Η μικροαστική εξέγερση

Η μικροαστική εξέγερση Facebook Twitter
Η μικροαστική εξέγερση γεννήθηκε μαζί με την ίδια τη «μεσαία τάξη» και τα όνειρά της. Ήταν η κακή ή ανήσυχη συνείδησή της, οι εφιάλτες της, τα παιδιά της, οι αποσυνάγωγοι της μεσαίας τάξης.
0

Ο ΕΞΕΓΕΡΜΕΝΟΣ ΜΙΚΡΟΑΣΤΟΣ είναι μια από τις μορφές που ανέδειξε η νεότερη Δύση. Η εξέγερσή του πήρε συχνά καλλιτεχνική τροπή, συνδέθηκε με τον επαναστατικό ρομαντισμό ή αντιθέτως έμεινε πιο μοναχική και εσωτερική.

Σε περιόδους που οι σκληρές ιδεολογίες ήταν ελκυστικές, η εξέγερση του μικροαστού άδραξε τη σκληρότητα και την έφτασε μάλιστα στα άκρα: αυτοί οι αναρχικοί που ο Λένιν τους είχε αποκαλέσει «φιλελεύθερους με βόμβες» ήταν χαρακτηριστικοί εκπρόσωποι αυτής της επιθυμίας για καταστροφή.

Άλλοτε πάλι, η μικροαστική εξέγερση βυθίστηκε σε σκοτεινά προαισθήματα για επικείμενες καταρρεύσεις. Στη φαντασία του εξεγερμένου, συστήματα και αυτοκρατορίες όπου να’ ναι καταρρέουν ή έχουν τελευτήσει ακόμα και αν δεν το γνωρίζουν. Η ποίηση θα θριαμβεύσει στο τέλος κατανικώντας την πεζή και φθαρμένη ζωή και οι εναλλακτικές αξίες θα αντικαταστήσουν τις παρακμιακές αστικές αξίες.

Εδώ και δεκαετίες κάθε κουλτούρα θέλει να έχει άκρες σε μια αντι-κουλτούρα, όπως κάποιοι εύποροι πρακτικοί αστοί κολακεύονται να έχουν στην παρέα έναν «τρελό καλλιτέχνη».

Η μικροαστική εξέγερση γεννήθηκε μαζί με την ίδια τη «μεσαία τάξη» και τα όνειρά της. Ήταν η κακή ή ανήσυχη συνείδησή της, οι εφιάλτες της, τα παιδιά της, οι αποσυνάγωγοι της μεσαίας τάξης.

Πολλές φορές όμως δεν ήταν κάτι που αποκλειόταν ή καταπιεζόταν, κι ας φαντασιώνονταν πάντα οι εξεγερμένοι πως τους καταδιώκουν και τους εμποδίζουν συστηματικά. Όλο και περισσότερο, η μικροαστική εξέγερση έγινε μέρος των επίσημων πρωτόκολλων του πολιτισμού μας. Εδώ και δεκαετίες κάθε κουλτούρα θέλει να έχει άκρες σε μια αντι-κουλτούρα, όπως κάποιοι εύποροι πρακτικοί αστοί κολακεύονται να έχουν στην παρέα έναν «τρελό καλλιτέχνη». Η λόξα, ο πυρετός, η μη κανονικότητα, το υπερχειλίζον συναίσθημα είναι πράγματα πολύτιμα στον «αστό» ώστε αυτός να μην πλήττει, να ξυπνάει από τον λήθαργο της ρουτίνας του.

Άλλωστε πολλοί άνθρωποι που κάνουν επαγγέλματα αντιποιητικά ή υποφέρουν από τυποποιημένες και σχεδόν προβλέψιμες κινήσεις αισθάνονται ωραία όταν βλέπουν (ανώδυνες) εξεγέρσεις και όταν ακούνε λόγια σαν του Εντουάρ Λουί.

Φυσικά, υπάρχουν και άλλες εκδοχές μικροαστικών ηθών που, όντας πιο παραδοσιακά και φοβισμένα, αντιμετωπίζουν εχθρικά τη μικροαστική εξέγερση. Ο εξεγερμένος μικροαστός δεν είναι πάντα αγαπητός, ούτε τον υποδέχονται θερμά και φιλικά. Η ορμή του για βία, υπερβολικό συναίσθημα, η αντιπάθειά του για την τάξη και την κανονικότητα, όλα αυτά προκαλούν απέχθεια σε άλλες γωνιές του σύμπαντος των μεσαίων τάξεων.

Όσο όμως κι αν αντιδρούν και δυσαρεστούνται κάποιοι, ο τύπος του εξεγερμένου μικροαστού είναι αναπόφευκτος. Οι κανόνες ανανεώνονται μέσα από την πρόκληση, οι μόδες προχώρησαν μέσα από τα σχισμένα ή σκοπίμως φθαρμένα ρούχα, το σύγχρονο θέατρο, οι πλαστικές τέχνες ή κομμάτια της μουσικής έγιναν η σκηνή του θριάμβου των εξεγερμένων μικροαστών.

Με μια έννοια, η μικροαστική εξέγερση είναι η επιμελής ανακάλυψη της δυσφορίας ως πρώτης ύλης για τον εαυτό. Δυσφορώ, άρα υπάρχω, άρα είμαι ζωντανός και νέος.

Κάποτε η σκηνή της μικροαστικής εξέγερσης ήταν κυρίως άρνηση, πάθος του αρνητικού. Γι’ αυτό τράβηξε στα άκρα, σε φασιστικές ή αναρχο-επαναστατικές πράξεις. Εδώ και καιρό, η άρνηση έδωσε τη θέση της σε δυσφορίες παθιασμένες με τον συμβολισμό και την αισθητική. Η μικροαστική εξέγερση έγινε ο θυμός του καλλιτέχνη και των ακολούθων του στα social media. Ο καημός για τα χάλια του κόσμου μας ή διάφορες παραστάσεις που δείχνουν την πτώση του πολιτισμού μας.

Παρ' όλα αυτά, ο εξεγερμένος μικροαστός, όσο και αν αλλάζει στον χρόνο, είναι η σκιά μιας σύνθετης πραγματικότητας που χτίζεται από την καθημερινή ρουτίνα, τη χρεία των πολλών και την ταπεινή δουλειά.

Ο εξεγερμένος μικροαστός είναι μεν εκπεσών άγγελος της νεωτερικότητας, προβάλλει όμως πάντα τον εαυτό του ως αριστοκράτη και παρία. Κατάφερε να τον πάρουν στα σοβαρά, τουλάχιστον η τέχνη και η επικοινωνία. Τώρα όμως αντιμετωπίζει μια εκδοχή διαφορετικής μικροαστικής εξέγερσης: ο λαϊκός μικροαστισμός φθονεί και αντιπαθεί τον μορφωμένο, υπερβολικά μοντέρνο, προοδευτικό και πειραματιστή μικροαστό.

Η εποχή, είπαμε, ευνοεί τις διαιρέσεις και τους πολιτισμικούς πολέμους. Και δεν υπάρχει πιο συναρπαστικό φαινόμενο από αυτόν τον καινούριο πολιτισμικό εμφύλιο πόλεμο μέσα στον μικροαστισμό. Θα έχουμε νομίζω πολλά να πούμε μελλοντικά για αυτόν τον διχασμό και το πώς παράγει τα δικά του πολιτικά αποτελέσματα στις δημοκρατίες της κόπωσης και της χαμένης αυτοεκτίμησης.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM