Crisis PR: Το θολό σύμπαν των ειδικών στη διαχείριση σκανδάλων

Crisis PR: Το θολό σύμπαν των ειδικών στη διαχείριση σκανδάλων Facebook Twitter
Το κοινό σήμερα κρίνει, επικρίνει και κατεβάζει από το βάθρο τους τα αστέρια της μουσικής και του σινεμά πολύ πιο γρήγορα από παλιότερα.
0

ΣΤΟΝ ΑΧΑΛΙΝΩΤΟ ΚΟΣΜΟ της μαζικής ψυχαγωγίας, η διαχείριση κρίσεων αποτελεί μια βιομηχανία από μόνη της, ιδιαίτερα ανθηρή εσχάτως.

Πάρτε για παράδειγμα την περίπτωση του Σον Κομος, γνωστότερου ως Diddy, ο οποίος οδηγήθηκε στον ανακριτή τον περασμένο μήνα, κατηγορούμενος για μια «εκστρατεία» βίας, εξαναγκασμού και σεξουαλικής κακοποίησης, διάρκειας τουλάχιστον δύο δεκαετιών. Περισσότερες από 120 γυναίκες έχουν πλέον καταθέσει κατηγορίες, τις οποίες ο ίδιος αρνείται, σε ένα σκάνδαλο που έχει πάρει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις από τη στιγμή που διέρρευσαν στο διαδίκτυο πλάνα από το 2016 που τον δείχνουν να σέρνει και να κλοτσάει την πρώην φίλη του Cassie Ventura.

Αλλά ενώ οι αστέρες της σόουμπιζ προσπαθούν μανιωδώς να αποστασιοποιηθούν από τον Diddy –ο  Λεονάρντο Ντι Κάπριο, ο Άστον Κούτσερ και ο Τζάστιν Μπίμπερ είναι μεταξύ των διασημοτήτων που είχαν παρευρεθεί στα πάρτι του Κομπς–, μια άλλη ομάδα που αποτελείται από ειδικούς στις δημόσιες σχέσεις σπεύδει να τον περιτριγυρίσει, αποζητώντας μια εξαιρετικά προσοδοφόρα αμοιβή για το έργο της.

Οι λεγόμενοι δημοσιολόγοι κρίσεων (crisis publicists) είναι ειδικοί στον περιορισμό των ζημιών μετά από μεγάλα σκάνδαλα, βοηθώντας τους πελάτες τους να αποκαταστήσουν τη φήμη τους. Δεκάδες εκατομμύρια δολάρια εκτιμάται ότι έχουν ήδη δαπανηθεί το 2024 για τις υπηρεσίες τους, συχνά για πιο ασήμαντες κατηγορίες από αυτές που αντιμετωπίζει ο  Diddy.

Ακόμα και οι influencers του διαδικτύου έχουν μπει στο κόλπο. Σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα, ο σταρ του YouTube με την ονομασία MrBeast (πραγματικό όνομα Τζίμι Ντόναλντσον) φέρεται να έχει επιστρατεύσει τη βοήθεια του διαβόητου ειδικού σε θέματα επικοινωνίας και κρίσεων του Χόλιγουντ Μάθιου Χίλτζικ –στους πελάτες του οποίου συμπεριλαμβάνονται ο Τζόνι Ντεπ και ο Άλεκ Μπόλντουιν– αφού νωρίτερα φέτος άρχισαν να κυκλοφορούν ισχυρισμοί για κακομεταχείριση διαγωνιζομένων σε ένα νέο «τηλεπαιχνίδι» που φιλοξενούσε στο κανάλι του.

«Παλιά, ήταν μόνο οι εφημερίδες. Τώρα με το χάος στο διαδίκτυο, μια ιστορία μπορεί να διαδοθεί πολύ γρήγορα. Συχνά μπορεί να είναι αναληθής – απλά μια θεωρία που δεν έχει περάσει από τους αυστηρούς ελέγχους που κάνει μια εφημερίδα. Ο αντίκτυπος είναι ακαριαίος και μπορεί να διαρκέσει για πάντα».

Τα σκάνδαλα υπήρχαν, φυσικά, ανέκαθεν στο Χόλιγουντ, όπως και οι πάσης φύσεως fixers που διορίζονταν από τα στούντιο για να διαχειρίζονται και να περιορίζουν τις επιπτώσεις αυτών των σκανδάλων. Ωστόσο, το 2024 –σε μια εποχή διαρκούς αγανάκτησης και επικρίσεων που κατακλύζουν το διαδίκτυο, όπου οι σταρ απέχουν πάντα μόνο ένα λάθος tweet από την καταστροφή– οι διαχειριστές κρίσεων αποτελούν ένα όλο και πιο ενσωματωμένο γρανάζι στην υποδομή της βιομηχανίας του θεάματος (μια έρευνα του 2018 στο Rolling Stone περιέγραφε μια αύξηση της τάξης του 300% στις καταγγελίες για παρενόχληση μετά το #MeToo, οδηγώντας με τη σειρά της σε μια αύξηση των ειδικών κρίσης που χρεώνουν έως και 800 δολάρια την ώρα).

Τι κάνουν όμως στην πραγματικότητα αυτοί οι διαχειριστές κρίσεων; Πώς ακριβώς τιθασεύουν τις καταιγίδες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και επηρεάζουν το αφήγημα γύρω από τους βαλλόμενους αστέρες; Και όταν εκπροσωπούν ανθρώπους που έχουν διαπράξει τρομερά παραπτώματα, τι ηθικά ερωτήματα θέτουν στον εαυτό τους;

Όταν σκέφτονται τις δημόσιες σχέσεις σε περίπτωση σκανδάλου, πολλοί φαντάζονται σκιώδεις τύπους που κάνουν υπόγειες συναλλαγές με στόχο το «ξέπλυμα» διασημοτήτων που φέρονται να έχουν προβεί σε ανάρμοστες πράξεις. Το σχέδιό τους για την αθώωση της εν λόγω διασημότητας συνήθως περιλαμβάνει μια δημόσια συγγνώμη (βλ. την πρόσφατη παραδοχή του frontman των Foo Fighters Ντέιβ Γκρολ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι είναι πατέρας ενός παιδιού με μια γυναίκα που δεν είναι η σύζυγός του), μια στιγμή ενσυναίσθησης με φιλικά μέσα ενημέρωσης (βλ. τον Κέβιν Σπέισι, ο οποίος ξέσπασε σε κλάματα στη συνομιλία του με τον Πιρς Μόργκαν μετά από κατηγορίες για σεξουαλική ανάρμοστη συμπεριφορά τις οποίες αρνήθηκε) και όλο και πιο συχνά, μια εμφάνιση σε κάποιο celebrity ριάλιτι όταν κοπάσει ο έντονος θόρυβος.

Crisis PR: Το θολό σύμπαν των ειδικών στη διαχείριση σκανδάλων Facebook Twitter
O Κέβιν Σπέισι ξέσπασε σε κλάματα στη συνομιλία του με τον Πιρς Μόργκαν μετά από κατηγορίες για σεξουαλική ανάρμοστη συμπεριφορά τις οποίες αρνήθηκε

«Το αναλύουμε πάντα κατά περίπτωση. Στο παρελθόν, και αναμφίβολα και στο μέλλον, έχουμε πάρει την απόφαση να μη συνεργαστούμε με συγκεκριμένους πιθανούς πελάτες», εξηγεί ο Neil McLeod, διευθυντής στρατηγικής επικοινωνίας της εταιρείας δημοσίων σχέσεων PHA Group, στους προηγούμενους πελάτες της οποίας περιλαμβάνονται ο Κλιφ Ρίτσαρντ και ο Τζούλιαν Ασάνζ.

«Παλιά, ήταν μόνο οι εφημερίδες. Τώρα με το χάος στο διαδίκτυο, μια ιστορία μπορεί να διαδοθεί πολύ γρήγορα. Συχνά μπορεί να είναι αναληθής – απλά μια θεωρία που δεν έχει περάσει από τους αυστηρούς ελέγχους που κάνει μια εφημερίδα. Ο αντίκτυπος είναι ακαριαίος και μπορεί να διαρκέσει για πάντα. Παλαιότερα είχαμε αυτό που ονομάζουμε "χρυσή ώρα" για να ανταποκριθούμε σε μια κρίση. Τώρα ο χρόνος έχει περιοριστεί στο "χρυσό λεπτό"».

Το κοινό σήμερα κρίνει, επικρίνει και κατεβάζει από το βάθρο τους τα αστέρια της μουσικής και του σινεμά πολύ πιο γρήγορα από παλιότερα. Ένας άλλος υπεύθυνος «δημοσίων σχέσεων κρίσης», ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί για να προστατεύσει τις σχέσεις του στον κλάδο, περιέγραψε ένα σημερινό πολιτισμικό κλίμα στο οποίο οι καταναλωτές της ποπ κουλτούρας είναι πιο συνειδητοποιημένοι ως προς το ποιον υποστηρίζουν και σε ποιες ταινίες και συναυλίες ξοδεύουν τα λεφτά τους, συχνά με βάση τις πολιτικές θέσεις και το ηθικό ανάστημα του ενός ή μίας σταρ.

Η επερχόμενη «Χιονάτη» (Snow White) της Disney είναι ένα ενδιαφέρον παράδειγμα αυτής της αλλαγής νοοτροπίας του κοινού. Στην ταινία πρωταγωνιστούν η πρωταγωνίστρια του West Side Story Ρέιτσελ Ζέγκλερ –μια ηθοποιός που έχει μιλήσει κατά των βομβαρδισμών αθώων πολιτών στην Παλαιστίνη– και η Γκαλ Γκαντότ, η οποία έχει υπηρετήσει στις ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις και διακήρυξε στο Instagram «στέκομαι στο πλευρό του Ισραήλ». Οι κινηματογραφόφιλοι και από τις δύο πλευρές της συζήτησης για τη Γάζα απειλούν να μποϊκοτάρουν την ταινία εξαιτίας της ηθοποιού με τις απόψεις της οποίας διαφωνούν.

Crisis PR: Το θολό σύμπαν των ειδικών στη διαχείριση σκανδάλων Facebook Twitter
Οι κινηματογραφόφιλοι απειλούν να μποϊκοτάρουν τη «Χιονάτη».

Μπορεί όμως μια εκστρατεία δημόσιων σχέσεων να αντιμετωπίσει ένα σκάνδαλο τόσο βαθύ όσο αυτό του Diddy; Εκτός από μια δήλωση του δικηγόρου του που αρνείται σθεναρά κάθε αδίκημα που φέρεται να έκανε ο πελάτης του, ο ίδιος δεν έχει ακόμη μιλήσει για τις κατηγορίες – ή δεν έχει υπογράψει με μία από τις διάφορες εταιρείες δημοσίων σχέσεων κρίσης που λέγεται ότι διεκδικούν την υπόθεσή του. Ειδικοί του κλάδου, ωστόσο, πιστεύουν ότι θα δούμε την επίδραση μιας τέτοιας «παρέμβασης», αν τελικά αφεθεί ελεύθερος με εγγύηση πριν από τη δίκη του.

Ένα πράγμα είναι βέβαιο. Με όσα διαφαίνονται στον ορίζοντα για την τεχνητή νοημοσύνη, οι ειδικοί παρατηρητές αναμένουν έναν ακόμη μεγαλύτερο ρόλο για τις δημόσιες σχέσεις κρίσης στο μέλλον, καθώς τα λεγόμενα deep fakes θα αποτελέσουν ένα πραγματικά μεγάλο πρόβλημα, με ενδεχόμενες σοβαρές επιπτώσεις για τη φήμη των σταρ που θα πέσουν θύματά τους.

Με στοιχεία από The Telegraph

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Diddy: 13χρονη καταγγέλλει ότι τη βίασε μαζί με δύο άλλους celebrities - Νέες αγωγές εναντίον του

Διεθνή / Diddy: 13χρονη καταγγέλλει ότι τη βίασε μαζί με δύο άλλους celebrities - Νέες αγωγές εναντίον του

Μπήκε στο δωμάτιο μαζί με έναν άνδρα και μία γυναίκα celebrity και με βίασαν, αναφέρει στη μήνυση η τότε 13χρονη κοπέλα - Κατατέθηκαν επτά νέες αγωγές κατά του ράπερ από τρεις γυναίκες και τέσσερις άνδρες που τον κατηγορούν ότι τους κακοποίησε σεξουαλικά στα πάρτι του
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ