Οι γκέι με τους γκέι κι οι στρέιτ με τους στρέιτ;

ΤΟΜ ΧΑΝΚΣ Facebook Twitter
Θα πρέπει να υποθέσουμε ότι και αυτοί που είχαν το θάρρος (και ευτυχώς πολλαπλασιάζονται διαρκώς) να δηλώσουν γκέι, θα πρέπει να περιορίζονται μόνο σε «αυθεντικούς» ρόλους;
0

ΔΗΛΩΣΕ ΛΟΙΠΟΝ Ο ΤΟΜ ΧΑΝΚΣ σε συνέντευξή του στο περιοδικό New York (δεν θα έπρεπε να βρίσκεται ήδη στην Αντίπαρο;) ότι δεν θα μπορούσε στην εποχή μας, δεν θα ήταν σωστό, να υποδυθεί, ως στρέιτ ηθοποιός, τον γκέι πρωταγωνιστή της ταινίας «Φιλαδέλφεια» – ερμηνεία που του χάρισε το πρώτο του Όσκαρ το 1993.

Και προφανώς, επειδή είναι ο Τομ Χανκς –ο καλός μπούμερ, ο συμπονετικός φιλελεύθερος, ο σταρ της διπλανής πόρτας– δεν το είπε με παράπονο ή με πικρία ή για να καταγγείλει εμμέσως πλην σαφώς την κουλτούρα του «άκρατου δικαιωματισμού» και της «εκτροχιασμένης πολιτικής ορθότητας».

Κάθε άλλο. Εννοούσε ακριβώς ότι οι γκέι χαρακτήρες πρέπει να ερμηνεύονται αποκλειστικά από γκέι ηθοποιούς αλλιώς τίθεται –«και δικαίως», όπως τόνισε– ζήτημα «αυθεντικότητας».

Μπορεί να διανοηθεί κανείς κάποιον άλλο στον ρόλο του (στρέιτ ερωτύλου) Μπάρνι στο How I Met Your Mother από τον (ανοιχτά γκέι) Νιλ Πάτρικ Χάρις;

«Ακούγομαι σαν να κάνω κήρυγμα; Δεν θα το ήθελα», συμπλήρωσε σα να συνειδητοποιεί ότι μπορεί και να εκληφθούν στραβά οι δηλώσεις του, κάτι που φυσικά συνέβη (εδώ μπορεί να συμβεί με οποιαδήποτε δημόσια δήλωση, ακόμα και την πιο ανώδυνη).

Και δικαίως. Τον αγαπάμε, τον εκτιμάμε (και υπήρξε εξαιρετικός πρόσφατα στην ταινία A Beautiful Day in the Neighborhood, που πολλοί αγνόησαν λόγω του «άγνωστου θέματος»), είναι επίτιμος συμπατριώτης μας, αλλά, όπως γνωρίζει κι ο ίδιος καλύτερα από τον καθένα, ηθοποιία σημαίνει να υποκρίνεσαι ότι είσαι κάποιος άλλος, κάποια άλλη, κάτι άλλο, και μόνο περιστασιακά μπορεί να είναι κανείς αυθεντικός κατά τη διαδικασία του κάστινγκ.

Το θέμα είναι αν μπορεί με τα εκφραστικά και διανοητικά μέσα που διαθέτει και με το χάρισμά του να προσδώσει αυθεντικότητα και γνησιότητα στον χαρακτήρα που υποδύεται χωρίς να ξεπέσει στη μανιέρα, στην καρικατούρα και στο κλισέ.

Ας αφήσουμε το γεγονός ότι στα 2022 είναι ακόμα πάρα πολλοί, ειδικά στο Χόλιγουντ, οι ηθοποιοί που από φόβο για την καριέρα τους κρατούν μυστική τη σεξουαλική τους «διαφορετικότητα». Θα πρέπει να υποθέσουμε ότι και αυτοί που είχαν το θάρρος (και ευτυχώς πολλαπλασιάζονται διαρκώς) να δηλώσουν γκέι, θα πρέπει να περιορίζονται μόνο σε «αυθεντικούς» ρόλους;

Μπορεί να διανοηθεί κανείς κάποιον άλλο στον ρόλο του (στρέιτ ερωτύλου) Μπάρνι στο How I Met Your Mother από τον (ανοιχτά γκέι) Νιλ Πάτρικ Χάρις; Ή κάποιον άλλο εκτός του (στρέιτ) Μάικλ Σ. Χολ στον ρόλο του Ντέιβιντ στο Six Feet Under; Έχει περάσει προ πολλού, άλλωστε, η εποχή που έβαζες σ’ έναν λευκό ηθοποιό «φούμο» για να υποδυθεί έναν «έγχρωμο» χαρακτήρα και σ’ έναν στρέιτ ηθοποιό «φτερά και πούπουλα» για να ενσαρκώσει έναν (απαραιτήτως κραγμένο) ομοφυλόφιλο.

Δεν έμεινε όμως μόνο στον ρόλο του στη «Φιλαδέλφεια», αλλά μίλησε και για την ταινία που την επόμενη χρονιά κιόλας του χάρισε το δεύτερό του Όσκαρ, το αλήστου μνήμης «Φόρεστ Γκαμπ», το οποίο επίσης χαρακτήρισε ως έργο που δεν θα γυριζόταν σήμερα καθώς θα αντιμετώπιζε αντίστοιχα ζητήματα περί «αυθεντικότητας» του κεντρικού χαρακτήρα.

Εδώ δεν μπορεί να διαφωνήσει κανείς σοβαρά, παρότι εξακολουθεί πολύς κόσμος να αγαπά την ταινία. Η αλήθεια όμως είναι ότι το «Φόρεστ Γκαμπ» έζεχνε από τότε ποικιλοτρόπως (ερμηνευτικά, ιδεολογικά, αισθητικά) όπως και οι περισσότερες «οσκαρικές» ταινίες με ήρωες μειωμένης ή διαφορετικής νοητικής ανάπτυξης (ας θυμηθούμε μόνο την οικτρή ερμηνεία του Ντάστιν Χόφμαν στον «Άνθρωπο της βροχής» που του χάρισε επίσης ένα Όσκαρ). Ταινίες κατά κανόνα ψυχοπονιάρικες, ψυχαναγκαστικές, fake, προσβλητικές εν τέλει και διόλου αυθεντικές όχι επειδή ο πρωταγωνιστής δεν είναι ο ίδιος ΑμεΑ (ή στο «φάσμα του αυτισμού») αλλά επειδή η ταινία είναι εντελώς επιφανειακή και ανάξια του θέματος που θέλει υποτίθεται να αναδείξει. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΛΒΙΣ***1/2

Ανταπόκριση από τις Κάννες / «Elvis»: Κανείς δεν περίμενε μια τυπική βιογραφία από τον Μπαζ Λούρμαν

Στην μπαρόκ κονσόλα του Μπαζ Λούρμαν ο Έλβις μεταμορφώνεται σε μυθολογικό πλάσμα θηριώδους μελαγχολίας και η μουσική του διασταυρώνει μεθυστικά τις απαρχές του rock 'n’ roll με το σημερινό χιπ-χοπ in full blast.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ