Tα μάρμαρα μια ζωή

Tα μάρμαρα μια ζωή Facebook Twitter
O Ρίσι Σούνακ είχε ξεκαθαρίσει από τον περασμένο Μάρτιο ότι δεν σχεδιάζεται καμιά επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΑΝ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ δεν είναι τόσο «η τέχνη του εφικτού», σύμφωνα με τον αφορισμό που μας έχει φορτωθεί από την εποχή του Μπίσμαρκ, όσο η τέχνη του αντιπερισπασμού, τότε θα λέγαμε ότι πολιτικά δεν απέδωσε κάτι συνταρακτικό το επιθετικό επικοινωνιακό παιχνίδι του πρωθυπουργού στο Λονδίνο με αιχμή τα «μάρμαρα» και το διπλωματικό μπάχαλο που επακολούθησε.

Κι αυτό το «είναι σα να κόβεις τη Μόνα Λίζα στη μέση» που χρησιμοποίησε στην τηλεοπτική του συνέντευξη, μ’ έχει στοιχειώσει. Έχω συνέχεια στο μυαλό μου την γκραν-γκινιόλ εικόνα της Τζοκόντα σκισμένης στα δύο. Είναι από αυτές τις θεαματικές αναλογίες που στήνουν εντυπωσιακά σλόγκαν αλλά άμα κάτσεις να τις σκεφτείς, δεν βγάζουν νόημα και σε φρικάρουν.

Καλώς να επιστρέψουν κάποια στιγμή και ακόμα καλύτερα η επιστροφή τους να συμπαρασύρει την απελευθέρωση τόσων άλλων μνημείων που δεν ανήκουν στους αποικιοκράτες κατόχους τους, αλλά δεν θα πεθάνουμε κιόλας. Αυτή ήταν πάντα η διόλου έντονη άποψή μου για το αυτό το ζήτημα που έχει αναδειχθεί ως το Ιερό Δισκοπότηρο ενώ συχνά λειτουργεί ως ο Μεγάλος Αντιπερισπασμός.

Τουλάχιστον εξέθεσε τον αντιπαθέστατο και κακομαθημένο Βρετανό ομόλογό του, προκαλώντας μάλιστα εθνικοπατριωτικό οίστρο σε κάποιους ενθουσιώδεις υποστηρικτές του –φιλελεύθερους, κοσμοπολίτες και αντι-ρατσιστές  κατά τ’ άλλα– οι οποίοι έκαναν λόγο στα social media για «τάφο του Ινδού», ασχέτως αν ο Ρίσι Σούνακ είχε ξεκαθαρίσει από τον περασμένο Μάρτιο ότι δεν σχεδιάζεται καμιά επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Η συμπεριφορά του πάντως καταγράφηκε εμμέσως πλην σαφώς ως γελοία, ακόμα κι από επιφανείς Τόρηδες, όπως ο πρώην ηγέτης και υπουργός Εξωτερικών των Συντηρητικών Γουίλιαμ Χέιγκ, ο οποίος δήλωσε, καταπίνοντας μπόλικο αγγλικό φλέγμα, ότι η ακύρωση της συνάντησης «δεν ήταν καλή διαφήμιση για τη διπλωματία». Καλύτερα ίσως, αποφεύχθηκε έτσι όχι μόνο η κουβέντα για τα μάρμαρα αλλά και για άλλα θέματα στην ατζέντα της συνάντησης, όπως το μεταναστευτικό, για το οποίο ποιος ξέρει τι φριχτό θα λεγόταν, δεδομένων των σχετικών θέσεων του Σούνακ.

Μεγάλωσα με τη διεκδίκηση των μαρμάρων (όταν ακόμα, και για δεκαετίες, λέγαμε «τα Ελγίνεια») και είμαι σχεδόν βέβαιος θα αποχαιρετήσω πριν επιστρέψουν. Δεν πειράζει, μπορώ να ζήσω μ’ αυτήν τη μοίρα.

Καλώς να επιστρέψουν κάποια στιγμή (και Μουσείο έχουμε κι απ’ όλα, ασχέτως αν ρημάζουν τόσοι περιφερειακοί αρχαιολογικοί χώροι) και ακόμα καλύτερα η επιστροφή τους να συμπαρασύρει την απελευθέρωση τόσων άλλων μνημείων που δεν ανήκουν στους αποικιοκράτες κατόχους τους, αλλά δεν θα πεθάνουμε κιόλας. Αυτή ήταν πάντα η διόλου έντονη άποψή μου για το αυτό το ζήτημα που έχει αναδειχθεί ως το Ιερό Δισκοπότηρο ενώ συχνά λειτουργεί ως ο Μεγάλος Αντιπερισπασμός.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ