Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη Facebook Twitter
Παρά τη ζεστασιά, τη γλυκάδα και την οικειότητα που εκπέμπει η φωνή και η εν γένει προσωπικότητά του, ο ίδιος παραμένει μια φιγούρα όχι ακριβώς αινιγματική, αλλά σίγουρα με χαρακτηριστική αίσθηση αυτοπροστασίας όσον αφορά τα προσωπικά του δεδομένα. Φωτό: Freddie F./ LIFO
0



ΚΑΠΟΥ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ διάφορα επετειακά/«σαν σήμερα» σημειώματα που κατακλύζουν καθημερινά το διαδίκτυο, υπενθυμίζοντας γενέθλια, θανάτους και πάσης φύσεως σημαδιακές ημερομηνίες, είδα ότι στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή που έκανε ο Γιάννης Πετρίδης στο κρατικό ραδιόφωνο το 1975. Ακόμα εκεί, στο Πρώτο Πρόγραμμα, βρίσκεται εδώ και σαράντα έξι έτη, όχι συναπτά, αφού για κάποια χρόνια είχε φύγει από την ΕΡΤ, αλλά πάντως μια ολόκληρη ζωή, ο άνθρωπος που, χωρίς καμία υπερβολή, ήταν αυτός που μας έμαθε να ακούμε μουσική, ενώ καλά-καλά δεν είχαμε βγει ακόμα από το αυγό. 


Ποτέ δεν θα ξεχάσω το στήσιμο και την προσμονή μέχρι να αρχίσει το «Ποπ Κλαμπ» ή το «Ροκ Κλαμπ» (τις Παρασκευές) στις 4 το απόγευμα στα χρόνια του ’80, ακούγοντας προηγουμένως ένα μεγάλο κομμάτι της εκπομπής που προηγούνταν με τις αναζητήσεις του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού για άτομα που είχαν χαθεί όταν ήταν παιδάκια στη Μικρασιατική Καταστροφή, στην Κατοχή ή στον Εμφύλιο.   


Τέτοια ώρα περίπου ήταν που τον ξανάκουσα τυχαία μετά από πολλά χρόνια το περασμένο καλοκαίρι στο αυτοκίνητο, σε μια εκπομπή του στην οποία είχε κάνει και ένα αναδρομικό αφιέρωμα στην πορεία του Sufjan Stevens, εκδηλώνοντας την απογοήτευσή του για το γεγονός ότι ο Αμερικανός τραγουδοποιός δεν είναι όσο διάσημος αρμόζει στο έργο του. Η φωνή του ήταν ίδια και απαράλλαχτη, όπως και ο φιλικός, έγκυρος και μεταδοτικός τρόπος με τον οποίον προωθούσε πάντα τους ενθουσιασμούς του.

Η φωνή του ήταν ίδια και απαράλλαχτη, όπως και ο φιλικός, έγκυρος και μεταδοτικός τρόπος με τον οποίο προωθούσε πάντα τους ενθουσιασμούς του. 


Παρά τη ζεστασιά, τη γλυκάδα και την οικειότητα που εκπέμπει η φωνή και η εν γένει προσωπικότητά του όλες αυτές τις δεκαετίες που έχει λειτουργήσει στη χώρα μας ως τοτέμ ή αλεξικέραυνο των μουσικών τάσεων, ο ίδιος παραμένει μια φιγούρα όχι ακριβώς αινιγματική, αλλά σίγουρα με χαρακτηριστική αίσθηση αυτοπροστασίας όσον αφορά τα προσωπικά του δεδομένα (ούτε καν την ηλικία του δεν θα βρεις πουθενά στο διαδίκτυο, όσο κι αν ψάξεις). 

679
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Αυτό το πέπλο μυστηριακής αίγλης που τον συνοδεύει δεν κατάφερε (ούτε καν επιχείρησε) να διαπεράσει εκείνο το ντοκιμαντέρ παραγωγής 2009 που γυρίστηκε για τον ίδιο και τη ζωή του υποτίθεται, με τίτλο Once in a lifetime, και τελικά δεν ήταν παρά ένας αχταρμάς διαφορετικών προθέσεων και διαθέσεων, όπου, μεταξύ άλλων, συμμετείχαν προσωπικότητες όπως ο Πέτρος Κωστόπουλος(!) και ο Πέτρος Ευθυμίου(!), οι οποίοι δεν αναφέρονταν καν στον Πετρίδη αλλά στο «ροκ» αορίστως και γενικώς.  


Ένα σαφώς πιο μαζεμένο και συγκροτημένο πορτρέτο του Πετρίδη μπορεί να παρακολουθήσει κανείς σε ένα ημίωρο Μονόγραμμα που γυρίστηκε το 2017 και υπάρχει ελεύθερο στο YouTube και στις πλατφόρμες της ΕΡΤ. Εκεί μαθαίνουμε κάτι λίγα για τα παιδικά του χρόνια, που βοηθούσε στο κουρείο του πατέρα του στη Ζωοδόχου Πηγής, για την πρώτη «πετριά» που έφαγε με τη μουσική, για τη στρατιωτική του θητεία στη Λάρισα, όπου έκανε τις πρώτες του εκπομπές, για τον Χατζιδάκι ως διευθυντή της ΕΡΤ (πριν αφοσιωθεί ειδικά στο Τρίτο), που τον έβγαλε από την πρωινή ζώνη επειδή αυτά που έπαιζε «ξένιζαν» τους εθνικόφρονες ακροατές, για την πασοκική διοίκηση αργότερα, που του είχε περιορίσει την εκπομπή από καθημερινή σε «Μέρα παρά μέρα», όπως προσωρινά είχε μετονομαστεί, επειδή έπαιζε πολλά «αμερικάνικα», για να έλθει όμως στα πράγματα ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και να επαναφέρει την τάξη. 


Στη διάρκεια αυτού του διακριτικού πορτρέτου δεν παύει να τονίζει πόσο τυχερός νιώθει που έκανε τα παιδικά του όνειρα πραγματικότητα και που ως νέος έζησε στην εποχή που αναδείχτηκε το μεγαλείο όχι μόνο των Beatles αλλά και του Θεοδωράκη και του Χατζιδάκι. Μόνο στο τέλος, όμως, επιτρέπει στον θεατή να πάρει μια ιδέα της ψυχοσύνθεσης και της κοσμοθεωρίας του, κι αυτή μέσω ενός τσιτάτου του Κέρουακ, το οποίο, όπως λέει, τον αντιπροσωπεύει απόλυτα: «Για να δρέψεις την πραγματικότητα, ζήσε μ’ έναν παιδιάστικο, στοχαστικό και ανέμελο τρόπο στο δάσος της μοναξιάς».  

Μονόγραμμα: Γιάννης Πετρίδης

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Τσακούμης: «Η Αθήνα βρίσκεται σήμερα σε ένα κρίσιμο σημείο μετάβασης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Τσακούμης: «Η Αθήνα βρίσκεται σήμερα σε ένα κρίσιμο σημείο μετάβασης»

O επιχειρηματίας και συνιδρυτής της εταιρείας δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας Do It For Fun εξηγεί γιατί κατεβαίνει υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος για τον δήμο της Αθήνας με τον συνδυασμό του Κώστα Μπακογιάννη «Αθήνα Ψηλά».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η κυβέρνηση αντιμέτωπη με τα άλυτα προβλήματα και ο ΣΥΡΙΖΑ στα πρόθυρα της διάσπασης

Ρεπορτάζ / Η κυβέρνηση αντιμέτωπη με άλυτα προβλήματα και ο ΣΥΡΙΖΑ στα πρόθυρα της διάσπασης

Οι πολίτες ακούνε για ανάπτυξη της οικονομίας και για εκατομμύρια που εισρέουν στη χώρα από το Ταμείο Ανάπτυξης, αλλά η αγοραστική αξία των καθηλωμένων μισθών τους συρρικνώνεται καθημερινά από τα αλλεπάλληλα κύματα ακρίβειας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Στον Πολάκη και τον Παππά τα κλειδιά του ΣΥΡΙΖΑ

Βασιλική Σιούτη / Στον Πολάκη και τον Παππά τα κλειδιά του ΣΥΡΙΖΑ

Αυτό που έχει συμβεί στον ΣΥΡΙΖΑ και κάποια στελέχη του ακόμα δεν έχουν καταλάβει, είναι ότι ο Αλέξης Τσίπρας με τη νίκη Κασσελάκη, που δεν θα ήταν εφικτή χωρίς αυτόν, παρέδωσε τα κλειδιά του κόμματος στον Παύλο Πολάκη και στον Νίκο Παππά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Pamela Paul στη LiFO: «Η ελευθερία του λόγου βρίσκεται σε κίνδυνο»

Media / Pamela Paul στη LiFO: «Η ελευθερία του λόγου βρίσκεται σε κίνδυνο»

Η Αμερικανίδα συγγραφέας και για πολλά χρόνια υπεύθυνη του «The New York Times Book Review» περιγράφει τι σημαίνει καλή δημοσιογραφία, μιλά για το μέλλον των εντύπων και αναλύει γιατί σήμερα ο μισογυνισμός είναι έντονος και διαδεδομένος παγκοσμίως.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΒΡΟΣ

Ρεπορτάζ / O Έβρος μετά: Οι κάτοικοι και η ευρύτερη περιοχή μετά τις φωτιές του Αυγούστου

Περιουσίες χάθηκαν, παραγωγές κάηκαν και μια ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή σημειώθηκε στον Έβρο, με τους κατοίκους να αισθάνονται πως ήδη η υπόλοιπη χώρα τούς έχει ξεχάσει.
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΣΚΟΥΝΤΑΣ
Έφη Αχτσιόγλου: Πάλεψε σαν άντρας, χάσε σα γυναίκα, κλάψε μόνη σου – ε, δεν γίνεται

Οπτική Γωνία / Έφη Αχτσιόγλου: Πάλεψε σαν άντρας, χάσε σα γυναίκα, κλάψε μόνη σου – ε, δεν γίνεται

Ο φεμινιστικός κόσμος, ακόμα και από τα αριστερά, πήρε τις αποστάσεις του από μια αναμέτρηση που, αν δεν έχουν όλα κριθεί, κυρίως λόγω του θηριώδους μάρκετινγκ του αντιπάλου, ίσως αναδείξει γυναίκα στην αξιωματική αντιπολίτευση και γυναίκα δυνάμει πρωθυπουργό. Ναι, αλλά γιατί; Ας μας απασχολήσει, όσο υπάρχει ακόμη χρόνος για τέτοιες σκέψεις.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Το τέλος της Γης δεν είναι μακριά»

Τech & Science / Δημήτρης Νανόπουλος: «Το τέλος της Γης δεν είναι μακριά»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός σχολιάζει τις ανακοινώσεις της NASA για την ύπαρξη εξωγήινης ζωής και υποστηρίζει ότι έχει έρθει η στιγμή να προετοιμαστούμε για τη μετοίκηση της ανθρωπότητας σε άλλους πλανήτες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι εργαζόμενοι λάστιχο και οι γκρίζες διατάξεις: τι άλλάζει με το νέο εργατικό νομοσχέδιο

Ρεπορτάζ / Εργατικό νομοσχέδιο: Tι αλλάζει και για ποιους

Στους δρόμους βγήκαν σήμερα εργαζόμενοι, σωματεία, συνδικάτα και συλλογικότητες καθώς οδεύει προς ψήφιση στη Βουλή το νέο εργασιακό νομοσχέδιο. Η κυβέρνηση το παρουσιάζει ως μία «τομή που καταπολεμά την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία. Αντίθετα, οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι απορρυθμίζει ακόμη περισσότερο το ήδη κατακρημνισμένο πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων. Ποιες είναι οι διατάξεις που ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Έφη Αχτσιόγλου στη LIFO: «Προφανώς και το φύλο μου έχει λειτουργήσει αρνητικά στη βαθιά σεξιστική κοινωνία μας»

Συνέντευξη / Έφη Αχτσιόγλου στη LIFO: «Ο κ. Κασσελάκης μού απευθύνθηκε με αυτό το υποτιμητικό στυλάκι, ακριβώς επειδή είμαι γυναίκα»

Λίγα εικοσιτετράωρα πριν από την αναμέτρηση της Κυριακής για την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., η Έφη Αχτσιόγλου, μία εκ των δύο υποψηφίων, απαντά σε ορισμένα καίρια ερωτήματα και ανοίγει τα χαρτιά της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σύγκρουση κατοίκων και εφοπλιστών στο Πάπιγκο

Ρεπορτάζ / Σύγκρουση κατοίκων και εφοπλιστών στο Πάπιγκο

Νέα νομική τροπή πήρε μέσα στο καλοκαίρι η υπόθεση της ανέγερσης των δύο κατοικιών ιδιοκτησίας των εφοπλιστών Αντώνη και Φίλιππου Λαιμού, που χτίζονται στο Πάπιγκο. Μια ομάδα πολιτών και κατοίκων που έχουν καταγωγή από το Μεγάλο Πάπιγκο οδήγησαν την υπόθεση στα δικαστήρια. Τι υποστηρίζουν οι πολίτες, τι απαντά η πλευρά των εφοπλιστών. Γιατί στο επίκεντρο των νομικών ενεργειών των κατοίκων, εκτός από την οικοδομική δραστηριότητα, την οποία καταγγέλλουν ως παράνομη, βρίσκεται και το μονότοξο γεφύρι του Πάπιγκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πότε επιτέλους θα προταθεί το νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο;

Οπτική Γωνία / Πότε επιτέλους θα προταθεί το νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο;

Ένα έτοιμο νομοσχέδιο βρίσκεται σε αναμονή, ομάδες βουλευτών προβληματίζονται και έντονες προεργασίες γίνονται στο παρασκήνιο ώστε να εξασφαλιστεί η κατάλληλη πλειοψηφία και να διορθωθεί ένας διαχρονικός αποκλεισμός.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ