Ο Γιάννης Φέρτης των ασπρόμαυρων ονείρων 

Ο Γιάννης Φέρτης των ασπρόμαυρων ονείρων  Facebook Twitter
Ο Γιάννης Φέρτης στο ρομαντικό μελόδραμα «Αγάπη για πάντα» (1969)
0

ΠΑΡΟΤΙ ΚΑΙ Ο ΙΔΙΟΣ ΕΙΧΕ ΠΑΡΑΔΕΧΤΕΙ ότι το σινεμά ήταν σε δεύτερη μοίρα στην υποκριτική του καριέρα, πολύ πιο πίσω από τον θέατρο (όπου δεν είχα την ευκαιρία να τον δω ποτέ), θα μπορούσα να πω ότι όταν ήμουν μικρός και η «ελληνική ταινία» αποτελούσε κεντρικό  γεγονός της οικογενειακής ζωής μπροστά από την τηλεόραση, ο Γιάννης Φέρτης ήταν ίσως ο αγαπημένος μου ηθοποιός. Η παρουσία του σε οποιαδήποτε ταινία – και οι περισσότερες που έπαιξε βλεπόντουσαν έτσι κι αλλιώς – προσέθετε αυτομάτως μια γοητεία και μια εγκυρότητα που σε κρατούσαν μαγνητισμένο στα επί της μικρής, ασπρόμαυρης οθόνης τεκταινόμενα. 

Ήταν το λεπτό παρουσιαστικό, η βαθιά, εκφραστική φωνή, το κλονισμένο χαμόγελο, η συστολή, η διακριτικότητα, ο συνδυασμός της θρυμματισμένης ευαισθησίας και των ευγενών προθέσεων – όλα αυτά και άλλα πιο ασαφή και «μαγικά» στοιχεία που συνιστούσαν μια ακαταμάχητη ερμηνευτική εξίσωση που γνώρισε ίσως την κινηματογραφική της αποθέωση στο ρομαντικό μελόδραμα «Αγάπη για πάντα» (1969) του Βασίλη Γεωργιάδη, σε σενάριο των Νίκου Νικολαΐδη και Σταύρου Τσιώλη όταν ακόμα έκαναν την «στρατιωτική» τους θητεία στον Φίνο. Ο Φέρτης υποδύεται τον Αλέξη, έναν ταλαντούχο νεαρό πιανίστα που διάγει μποέμικη και φτωχική ζωή όταν για κακή του τύχη ερωτεύεται ένα κακομαθημένο πλουσιοκόριτσο (Ζωή Λάσκαρη) και σα να μην του έφτανε αυτό, τραυματίζεται στο χέρι με αποτέλεσμα να μην μπορεί να παίξει πλέον. Σε μια αγαπημένη σκηνή, ο Αλέξης τραγουδά μεθυσμένος την «Φρεγάτα», αυτό το τραυματικό παιδικό τραγουδάκι («στο δεύτερο ταξίδι, παιδιά, στο δεύτερο ταξίδι, σκίστηκαν τα πανιά…»).

Ήταν η πρώτη από μια σειρά ταινιών – κάποιες από τις οποίες εξαιρετικές – με φόντο το δράμα της Κατοχής και το έπος της Αντίστασης όπου ο Γιάννης Φέρτης λειτουργώντας αναχρονιστικά σχεδόν, φαινόταν να ενσαρκώνει μια αιώνια ευαισθησία και ένα πνεύμα αλύγιστο υπό το βάρος των τραγικών περιστάσεων.

Το κινηματογραφικό του ντεμπούτο ήταν όμως στην ανάλαφρη κομεντί «Ποια είναι η Μαργαρίτα» (1961) όπου πλάι του είχε τον Κώστας Καρρά, την Τζένη Καρέζη και τον Θανάση Βέγγο. Η πανοραμική σκηνή που οι τέσσερεις τους ξεχύνονται με τα ποδήλατα στους δρόμους της Κω ενώ η Καρέζη (αλλά και ο ίδιος) τραγουδά «Η Μαργαρίτα η Μαργαρώ» είναι η χαρά της ζωής και η καλοκαιρινή ανεμελιά προσωποποιημένες. Την ίδια χρονιά έπαιξε και στην ταινία «Αγάπη και θύελλα» – ένα υποτιμημένο, χαμηλόφωνο μελό μακριά από κλισέ και πυροτεχνήματα, με (μακρινό) φόντο το αλβανικό μέτωπο, όπου την παράσταση κλέβει το πάλκο της ταινίας όπου εμφανίζονται ο Τόλης Χάρμας, ο Διαμαντής Πανάρετος (στην πρώτη εκτέλεση του «Είμαι αητός χωρίς φτερά») και η Νάνα Μούσχουρη να τραγουδά το «Πίσω απ' τις τριανταφυλλιές».

Ο Γιάννης Φέρτης των ασπρόμαυρων ονείρων  Facebook Twitter
Με την Τζένη Καρέζη στην ταινία «Ποια είναι η Μαργαρίτα» (1961).

Ήταν η πρώτη από μια σειρά ταινιών – κάποιες από τις οποίες εξαιρετικές – με φόντο το δράμα της Κατοχής και το έπος της Αντίστασης (ανάμεσά τους το «Μπλόκο», το «Με τη λάμψη στα μάτια» και το «Αυτοί που μίλησαν με τον θάνατο») όπου ο Γιάννης Φέρτης λειτουργώντας αναχρονιστικά σχεδόν, φαινόταν να ενσαρκώνει μια αιώνια ευαισθησία και ένα πνεύμα αλύγιστο υπό το βάρος των τραγικών περιστάσεων. Η πιο περίεργη ίσως και σίγουρα η λιγότερο γνωστή από αυτές είναι η «Εγκατάλειψη» (1965) σε σενάριο και σκηνοθεσία του Κώστα Ασημακόπουλου, ένα ιδιαιτέρως ατμοσφαιρικό και αθεράπευτα ρομαντικό μελόδραμα στο οποίο υποδύεται έναν πληγωμένο στρατιώτη που πάσχει από αμνησία ώσπου μια εθελόντρια νοσοκόμα που επιστρέφει στον τόπο της μετά την κατάρρευση του αλβανικού μετώπου, τον ερωτεύεται και τον παίρνει μαζί της για να τον υποθάλψει στο υποβλητικό σκηνικό μιας μονίμως χειμωνιάτικης Καστοριάς.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ