Η Μουτίδου, το ελληνικό cancel culture και το πηγάδι με τους ακυρωμένους διάσημους

Μουτίδου Facebook Twitter
Το περιεχόμενο του βίντεο βρομάει ομοφοβία. Από το «έχω άπειρους φίλους γκέι» μέχρι το «ό,τι και να μου πείτε δίκιο έχω» ζέχνει μυαλά του ’50. Όμως, όπως παρατήρησε και κάποιος μέσα στον σκοτωμό των υβριστικών σχολίων, δεν πρόκειται περί ομοφοβίας, αλλά ίσως περί ασυγχώρητης αστοχίας και κυρίως κορονάτης αδιαβασιάς.
0

ΞΕΡΩ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ που ξεκινούν τη μέρα τους με μία διαγώνια ματιά στα social media, στο Twitter, ειδικώς. Τι τρεντάρει; Σε ποιον αλλάζουμε τα φώτα σήμερα; Ας γράψουμε κάτι σχετικό κι εμείς.

Αν μάλιστα συμφωνούμε και μ’ αυτό που τρεντάρει, ακόμη καλύτερα. Μένουμε μέσα στον παλμό και προωθούμε και μία ατζέντα που λίγο ελέγχει την πολιτική ορθότητα στην οικουμένη. Δεν είναι κακό αυτό. Δείχνει την επιφυλακή μας σε σχέση με προηγούμενες γενιές που ή κοιμούνταν όρθιες ή δούλευαν εκ του πονηρού.

Ωστόσο, όλο αυτό το αμεσοδικαστήριο, όλες αυτές οι ετυμηγορίες που βγαίνουν σε 30 δεύτερα, όλη αυτή η οργή, πώς γίνεται να είναι πάντα σωστή; Να πέφτει πάντα μέσα;

Φυσικά και δεν γίνεται, αλλά ας πούμε ότι τις περισσότερες φορές το κριτήριο είναι σωστό. Οι άνθρωποι συνήθως εξοργιζόμαστε με τα σωστά πράγματα, ακυρώνουμε όμως για τους λάθος λόγους και κυρίως με τον λάθος τρόπο.

Πρόσφατη περίπτωση αυτή της Σοφίας Μουτίδου. Η ηθοποιός τα τελευταία χρόνια κάνει καριέρα ως YouTuber και stand-up comedian. Τα βίντεό της έχουν επιτυχία, γιατί η πρόζα της είναι αυτή η παλιά, τσουβαλιαστή, άκακη πρόζα που παλιά ακουγόταν και στο ραδιόφωνο. Τα θέματα απλά, λαϊκά, της καθημερινότητας. Δίαιτες, γκόμενοι, κακά αφεντικά, κίνηση στους δρόμους, ο Έλληνας οδηγός, προβλήματα αντρών, προβλήματα γυναικών, κοινώς λίστες. 

Στην τελική, αν όντως μιλάμε για αληθινή διαφάνεια, καλά να πάθουν όσοι πιάνονται με τη γίδα στην πλάτη. Απλώς εδώ και καιρό συμβαίνει το εξής παράδοξο: το Twitter βρίζει, ακυρώνει, «μποϊκοτάρει» και τελικά το θαύμα κρατά τρεις μέρες, τα πρόσωπα που μισεί είναι πάλι στην επιφάνεια.

Παίζει στερεότυπο πολύ στην πάρλα της, όπως παίζει στην πάρλα πολλών κωμικών. Ένα μικρό τσίτωμα απέναντι στον φεμινισμό το διαισθάνεσαι, αλλά ok, αν σ’ αρέσει ακούς, αν δεν σ’ αρέσει πας παρακάτω. Έχει κάνει και 1-2 ιδιαίτερα δημοφιλή βίντεο για την κατάθλιψη, έχει σχηματισμένο δικό της κοινό, μέχρι εδώ όλα καλά και μέχρι προχθές αποθεωνόταν για την ακομπλεξάριστη στάση της σε πολλά ζητήματα.

Και φτάνουμε στη μέρα που η Μουτίδου αποφασίζει να κάνει λίστες για τους γκέι. Να ταξινομήσει σε γκρουπάκια τον Έλληνα ομοφυλόφιλο, από εδώ ο κλαμπάκιας, από εκεί ο «κρυφός», πιο πέρα ο θηλυπρεπής και πάει λέγοντας.

Και το Twitter βιδώνεται. Τα σχόλια στο κανάλι της στάζουν οξύ. Το cancel έχει ξεκινήσει και η ηθοποιός χαρακτηρίζεται «ομοφοβική». Το βίντεο καταφέρνει να τσαντίσει και στρέιτ και γκέι, κάτι που σημαίνει ότι όλα έγιναν λάθος εδώ. Μαζεύεται κόσμος, κι άλλος κόσμος, μόνο και μόνο επειδή έχει σηκωθεί σκόνη. Τι γίνεται, λοιπόν, εδώ; Αγνή ομοφοβία και άξιο το cancel που συμβαίνει αυτήν τη στιγμή ή βιαζόμαστε να θερίσουμε άλλο ένα διάσημο κεφάλι;

Μισό βήμα πίσω: όντως, όλο το περιεχόμενο του βίντεο βρομάει ομοφοβία. Από το «έχω άπειρους φίλους γκέι» μέχρι το «ό,τι και να μου πείτε δίκιο έχω» ζέχνει μυαλά του ’50. Όμως, όπως παρατήρησε και κάποιος μέσα στον σκοτωμό των υβριστικών σχολίων, δεν πρόκειται περί ομοφοβίας, αλλά ίσως περί ασυγχώρητης αστοχίας και κυρίως κορονάτης αδιαβασιάς.

Η Μουτίδου απλώς βγήκε με τη σιγουριά του όχι μοχθηρού ανθρώπου να μιλήσει για ένα τόσο σοβαρό θέμα. Όμως, εδώ δεν χρειάζεται πιστοποιητικό καλοσύνης και «αδελφομάνας», όπως αποκάλεσε τον εαυτό της, αλλά εμβάθυνση, ενημέρωση και περισσότερο διάβασμα για τις έμφυλες ταυτότητες.

Το ότι αυτήν τη στιγμή την αποκαλούν «σκουπίδι», με «χιούμορ εφάμιλλο του Σεφερλή», προφανώς κάτι λέει για τους φρουρούς της πολιτικής ορθότητας του διαδικτύου και όχι για τη δική της τεράστια αστοχία. Απομένει να φανεί –κι αυτό είναι κάτι που θα αποδειχθεί σύντομα– αν πραγματικά εννόησε η ηθοποιός γιατί το χιούμορ με τη LGBTIQ+ κοινότητα οφείλει να είναι ευαίσθητο, έξυπνο και συμπεριληπτικό.

Επίσης, προσωπικά θα άκουγα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την άποψή της και για τις φυλές της Ελληνίδας λεσβίας. Το παράδειγμα το αναφέρω μόνο και μόνο για να αποδείξω ότι εκεί όντως θα ζοριζόταν η κωμικός και όντως θα έπρεπε να ψαχτεί και να διαβάσει. Το άλλο, μεταξύ μας, ήταν εύκολο.

Αυτά για τη Μουτίδου.

ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΟΛΟ ΑΥΤΟ το «δικαστήριο» που πιάνει δουλειά από νωρίς το πρωί και σε κάποιες περιπτώσεις δεν κοιμάται ποτέ, για όλους αυτούς τους τιμωρούς που κάποτε κάνουν εξαιρετική δουλειά watchdog, ίσως είναι νωρίς ακόμη να γίνει κουβέντα.

Κυρίως, γιατί είναι σε αφρίζουσα περίοδο το ελληνικό cancel culture, κάποτε δε έχει να επιδείξει και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες αποκαλύψεις που λίγο ντροπιάζουν τον mainstream Τύπο.

Προσωπικά, είμαι της λογικής ότι αν γίνεται δουλειά, δηλαδή αν ασκούνται πιέσεις και αλλάζουν πράγματα (στον δημόσιο βίο, στην τηλεόραση, στο επιχειρείν), τότε μπράβο και ας κακοπαθαίνουν αγρίως διάσημοι και μη, περσόνες και κανάλια και εφαρμογές.

Στην τελική, αν όντως μιλάμε για αληθινή διαφάνεια, καλά να πάθουν όσοι πιάνονται με τη γίδα στην πλάτη. Απλώς εδώ και καιρό συμβαίνει το εξής παράδοξο: το Twitter βρίζει, ακυρώνει, «μποϊκοτάρει» και τελικά το θαύμα κρατά τρεις μέρες, τα πρόσωπα που μισεί είναι πάλι στην επιφάνεια.

Το μόνο που μένει είναι εκατοντάδες χιλιάδες σχόλια που –με ελάχιστες εξαιρέσεις– δεν έκαναν τη δουλειά τους. Άρα, λοιπόν, από τη μία υπάρχει ένα διαδικτυακό πηγάδι με «ακυρωμένους» της ελληνικής δημόσιας σφαίρας και από την άλλη ένας στρατός με τοξικούς Δον Κιχώτες που πιστεύει ότι διορθώνει τα κακώς κείμενα της ζωής μας. Σαν συγκοινωνούντα δοχεία στην Κόλαση, ένα πράγμα, αλλά με οθόνη.

Ε, εντάξει, σιγά. Κρετίνοι μπορούμε να γίνουμε όλοι.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ