Η ευρωπαϊκή υποκρισία και η πραγματική αλληλεγγύη

Η ευρωπαϊκή υποκρισία και η πραγματική αλληλεγγύη Facebook Twitter
Ο λόγος που οι άνθρωποι αυτοί γίνονται θύματα κάθε παράνομου διακινητή και ρισκάρουν τη ζωή τους είναι ότι η Ε.Ε. δεν τους επιτρέπει να έρθουν νόμιμα.
0



ΕΔΩ ΚΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΧΡΟΝΙΑ
η Ευρωπαϊκή Ένωση κλείνει τα μάτια για να μη βλέπει τους πρόσφυγες και μετανάστες που πνίγονται στο Αιγαίο και στις άλλες θάλασσες, προσπαθώντας να έρθουν στην Ευρώπη και κυρίως στον πλουσιότερο Βορρά της. Κάποιες φορές εκφράζει τη λύπη της για τους πνιγμούς, όπως εκφράζει στα λόγια και την αντίθεσή της στην εργαλειοποίησή τους, η οποία εδώ και δύο χρόνια έχει πάρει ακραίες διαστάσεις. 

Πόσο ειλικρινείς είναι όμως οι Ευρωπαίοι πολιτικοί; Μάλλον ελάχιστα, αφού όλα αυτά δεν συμβαίνουν ερήμην τους. Ο λόγος που οι άνθρωποι αυτοί γίνονται θύματα κάθε παράνομου διακινητή και ρισκάρουν τη ζωή τους (αφού πρώτα έχουν δώσει ό,τι έχουν και δεν έχουν για να τους βάλει σε μια βάρκα, συχνά χωρίς σωσίβιο και χωρίς να ξέρουν κολύμπι) είναι ότι η Ε.Ε. δεν τους επιτρέπει να έρθουν νόμιμα.

Αν, για παράδειγμα, οι μετανάστες έπαιρναν νόμιμα βίζα από τα ευρωπαϊκά προξενεία που βρίσκονται στις χώρες τους ή στην Τουρκία, απ' όπου ξεκινάνε συνήθως το ταξίδι για την Ευρώπη, δεν θα χρειαζόταν να μπουν σε πλαστικές βάρκες και σαπιοκάραβα που τα αναποδογυρίζει ο διακινητής για να προκληθούν συνθήκες διάσωσης και όποιος επιζήσει, επέζησε. Θα μπορούσαν να πάρουν ένα αεροπορικό εισιτήριο, που είναι πολύ φθηνότερο, και, όπως κάθε Ευρωπαίος πολίτης, να ταξιδέψουν με ασφάλεια και αξιοπρεπώς. Αντί γι' αυτό όμως αφήνουν τους πρόσφυγες και τους μετανάστες στο έλεος κάθε εγκληματία διακινητή που κερδοσκοπεί με τις ζωές τους και κάθε αυταρχικού ηγέτη που τους χρησιμοποιεί ως εργαλεία ή όπλα.

Η διαχείριση του προσφυγικού - μεταναστευτικού στην Ευρώπη χαρακτηρίζεται από μια τεράστια υποκρισία που καθιστά αυτούς τους ανθρώπους δύο φορές θύματα. Και όσο η υποκρισία αυτή εξακολουθεί να κυριαρχεί, το ζήτημα δεν θα αντιμετωπίζεται. 

Αναρωτιέται λοιπόν κανείς γιατί αυτοί οι άνθρωποι να μην έρχονται νόμιμα, ώστε να μην κινδυνεύουν και να απολαμβάνουν όλα τα δικαιώματα ως πολίτες και ως εργαζόμενοι; Μήπως διότι τώρα, όταν έρχονται παράνομα με τους διακινητές, είναι πιο ευάλωτοι, πιο εκμεταλλεύσιμοι και πολλοί από αυτούς εργάζονται με χαμηλούς μισθούς και χωρίς πλήρη δικαιώματα; Ποιος κερδίζει από αυτή την κατάσταση; Σίγουρα όχι οι οι πρόσφυγες και οι μετανάστες, αλλά όσοι τους εκμεταλλεύονται. 

Όποιοι είναι πραγματικά υπέρ των μεταναστών και των προσφύγων δεν έχουν παρά να απαιτήσουν γι' αυτούς να ταξιδεύουν με αξιοπρέπεια και ασφάλεια. Να μην έρχονται βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους, δίνοντας όλη την περιουσία τους ή δουλεύοντας σαν σκλάβοι για να ξεχρεώσουν τον διακινητή. 

Το να απαιτείς μόνο να μη γίνονται pushbacks και να συνεχίζουν να τους εκμεταλλεύονται και να τους βάζουν σε κίνδυνο οι διακινητές είναι επίσης υποκρισία. Διότι αν συνεχίσουν να έρχονται με τους διακινητές, που ξέρουν ότι δεν θα συναντήσουν εμπόδια, θα στοιβάζονται σε καρυδότσουφλα και οι πνιγμοί όχι μόνο θα συνεχιστούν αλλά θα αυξηθούν κιόλας. Άρα, η μοναδική λύση που τους προστατεύει είναι να έρχονται νόμιμα και να ταξιδεύουν με ασφάλεια. 

Εξίσου υποκριτική είναι η συμπεριφορά όσων Ευρωπαίων κουνάνε το δάχτυλο στην Ελλάδα για τις αποτροπές. Και είναι υποκριτική διότι αφενός με τον έναν ή τον άλλο τρόπο το κάνουν όλοι τους, αφετέρου οι μισοί τής ζητάνε να φυλάει τα σύνορα και οι άλλοι μισοί τη συγχαίρουν κρυφά ή φανερά. Η Τουρκία έχει προφανή σκοπό να δημιουργήσει ανθρωπιστική κρίση στα ευρωπαϊκά σύνορα, αλλά η Ελλάδα δεν μπορεί να την αντιμετωπίσει μόνη. 

Είναι αξιοσημείωτο ότι οι διαμαρτυρίες για τα pushbacks επικεντρώνονται σχεδόν αποκλειστικά στα ελληνοτουρκικά σύνορα, τα οποία κάποιοι απαιτούν να μη φυλάσσονται, την ώρα που η Τουρκία απειλεί με εισβολή την Ελλάδα. Αλλά δεν απαιτούν με τον ίδιο τρόπο να μη φυλάσσονται π.χ. τα ελληνικά σύνορα με την Αλβανία και γενικά τα σύνορα στον βορρά, απ' όπου οι πρόσφυγες και οι μετανάστες θέλουν να βγουν για να πάνε στις βόρειες χώρες της Ευρώπης. Κουνάνε το δάχτυλο στην Ελλάδα, που δεν έχει ευθύνη για την πρόκληση του προσφυγικού προβλήματος, πολιτικοί κρατών που πουλάνε όπλα σε αυτούς που βομβαρδίζουν τις χώρες των προσφύγων. Απαιτούν η Ελλάδα να δέχεται όσους θέλουν να περάσουν τα σύνορά της και να μένουν σε αυτή, ακόμα και αν η βούληση των μεταναστών και προσφύγων είναι να πάνε στη Γερμανία ή στη Σουηδία. Για ποιον λόγο, όμως, εάν ένας πρόσφυγας θέλει να έρθει στην Ελλάδα (και καλώς) να μπορεί να έρθει, αλλά αν θέλει να πάει στη Γερμανία ή στη Σουηδία να μην μπορεί; Ποιον πείθουν αυτές οι συμπεριφορές που περιφρονούν κυνικά τη βούλησή τους ότι είναι για το καλό των προσφύγων και μεταναστών; 

Η διαχείριση του προσφυγικού - μεταναστευτικού στην Ευρώπη χαρακτηρίζεται από μια τεράστια υποκρισία που καθιστά αυτούς τους ανθρώπους δύο φορές θύματα. Και όσο η υποκρισία αυτή εξακολουθεί να κυριαρχεί, το ζήτημα δεν θα αντιμετωπίζεται. 

Η Ελλάδα, αδικείται κι αυτή, καθώς καλείται να σηκώσει ένα βάρος που δεν μπορεί μόνη της, επειδή κάποιες χώρες τις βολεύει και χρειάζονται το προσφυγικό (και) ως μέσο πίεσης. Τα κάνει όλα σωστά η Ελλάδα; Βεβαίως και όχι, αλλά οπωσδήποτε έχει μικρότερες ευθύνες από αυτούς που της κουνάνε το δάχτυλο. Το μεγαλύτερο λάθος της είναι ότι δεν τολμά να μιλήσει με ειλικρίνεια για το πρόβλημα αυτό, απαιτώντας δίκαιες λύσεις. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ