Άρης Σερβετάλης: Ο φόβος τρώει τα σωθικά

Άρης Σερβετάλης Facebook Twitter
Πόσο λάθος να ανοίγει ένας διάλογος από έναν άνθρωπο που έρχεται να μας πει ότι είναι ο μόνος που «είδε» το κοινό, ενώ οι ομότεχνοί του, τα «μουλάρια», οι αντιδημοκράτες θέλουν να αποκλείσουν τον κόσμο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η είδηση ότι ο Άρης Σερβετάλης αποχωρεί από τον «Ρινόκερο» και ότι η παράσταση κατεβαίνει κάνει τον γύρο του διαδικτύου.

Και των θεάτρων. Για την ακρίβεια ο Άρης Σερβετάλης δεν αποχωρεί από την παράσταση ως ένας ηθοποιός που δεν συμφωνεί με τα μέτρα –άρα θα μπορούσε να αντικατασταθεί–, αλλά κατεβάζει την παράσταση ως πρωταγωνιστής. Γιατί χωρίς αυτόν δεν γίνεται η παράσταση. Αυτή είναι μια εντελώς διαφορετική θέση από αυτήν του μέλους ενός θιάσου. 

Η απόφαση που πήρε εδώ και λίγες ημέρες –μόλις ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα–, την οποία κάποιος παρατηρητικός θα μπορούσε να προβλέψει, αν έβλεπε ότι δεν υπάρχουν ανοιχτές παραστάσεις στον φορέα που προωθεί τις προπωλήσεις, αντανακλά το πιστεύω και την προσωπική του άποψη.

Αν κάνετε μια «βόλτα», θα διαπιστώσετε με λύπη ότι η κίνηση αυτή λειτουργεί μόνο υπέρ αυτών που στέλνουν μηνύματα μίσους στους ανθρώπους που λειτουργούν τα θέατρα. Υπέρ των φανατικών αντιεμβολιαστών, των συνωμοσιολόγων και αυτών που δεν δίνουν δεκάρα για την υγεία, την προστασία των γύρω τους, την ίδια την κοινωνία, που επικαλούνται ότι υπέρ της αποφασίζουν.

Είναι μια άποψη που προασπίζεται τη δημοκρατία, όπως ισχυρίζεται, ότι όλοι πρέπει να μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στην τέχνη, αλλά δεν πάρθηκε δημοκρατικά. Δεν ψήφισαν οι εργαζόμενοι και ο θίασος, που δεν θα μιλήσει γιατί πιθανώς φοβάται να μιλήσει και που μπορεί να μην αποζημιωθεί ποτέ, τελικά, αυτόν τον πολύ δύσκολο χειμώνα. Δεν είναι δημοκρατική πράξη γιατί συνέβη από κάποιον σε «θέση ισχύος». Η παραγωγή, όμως, του πρότεινε να συνεχίσει τις παραστάσεις μέχρι αρχές Ιανουαρίου και στη συνέχεια η παράσταση να κατέβει και να πληρωθούν οι ηθοποιοί κανονικά μέχρι τη λήξη της θεατρικής σεζόν. Ο πρωταγωνιστής αρνήθηκε.

Η τέχνη είναι αληθινά δημοκρατική και σε αυτήν μπορούν να έχουν πρόσβαση όλοι όταν είναι δωρεάν. Ας μη γελιόμαστε, δεν έχουν όλοι είκοσι ευρώ – γιατί ο «Ρινόκερος» εν γνώσει του πρωταγωνιστή δεν έχει φθηνό εισιτήριο.

Υπάρχουν πολλοί ομοϊδεάτες του Σερβετάλη, τους οποίους δεν κρίνω, σε μια περίοδο που οι άνθρωποι στα θέατρα έχουν κληθεί να πάρουν πολύ δύσκολες αποφάσεις, από το να αποδείξουν ότι είναι πιο ασφαλείς χώροι από την εστίαση, όπου κάθεσαι πάνω από ένα τραπέζι χωρίς μάσκα και τρως και πίνεις και γελάς, έχουν να καρδιοχτυπάνε κάθε μέρα μήπως έχουν κρούσμα στον θίασο και δεν μπορούν να συνεχίσουν, έχουν να μετρήσουν τους ανθρώπους που δεν θέλουν να κάνουν εμβόλιο για χίλιους λόγους και αυτούς που έχουν κάνει εμβόλιο και δεν θέλουν να καθίσουν δίπλα τους και μέχρι σήμερα δεν έχω δει κανέναν να έχει πάρει την απόφαση για τη λειτουργία του χώρου του άκοπα, ανέμελα, αναίσθητα. Κανέναν.

Πόσο λάθος να ανοίγει ένας διάλογος από έναν άνθρωπο που έρχεται να μας πει ότι είναι ο μόνος που «είδε» το κοινό, ενώ οι ομότεχνοί του, τα «μουλάρια», οι αντιδημοκράτες θέλουν να αποκλείσουν τον κόσμο. Αλλά κανένας δεν θα του απαντήσει γιατί, όπως εγώ, θέλουν να δείχνουν σεβασμό στην πίστη του άλλου και τα πιστεύω του. Αναρωτιέμαι όμως υπέρ ποιου είναι αυτή κίνηση, αυτήν τη στιγμή.

Αν κάνετε μια «βόλτα», θα διαπιστώσετε με λύπη ότι η κίνηση αυτή λειτουργεί μόνο υπέρ αυτών που στέλνουν μηνύματα μίσους στους ανθρώπους που λειτουργούν τα θέατρα. Υπέρ των φανατικών αντιεμβολιαστών, των συνωμοσιολόγων και αυτών που δεν δίνουν δεκάρα για την υγεία, την προστασία των γύρω τους, την ίδια την κοινωνία, αν και επικαλούνται ότι υπέρ της αποφασίζουν. Όλοι αυτοί βρήκαν έναν φυσικό αρχηγό στο πρόσωπο του Σερβετάλη και αυτός είναι ο ρόλος που τον αδικεί περισσότερο από όσους έχει επιλέξει να παίξει. Όπως η εξίσου επιλεκτική, με όσους κατηγορεί, «αγάπη του προς τον συνάνθρωπο».

«Ο Ρινόκερος είναι ένα έργο που αποκαλύπτει τις κοινωνικές αρρώστιες που με άλλοθι τις ιδεολογίες μεταμορφώνουν τον άνθρωπο σε επιθετικό ζώο», έγραφε προφητικά ο Ιονέσκο. Όλα όσα γράφει είναι η εποχή μας. Είμαστε ζώα, πιο μοναχικά από ποτέ και πιο επιθετικά. Έχουμε 105 νεκρούς, 7.287 κρούσματα και 608 διασωληνωμένους σε 24 ώρες, αν οι αριθμοί μας λένε κάτι. 

Και φόβος μάς τρώει τα σωθικά.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SOS για Σίφνο, Σέριφο, Φολέγανδρο: στα 7 πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους της Ευρώπης

Ρεπορτάζ / SOS για Σίφνο, Σέριφο, Φολέγανδρο: Στα 7 πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους της Ευρώπης

Τρία νησιά των Κυκλάδων, η Σίφνος, η Σέριφος και η Φολέγανδρος, συγκαταλέγονται στη λίστα των επτά πιο απειλούμενων μνημείων και τόπων πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ευρώπη. Τι είναι αυτός ο κατάλογος, πώς επιλέχθηκαν τα τρία νησιά, ποιες είναι οι δράσεις που θα γίνουν στη συνέχεια.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Να γίνει ή να μη γίνει το καζίνο στο Μαρούσι; Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς απαντούν

Ντίνα Καράτζιου / Να γίνει ή να μη γίνει το καζίνο στο Μαρούσι;

Η σχεδιαζόμενη μεταφορά του καζίνου από το Μον Παρνές της Πάρνηθας στο Μαρούσι έχει μια πολυκύμαντη διαδρομή με ξεχωριστό κοινωνικό, πολιτικό, δικαστικό, περιβαλλοντικό, πολεοδομικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γράμμα ενός μαρξιστή κρατούμενου στις ρωσικές φυλακές

Οπτική Γωνία / Γράμμα ενός μαρξιστή κρατούμενου στις ρωσικές φυλακές

«Συνέθεσα σταδιακά ένα είδος εγκυκλοπαίδειας ανθρώπινων τύπων και ιστοριών ζωής, με βάση την οποία θα μπορούσα, κάποια στιγμή, να γράψω ένα αρκετά καλό βιβλίο». Ο Ρώσος κοινωνιολόγος και ακτιβιστής Μπόρις Καγκαρλίτσκι έστειλε από το κελί του μια επιστολή στο αμερικανικό αριστερό περιοδικό Jacobin, περιγράφοντας τις συνθήκες κράτησης από φυλακή σε φυλακή.
THE LIFO TEAM
Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Λοξή Ματιά / Η αβάσταχτη κοινοτοπία του ελληνικού «συντηρητισμού»

Βλέπουμε ότι η πορεία προς τις ευρωεκλογές δεν επιτρέπει άλλους διαλόγους. Όσοι συζητούν πολιτικά είναι μειοψηφικοί ή εκτός κύριου ρεύματος, ενώ οι πολλοί στέκουν αδιάφορα στο πλάι, περιμένοντας το χάζι της μάχης των αρχηγών στο TikTok.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Διεθνή / «Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Μια διεξοδική συζήτηση για την κρίση στη Μέση Ανατολή και τις πολλές της προεκτάσεις στην ευρύτερη περιοχή και διεθνώς με τον 38χρονο Ιρανό δημοσιογράφο, ακτιβιστή και πολιτικό πρόσφυγα Σιαβάς Σαχαμπί, ο οποίος ζει τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που δεν λάμπουν στην Ευρωβουλή

Βασιλική Σιούτη / Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που δεν λάμπουν στην Ευρωβουλή

Οι «λαμπεροί» υποψήφιοι που έχασαν το φως τους στην Ευρωβουλή και τα παθήματα που δεν έγιναν μαθήματα. Υπάρχει ωστόσο ακόμα χρόνος για ουσιαστικό πολιτικό διάλογο, που θα διαχωρίσει την ήρα από το σιτάρι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Το Κοσσυφοπέδιο, η Ντόρα, η Ευρώπη και οι αντιδράσεις

Βασιλική Σιούτη / Το Κοσσυφοπέδιο, η Ντόρα, η Ευρώπη και οι αντιδράσεις

Τι σημαίνει η απόφαση της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης για το Κοσσυφοπέδιο; Τι εισηγήθηκε η Ντόρα Μπακογιάννη, γιατί την επαίνεσε ο Αλέξης Τσίπρας και ποιες αντιδράσεις υπάρχουν.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο διευθυντής των «Financial Times» στη LiFO: «Οι επιστροφές είναι δύσκολες στην πολιτική, ιδίως για τους πρώην πρωθυπουργούς»

Οπτική Γωνία / Ο διευθυντής των «Financial Times» στη LiFO: «Οι επιστροφές είναι δύσκολες στην πολιτική, ιδίως για τους πρώην πρωθυπουργούς»

Ο Πίτερ Σπίγκελ, επικεφαλής των «Financial Times» στις ΗΠΑ και ένας από τους κορυφαίους δημοσιογράφους στον κόσμο, μιλά για την τραγωδία στα Τέμπη και τον Κ. Μητσοτάκη, σχολιάζει το rebranding του Τσίπρα, την εκλογή Κασσελάκη αλλά και τη στασιμότητα του ΠΑΣΟΚ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ