Γιορτινές οικογενειακές συγκεντρώσεις και οι τοξικές αναθυμιάσεις τους

Γιορτινές οικογενειακές συγκεντρώσεις και οι τοξικές αναθυμιάσεις τους Facebook Twitter
Σχεδόν σε υπνωτίζει όλη αυτή η αισχρή ψαλμωδία, πάνω από κρασιά και κρέατα και γλυκά, σχεδόν σε ακινητοποιεί. Δεν αντέχεις ούτε να ντραπείς για όλη αυτή τη συγγενική παρακμή, που βαριανασαίνει πάνω από τα πιάτα, πού πώς διάβολο συντηρείται ως τις μέρες μας και φτάνει μέχρι τη γενιά μας
19

Το να απέχει κανείς για καιρό, συνειδητά, από τις συγκεντρώσεις της αγίας ελληνικής οικογένειας κυρίως κέρδη έχει. Έχει, όμως, και το τίμημά της η αποχή, όταν για λόγους (συνήθως ανώτερης) βίας, πρέπει να δηλώσει ξανά το παρών, έστω και για λίγο. Το σοκ είναι απερίγραπτο, φτάνει ως τα τρίσβαθα και όπως στις ταινίες καταστροφής παίρνει να ξηλώνει τα πάντα, με όρους ντόμινο, όσα έχτισες, όσα προσπάθησες, όσα σου πήρε χρόνο για να αποκαταστήσεις, μέσα σε μία ώρα έχουν γίνει σκόνη.

Κατ’ αρχάς, όλοι οι λύκοι – έστω και γερασμένοι, με κοιλιές και μυαλά θηρίου- είναι εκεί. Κι όλοι οι σπουδαίοι κι οι γενναίοι, όσοι τους κατατρόπωσαν κατά το παρελθόν, λείπουν. Αυτοί έφυγαν νωρίς, τα κτήνη έμειναν. Κολάσιμη σκέψη και δεν θα ‘ναι η μόνη κατά τη διάρκεια της οικογενειακής σύναξης.

Ξαφνικά, θυμάσαι πώς μυρίζει ο παλιός Πατίστας, τα σαπισμένα θέλω και ο απροκάλυπτος φθόνος που σκάνε ως φιλί στο μάγουλο σου, με μπόλικο παλιό κραγιόν και ανανεωμένη κανιβαλική διάθεση. Είναι που έχουν καιρό να σε δουν, είναι που είσαι το ανίψι και είναι η θεία, οι θείες, οι θείοι, οι ξαδέρφες που παντρεύτηκαν νωρίς και ξύπνησαν αργά. Καμία σημασία δεν έχει το τι είσαι τώρα. Εδώ, θα είσαι πάντα ανίψι, πάντα της αγέλης, όσο κι αν πιστεύεις ότι ξέφυγες, στα δόντια σου θα έχεις πάντα αίμα.

Κάτσε, φάε, γιατί δεν τρως;, τι τη θες τόση δουλειά;, πότε θα παντρευτείς;, καλά έκανες και το ‘βγαλες το σκουλαρίκι απ’ το φρύδι, ντροπή, κι άλλο πτυχίο;, τι θα το κάνεις;, κρίμα, αυτό μας βγήκε ζάβαλο, τα έμαθες, της Τασούλας ο γιος βγήκε αποτέτοιος.

Σχεδόν σε υπνωτίζει όλη αυτή η αισχρή ψαλμωδία, πάνω από κρασιά και κρέατα και γλυκά, σχεδόν σε ακινητοποιεί. Δεν αντέχεις ούτε να ντραπείς για όλη αυτή τη συγγενική παρακμή που βαριανασαίνει πάνω από τα πιάτα, πού πώς διάβολο συντηρείται ως τις μέρες μας και φτάνει μέχρι τη γενιά μας, σαν αίρεση και σαν κατάρα. Ακούς συνταγές ανάμεικτες με το τελευταίο οικογενειακό σκάνδαλο και σιγά σιγά εξαφανίζεσαι, γίνεσαι μικρός, αρχίζεις να πιστεύεις σε αδελφότητες και ισχυρά είδη. Το αίμα νερό δεν γίνεται, αλλά πώς στην ευχή μπορεί να σε συνδέει η ίδια γραμμή αίματος με αυτό που μαίνεται δίπλα σου, το κατά τα λοιπά ευυπόληπτο, που όλοι χαιρετούν και μακαρίζουν..

Κοιτάς με τρόμο την ώρα, την πόρτα, το παράθυρο, προσπαθείς να μην αναγουλιάσεις, να κρατηθείς από το μετά: τα πιο γερά μεθύσια, οι πιο έκλυτες διασκεδάσεις γίνονται μετά από οικογενειακές –με το ζόρι- συγκεντρώσεις, για να ξορκιστεί η θανατοφοβία· ο συγχρωτισμός με ζωντανούς νεκρούς αφήνει κουσούρια. Είσαι διατεθειμένος να πάρεις όλα τα ναρκωτικά του κόσμου μόνο και μόνο για να ξεχάσεις το primitive φαρμάκι που σ’ έφερε στη ζωή.

[Και πού, πού, πού να τα πεις όλα αυτά και να μη σε πουν υπερβολικό; Κανείς δεν προσβάλλει την οικογένεια, μόνο λίγη πλάκα σηκώνει να κάνεις μαζί της, επιφανειακά, πάνω πάνω, αν αγγίξεις τον πυρήνα, η ντροπή θα είσαι εσύ]. Φυσικά και δεν είσαι μόνο εσύ σοκαρισμένος. Αυτοί να δεις: στα 17 ήσουν παραδείσιο και εξωτικό πτηνό, στα 27 ήδη απολωλός, στα 37 μια χαμένη δυνατότητα να αποκτήσει η οικογένεια άλλη μια επεκτατική μηχανή.

Εις υγείαν, χρόνια πολλά, ευχές γεμάτες μνησικακία, αν στηθεί κι ένας ωραίος καβγάς να θυμηθεί ο ένας τα προ Χριστού του άλλου, θα έχει ολοκληρωθεί τέλεια η γιορτή, θα προλάβεις να φύγεις αθόρυβα, χωρίς κανείς να σε θυμηθεί, το πρώτο κύμα της γύρω γύρω οικογενειακής σαλμονέλας, πάει, πέρασε, αυτό ήταν. Απομένει της Πρωτοχρονιάς, κι αυτό θα περάσει, θα λυθεί, μόνο ένα δεν λύνεται: η απορία για το πώς συντηρείται και διαιωνίζεται όλη αυτή η οικογενειακή παραδοσιακή ανθρωποθυσία – κι αν έχεις τον Θεό σου! – συντηρείται…

Οπτική Γωνία
19

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ