Explainer: Γιατί ο Μπάλντουιν κατηγορείται για ανθρωποκτονία 18 μήνες μετά;

Explainer: Γιατί ο Μπάλντουιν κατηγορείται για ανθρωποκτονία 18 μήνες μετά; Facebook Twitter
Υπάρχει ολόκληρη θεωρία συνωμοσίας που υποστηρίζει ότι ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ έστησε όλο αυτό το σκηνικό για να εκδικηθεί τον Μπάλντουιν (τρελό, ακόμα και για τον Τραμπ).
0

— Προχθές και με χαρακτηριστική καθυστέρηση ασκήθηκε δίωξη για ανθρωποκτονία εξ αμελείας στον Άλεκ Μπάλντουιν για το δυστύχημα στα γυρίσματα του «Rust». Τι μεσολάβησε;
Υποτίθεται εξονυχιστική έρευνα των διωκτικών αρχών. Σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες, τώρα πια ο θάνατος της κινηματογραφίστριας Χαλίνα Χάτσινς από αληθινά πυρά κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας ήταν κάτι που όλοι το περίμεναν. Απλώς δεν γνώριζαν ποιος –τελικά– θα πέσει νεκρός από το χέρι του Μπάλντουιν.

— Υπονοούμε κάτι εδώ;
Απολύτως τίποτα. Το όπλο θα μπορούσε να το κρατούσε οποιοσδήποτε άλλος ηθοποιός. Έτυχε να το κρατάει ο Μπάλντουιν, που, σύμφωνα με μαρτυρίες, εκείνη την ημέρα επέλεξε να προβάρει και μία σκηνή εκτός προγράμματος. Το πραγματικό πρόβλημα με τον ηθοποιό ήταν –και βάσει της αγωγής που κατέθεσε εναντίον του η οικογένεια της Χάτσινς– ότι ποτέ δεν παρακολούθησε με προσοχή τα επιβεβλημένα μαθήματα για τον χειρισμό «ψεύτικων» όπλων μέσα στα σετ, για να έχει έστω την ελάχιστη εμπειρία να καταλάβει πότε ένα όπλο είναι γεμάτο.

Μαζί με τον Μπάλντουιν κατηγορίες για ανθρωποκτονία εξ αμελείας αντιμετωπίζει και η οπλοποιός Hannah Gutierrez-Reed, η οποία ήταν υπεύθυνη για τα όπλα που θα έφταναν προς χρήση στο σετ. Όμως, το να θεωρεί η Εισαγγελία ότι είναι υποχρέωση του ηθοποιού να γνωρίζει αν το όπλο του είναι αληθινό ή όχι, γεμάτο ή όχι, έχει σοκάρει πολλούς στη βιομηχανία του θεάματος, καθώς αυτή είναι δουλειά ειδικού συνεργείου και όχι του ηθοποιού ή ενός και μοναδικού ανθρώπου, που κάνει άλλη δουλειά.

— Όποτε, κατηγορούνται άδικα αυτοί οι δύο, ο Μπάλντουιν και η Γκουτιέρεζ;
Είναι ένας πρώτος επιμερισμός ευθυνών μέσα στο χάος που τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν η παραγωγή του «Rust», αλλά είναι και ένας ελλιπής επιμερισμός, καθώς η εισαγγελία μοιάζει να αγνοεί (και κυρίως να μην έχει την αρμοδιότητα) να ασκήσει διώξεις εναντίον των πραγματικών αυτουργών της υπόθεσης.

— Γιατί το λέμε αυτό;
Διότι όλοι γνωρίζουν –και η εισαγγελία της Σάντα Φε, τώρα πια– ότι ο πραγματικός υπαίτιος για το δυστύχημα είναι η υπερεργασία, το καθεστώς εξαντλητικών γυρισμάτων που δεν επιτρέπουν επαρκείς ελέγχους και εκπαίδευση των ηθοποιών και τα πιεστικά deadlines για να παραδοθεί υλικό (δηλαδή νέες σειρές, ταινίες κ.λπ.) στις πλατφόρμες.

Ο τρόπος που έχασε τη ζωή της η κινηματογραφίστρια από πολλούς θεωρείται το πιο σπαρακτικό γεγονός του εργασιακού Μεσαίωνα που βιώνουν όσοι εργάζονται για τη δημιουργία περιεχομένου σε πλατφόρμες streaming, για σχετικά λίγα χρήματα. Οι συνθήκες που διαμορφώθηκαν στη βιομηχανία του θεάματος ειδικά μετά την πανδημία, έχουν σπρώξει τις παραγωγές στα όριά τους, προκειμένου να τροφοδοτηθεί και να συντηρηθεί το τέρας του binge-watching και φυσικά των συνδρομών.

— Λίγο πιο απλά;
Υπό κανονικές συνθήκες απαιτούνται πολύμηνα γυρίσματα για να παραδοθεί μία σειρά σε μία συνδρομητική πλατφόρμα streaming. Ωστόσο, η απαίτηση για υλικό, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, αναγκάζει συνεργεία, τεχνικούς και ηθοποιούς να δουλεύουν σε εξαντλητικά ωράρια, παραλείποντας τους απαραίτητους ελέγχους.

Ειδικά στην περίπτωση του Rust είναι πλέον γνωστό ότι τα συνεργεία ετοιμάζονταν να κατέβουν σε απεργία, προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τα εξαντλητικά ωράρια εργασίας, ενώ στη δημοσιότητα έχει έρθει το γραπτό μήνυμα παραίτησης ενός άλλου μέλους του συνεργείου, του Jonas Huerta, που έκανε λόγο για επισφαλείς συνθήκες εργασίας που του δημιουργούσαν άγχος και τρόμο στα γυρίσματα.

«Αισθάνομαι άγχος. Έχω δει με τα μάτια μου τον βοηθό σκηνοθέτη να βιάζεται να γυρίσει πλάνα και να παρακάμπτει σημαντικά πρωτόκολλα για την ασφάλεια όλων», έγραφε χαρακτηριστικά. Επίσης, μία εβδομάδα πριν από το τραγικό συμβάν, η παραγωγός του Rust, Gabrielle Pickle, είχε στείλει επίπληξη στην Gutierrez-Reed (την οπλοποιό), επειδή αφιέρωνε πολύ χρόνο στους τεχνικούς ελέγχους και την επιθεώρηση των όπλων και όχι στα άλλα καθήκοντά της ως βοηθού σκηνικών. Η Gutierrez-Reed απάντησε ότι «από το ξεκίνημα των γυρισμάτων και για πολλές ημέρες, η δουλειά μου θα έπρεπε να είναι να επικεντρωθώ μόνο στα όπλα και στην ασφάλεια όλων» και ότι «υπάρχουν όπλα που χρησιμοποιούνται στο πλατό κάθε μέρα και αυτά τελικά θα πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα, γιατί όταν δεν είναι, τότε είναι που μπορούν να συμβούν επικίνδυνα λάθη».

— Έχει γίνει σαφές το πώς τελικά βρέθηκαν αληθινά πυρομαχικά στο πλατό;
Όχι. Κανείς δεν φαίνεται να ξέρει ποιος μπορεί να το έκανε αυτό. Σε ένταλμα έρευνας που κατατέθηκε τον Οκτώβριο του 2021 εικάζεται ότι η Gutierrez-Reed μπορεί να αγόρασε κατά λάθος αληθινά πυρομαχικά μαζί με ψεύτικες σφαίρες από τον προμηθευτή όπλων, την PDQ Arm and Prop LLC, και τον ιδιοκτήτη της Seth Kenney. Και η Gutierrez-Reed υπέθεσε στις καταθέσεις της ότι τα αληθινά πυρομαχικά αναμίχθηκαν με τις ψεύτικες σφαίρες.

Τον Ιανουάριο του 2022 κατέθεσε αγωγή εναντίον της εταιρείας που ήταν υπεύθυνη για την προμήθεια όπλων και πυρομαχικών στην κινηματογραφική παραγωγή. Στη συγκεκριμένη  αγωγή είναι που σκιαγραφείται πια μία χαοτική παραγωγή, γεμάτη από κακοπληρωμένο και καταπονημένο προσωπικό – η Gutierrez-Reed επρόκειτο να πληρωθεί μόλις 7.500 δολάρια για να κάνει και τις δύο δουλειές που της είχαν ανατεθεί (βοηθός σκηνικού και υπεύθυνη για τα όπλα των γυρισμάτων).

— Δεν είναι κάπως περίεργο ότι δεν ασκήθηκαν διώξεις σε άλλα μέλη της παραγωγής από την εισαγγελία;
Τα ξένα Μέσα το χαρακτηρίζουν αινιγματικό, κυρίως λόγω των διαθέσιμων στοιχείων, των παραιτήσεων και των καταγγελιών για τις συνθήκες εργασίας στο «Rust».

— Έχει πάρει πολιτικές προεκτάσεις η υπόθεση στις ΗΠΑ;
Ναι, κυρίως από φωνές της alt-right, τύπου Tucker Carlson, που υποστηρίζουν ότι Μπάλντουιν ενσαρκώνει την υποκρισία του Χόλιγουντ που δημοσίως καταγγέλλει την οπλοκατοχή και οπλοχρησία στην Αμερική, αλλά ως ηθοποιός δεν λέει «όχι» στις σκηνές με όπλο. Ναι, εντάξει, είναι ένα κάπως εξωφρενικό επιχείρημα, αλλά ακούγεται όλο και πιο συχνά, κυρίως επειδή ο Μπάλντουιν σατίριζε τον Τραμπ μέσα από το SNL.

Αλλά εδώ έχει υπάρχει ολόκληρη θεωρία συνωμοσίας που υποστηρίζει ότι ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ έστησε όλο αυτό το σκηνικό για να εκδικηθεί τον Μπάλντουιν (τρελό, ακόμα και για τον Τραμπ). Και κάπου εδώ ας σημειωθεί κι αυτό: ο Μπάλντουιν δεν είναι από τα καλά παιδιά του Χόλιγουντ. Κατά το παρελθόν έχει κατηγορηθεί και για ανάρμοστη συμπεριφορά προς συνεργάτες του και για ομοφοβικά ξεσπάσματα, ωστόσο, το να πληρώσει μόνος όλες τις εργασιακές αμαρτίες της βιομηχανίας του θεάματος μοιάζει κάπως υποκριτικό. 

— Υπήρξε δημοσιογράφος που υποστήριξε ότι κακώς μίλησε ο Μπάλντουιν στην αστυνομία και ότι τελικά ό,τι είπε τότε χρησιμοποιήθηκε τελικά από την Εισαγγελία της Σάντα Φε;
Ναι. Αρθρογράφος των New York Times υποστήριξε ότι ο ηθοποιός, ενώ βρισκόταν σε κατάσταση σοκ, ουσιαστικά μίλησε ειλικρινά για ό,τι συνέβη στο γύρισμα, κατά το οποίο σκοτώθηκε η Χάτσινς και τραυματίστηκε ο σκηνοθέτης, και τελικά, αυτή η ειλικρινής κατάθεση άνευ δικηγόρου στο τέλος χρησιμοποιήθηκε εναντίον του, με την εισαγγελία να του ασκεί δίωξη για ανθρωποκτονία από αμέλεια.

— Πού καταλήγουμε;
Εκεί που καταλήγουν όλοι όσοι απασχολούνται με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο στην αμερικανική βιομηχανία θεάματος. Στο ότι ο θάνατος της Χάτσινς ήταν συνέπεια ενός τοξικού εργασιακού περιβάλλοντος, που δεν έδινε δεκάρα για σοβαρούς ελέγχους, αδιαφορούσε για την ασφάλεια των εργαζομένων και γι’ αυτό τον Απρίλιο του 2022 η παραγωγή του «Rust» πλήρωσε πρόστιμο 137.000 δολαρίων. Αυτό μετά από έρευνα του Γραφείου Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας του Νέου Μεξικό (OHSB).

Ο τρόπος που έχασε τη ζωή της η κινηματογραφίστρια από πολλούς θεωρείται το πιο σπαρακτικό γεγονός του εργασιακού Μεσαίωνα που βιώνουν όσοι εργάζονται για τη δημιουργία περιεχομένου σε πλατφόρμες streaming, για σχετικά λίγα χρήματα. Οι συνθήκες που διαμορφώθηκαν στη βιομηχανία του θεάματος ειδικά μετά την πανδημία, έχουν σπρώξει τις παραγωγές στα όριά τους, προκειμένου να τροφοδοτηθεί και να συντηρηθεί το τέρας του binge-watching και φυσικά των συνδρομών. Το γεγονός ότι τον τελευταίο καιρό –και μετά το τραγικό περιστατικό– γίνονται προσπάθειες συνδικαλισμού, για την ώρα, δεν φαίνεται να αλλάζει ή να βελτιώνει τις συνθήκες με τις οποίες ζητείται περιεχόμενο από παραγωγούς, ηθοποιούς και συνεργεία.  

Με στοιχεία από Vox.com, New York Times, New York Post 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Κλιματική Αλλαγή / «Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Με αφορμή την COP30 που φιλοξενείται φέτος στην καρδιά του Αμαζονίου, συνομιλούμε με τον Γιώργο Δικαίο, κύριο ερευνητή της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία (ΕΚΠΑ) και του ΕΛΙΑΜΕΠ, για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Οπτική Γωνία / Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Η κυβέρνηση επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει στο εσωτερικό τις πρόσφατες συμφωνίες με τις ΗΠΑ και να κλείσει ανοιχτά μέτωπα, ενώ στην αντιπολίτευση μεγαλώνει ο ανταγωνισμός με τους νέους παίκτες που έρχονται από το παρελθόν. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πυρόπληκτος Έβρος, πράσινα σχέδια: H αιολική πίεση στα καμένα / Τα πράσινα σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο

Ρεπορτάζ / Τα «πράσινα» σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο

Η πρόσφατη απόρριψη αιτήσεων για εγκατάσταση αιολικών σταθμών στις καμένες εκτάσεις του Έβρου από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης ανέδειξε την ανάγκη για σαφές θεσμικό πλαίσιο στη χωροθέτησή τους· η πολιτεία το υποσχέθηκε, αλλά, όπως καταγγέλλεται, δεν το έχει κάνει ακόμη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η πολιτική σαπουνόπερα του Αλέξη Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Η πολιτική σαπουνόπερα του Αλέξη Τσίπρα

Τις τελευταίες μέρες παρακολουθούμε να ξεδιπλώνεται σχεδόν σαν διαφημιστική καμπάνια, με καθημερινά επεισόδια, το λεγόμενο rebranding του πρώην πρωθυπουργού, που επιστρέφει με το βιβλίο «Ιθάκη», κάτι σαν απόπειρα σκηνοθεσίας του παρελθόντος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι σημαίνουν οι συμφωνίες για την ενέργεια με τις ΗΠΑ και πόσο συμφέρουν την Ελλάδα 

Οπτική Γωνία / Explainer: Οι συμφωνίες για την ενέργεια με τις ΗΠΑ και πόσο συμφέρουν την Ελλάδα 

Η Ελλάδα αποκτά βασικό ρόλο στην υλοποίηση του αμερικανικού σχεδίου για την αντικατάσταση του ρωσικού αερίου με αμερικανικό LNG στην Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Μαμντάνι είναι ο αντίπαλος που θέλει ο Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ο Μαμντάνι είναι ο αντίπαλος που θέλει ο Τραμπ

Ο Ζοχράν Μαμντάνι θα ορκιστεί στο δημαρχείο της Νέας Υόρκης την 1η Ιανουαρίου. Οι κάτοικοι των πέντε μεγάλων διαμερισμάτων θα τον παρακολουθούν. Το ίδιο κι ένας πρώην Νεοϋορκέζος, περίπου 200 μίλια νοτιότερα.
THE LIFO TEAM
Λειψυδρία: ο οδικός χάρτης για την υδατική ασφάλεια της Αττικής

Ρεπορτάζ / Το νερό τελειώνει. Πώς θα αντιμετωπίσει τη λειψυδρία η Αττική;

Υπό την πίεση της σταδιακής μείωσης των υδατικών αποθεμάτων, η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι η υδροδότηση της Αττικής τις επόμενες δεκαετίες θα διασφαλιστεί με τεχνικά έργα και θεσμικές παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα του συστήματος.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΜΑΜΝΤΑΝΙ

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς στη LiFO: «Ο Μαμντάνι στέλνει μήνυμα ελπίδας έναντι του αυταρχισμού του Τραμπ»

Μια άμεση ανάλυση της νίκης του νέου δημάρχου της Νέας Υόρκης και ένα σχόλιο από τον διακεκριμένο καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ