα για να αντικαθίστανται από ένα επόμενο προϊόν με επαυξημένες ιδιότητες και πρόσθετα. Μια πιο συντηρητική ή πιο χρονοτριβούσα εκδοχή κατανάλωσης είναι κακή, σαν τη χρήση που έκαναν μέχρι πρότινος όσοι πίστευαν πως ένα κινητό είναι πραγματικά τηλέφωνο και όχι μια ολιστική εμπειρία.

Το πρόβλημα βρίσκεται, έτσι, στη διαλεκτική μεταξύ κανόνα και παράβασης, μεταξύ «εντολής» και «αδιαφορίας για την εντολή». Είναι μια διαλεκτική με άνισους όρους. Ο νικητής θα είναι πάντα το δεύτερο σκέλος. Δεν μπορεί να υπάρξει σύγχρονη (καπιταλιστική) οικονομία δίχως ενεργή υπονόμευση των μέτρων για αποτροπή των «καταχρήσεων». Η καταχρηστική και υπερβολική χρήση είναι η λογική μιας οικονομίας που, όπως ξέρουμε, αφορά περισσότερο την παραγωγή φαντασιώσεων και δευτερευόντως την επίλυση πρακτικών προβλημάτων.

Δεν υπάρχει κανένας επαρκής κοινωνικός λόγος να υπάρξει ένα iPhone 16 στη θέση του προηγούμενου μοντέλου. Ωστόσο, όπως βλέπουμε, όλα πρέπει να δείχνουν πως η απόλαυση του χρήστη θα ενταθεί και θα ενισχυθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε αυτό για το οποίο δεν υπήρχε καμιά ανάγκη να υπάρξει να πρέπει υποχρεωτικά να συμβεί και να γιορταστεί.

Οι «θεσμοί» έχουν εκ προοιμίου ηττηθεί, αφού προσυπογράφουν το ξεπέρασμά τους και τη μετατροπή τους σε αδύναμες μηχανές παραπόνων, συστάσεων και ποινών. Μοιάζουν έτσι με τις κουρασμένες τελετές εγκαινίων στα σχολεία τον Σεπτέμβρη, τελετές που καλούνται να παριστάνουν ότι κάτι συνεχίζει να υπάρχει, κανένας όμως πια δεν το υπολογίζει ως κάτι ισχυρό και δεσμευτικό.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την απώλεια του Κώστα Σημίτη ως την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ και το κίνημα των Τεμπών

Πολιτική Ανασκόπηση 2025 / Η επανεμφάνιση του Αλέξη Τσίπρα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το κίνημα των Τεμπών

Το 2025 μπήκε με τις μαζικές διαδηλώσεις για τα Τέμπη, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά τις πολιτικές εξελίξεις. Ήταν επίσης μια χρονιά κατά την οποία μεγάλο μέρος της πολιτικής ζωής εξελίχθηκε μέσα από εξεταστικές επιτροπές και δικαστήρια.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Οπτική Γωνία / Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Συγγενείς και φίλοι του Ντόναλντ Τραμπ ή χορηγοί του MAGA, σχεδόν όλοι οι νέοι πρεσβευτές των ΗΠΑ στην Ευρώπη έχουν εξυμνήσει τον Αμερικανό Πρόεδρο δυνατά και επίμονα. Σχεδόν κανένας τους δεν έχει καμία διπλωματική εμπειρία.
THE LIFO TEAM
Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ