Η υποτίμηση της ασφάλειας και οι κομματικοί διορισμοί

Η υποτίμηση της ασφάλειας και οι κομματικοί διορισμοί Facebook Twitter
Εκτός από τον διορισμό του σταθμάρχη, έχει σημασία να εξετάσει κανείς τα κριτήρια με τα οποία διορίστηκαν και οι διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΡΑΣ και τότε ίσως να διαπιστώσει ότι η πηγή των προβλημάτων της χώρας είναι πάντα η ίδια. Φωτ.: Λεωνίδας Τζέκας/Eurokinissi
0

«AMAN, ΤΡΑΚΑ», αναφώνησε ο σταθμάρχης της Λάρισας όταν ενημερώθηκε για τη σύγκρουση των τρένων, φανερώνοντας την έκπληξή του, καθώς, όπως φάνηκε, δεν του περνούσε από το μυαλό ότι κάτι τέτοιο μπορούσε να συμβεί.

Μελετώντας τα λόγια και τα έργα της διοίκησης του ΟΣΕ και της αρμόδιας ρυθμιστικής αρχής, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), μοιάζει να μην περνούσε ούτε από το δικό τους το μυαλό. Μπορεί να αντέδρασαν λιγότερο αυθόρμητα και ανεπεξέργαστα από τον σταθμάρχη, αλλά ούτε εκείνοι φαίνεται πως είχαν αντιληφθεί τις συνέπειες που μπορεί να είχε η μη τήρηση διαδικασιών και κανονισμών που αποκαλύφθηκε, για την οποία κανένας έλεγχος δεν είχε γίνει.

Mεταξύ ΟΣΕ και ΡΑΣ τώρα έχουν αρχίσει οι αλληλοκατηγορίες, ενώ πίσω τους στήνεται άλλο ένα κομματικό παιχνίδι. Η διοίκηση του ΟΣΕ παραιτήθηκε, αλλά η διοίκηση της ΡΑΣ αρνείται κάθε ευθύνη. Εκτός από τον διορισμό του σταθμάρχη, έχει σημασία να εξετάσει κανείς τα κριτήρια με τα οποία διορίστηκαν και οι διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΡΑΣ και τότε ίσως να διαπιστώσει ότι η πηγή των προβλημάτων της χώρας είναι πάντα η ίδια. 

Mεταξύ της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ εδώ και αρκετές μέρες υπήρχε μία φανερή διαμάχη για τις ευθύνες των Τεμπών και μία υπόγεια που αντιλαμβάνονταν μόνο όσοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα, στη μέση της οποίας βρίσκεται η ΡΑΣ. Αυτή ήρθε στην επιφάνεια την Παρασκευή, μετά την ανακοίνωση από τη ΡΑΣ κάποιων πρώτων στοιχείων, τα οποία προκύπτουν από τη (μη ολοκληρωμένη ακόμα) έρευνα που ξεκίνησε για την ανεπαρκή εκπαίδευση της τελευταίας φουρνιάς σταθμαρχών

Η ΡΑΣ δέχεται κι αυτή κριτική όλες αυτές τις μέρες επειδή, αντί να εκπέμψει εγκαίρως σήμα κινδύνου για το χάος και τα προβλήματα σχετικά με την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, ξεκίνησε τους ελέγχους της μετά το δυστύχημα, όπως ο ΟΣΕ και η κυβέρνηση, ενώ δεν είχε κινητοποιηθεί ούτε μετά τις καταγγελίες των εργαζομένων που της είχαν κοινοποιηθεί. 

Η ΡΑΣ είναι ανεξάρτητη διοικητική ρυθμιστική αρχή του κράτους. Η άσκηση των αρμοδιοτήτων της (όπως κάθε ανεξάρτητης αρχής) δεν υπόκειται σε έλεγχο από την κυβέρνηση. Ενώ όμως η ανεξαρτησία των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων ανεξάρτητων αρχών διασφαλίζεται σε έναν βαθμό από τον διορισμό τους με μια διαδικασία που παρέχει κάποιες εγγυήσεις αδιάβλητης κρίσης, η διοίκηση της ΡΑΣ (που δεν ανήκει στην ίδια κατηγορία) διορίζεται από την κυβέρνηση και η συγκεκριμένη διορίστηκε από τον υπουργό Υποδομών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ., Χρήστο Σπίρτζη, πριν από έξι χρόνια.

Πιεσμένη τώρα από τα ερωτήματα της κοινωνίας που ζητά απαντήσεις, ξεκίνησε να διερευνά την εκπαίδευση που έλαβε από τον ΟΣΕ ο μοιραίος σταθμάρχης για να διαπιστώσει ότι αυτή ήταν ανεπαρκής, κάτι που είχε αναδείξει και η δημοσιογραφική έρευνα μέσα από καταθέσεις, μαρτυρίες κ.λπ.

Ο ΟΣΕ απάντησε στη ΡΑΣ ότι η ίδια είχε εγκρίνει τον Οδηγό Σπουδών με την από 29.7.2021 απόφασή της και ότι ουδέποτε ζητήθηκαν βεβαιώσεις για την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που «ήταν στη διάθεση και της ΡΑΣ, η οποία έχει την αρμοδιότητα ελέγχου σε ζητήματα ασφάλειας».

Από την έως τώρα δημοσιογραφική έρευνα προκύπτει ότι ούτε η εκπαίδευση των τελευταίων πραγματοποιήθηκε από τον ΟΣΕ σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά στάνταρ, ούτε η ΡΑΣ είχε ελέγξει τον τρόπο που έγινε η άρον-άρον εκπαίδευση τους.

Πίσω από την κόντρα ΡΑΣ - ΟΣΕ, όμως, βρίσκονται αυτοί που διόρισαν τις διοικήσεις τους, δηλαδή η κυβέρνηση για τον ΟΣΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ για τη ΡΑΣ. Και εκτός από την επάρκεια των σταθμαρχών, προκύπτει, εκ των πραγμάτων και εκ του αποτελέσματος, ζήτημα για την επάρκεια των διοικήσεων και του ΟΣΕ και της ΡΑΣ. 

Η υποτίμηση της ασφάλειας και οι κομματικοί διορισμοί Facebook Twitter
Ο κ. Πατέρας παραιτήθηκε μεν, αλλά χωρίς να λογοδοτήσει δημόσια γιατί καθυστέρησε η τηλεδιοίκηση και επί των ημερών του, ούτε για την ελλιπή εκπαίδευση των νεοπροσληφθέντων σταθμαρχών και την έλλειψη διαδικασιών που διαπιστώθηκε. Φωτ.: Eurokinissi

Ο Σπύρος Πατέρας την επομένη του δυστυχήματος παραιτήθηκε από τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, στην οποία τοποθετήθηκε τον Οκτώβριο του 2020 από τον επίσης παραιτηθέντα υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, που τον είχε χαρακτηρίσει ως την καλύτερη επιλογή για να ανταποκριθεί «με επιτυχία στις νέες προκλήσεις». 

Ο Σπύρος Πατέρας, που διορίστηκε προφανώς ως μάνατζερ και όχι ως βαθύς γνώστης του σιδηροδρόμου, στο καλό, αλλά όχι απολύτως σχετικό βιογραφικό του ανέφερε ότι είχε πτυχίο και μεταπτυχιακό στη Χημική Μηχανική από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και διδακτορικό από το Κέμπριτζ στη Μηχανική των Υλικών. Μετά τις σπουδές του αναφέρεται ότι δραστηριοποιήθηκε στον χώρο των τεχνικών έργων «ως διαχειριστής, συνδιαχειριστής και εκπρόσωπος ελληνικών και ξένων εταιρειών».

Στις συνεντεύξεις που έδινε για τον ΟΣΕ μιλούσε για τους διαγωνισμούς, τα έργα, τη χρηματοδότηση, αλλά όχι για την ασφάλεια, που δεν έμοιαζε να τον απασχολεί ιδιαίτερα, παρά το χάλι στο οποίο αποκαλύφθηκε ότι βρισκόταν.

Σε πρόσφατη συνέντευξή του, έναν μήνα πριν από το δυστύχημα, η λέξη «ασφάλεια» δεν εντοπίζεται ούτε μία φορά και δεν γίνεται η παραμικρή αναφορά στη βελτίωσή της. Το μόνο που έδειξε να αντιλαμβάνεται ως κάποιου είδους χρέος απέναντι στην ελληνική κοινωνία ο κ. Πατέρας είναι η «αίσθηση της ακρίβειας». «Το στοίχημα είναι να δώσουμε στην ελληνική κοινωνία την αίσθηση της ακρίβειας και της αξιοπιστίας στις μεταφορές, να ξέρει δηλαδή ο επιβάτης ότι θα φύγει και θα φτάσει σε συγκεκριμένη ώρα και ότι αν αλλάξει κάτι, θα ενημερωθεί».

Σε άλλη συνέντευξή του στη «Ναυτεμπορική» τον περασμένο Σεπτέμβριο υπάρχει μία μόνο αναφορά σε «ασφαλείς μεταφορές», χωρίς όμως να εστιάζει σε αυτές, το λέει σαν να τις θεωρεί δεδομένες.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους της «Ναυτεμπορικής», αναφέρει ότι ως πρόεδρος του ΟΣΕ συνεργάζεται με την πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, νυν Hellenic Train, για να μπορέσουν να παρέχουν ένα δίκτυο που θα είναι άρτιο, ώστε να προσφέρουν «ασφαλείς, αξιόπιστες και γρήγορες σιδηροδρομικές συγκοινωνίες». Τραγική ειρωνεία αποτελεί η αναφορά ότι «αρχής γενομένης από το '23 θα αρχίσουν να φαίνονται απτά τα αποτελέσματα από αυτά που γίνονται». 

Σε Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών τον περασμένο Ιούνιο είχε πει: «Έχουμε καλά νέα. Γίνεται μεγάλη προσπάθεια στον κεντρικό άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης και η τηλεδιοίκηση προχωρά. Έως το τέλος του 2022 πιστεύουμε ότι η τηλεδιοίκηση θα είναι ενεργή σε αυτόν τον άξονα». Στο ίδιο συνέδριο ο κ. Πατέρας είχε παραδεχθεί ότι ελλείψει κονδυλίων, ο ΟΣΕ δεν μπορεί να προχωρά σε προληπτική συντήρηση, όπως θα έπρεπε, η οποία απαιτεί 50 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, ενώ «φέτος ο οργανισμός έλαβε 25 εκατομμύρια ευρώ από το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών για τον σκοπό αυτό». 

Ο κ. Πατέρας παραιτήθηκε μεν, αλλά χωρίς να λογοδοτήσει δημόσια γιατί καθυστέρησε η τηλεδιοίκηση και επί των ημερών του ούτε για την ελλιπή εκπαίδευση των νεοπροσληφθέντων σταθμαρχών και την έλλειψη διαδικασιών που διαπιστώθηκε.  

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, που επίσης παραιτήθηκε, Χρήστος Βίνης, ήταν εκπρόσωπος της ΔΑΠ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στη συνέχεια συνδικαλιστής της Νέας Δημοκρατίας στο ΤΕΕ και αυτά φαίνεται ότι ήταν τα βασικότερα κριτήρια για τον διορισμό του. 

Η περίπτωση της ΡΑΣ

Η υποτίμηση της ασφάλειας και οι κομματικοί διορισμοί Facebook Twitter
Η κ. Τσιαπαρίκου, μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, επιχείρησε να υποβαθμίσει τον ρόλο της ΡΑΣ, υποστηρίζοντας ότι οι έλεγχοι της Αρχής γίνονταν μόνο δειγματοληπτικά, εκεί όπου νόμιζαν ότι υπάρχει κίνδυνος, ενώ αργότερα ισχυρίστηκε ότι η Αρχή είναι υποστελεχωμένη και δεν μπορεί να κάνει ελέγχους. Φωτ.: Eurokinissi

Μετά τις αποκαλύψεις για το πόσο μη διασφαλισμένη ήταν τελικά η ασφάλεια στον σιδηρόδρομο, παρά τις διαβεβαιώσεις του παραιτηθέντος υπουργού, τα βλέμματα στράφηκαν, όπως ήταν αναμενόμενο, στη ΡΑΣ, η οποία, βάσει των καθηκόντων της, όφειλε να είχε διενεργήσει ελέγχους για όσα τώρα αποκαλύπτονται, αλλά κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από τις ετήσιες εκθέσεις των πεπραγμένων της. Η πρόεδρος της ΡΑΣ δεν παραιτήθηκε, αν και πολλοί προεξοφλούσαν ότι η παραίτησή της θα ακολουθούσε εκείνη των υπευθύνων του ΟΣΕ.

Η ΡΑΣ είναι ανεξάρτητη διοικητική ρυθμιστική αρχή του κράτους. Η άσκηση των αρμοδιοτήτων της (όπως κάθε ανεξάρτητης αρχής) δεν υπόκειται σε έλεγχο από την κυβέρνηση. Ενώ όμως η ανεξαρτησία των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων ανεξάρτητων αρχών διασφαλίζεται σε έναν βαθμό από τον διορισμό τους με μια διαδικασία που παρέχει κάποιες εγγυήσεις αδιάβλητης κρίσης, η διοίκηση της ΡΑΣ (που δεν ανήκει στην ίδια κατηγορία) διορίζεται από την κυβέρνηση και η συγκεκριμένη διορίστηκε από τον υπουργό Υποδομών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ., Χρήστο Σπίρτζη, πριν από έξι χρόνια.

Η πρόεδρός της, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, αν και δεν είχε σχετική επιστημονική κατάρτιση ή επαγγελματική εμπειρία, επιλέχθηκε ως καταλληλότερη για τη θέση αυτή από τον Χρ. Σπίρτζη, τον οποίο ευχαρίστησε τότε δημόσια που την επέλεξε – και δεν θα ήταν η πρώτη φορά που τον ευχαριστούσε. Προφανώς η αμεροληψία και η ανεξαρτησία για κάποιους θεωρούνται μόνο τυπικές και όχι ουσιαστικές προϋποθέσεις, παρότι μια ανεξάρτητη αρχή οφείλει και να είναι και να φαίνεται ανεξάρτητη. 

BOOKΗ κ. Τσιαπαρίκου στο παρελθόν ήταν μέλος και συνδικαλίστρια του ΠΑΣΟΚ (υπήρξε γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας του ΙΚΑ). Έχει πτυχίο από το τμήμα Οικονομικών Επιστημών του ΠΑ.ΠΕΙ., M.Sc. Οικονομικών από το University of Wales Cardiff  και διδακτορικό από το ΠΑ.ΠΕΙ. με επιβλέποντα καθηγητή τον Θεόδωρο Κατσανέβα και θέμα «Οικονομικοί και θεσμικοί παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή επαγγέλματος και την ανάπτυξη σταδιοδρομίας». Με τον Θεόδωρο Κατσανέβα έχει συγγράψει επίσης ένα βιβλίο με τίτλο «Εφαρμοσμένη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού». 

Πριν από τη ΡΑΣ, είχε διοριστεί το 2015 υποδιοικήτρια της Β’ ΥΠΕ Πειραιά και Νήσων από τον πρώην υπουργό Υγείας, Παναγιώτη Κουρουμπλή. Στην ακρόαση από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας το 2017, αφού ευχαρίστησε τον Χρ. Σπίρτζη «για την τιμή που της έκανε να την προτείνει για την τόσο σημαντική αυτή θέση», υποστήριξε ότι «ο συνδυασμός της επιστημονικής της κατάρτισης και της διοικητικής της εμπειρίας σε θέσεις ευθύνης», αλλά κυρίως το επιστημονικό της ενδιαφέρον για τον τομέα των μεταφορών και ειδικότερα των σιδηροδρόμων (σ.σ. αυτό δεν προκύπτει από πουθενά) ως τομέα με ιδιαίτερα αναπτυξιακές προοπτικές την παρότρυναν να διεκδικήσει τη θέση αυτή.

Ο αντιπρόεδρος της ΡΑΣ, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, σύμφωνα με το βιογραφικό του, είναι «απόφοιτος του τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, κάτοχος μεταπτυχιακού στις Νέες Τεχνολογίες του τμήματος Πληροφορικής του ΠΑ.ΠΕΙ. και διδάκτωρ του Τμήματος Βιομηχανικής Διοίκησης και Τεχνολογίας του ΠΑ.ΠΕΙ.». Πρόκειται για στέλεχος των ΑΝ.ΕΛ. και άνθρωπο του Πάνου Καμμένου, καθώς η συμφωνία συνεργασίας του ΣΥΡΙΖΑ με τους ΑΝ.ΕΛ. περιλάμβανε «ποσόστωση» σε όλες τις κρατικές θέσεις.

Το 2016 ήταν αναπληρωτής γραμματέας Παιδείας του κόμματος των ΑΝ.ΕΛ. Ο άνθρωπος αυτός δεν είχε κάποια γνώση ή εμπειρία σχετική με τον σιδηρόδρομο και, απ' ό,τι λένε στη ΡΑΣ, ο ρόλος του εκεί μέχρι και σήμερα παραμένει σχεδόν διακοσμητικός. 

Παρότι τα κόμματα αντιμετωπίζουν συχνά τις Αρχές αυτέςως έναν προνομιακό οργανισμό για να βολέψουν τους δικούς τους, οι Ανεξάρτητες Αρχές ιδρύθηκαν για να μη δρουν υπό την επιρροή της κυβέρνησης και των κομμάτων και να διεκπεραιώνουν τα καθήκοντά τους ανεπηρέαστες και με τεχνική επάρκεια. Δηλαδή η κ. Τσιαπαρίκου και ο κ. Γεωργόπουλος θα έπρεπε να διαθέτουν ανεξαρτησία και εξειδικευμένη τεχνογνωσία, που δεν διαθέτουν. Ο νόμος λέει ότι στις θέσεις αυτές επιλέγονται πρόσωπα μεγάλου κύρους και επιστημονικής κατάρτισης ή επαγγελματικής εμπειρίας στους τομείς που έχουν σχέση με το αντικείμενο κάθε αρχής. 

Αρνείται την ευθύνη

Η υποτίμηση της ασφάλειας και οι κομματικοί διορισμοί Facebook Twitter
Σήμερα η κ. Τσιαπαρίκου προσπαθεί να πείσει την κοινή γνώμη ότι η ασφάλεια του σιδηρόδρομου δεν είναι ακριβώς στις αρμοδιότητές της.

Η κ. Τσιαπαρίκου, μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, επιχείρησε να υποβαθμίσει τον ρόλο της ΡΑΣ, υποστηρίζοντας ότι οι έλεγχοι της Αρχής γίνονταν μόνο δειγματοληπτικά εκεί που νόμιζαν ότι υπάρχει κίνδυνος, ενώ αργότερα ισχυρίστηκε ότι η Αρχή είναι υποστελεχωμένη και δεν μπορεί να κάνει ελέγχους. Υποστελεχωμένος είναι και ο ΟΣΕ, αλλά αυτό δεν απαλλάσσει κανέναν από τις ευθύνες για την ασφάλεια που αφορά ανθρώπινες ζωές και, όπως αναφέρει συνδικαλιστής του ΟΣΕ, «όποιος θεωρούσε ότι δεν είχε τα μέσα για να ρυθμίσει την ασφάλεια, έπρεπε να παραιτηθεί ή να το καταγγείλει δημόσια. Όχι να περιμένει να συμβεί το κακό για να κινητοποιηθεί». 

Όσο για τα παράπονα περί έλλειψης στελεχών της ΡΑΣ, όπως αποκαλύφθηκε στη συνέχεια, ήταν η ίδια η κ. Τσιαπαρίκου που είχε συναινέσει να αποσπαστούν στον ΣΥΡΙΖΑ δύο στελέχη της, αλλά αυτό το αποσιωπούσε. Η μία υπάλληλος της ΡΑΣ, όπως έγινε γνωστό, είναι αναπληρώτρια εκπρόσωπος Τύπου στον ΣΥΡΙΖΑ και η άλλη, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε προσληφθεί στη ΡΑΣ, αλλά ασχολούνταν μόνο με την κομματική οργανωτική δουλειά και δεν έχει καμία άλλη ειδικότητα ή αρμοδιότητα.

Τις αποκαλύψεις για τις δύο αποσπασμένες υπαλλήλους της ΡΑΣ που βρίσκονταν στον ΣΥΡΙΖΑ τις προκάλεσε η ίδια η πρόεδρος μετά τις αναφορές της ότι της λείπουν στελέχη. Μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ κατήγγειλε τη Νέα Δημοκρατία για την έλλειψη στελεχών της ΡΑΣ, μέχρι που κάποιος ανακάλυψε ότι οι δύο υπάλληλοι είχαν αποσπαστεί στο κόμμα του. Τότε ο ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να τις επιστρέψει πίσω στη ΡΑΣ. 

Έτσι η Ανεξάρτητη Αρχή, που οφείλει να στελεχώνεται από ανεξάρτητα και αμερόληπτα πρόσωπα, θα έχει (και) μία εκπρόσωπο Τύπου κόμματος, καθώς και μία που, εκτός από κομματική οργανωτική δουλειά (όπως παραδέχονται και μέσα στη ΡΑΣ), δεν ξέρει να κάνει κάτι άλλο. 

Όσο για τις αρμοδιότητες της κ. Τσιαπαρίκου, τις οποίες επιχείρησε να εμφανίσει περιορισμένες, είναι ο ίδιος ο νόμος που τη βάζει στο κάδρο των ευθυνών, όπως ανέφεραν πολλά δημοσιεύματα, ο οποίος πολύ ξεκάθαρα ορίζει ότι η ΡΑΣ «είναι η Εθνική Αρχή Ασφάλειας για τις σιδηροδρομικές μεταφορές». Εξίσου καθαρά αναφέρει και στο σάιτ της η ΡΑΣ ότι ένα από τα τρία ρυθμιστικά πεδία της είναι η ασφάλεια. 

Η υποτίμηση της ασφάλειας και οι κομματικοί διορισμοί Facebook Twitter
Από την ιστοσελίδα της ΡΑΣ.

Σύμφωνα με το ΦΕΚ για τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), μεταξύ των αρμοδιοτήτων της αναφέρει ότι είναι: 

Να παρακολουθεί και να ελέγχει την τήρηση από τα εμπλεκόμενα μέρη των υποχρεώσεών τους σχετικά με τη λήψη μέτρων ασφαλείας για τη διασφάλιση της προσωπικής ασφάλειας των επιβατών. Ειδικότερα, η Μονάδα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας της ΡΑΣ, στο πλαίσιο της ασφάλειας σιδηροδρόμων, έχει την ευθύνη της διαχείρισης, του ελέγχου και της εποπτείας θεμάτων που σχετίζονται με τους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας, την έγκριση ασφάλειας του Διαχειριστή της Υποδομής, την πιστοποίηση ασφάλειας των Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων, την αδειοδότηση και την πιστοποίηση των μηχανοδηγών…

Να διαχειρίζεται καταγγελίες/προσφυγές που υποβάλλονται στη ΡΑΣ για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων, να εποπτεύει τον διαχειριστή υποδομής στον οποίο έχει χορηγήσει έγκριση ασφάλειας, διενεργώντας τακτικούς ή και έκτακτους ελέγχους, επιθεωρήσεις και έρευνες σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο της ΡΑΣ για την παρακολούθηση των επιδόσεων ασφαλείας. Άρα ξεκάθαρα είναι στις αρμοδιότητές της να κάνει ελέγχους και επιθεωρήσεις στον ΟΣΕ και στην Hellenic Train.

• Να ελέγχει και να εισηγείται στο αρμόδιο όργανο της ΡΑΣ την έγκριση του υποβαλλόμενου από τον ΟΣΕ στην αρχή κάθε έτους προγράμματος εκπαίδευσης και προγράμματος εξετάσεων αναφορικά με την κατάρτιση του προσωπικού του διαχειριστή υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, το οποίο (προσωπικό) επιτελεί βασικά καθήκοντα ασφάλειας. … 

• Να παρακολουθεί, να προωθεί και, όταν κρίνεται αυτό αναγκαίο, να εισηγείται στο αρμόδιο όργανο της ΡΑΣ την επιβολή νέων κανόνων ή τροποποιήσεων του κανονιστικού πλαισίου ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος εθνικών κανόνων ασφαλείας.

Να εισηγείται στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, μέσω του αρμοδίου οργάνου της ΡΑΣ: 1) για την τροποποίηση των Εθνικών Κανόνων Ασφαλείας (ΕΚΑ), ώστε να επιτευχθούν οι Κοινοί Στόχοι Ασφαλείας (ΚΣΑ) που καταρτίζονται από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 2) για την τροποποίηση των ΕΚΑ με γνώμονα τη θέσπιση Κοινών Δεικτών Ασφάλειας (ΚΔΑ).

Σήμερα η κ. Τσιαπαρίκου προσπαθεί να πείσει την κοινή γνώμη ότι η ασφάλεια του σιδηρόδρομου δεν είναι ακριβώς στις αρμοδιότητές της. Στις 3/4/2019 η ΡΑΣ θα διοργάνωνε ημερίδα σχετικά με την ευαισθητοποίηση σε θέματα ασφάλειας στον ελληνικό σιδηρόδρομο για «τη δημιουργία μιας ισχυρής κουλτούρας ασφάλειας που συνεπάγεται την εξάλειψη των ατυχημάτων και την ισχυροποίηση της αξιοπιστίας των σιδηροδρομικών μεταφορών». 

Η υποτίμηση της ασφάλειας και οι κομματικοί διορισμοί Facebook Twitter

Το άλλο για το οποίο προσπάθησε αρχικά να πείσει ήταν ότι δεν είχε την αρμοδιότητα ή τη δυνατότητα ελέγχων για τους σταθμάρχες, επειδή πιστοποιεί μόνο τους μηχανοδηγούς, ενώ την Παρασκευή ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε αυτεπάγγελτο έλεγχο σχετικά με την εκπαίδευση των σταθμαρχών, στην οποία εστιάζει το πρόβλημα. Το εύλογο ερώτημα όλων που δεν απαντήθηκε, τουλάχιστον δημόσια, είναι γιατί αυτός ο έλεγχος δεν είχε γίνει πριν από το δυστύχημα.

Οι δηλώσεις και οι ανακοινώσεις της προέδρου της ΡΑΣ το προηγούμενο διάστημα έγιναν η αιτία για την έκδοση αρκετών δελτίων τύπου της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ με τα οποία αντάλλασσαν κατηγορίες. Στον ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο, τις προηγούμενες μέρες φάνηκε να ενοχλήθηκαν όταν έκανε την «γκάφα» να αποκαλύψει ότι έχουν αποσπαστεί δύο υπάλληλοι, για να μαθευτεί στη συνέχεια ότι είχαν αποσπαστεί στον ΣΥΡΙΖΑ. 

Πέρα από την κριτική που διατυπώθηκε για τη διοίκηση της ΡΑΣ, με την κ. Τσιαπαρίκου ασχολήθηκε και η νεοδημοκρατική «Ομάδα Αλήθειας», η οποία ανέσυρε παλιά βίντεο από την ακρόασή της στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Με χθεσινή ανάρτησή της στο Facebook η κ. Τσιαπαρίκου επιμένει στην υπερασπιστική γραμμή που έχει χαράξει και καταγγέλλει ότι δέχεται «δολοφονία χαρακτήρα» επειδή τα κατάφερε μόνη της, όπως λέει, επειδή απ' όπου και να πέρασε η δουλειά της ήταν «αψεγάδιαστη» και επειδή είναι γυναίκα και μητέρα. Αναφέρει επίσης: «... επειδή οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι στον δημόσιο και συχνά και ιδιωτικό τομέα».

Ο ΕΦΚΑ είναι ο οργανισμός στον οποίο εργαζόταν προτού τη διορίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. σε κρατικές θέσεις. Ένας ακόμα λόγος που αναφέρει ως αιτία για τη «δολοφονία χαρακτήρα» που λέει ότι δέχεται είναι «επειδή, από όποια θέση κι αν βρέθηκε, προσπάθησε να διορθώσει, να δημιουργήσει, να φτιάξει ό,τι δεν φτιάχνεται σε ένα διαλυμένο κράτος». Βέβαια, το έργο που υποστηρίζει ότι έκανε, «απ' όπου και αν πέρασε», στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου δεν φάνηκε και τα γεγονότα δεν την επιβεβαιώνουν. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το ολοκαύτωμα των Τεμπών και η ευθύνη των υπουργών

Βασιλική Σιούτη / Το ολοκαύτωμα των Τεμπών και η ευθύνη των υπουργών

Ο δικηγόρος Διονύσης Γκούσκος μιλά για τη διαχρονική κακοδαιμονία της χώρας όπου οι πολιτικοί μένουν ατιμώρητοι και οι ισχυροί στο απυρόβλητο, κρυμμένοι πίσω από το άρθρο 86 του Συντάγματος ή την «πολιτική ευθύνη», δηλαδή την πλήρη ανευθυνότητα, όπως λέει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιους ζαλίζουν τα ύψη των κτιρίων;

Ρεπορτάζ / Ποιους «ζαλίζουν» τα ύψη των κτιρίων;

Με μια μεταβατική ρύθμιση πυροσβεστικού χαρακτήρα, το υπουργείο Περιβάλλοντος επιχειρεί να κάμψει τις αντιδράσεις δημάρχων που διαμαρτύρονται για τα μεγάλα ύψη και τα επιπλέον τετραγωνικά των νέων κτιρίων, που κερδίζονται από τα bonus δόμησης και ύψους του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Ποιους και γιατί ζαλίζουν τα μεγάλα ύψη; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το «Rom Boost» και μια συζήτηση για τους Ρομά 

Οπτική Γωνία / «Δεν είναι οι Ρομά που επιλέγουν το περιθώριο, αλλά η ίδια η κοινωνία που τους περιορίζει»

Οι Γιατροί του Κόσμου ολοκλήρωσαν το έργο «Rom Boost», επιμορφωτικές δράσεις σε κοινότητες Ρομά, στο πλαίσιο των προγραμμάτων ένταξης και συμπερίληψης της οργάνωσης. Στόχος ήταν να πραγματοποιηθούν εκπαιδεύσεις και να δοθεί φωνή και αυτοπεποίθηση στους περιθωριοποιημένους Ρομά πληθυσμούς. Εκτός όμως από το ίδιο το έργο, ενδιαφέρον έχει και η συνομιλία που ακολούθησε, με τρεις εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
SOS για Σίφνο, Σέριφο, Φολέγανδρο: στα 7 πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους της Ευρώπης

Ρεπορτάζ / SOS για Σίφνο, Σέριφο, Φολέγανδρο: Στα 7 πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους της Ευρώπης

Τρία νησιά των Κυκλάδων, η Σίφνος, η Σέριφος και η Φολέγανδρος, συγκαταλέγονται στη λίστα των επτά πιο απειλούμενων μνημείων και τόπων πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ευρώπη. Τι είναι αυτός ο κατάλογος, πώς επιλέχθηκαν τα τρία νησιά, ποιες είναι οι δράσεις που θα γίνουν στη συνέχεια.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Να γίνει ή να μη γίνει το καζίνο στο Μαρούσι; Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς απαντούν

Ντίνα Καράτζιου / Να γίνει ή να μη γίνει το καζίνο στο Μαρούσι;

Η σχεδιαζόμενη μεταφορά του καζίνου από το Μον Παρνές της Πάρνηθας στο Μαρούσι έχει μια πολυκύμαντη διαδρομή με ξεχωριστό κοινωνικό, πολιτικό, δικαστικό, περιβαλλοντικό, πολεοδομικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γράμμα ενός μαρξιστή κρατούμενου στις ρωσικές φυλακές

Οπτική Γωνία / Γράμμα ενός μαρξιστή κρατούμενου στις ρωσικές φυλακές

«Συνέθεσα σταδιακά ένα είδος εγκυκλοπαίδειας ανθρώπινων τύπων και ιστοριών ζωής, με βάση την οποία θα μπορούσα, κάποια στιγμή, να γράψω ένα αρκετά καλό βιβλίο». Ο Ρώσος κοινωνιολόγος και ακτιβιστής Μπόρις Καγκαρλίτσκι έστειλε από το κελί του μια επιστολή στο αμερικανικό αριστερό περιοδικό Jacobin, περιγράφοντας τις συνθήκες κράτησης από φυλακή σε φυλακή.
THE LIFO TEAM
Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Λοξή Ματιά / Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Βλέπουμε ότι η πορεία προς τις ευρωεκλογές δεν επιτρέπει άλλους διαλόγους. Όσοι συζητούν πολιτικά είναι μειοψηφικοί ή εκτός κύριου ρεύματος, ενώ οι πολλοί στέκουν αδιάφορα στο πλάι, περιμένοντας το χάζι της μάχης των αρχηγών στο TikTok.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Διεθνή / «Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Μια διεξοδική συζήτηση για την κρίση στη Μέση Ανατολή και τις πολλές της προεκτάσεις στην ευρύτερη περιοχή και διεθνώς με τον 38χρονο Ιρανό δημοσιογράφο, ακτιβιστή και πολιτικό πρόσφυγα Σιαβάς Σαχαμπί, ο οποίος ζει τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ