Ευρώπη-πλήξη

Ευρώπη-πλήξη Facebook Twitter
Τα κόμματα σε όλες τις χώρες χρησιμοποιούν τις ευρωεκλογές ως προθάλαμο ή δοκιμαστήριο των εθνικών εκλογικών αναμετρήσεων. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΓΙΑ ΠΟΙΟΝ ΛΟΓΟ προκαλεί πάντα πλήξη η «Ευρώπη» και οι εκλογές της; Έχουν προταθεί πολλές ερμηνείες. Το ότι αισθανόμαστε την πολιτική με τοπικούς και εθνικούς όρους, το ότι τα ευρωπαϊκά θέματα έχουν στιγματιστεί ως ελιτίστικα και δυσνόητα και, φυσικά, το ότι τα κόμματα σε όλες τις χώρες χρησιμοποιούν τις ευρωεκλογές ως προθάλαμο ή δοκιμαστήριο των εθνικών εκλογικών αναμετρήσεων.

Ωστόσο, όλες οι μεγάλες εξηγήσεις νομίζω ότι παραβλέπουν κάτι σημαντικό: ότι στη δημόσια ζωή μπορούμε να αλλάζουμε μοτίβα και να επιδρούμε με τη σειρά μας στις διαμορφωμένες τάσεις. Στην πολιτική αξίζει πάντα τον κόπο να φανταζόμαστε πώς θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά τα πράγματα. Αν το σκεφτούμε, άλλωστε, η πλήξη με την «Ευρώπη» είναι πλήξη με όλες τις διαστάσεις της επίσημης και θεσμικής πολιτικής. Προφανώς, η πολυπλοκότητα των θεμάτων, η δυσκολία των «ντοσιέ» τρομάζει. Κάποιος που δεν έχει επαγγελματική διαστροφή με τα δημόσια και πολιτικά θέματα δεν θέλει να έχει στο κεφάλι του και αυτό το άγχος.

Το ερώτημα για την Ευρώπη είναι στην ουσία ένα ερώτημα για το πώς μπορούμε να βγούμε από τον ύπνο μιας ρουτίνας δίχως να γλιστρήσουμε στο παραμύθι ενός αγανακτισμένου μικροαστισμού.

Μέσα από αυτήν τη διαδικασία αποξένωσης και βαρεμάρας βγαίνουν νικήτριες δυο λογικές. Η πρώτη πάει να απλοποιήσει τα πράγματα στη βάση της απέχθειας, ενώ η δεύτερη οχυρώνεται πίσω από την υπερβολική πολυπλοκότητα. Η πρώτη εκμεταλλεύεται θερμά συναισθήματα και η δεύτερη παίζει με τους ψυχρούς υπολογισμούς και τις ανασφάλειες. Αυτές οι λογικές βρίσκουν πολιτική έκφραση είτε στον αστερισμό των ακροδεξιών είτε σε κόμματα και προσωπικότητες του τεχνοκρατικού κέντρου, είτε λίγο προς τα δεξιά είτε λίγο πιο προοδευτικά. Ό,τι κινείται πολιτικά στην Ευρώπη παίζεται μεταξύ αυτών των δυο λογικών που εκφράζουν η μεν ακροδεξιά τον λαϊκίστικο συναισθηματισμό, το δε κέντρο έναν ελιτίστικο ορθολογισμό. 

Οι προσπάθειες για να υπάρξει μια διαφορετική λογική έχουν μικρή επιτυχία. Οι εύκολες λύσεις ελκύουν περισσότερο. Εύκολη λύση είναι ο εθνικισμός όσο και η τεχνοκρατική προσδοκία με αμφίδρομα δάνεια απ' όλες τις πολιτικές παραδόσεις.

Η πλήξη, πάντως, δεν είναι θετικό συναίσθημα για τον δημοκρατικό πολιτισμό. Στην ουσία είναι ανάθεση και ευθυνοφοβία. Αφήνει το πεδίο της δράσης σε εκείνους που δεν πλήττουν καθόλου, σε ανεξέλεγκτες ολιγαρχίες, σε φιλόδοξους νάρκισσους, σε δημαγωγούς και γκρίζους επαγγελματίες των κενών λόγων.

Τι θα ήταν τελικά το αντίθετο της πλήξης; Εδώ οι απαντήσεις διαφέρουν και δεν θα ήταν δυνατό να είναι ίδιες. Για κάποιους, ας πούμε, θα ήταν ένα θερμό και διαρκές ενδιαφέρον για τα δημόσια ζητήματα, μια αφυπνισμένη κοινωνικοπολιτική συνείδηση. Για άλλους όμως (και αυτοί έχουν γίνει περισσότεροι με τα χρόνια), μια κουλτούρα πολιτικής ευαισθητοποίησης είναι προορισμένη για κάποιες οριακές στιγμές της Ιστορίας, για στιγμές εξέγερσης ή καθεστωτικών αλλαγών. Στις «φιλελεύθερες δημοκρατίες» η ρουτίνα παίζεται με υφέσεις και εξάρσεις, κυρίως όμως με πολλές δόσεις… πλήξης! Από μια άποψη, λένε ορισμένοι, καλύτερα να πλήττουμε παρά να σφαζόμαστε ή να παθιαζόμαστε σαν χούλιγκαν και τζιχαντιστές της πολιτικής.

Γιατί όμως πρέπει να πρέπει να διαλέγουμε πάντα ανάμεσα σε καρικατούρες; Να είμαστε είτε αρχαϊκά φανατικοί είτε αλά καρτ νερόβραστοι και απολιτίκ; Να κινούμαστε αναθέτοντας το συναίσθημά μας σε εθνικοπατριώτες δημαγωγούς και τη λογική μας σε δυνάμεις της συμβατικής διαχείρισης;

Το ερώτημα για την Ευρώπη είναι στην ουσία ένα ερώτημα για το πώς μπορούμε να βγούμε από τον ύπνο μιας ρουτίνας δίχως να γλιστρήσουμε στο παραμύθι ενός αγανακτισμένου μικροαστισμού. Μέχρι να συμβεί αυτό, οι πολιτικοί θα ανακαλύπτουν το ΤikTok και τη «νεολαία» – αυτήν τη νεολαία που έχει γίνει ο τελευταίος εξωτικός προορισμός για την παραδοσιακή εκλογική μας αγωνία.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ