Μπαμπά, ποιος ήταν αυτός ο Γκουσγκούνης;

Μπαμπά, ποιος ήταν αυτός ο Γκουσγκούνης; Facebook Twitter
Στην πραγματικότητα μία ήταν μόνο η ταινία που εμφανίζεται να «δρα» ο Κώστας Γκουσγκούνης ως κανονικός πορνοστάρ.
0

ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ, που η εφηβεία τους ξεκίνησε επίσημα με το τέλος της θριαμβευτικής πορείας του Κώστα Γκουσγκούνη στη σκοτεινή αίθουσα, τον μάθαμε καταρχάς από το οπισθόφυλλο του πρώτου δίσκου των Μουσικών Ταξιαρχιών, όπου απεικονίζεται μαζί με την μπάντα στο φωτογραφείο του στον Χολαργό.

Αργότερα, συνομήλικοι γνωστοί που προέρχονταν από το συμπαθές προάστιο –όπως και ο Τζίμης Πανούσης, άλλωστε– θα μου έλεγαν ότι όλος ο Χολαργός εκεί έβγαζε κάποτε φωτογραφίες ταυτότητας, συχνά αγνοώντας την ενδόξως σκανδαλιστική προϊστορία του μεσήλικα φωτογράφου με τη χαρακτηριστική απόλυτη καράφλα, τα πεταχτά αυτιά και το ευδιάθετο μειδίαμα. 

Και μόνο η λοξή αυτή σύνδεση με ένα τόσο συναρπαστικό σχήμα που είχε γίνει διάσημο (ή διαβόητο) για την επεισοδιακά ανατρεπτική και ελευθεριακή του προδιάθεση, για τις διώξεις που είχε υποστεί και για τον ηθικό πανικό που προκαλούσε, για την «πανκ» στάση του εν γένει, ήταν αρκετή για να ενταχθεί ξαφνικά ο «Γκουσγκούνης» (ως πρόσωπο, ως ιδέα και ως κλισέ) σ’ ένα εναλλακτικό λούμπεν πάνθεο όπου βασιλεύουν επίλεκτοι περιφερειακοί αντιστάρ.

Ο ίδιος ο Πανούσης είχε δηλώσει τότε: «Προσπαθούμε να παίξουμε στη μουσική τον ρόλο που παίζει ο Γκουσγκούνης στον κινηματογράφο. Ο Γκουσγκούνης, αν και παρεξηγημένος, έχει κάνει πολλά πράγματα, γιατί καταργεί την τέχνη. Αυτό θέλουμε να κάνουμε κι εμείς, να καταργήσουμε την τέχνη».

Εκ των υστέρων μπορούμε να χλευάζουμε όσο θέλουμε, όταν είσαι νέος όμως κάτι τέτοια φαίνονται εξόχως ανατρεπτικά και υπέροχα. 

Δεν ανήκει πάντως στα ‘80s o Γκουσγκούνης, όχι μόνο επειδή περιφερόταν στα (mainstream) κινηματογραφικά πλατό από τα τέλη της δεκαετίας του ’50 ήδη, αλλά επειδή η δράση του ως απροσδόκητου γκουρού της τσόντας και της εμφιαλωμένης αγορίστικης εκτόνωσης ξεκινά στη χούντα και κορυφώνεται στην μεταπολίτευση.

Στο μεταξύ, είχαμε πληροφορηθεί από άρρενες εκπροσώπους των προηγούμενων γενιών (οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν είχαν προλάβει «μικτά» γυμνάσια) σχετικά με τη σημασία που είχε για την ανάπτυξή τους η εξάσκηση της λατρείας του διάσημου καρατερίστα στα πορνοσινεμά.

Ψάχναμε ακολούθως κι εμείς να ανακαλύψουμε κάτι από όλη αυτή τη μυθολογία στα βιντεοκλάμπ, αλλά δεν ήταν το ίδιο. Αργότερα ανακαλύψαμε, με κάποια απογοήτευση, ότι στην πραγματικότητα μία ήταν μόνο η ταινία που εμφανίζεται να «δρα» ο Κώστας Γκουσγκούνης ως κανονικός πορνοστάρ (Ο ηδονοβλεψίας, γνωστό και ως Ο μεγάλος εραστής του 1984). 

Μπαμπά, ποιος ήταν αυτός ο Γκουσγκούνης; Facebook Twitter
Ο Κώστας Γκουσγκούνης στο οπισθόφυλλο του πρώτου δίσκου των Μουσικών Ταξιαρχιών, όπου απεικονίζεται μαζί με την μπάντα στο φωτογραφείο του στον Χολαργό.

Γενικά, ο χρόνος δεν υπήρξε πολύ καλός με την εγχώρια βιομηχανία σκληρού πορνό, ειδικά των ‘80s, ενώ αντιθέτως τα εξαγώγιμα ελληνικά «σοφτ» της δεκαετίας του ’70 μοιάζουν συγκριτικά με cult κομψοτεχνήματα υψηλής αισθητικής (και συχνά εξαιρετικής μουσικής επένδυσης).

Δεν ανήκει πάντως στα ‘80s o Γκουσγκούνης, όχι μόνο επειδή περιφερόταν στα (mainstream) κινηματογραφικά πλατό από τα τέλη της δεκαετίας του ’50 ήδη, αλλά επειδή η δράση του ως απροσδόκητου γκουρού της τσόντας και της εμφιαλωμένης αγορίστικης εκτόνωσης ξεκινά στη χούντα και κορυφώνεται στην μεταπολίτευση.

Υπήρξε μια αθωότητα σε όλο αυτό που δικαιολογεί, εν μέρει τουλάχιστον, τους αυθόρμητα τρυφερούς και νοσταλγικούς αποχαιρετισμούς που διαβάζουμε από χθες: ο Γκουσγκούνης όχι ως πορνοστάρ (που δεν ήταν ακριβώς, έτσι κι αλλιώς) αλλά ως κάτι ανάμεσα σε πορνοβοσκό - περφόρμερ και σε λαϊκό σύμβολο. 

Γι’ αυτό ίσως και δεν είχε τη σκοτεινή μοίρα που ακολούθησαν κάποιοι κανονικοί εγχώριοι πορνοστάρ. Θυμάμαι μου είχε κοπεί οριστικά κάθε «cult» προδιάθεση με τις ελληνικές τσόντες των ‘80s όταν πριν από καμιά δεκαριά χρόνια είχε δημοσιευτεί η είδηση ότι ένας από τους πιο επιφανείς πορνοστάρ της εποχής, ο «Παύλος Καρανικόλας» (το πιο γνωστό από τα καλλιτεχνικά ψευδώνυμα του Κωνσταντίνου Σαμαριτάκη), αυτός με το μουστάκι, που είχε παίξει σε καμιά εικοσαριά (!) τσόντες μεταξύ 1982 και 1986, ευρισκόμενος σε κατάσταση αμόκ λόγω υπερβολικής κατανάλωσης ψυχοφαρμάκων, είχε δολοφονήσει με 30 μαχαιριές την τοξικομανή φίλη του και στη συνέχεια την κατακρεούργησε και την τοποθέτησε στην μπανιέρα του σπιτιού του μέχρι που τον βρήκαν δύο μέρες μετά.

Σαν εφιαλτικό τριπ από ταινία του Νικολαΐδη έμοιαζε η είδηση, και σε κάθε περίπτωση σαν από άλλο εντελώς σύμπαν από αυτό που έμοιαζε να κατοικεί, στη συνείδηση των πολλών, ένας γνήσιος ήρωας μιας υπόγειας ηθογραφίας όπως ο Γκουσγκούνης.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ