Μπαμπά, ποιος ήταν αυτός ο Γκουσγκούνης;

Μπαμπά, ποιος ήταν αυτός ο Γκουσγκούνης; Facebook Twitter
Στην πραγματικότητα μία ήταν μόνο η ταινία που εμφανίζεται να «δρα» ο Κώστας Γκουσγκούνης ως κανονικός πορνοστάρ.
0

ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ, που η εφηβεία τους ξεκίνησε επίσημα με το τέλος της θριαμβευτικής πορείας του Κώστα Γκουσγκούνη στη σκοτεινή αίθουσα, τον μάθαμε καταρχάς από το οπισθόφυλλο του πρώτου δίσκου των Μουσικών Ταξιαρχιών, όπου απεικονίζεται μαζί με την μπάντα στο φωτογραφείο του στον Χολαργό.

Αργότερα, συνομήλικοι γνωστοί που προέρχονταν από το συμπαθές προάστιο –όπως και ο Τζίμης Πανούσης, άλλωστε– θα μου έλεγαν ότι όλος ο Χολαργός εκεί έβγαζε κάποτε φωτογραφίες ταυτότητας, συχνά αγνοώντας την ενδόξως σκανδαλιστική προϊστορία του μεσήλικα φωτογράφου με τη χαρακτηριστική απόλυτη καράφλα, τα πεταχτά αυτιά και το ευδιάθετο μειδίαμα. 

Και μόνο η λοξή αυτή σύνδεση με ένα τόσο συναρπαστικό σχήμα που είχε γίνει διάσημο (ή διαβόητο) για την επεισοδιακά ανατρεπτική και ελευθεριακή του προδιάθεση, για τις διώξεις που είχε υποστεί και για τον ηθικό πανικό που προκαλούσε, για την «πανκ» στάση του εν γένει, ήταν αρκετή για να ενταχθεί ξαφνικά ο «Γκουσγκούνης» (ως πρόσωπο, ως ιδέα και ως κλισέ) σ’ ένα εναλλακτικό λούμπεν πάνθεο όπου βασιλεύουν επίλεκτοι περιφερειακοί αντιστάρ.

Ο ίδιος ο Πανούσης είχε δηλώσει τότε: «Προσπαθούμε να παίξουμε στη μουσική τον ρόλο που παίζει ο Γκουσγκούνης στον κινηματογράφο. Ο Γκουσγκούνης, αν και παρεξηγημένος, έχει κάνει πολλά πράγματα, γιατί καταργεί την τέχνη. Αυτό θέλουμε να κάνουμε κι εμείς, να καταργήσουμε την τέχνη».

Εκ των υστέρων μπορούμε να χλευάζουμε όσο θέλουμε, όταν είσαι νέος όμως κάτι τέτοια φαίνονται εξόχως ανατρεπτικά και υπέροχα. 

Δεν ανήκει πάντως στα ‘80s o Γκουσγκούνης, όχι μόνο επειδή περιφερόταν στα (mainstream) κινηματογραφικά πλατό από τα τέλη της δεκαετίας του ’50 ήδη, αλλά επειδή η δράση του ως απροσδόκητου γκουρού της τσόντας και της εμφιαλωμένης αγορίστικης εκτόνωσης ξεκινά στη χούντα και κορυφώνεται στην μεταπολίτευση.

Στο μεταξύ, είχαμε πληροφορηθεί από άρρενες εκπροσώπους των προηγούμενων γενιών (οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν είχαν προλάβει «μικτά» γυμνάσια) σχετικά με τη σημασία που είχε για την ανάπτυξή τους η εξάσκηση της λατρείας του διάσημου καρατερίστα στα πορνοσινεμά.

Ψάχναμε ακολούθως κι εμείς να ανακαλύψουμε κάτι από όλη αυτή τη μυθολογία στα βιντεοκλάμπ, αλλά δεν ήταν το ίδιο. Αργότερα ανακαλύψαμε, με κάποια απογοήτευση, ότι στην πραγματικότητα μία ήταν μόνο η ταινία που εμφανίζεται να «δρα» ο Κώστας Γκουσγκούνης ως κανονικός πορνοστάρ (Ο ηδονοβλεψίας, γνωστό και ως Ο μεγάλος εραστής του 1984). 

Μπαμπά, ποιος ήταν αυτός ο Γκουσγκούνης; Facebook Twitter
Ο Κώστας Γκουσγκούνης στο οπισθόφυλλο του πρώτου δίσκου των Μουσικών Ταξιαρχιών, όπου απεικονίζεται μαζί με την μπάντα στο φωτογραφείο του στον Χολαργό.

Γενικά, ο χρόνος δεν υπήρξε πολύ καλός με την εγχώρια βιομηχανία σκληρού πορνό, ειδικά των ‘80s, ενώ αντιθέτως τα εξαγώγιμα ελληνικά «σοφτ» της δεκαετίας του ’70 μοιάζουν συγκριτικά με cult κομψοτεχνήματα υψηλής αισθητικής (και συχνά εξαιρετικής μουσικής επένδυσης).

Δεν ανήκει πάντως στα ‘80s o Γκουσγκούνης, όχι μόνο επειδή περιφερόταν στα (mainstream) κινηματογραφικά πλατό από τα τέλη της δεκαετίας του ’50 ήδη, αλλά επειδή η δράση του ως απροσδόκητου γκουρού της τσόντας και της εμφιαλωμένης αγορίστικης εκτόνωσης ξεκινά στη χούντα και κορυφώνεται στην μεταπολίτευση.

Υπήρξε μια αθωότητα σε όλο αυτό που δικαιολογεί, εν μέρει τουλάχιστον, τους αυθόρμητα τρυφερούς και νοσταλγικούς αποχαιρετισμούς που διαβάζουμε από χθες: ο Γκουσγκούνης όχι ως πορνοστάρ (που δεν ήταν ακριβώς, έτσι κι αλλιώς) αλλά ως κάτι ανάμεσα σε πορνοβοσκό - περφόρμερ και σε λαϊκό σύμβολο. 

Γι’ αυτό ίσως και δεν είχε τη σκοτεινή μοίρα που ακολούθησαν κάποιοι κανονικοί εγχώριοι πορνοστάρ. Θυμάμαι μου είχε κοπεί οριστικά κάθε «cult» προδιάθεση με τις ελληνικές τσόντες των ‘80s όταν πριν από καμιά δεκαριά χρόνια είχε δημοσιευτεί η είδηση ότι ένας από τους πιο επιφανείς πορνοστάρ της εποχής, ο «Παύλος Καρανικόλας» (το πιο γνωστό από τα καλλιτεχνικά ψευδώνυμα του Κωνσταντίνου Σαμαριτάκη), αυτός με το μουστάκι, που είχε παίξει σε καμιά εικοσαριά (!) τσόντες μεταξύ 1982 και 1986, ευρισκόμενος σε κατάσταση αμόκ λόγω υπερβολικής κατανάλωσης ψυχοφαρμάκων, είχε δολοφονήσει με 30 μαχαιριές την τοξικομανή φίλη του και στη συνέχεια την κατακρεούργησε και την τοποθέτησε στην μπανιέρα του σπιτιού του μέχρι που τον βρήκαν δύο μέρες μετά.

Σαν εφιαλτικό τριπ από ταινία του Νικολαΐδη έμοιαζε η είδηση, και σε κάθε περίπτωση σαν από άλλο εντελώς σύμπαν από αυτό που έμοιαζε να κατοικεί, στη συνείδηση των πολλών, ένας γνήσιος ήρωας μιας υπόγειας ηθογραφίας όπως ο Γκουσγκούνης.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ