Navalny: Ένα ντοκιμαντέρ για τον πιο επιφανή Ρώσο αντικαθεστωτικό

Navalny: Ένα κοντινό πορτρέτο του πιο επιφανούς Ρώσου αντικαθεστωτικού Facebook Twitter
«Το μήνυμά μου σε περίπτωση που σκοτωθώ είναι πολύ απλό: μην τα παρατάτε».
0

«ΑΣ ΜΗΝ ΤΗΝ ΚΑΝΟΥΜΕ βαρετή αυτή την ταινία, ας την κάνουμε θρίλερ» προτείνει στον σκηνοθέτη Ντάνιελ Ρόχερ ο πιο διάσημος Ρώσος αντικαθεστωτικός στην αρχή αυτού του ντοκιμαντέρ που φέρει απλώς το όνομά του. «Και μετά, αν σκοτωθώ, κάνε μια βαρετή ταινία στη μνήμη μου».

Δύο χρονιά περίπου αφότου γυρίστηκε αυτή η σκηνή, ο Αλεξέι Ναβάλνι παραμένει ζωντανός στα 45 του και παρακολουθεί από τις ρωσικές φυλακές τις εξελίξεις της εισβολής στην Ουκρανία, ελπίζοντας το πλήρωμα του χρόνου και οι περιστάσεις να ευνοήσουν τον απόλυτο στόχο της πολιτικής του καριέρας, που εξακολουθεί να είναι η εκδίωξη των «κλεφτών και των απατεώνων» του καθεστώτος Πούτιν από το Κρεμλίνο.

Οι ιστότοποι του Ναβάλνι δεν είναι πλέον προσβάσιμοι στη Ρωσία, καταφέρνει όμως να  επικοινωνεί με τον έξω κόσμο και με τους εκατοντάδες χιλιάδες υποστηρικτές του μέσω Instagram και, συγκεκριμένα, μέσω μηνυμάτων που δίνει σε δικηγόρους και επισκέπτες του.

Όπως άλλωστε γίνεται φανερό από αυτό το ντοκιμαντέρ (συμπαραγωγής CNN και HBO Max) που γυρίστηκε υπό «μυστικές» συνθήκες, ο επιτυχημένος δικηγόρος και φιλόδοξος πολιτευτής-σταυροφόρος είναι εξπέρ στην εκμετάλλευση των social media και της σύγχρονης τεχνολογίας εν γένει (όπως λέει ο ίδιος κάποια στιγμή στην ταινία, «μπορείς να βρεις τα πάντα στη μαύρη αγορά του ρωσικού dark web»), δεξιότητα που αποδείχθηκε πολύ χρήσιμη όταν, μαζί με τον στενό συνεργάτη του, τον Βούλγαρο δημοσιογράφο Κρίστο Γκρόζεφ, κατορθώνουν να αποκαλύψουν τους δράστες της απόπειρας δολοφονίας εις βάρος του με το δηλητήριο Novichok, που έχει γίνει το κατατεθέν των ρωσικών μυστικών υπηρεσιών. 

«Δεν συνειδητοποιούμε τη δύναμη που πραγματικά έχουμε. Το μόνο πράγμα που χρειάζεται για να θριαμβεύσει το κακό είναι να μην κάνουν τίποτα οι καλοί άνθρωποι».

Αυτή ακριβώς η σκηνή, όπου ο Ναβάλνι, υποδυόμενος αξιωματούχο του καθεστώτος, συνομιλεί στο τηλέφωνο με έναν από τους επιστήμονες που συνεργάστηκαν με τις μυστικές υπηρεσίες για την απόπειρα εναντίον του κι εκείνος τα «ξερνάει» όλα ή σχεδόν όλα, είναι το πιο κοντινό σημείο που βρίσκεται η ταινία σε ένα σύγχρονο κατασκοπικό θρίλερ.

Κατά τα λοιπά, πρόκειται για ένα οικείο πορτρέτο της «αγωνιστικής» καθημερινότητας (πριν από την φυλακή) ενός επιφανούς αντικαθεστωτικού που χρησιμοποιεί το χιούμορ ως μηχανισμό ασφαλείας και τρέφει υψηλά ιδανικά και οράματα για τη χώρα του, παρότι γίνεται και μια αναφορά στις διασυνδέσεις που είχε με ακροδεξιούς και εθνικιστικούς κύκλους στην αρχή της πολιτικής του καριέρας. Δεν πρόκειται ακριβώς για αγιογραφία, αλλά ούτε και βγαίνει μετά το τέλος της ταινίας σοφότερος ο θεατής σχετικά με την πολιτική / ιδεολογική του ατζέντα.

Navalny: Ένα κοντινό πορτρέτο του πιο επιφανούς Ρώσου αντικαθεστωτικού Facebook Twitter
H σκηνή, όπου ο Ναβάλνι, υποδυόμενος αξιωματούχο του καθεστώτος, συνομιλεί στο τηλέφωνο με έναν από τους επιστήμονες που συνεργάστηκαν με τις μυστικές υπηρεσίες για την απόπειρα εναντίον του κι εκείνος τα «ξερνάει» όλα ή σχεδόν όλα, είναι το πιο κοντινό σημείο που βρίσκεται η ταινία σε ένα σύγχρονο κατασκοπικό θρίλερ.

«Όσο γινόμουν πιο διάσημος τόσο ήμουν πιο σίγουρος για την ασφάλειά μου, διότι θα ήταν προφανώς προβληματική για εκείνους η εξόντωσή μου» λέει κάποια στιγμή. «Μεγάλο λάθος».

Ο Αλεξέι Ναβάλνι δηλητηριάστηκε τον Αύγουστο του 2020 στη διάρκεια ενός ταξιδιού του στη Σιβηρία και στην ταινία υπάρχει υλικό από εκείνο το παραλίγο μοιραίο ταξίδι, με πιο «διασκεδαστικό» ένα στιγμιότυπο όπου στέκεται για να απευθυνθεί στην κάμερα ενώ στο βάθος πίσω του διακρίνεται ένας άντρας που, παρότι έχει αντιληφθεί το συνεργείο, κατουρά ανέμελος σ’ έναν τοίχο.

Ο Ναβάλνι διασκεδάζει κι ο ίδιος με την σκηνή αυτή, φαίνεται να προβληματίζεται όμως από την παντελή απουσία φανερών ή «μυστικών» εκπροσώπων του καθεστώτος στην περιοχή. «Σοβαρά τώρα; Είμαι εδώ – πού είναι η αστυνομία μου;» λέει στην κάμερα.

Λίγες μέρες αργότερα, σφαδάζοντας στην πτήση της επιστροφής στη Μόσχα υπό την επήρεια του δηλητήριου, συνειδητοποιεί μάλλον γιατί δεν είχε κριθεί απαραίτητη η στενή παρακολούθησή του στη Σιβηρία. Τουλάχιστον βρίσκει αργότερα το κουράγιο να διασκεδάσει με την πληροφορία ότι το δηλητήριο είχε τοποθετηθεί στο εσώρουχό του. 

Κατόπιν γερμανικής παρέμβασης, αφότου διέφυγε τον κίνδυνο, μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο του Βερολίνου, όπου οι εξετάσεις επιβεβαίωσαν την ταυτότητα της θανατηφόρου ουσίας που είχε διεισδύσει στον οργανισμό του. Για μισό χρόνο περίπου έμεινε μαζί με την οικογένειά του (την σύζυγο, τον γιο και την κόρη του, η οποία φοιτά στο επίλεκτο Στάνφορντ των Ηνωμένων Πολιτειών) στον ειδυλλιακό και απομονωμένο γερμανικό Μέλανα Δρυμό, όπου επίσης τον ακολούθησε η κάμερα του Καναδού σκηνοθέτη. Μέχρι τον Γενάρη του 2021, που επιβιβάστηκε στο αεροπλάνο που θα τον πήγαινε στη Μόσχα και στη βέβαιη σύλληψή του. Έκτοτε, βρίσκεται στη φυλακή εκτίοντας ποινή που μπορεί να διαρκέσει ως και είκοσι χρόνια.   

Navalny: Ένα κοντινό πορτρέτο του πιο επιφανούς Ρώσου αντικαθεστωτικού Facebook Twitter
Tον Γενάρη του 2021 επιβιβάστηκε στο αεροπλάνο που θα τον πήγαινε στη Μόσχα και στη βέβαιη σύλληψή του.

Η προτελευταία εικόνα του στην ταινία είναι πριν από μερικούς μήνες, όταν εμφανίστηκε αποστεωμένος και με ξυρισμένο κεφάλι στη φυλακή μετά από την απεργία πείνας που είχε κάνει. Για το φινάλε όμως, ο χρόνος γυρίζει πίσω, όταν ήταν ακόμα στη Γερμανία, και ο σκηνοθέτης της ταινίας του ζητά ένα μήνυμα σε περίπτωση που συμβεί το χειρότερο κατά την επιστροφή του στην Μόσχα.

«Το μήνυμά μου σε περίπτωση που σκοτωθώ είναι πολύ απλό: μην τα παρατάτε» λέει στα αγγλικά και κατόπιν συνεχίζει στα ρωσικά: «Δεν συνειδητοποιούμε τη δύναμη που πραγματικά έχουμε. Το μόνο πράγμα που χρειάζεται για να θριαμβεύσει το κακό είναι να μην κάνουν τίποτα οι καλοί άνθρωποι».



 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

F@CK THIS JOB

Οθόνες / F@ck this job: Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ της Βέρα Κρισέφτσκαγια για τα ρωσικά media

Πώς ένας ρωσικός σταθμός μπήκε στο μάτι του Πούτιν και στα σπίτια εκατομμυρίων Μοσχοβιτών, ασκώντας αυτοσχέδια δημοσιογραφία αντίστασης στο βασίλειο της λογοκρισίας. Ένα διαφωτιστικό έργο έρχεται στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ