«Είμαι στο villain era μου!»

«Είμαι στο villain era μου!» Facebook Twitter
Η λογική του villain era είναι ενδεικτική της κυρίαρχης πολιτικο-προσωπικής (σ)τάσης του καιρού μας, δηλαδή του αχαλίνωτου ναρκισσισμού, της αυτοαναφορικότητας και της «μυθολογικοποίησης» του εαυτού.
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ άκουσα από κοντά κάτι που μέχρι τότε είχα δει μόνο ως meme απ’ την Αμερική. Ένας γνωστός, σε μια παρέα, ανακοίνωσε στους υπόλοιπους πως βρίσκεται στο villain era του. Μετά από τρεις μέρες, το άκουσα ξανά από μια κοριτσοπαρέα στο διπλανό τραπέζι. Μια εικοσάχρονη έλεγε στις φίλες της, αρκετά σοβαρά και σχολιάζοντας, υπέθεσα, κάποια που ήταν απούσα: «Καλά ρε, αυτή βρίσκεται στο villain era της».

Όταν λέει κανείς «είμαι στο villain era μου» εννοεί πως έχει περάσει σε μια φάση της ζωής του που θα ήθελε να συμπεριφέρεται αν όχι ακριβώς σαν κακός ταινιών, σαν κάποιος που δεν νοιάζεται για τις επιπτώσεις που έχουν οι πράξεις του στους άλλους. Ο «villain» της υπόθεσης βάζει τον εαυτό του μπροστά, κάνει ό,τι γουστάρει, αδιαφορεί για τους άλλους (τους οποίους ίσως ν’ απογοητεύσει, να θυμώσει ή να πληγώσει) και δεν δίνει λόγο σε κανέναν.

Πέρα από μια μόδα του ίντερνετ ή ένα coping mechanism, η λογική του villain era είναι ενδεικτική της κυρίαρχης πολιτικο-προσωπικής (σ)τάσης του καιρού μας, δηλαδή του αχαλίνωτου ναρκισσισμού, της αυτοαναφορικότητας και της «μυθολογικοποίησης» του εαυτού.

Λέμε τις ιστορίες μας, δηλώνοντας πως το πράγμα πάει για «brat summer» ή «white boy summer» ή εξηγώντας πως πλέον είμαστε villains, εγωιστές και αυτάρεσκοι (μα μ’ έναν σέξι τρόπο), και συνεχίζουμε να πληγώνουμε τους γύρω μας, συχνά μόνο και μόνο επειδή έχουμε πληγωθεί πρώτα εμείς.

Σε αυτό το πλαίσιο (το οποίο βασίζεται, σε μεγάλο βαθμό, στην παντοκυριαρχία των social media) το άτομο δεν μπορεί να πάψει να κρώζει «εγώ! εγώ! εγώ! εγώ!». Οτιδήποτε εξωτερικό, όπως για παράδειγμα η φύση, οι άλλοι άνθρωποι ή η Ιστορία, αντιμετωπίζεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: ως ένα εξάρτημα του εαυτού, ως μια πτυχή ή τροπικότητά του, ως μία ακόμα στάση στις άκρως προσωπικές (στις πραγματικά ασφυκτικές!) ιστορίες μας.

Η πολιτική, για παράδειγμα, τείνει να εμφανίζεται με αμιγώς εγωκεντρικούς όρους: η εξωτερική πραγματικότητα των συγκρούσεων και των διεκδικήσεων υποσκιάζεται από την εμπειρία της ανισότητας (ως πολιτική πτυχή του Εαυτού-ως-καταπιεζόμενου) και την εμπειρία της ενοχής (ως πολιτική πτυχή του Εαυτού-ως-καταπιεστή). Φυσικά, η ανάλυση του τρόπου με τον οποίο οι προσωπικές μας ζωές είναι φορείς της εξουσίας είναι μια απολύτως δόκιμη και απαραίτητη διαδικασία. Όταν, όμως, η πολιτική μας ενασχόληση εξαντλείται σε αυτό, τότε βρισκόμαστε πολύ κοντά σε μια νεοφιλελεύθερη λογική καταναλωτικού ναρκισσισμού.

Πρόκειται για μια παράδοξη αντιστροφή των όρων της «αφηγηματοποίησης» (narrativization), δηλαδή της διαδικασίας μέσω της οποίας οι άνθρωποι υφαίνουν ιστορίες που δίνουν νόημα στα όσα αυτοί βιώνουν. Παλιότερα, βρίσκαμε νόημα στο να ανάγουμε τις θραυσματικές μας στιγμές σε κάποιο ευρύτερο πλαίσιο (θρησκεία, ιστορία, ιδεολογία), το οποίο τις εξηγούσε και τις έκανε αφήγηση.

Μετά την κατάρρευση των μεγάλων ιδεολογιών και τη (σχετική) χρεοκοπία της θρησκείας στη Δύση, ο άνθρωπος έπαψε ν’ αντιλαμβάνεται το «εγώ» του με βάση αυτά τα γενικά σχήματα και άρχισε να βλέπει τα τελευταία μονάχα ως πλευρές του ατομικού του βίου. Σίγουρα, η αποδέσμευση από τα ολοκληρωτικά αφηγήματα είναι απελευθερωτική (κάποτε την έβλεπα με καθαρή γοητεία). Ανησυχώ, όμως, πως μαζί με τη βαθιά πίστη μας σ’ αυτές τις αφηγήσεις χάσαμε και τη δυνατότητά να ερμηνεύουμε το παρόν, να βλέπουμε λίγο έξω από το εγώ και να καταλαβαίνουμε ότι το προσωπικό μας βίωμα είναι κομμάτι ενός μωσαϊκού στο οποίο η φύση, η Ιστορία, η νόηση και η τεχνική παίζουν ή χορεύουν, κονταροχτυπιούνται.

Έτσι, πλάθουμε μικρές και εύτακτες αφηγήσεις για τους εαυτούς μας, οι οποίες αδυνατούν ν’ αντιληφθούν τους άλλους. Συνήθως, όταν «ο άλλος» εμφανίζεται σ’ αυτές τις φαντασιώσεις, λαμβάνει τον ρόλο του «Άλλου», μιας σκιάς ή μιας αφαίρεσης που φαίνεται ακόμα πιο γλαφυρή ακριβώς επειδή δεν έχει σάρκα και οστά.

Λέμε, λοιπόν, τις ιστορίες μας, δηλώνοντας πως το πράγμα πάει για «brat summer» ή «white boy summer» (ναι, στην Αμερική ακούστηκε κι αυτό) ή εξηγώντας πως πλέον είμαστε villains, εγωιστές και αυτάρεσκοι (μα μ’ έναν σέξι τρόπο), και συνεχίζουμε να πληγώνουμε τους γύρω μας, συχνά μόνο και μόνο επειδή έχουμε πληγωθεί πρώτα εμείς.

Ένας τελευταίος παράγοντας που ίσως σχετίζεται με αυτή μας την τάση είναι η ψυχολογικοποίηση της καθημερινής ζωής. Δεν αναφέρομαι στην ψυχανάλυση και σε κάποιες μορφές συστημικής, υπαρξιακής ή δυναμικής ψυχοθεραπείας, μα στην κυρίαρχη τάση συμβουλευτικής, self help ή/και γνωσιακής-συμπεριφορικής θεραπείας που ευαγγελίζεται τα όρια, την απομάκρυνση της τοξικότητας και τον εαυτό ως προτεραιότητα.

Σ’ ένα πολύ ωραίο κείμενο, η Βίβιαν Στεργίου έχει μιλήσει γι’ αυτή μας την τάση να επαναλαμβάνουμε τετριμμένα mantra όπως «τα πάντα είσαι εσύ» και «δεν χρειάζεται να βάζεις τις ανάγκες σου σε δεύτερη μοίρα». Όλα αυτά μου φαίνονται εξεχόντως «villain era-ίστικα» – δηλαδή νεοφιλελεύθερα, ρηχά.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ