Η Έλενα Τοπαλίδου και ο συγκριτικός βαθμός

Η Έλενα Τοπαλίδου και ο συγκριτικός βαθμός Facebook Twitter
Τον τελευταίο καιρό, το feed μου είναι γεμάτο τίτλους σχετικά με την Έλενα Τοπαλίδου, που ανταγωνίζονται για το βραβείο εξωφρενικής χυδαιότητας. Φωτ.: Γιώργος Αδάμος/LIFO
0


«ΕΙΣΑΙ ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΗ ΓΥΝΑΙΚΑ
, με τις καμπύλες σου και με τα όλα σου, όχι σαν κάτι άλλες στέκες». 

«Είσαι εργατική εσύ, με φιλότιμο. Όχι σαν αυτές που κάθονται και τρώνε απ’ τα έτοιμα».

«Εσύ τα λεφτά σου τα δούλεψες και σου αξίζει να τα χαρείς. Όχι σαν αυτές που περιμένουν τον άντρα με το πορτοφόλι».

«Εσύ το παιδί σου το μεγάλωσες μόνη σου και μάτωσες γι’ αυτό. Όχι σαν τις άλλες που έχουν δέκα νταντάδες και το παίζουν κουρασμένες». 

Η αφήγηση που θέλει τις γυναίκες αιώνιες εχθρές, με κατώτερης ποιότητας φιλίες, που ζηλεύουν κατά βάθος η μία την άλλη, εκφράζεται και στον τρόπο με τον οποίο κομπλιμεντάρουμε. Το θετικό, το ωραίο, το αξιομίμητο που φέρει μια γυναίκα μεταφράζεται όχι ως αξία που στέκεται και αναγνωρίζεται καθαυτήν αλλά ως χαρακτηριστικό που την καθιστά ανώτερη απ’ τις «άλλες». 

Τα σχόλια «υπέρ» της καλλιτέχνιδας είναι γεμάτα υποτίμηση για τα αντίθετα χαρακτηριστικά της. Επειδή είναι λεπτή, γυμνασμένη, αθλητική, η υπεράσπιση λέει «είσαι αξιοθαύμαστη, όχι σαν την κάθε καημένη που τρώει ένα λίτρο παγωτό κάθε βράδυ».

Δοκιμάζω να πω δυνατά «είσαι ωραίος άντρας, όχι σαν κάτι άλλους, κοντούς, σκεβρωμένους, σα γαμώτο κέρατό μου». Ακούγεται περιττό και ξαφνιαστικό ‒ δεν ξέρω αν συμφωνείτε. 

Τον τελευταίο καιρό, το feed μου είναι γεμάτο τίτλους σχετικά με την Έλενα Τοπαλίδου, που ανταγωνίζονται για το βραβείο εξωφρενικής χυδαιότητας. Δεν έχει μείνει τίποτε ασχολίαστο, απ’ το κορμί μέχρι την προσωπική της ζωή. Το δε κοινό από κάτω τη σχολιάζει λες κι είναι μηχάνημα προς πώληση. Εγώ, όμως, θέλω σήμερα, να σταθώ στη γραμμή υπεράσπισης. 

Τα σχόλια «υπέρ» της καλλιτέχνιδας είναι γεμάτα υποτίμηση για τα αντίθετα χαρακτηριστικά της. Επειδή είναι λεπτή, γυμνασμένη, αθλητική, η υπεράσπιση λέει «είσαι αξιοθαύμαστη, όχι σαν την κάθε καημένη που τρώει ένα λίτρο παγωτό κάθε βράδυ». Επειδή είναι γυναίκα μορφωμένη, με σπουδές σ’ ένα σωρό τομείς, η υπεράσπιση λέει «μπράβο σου για όσα έχεις καταφέρει και μην ακούς τίποτα, άμα θέλουν αμόρφωτες, τόσες υπάρχουν». Εγώ τουλάχιστον, όπως το διαβάζω, λίγο προσέχω το θετικό σχόλιο, περισσότερο βλέπω την προσβολή. Τα ίδια και στις αναρτήσεις με το πρόσωπο της Μόνικα Μπελούτσι: «Μια κούκλα η κυρία Μπελούτσι, όχι σαν τις άλλες, τις πλαστικές». Αναρωτιέμαι αν μας φαίνεται λειψό το σχόλιο που στέκεται σε μια γυναίκα χωρίς την πατερίτσα της αντιδιαστολής∙ αν ο μόνος τρόπος να είναι πλήρες αυτό που θέλουμε να πούμε είναι να ρίξουμε τις υπόλοιπες, αν μόνο συγκριτικά προσλαμβάνουμε το προσόν κάποιας. 

Φυσικά, αυτό δεν συμβαίνει μόνο με διάσημες γυναίκες. Η διχοτόμηση καιροφυλακτεί στα πιο απρόσμενα μέρη, ας πούμε στη σέλφι κάποιας ανώνυμης που έχει σκοπό να δείξει τα όμορφα, λευκά της μαλλιά. Τι πιο συνηθισμένο απ’ το «έτσι, φυσική ομορφιά, όχι σαν κάτι άλλες που τα βάφουν μέχρι να πεθάνουν, λες και δεν ξέρουμε πώς είναι». Υποθέτω ότι αυτή η συνειρμική διαδικασία είναι κομμάτι του πολιτισμού μας.
Εν τέλει, όταν κομπλιμεντάρουμε μια γυναίκα, τι πρόθεση έχουμε; Να την ανεβάσουμε ή να τη συγκρίνουμε; Και μπορούμε να την ανεβάσουμε χωρίς να τη συγκρίνουμε; Αν μπορούμε, ας το δείξουμε με το να μη μειώνουμε, παρεμπιπτόντως και επειδή βολεύει, ό,τι δεν της μοιάζει. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ