Η Έλενα Τοπαλίδου και ο συγκριτικός βαθμός

Η Έλενα Τοπαλίδου και ο συγκριτικός βαθμός Facebook Twitter
Τον τελευταίο καιρό, το feed μου είναι γεμάτο τίτλους σχετικά με την Έλενα Τοπαλίδου, που ανταγωνίζονται για το βραβείο εξωφρενικής χυδαιότητας. Φωτ.: Γιώργος Αδάμος/LIFO
0


«ΕΙΣΑΙ ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΗ ΓΥΝΑΙΚΑ
, με τις καμπύλες σου και με τα όλα σου, όχι σαν κάτι άλλες στέκες». 

«Είσαι εργατική εσύ, με φιλότιμο. Όχι σαν αυτές που κάθονται και τρώνε απ’ τα έτοιμα».

«Εσύ τα λεφτά σου τα δούλεψες και σου αξίζει να τα χαρείς. Όχι σαν αυτές που περιμένουν τον άντρα με το πορτοφόλι».

«Εσύ το παιδί σου το μεγάλωσες μόνη σου και μάτωσες γι’ αυτό. Όχι σαν τις άλλες που έχουν δέκα νταντάδες και το παίζουν κουρασμένες». 

Η αφήγηση που θέλει τις γυναίκες αιώνιες εχθρές, με κατώτερης ποιότητας φιλίες, που ζηλεύουν κατά βάθος η μία την άλλη, εκφράζεται και στον τρόπο με τον οποίο κομπλιμεντάρουμε. Το θετικό, το ωραίο, το αξιομίμητο που φέρει μια γυναίκα μεταφράζεται όχι ως αξία που στέκεται και αναγνωρίζεται καθαυτήν αλλά ως χαρακτηριστικό που την καθιστά ανώτερη απ’ τις «άλλες». 

Τα σχόλια «υπέρ» της καλλιτέχνιδας είναι γεμάτα υποτίμηση για τα αντίθετα χαρακτηριστικά της. Επειδή είναι λεπτή, γυμνασμένη, αθλητική, η υπεράσπιση λέει «είσαι αξιοθαύμαστη, όχι σαν την κάθε καημένη που τρώει ένα λίτρο παγωτό κάθε βράδυ».

Δοκιμάζω να πω δυνατά «είσαι ωραίος άντρας, όχι σαν κάτι άλλους, κοντούς, σκεβρωμένους, σα γαμώτο κέρατό μου». Ακούγεται περιττό και ξαφνιαστικό ‒ δεν ξέρω αν συμφωνείτε. 

Τον τελευταίο καιρό, το feed μου είναι γεμάτο τίτλους σχετικά με την Έλενα Τοπαλίδου, που ανταγωνίζονται για το βραβείο εξωφρενικής χυδαιότητας. Δεν έχει μείνει τίποτε ασχολίαστο, απ’ το κορμί μέχρι την προσωπική της ζωή. Το δε κοινό από κάτω τη σχολιάζει λες κι είναι μηχάνημα προς πώληση. Εγώ, όμως, θέλω σήμερα, να σταθώ στη γραμμή υπεράσπισης. 

Τα σχόλια «υπέρ» της καλλιτέχνιδας είναι γεμάτα υποτίμηση για τα αντίθετα χαρακτηριστικά της. Επειδή είναι λεπτή, γυμνασμένη, αθλητική, η υπεράσπιση λέει «είσαι αξιοθαύμαστη, όχι σαν την κάθε καημένη που τρώει ένα λίτρο παγωτό κάθε βράδυ». Επειδή είναι γυναίκα μορφωμένη, με σπουδές σ’ ένα σωρό τομείς, η υπεράσπιση λέει «μπράβο σου για όσα έχεις καταφέρει και μην ακούς τίποτα, άμα θέλουν αμόρφωτες, τόσες υπάρχουν». Εγώ τουλάχιστον, όπως το διαβάζω, λίγο προσέχω το θετικό σχόλιο, περισσότερο βλέπω την προσβολή. Τα ίδια και στις αναρτήσεις με το πρόσωπο της Μόνικα Μπελούτσι: «Μια κούκλα η κυρία Μπελούτσι, όχι σαν τις άλλες, τις πλαστικές». Αναρωτιέμαι αν μας φαίνεται λειψό το σχόλιο που στέκεται σε μια γυναίκα χωρίς την πατερίτσα της αντιδιαστολής∙ αν ο μόνος τρόπος να είναι πλήρες αυτό που θέλουμε να πούμε είναι να ρίξουμε τις υπόλοιπες, αν μόνο συγκριτικά προσλαμβάνουμε το προσόν κάποιας. 

Φυσικά, αυτό δεν συμβαίνει μόνο με διάσημες γυναίκες. Η διχοτόμηση καιροφυλακτεί στα πιο απρόσμενα μέρη, ας πούμε στη σέλφι κάποιας ανώνυμης που έχει σκοπό να δείξει τα όμορφα, λευκά της μαλλιά. Τι πιο συνηθισμένο απ’ το «έτσι, φυσική ομορφιά, όχι σαν κάτι άλλες που τα βάφουν μέχρι να πεθάνουν, λες και δεν ξέρουμε πώς είναι». Υποθέτω ότι αυτή η συνειρμική διαδικασία είναι κομμάτι του πολιτισμού μας.
Εν τέλει, όταν κομπλιμεντάρουμε μια γυναίκα, τι πρόθεση έχουμε; Να την ανεβάσουμε ή να τη συγκρίνουμε; Και μπορούμε να την ανεβάσουμε χωρίς να τη συγκρίνουμε; Αν μπορούμε, ας το δείξουμε με το να μη μειώνουμε, παρεμπιπτόντως και επειδή βολεύει, ό,τι δεν της μοιάζει. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ