Μπαμπά, ποιος ήταν αυτός ο Γκουσγκούνης;

Μπαμπά, ποιος ήταν αυτός ο Γκουσγκούνης; Facebook Twitter
Στην πραγματικότητα μία ήταν μόνο η ταινία που εμφανίζεται να «δρα» ο Κώστας Γκουσγκούνης ως κανονικός πορνοστάρ.
0

ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ, που η εφηβεία τους ξεκίνησε επίσημα με το τέλος της θριαμβευτικής πορείας του Κώστα Γκουσγκούνη στη σκοτεινή αίθουσα, τον μάθαμε καταρχάς από το οπισθόφυλλο του πρώτου δίσκου των Μουσικών Ταξιαρχιών, όπου απεικονίζεται μαζί με την μπάντα στο φωτογραφείο του στον Χολαργό.

Αργότερα, συνομήλικοι γνωστοί που προέρχονταν από το συμπαθές προάστιο –όπως και ο Τζίμης Πανούσης, άλλωστε– θα μου έλεγαν ότι όλος ο Χολαργός εκεί έβγαζε κάποτε φωτογραφίες ταυτότητας, συχνά αγνοώντας την ενδόξως σκανδαλιστική προϊστορία του μεσήλικα φωτογράφου με τη χαρακτηριστική απόλυτη καράφλα, τα πεταχτά αυτιά και το ευδιάθετο μειδίαμα. 

Και μόνο η λοξή αυτή σύνδεση με ένα τόσο συναρπαστικό σχήμα που είχε γίνει διάσημο (ή διαβόητο) για την επεισοδιακά ανατρεπτική και ελευθεριακή του προδιάθεση, για τις διώξεις που είχε υποστεί και για τον ηθικό πανικό που προκαλούσε, για την «πανκ» στάση του εν γένει, ήταν αρκετή για να ενταχθεί ξαφνικά ο «Γκουσγκούνης» (ως πρόσωπο, ως ιδέα και ως κλισέ) σ’ ένα εναλλακτικό λούμπεν πάνθεο όπου βασιλεύουν επίλεκτοι περιφερειακοί αντιστάρ.

Ο ίδιος ο Πανούσης είχε δηλώσει τότε: «Προσπαθούμε να παίξουμε στη μουσική τον ρόλο που παίζει ο Γκουσγκούνης στον κινηματογράφο. Ο Γκουσγκούνης, αν και παρεξηγημένος, έχει κάνει πολλά πράγματα, γιατί καταργεί την τέχνη. Αυτό θέλουμε να κάνουμε κι εμείς, να καταργήσουμε την τέχνη».

Εκ των υστέρων μπορούμε να χλευάζουμε όσο θέλουμε, όταν είσαι νέος όμως κάτι τέτοια φαίνονται εξόχως ανατρεπτικά και υπέροχα. 

Δεν ανήκει πάντως στα ‘80s o Γκουσγκούνης, όχι μόνο επειδή περιφερόταν στα (mainstream) κινηματογραφικά πλατό από τα τέλη της δεκαετίας του ’50 ήδη, αλλά επειδή η δράση του ως απροσδόκητου γκουρού της τσόντας και της εμφιαλωμένης αγορίστικης εκτόνωσης ξεκινά στη χούντα και κορυφώνεται στην μεταπολίτευση.

Στο μεταξύ, είχαμε πληροφορηθεί από άρρενες εκπροσώπους των προηγούμενων γενιών (οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν είχαν προλάβει «μικτά» γυμνάσια) σχετικά με τη σημασία που είχε για την ανάπτυξή τους η εξάσκηση της λατρείας του διάσημου καρατερίστα στα πορνοσινεμά.

Ψάχναμε ακολούθως κι εμείς να ανακαλύψουμε κάτι από όλη αυτή τη μυθολογία στα βιντεοκλάμπ, αλλά δεν ήταν το ίδιο. Αργότερα ανακαλύψαμε, με κάποια απογοήτευση, ότι στην πραγματικότητα μία ήταν μόνο η ταινία που εμφανίζεται να «δρα» ο Κώστας Γκουσγκούνης ως κανονικός πορνοστάρ (Ο ηδονοβλεψίας, γνωστό και ως Ο μεγάλος εραστής του 1984). 

Μπαμπά, ποιος ήταν αυτός ο Γκουσγκούνης; Facebook Twitter
Ο Κώστας Γκουσγκούνης στο οπισθόφυλλο του πρώτου δίσκου των Μουσικών Ταξιαρχιών, όπου απεικονίζεται μαζί με την μπάντα στο φωτογραφείο του στον Χολαργό.

Γενικά, ο χρόνος δεν υπήρξε πολύ καλός με την εγχώρια βιομηχανία σκληρού πορνό, ειδικά των ‘80s, ενώ αντιθέτως τα εξαγώγιμα ελληνικά «σοφτ» της δεκαετίας του ’70 μοιάζουν συγκριτικά με cult κομψοτεχνήματα υψηλής αισθητικής (και συχνά εξαιρετικής μουσικής επένδυσης).

Δεν ανήκει πάντως στα ‘80s o Γκουσγκούνης, όχι μόνο επειδή περιφερόταν στα (mainstream) κινηματογραφικά πλατό από τα τέλη της δεκαετίας του ’50 ήδη, αλλά επειδή η δράση του ως απροσδόκητου γκουρού της τσόντας και της εμφιαλωμένης αγορίστικης εκτόνωσης ξεκινά στη χούντα και κορυφώνεται στην μεταπολίτευση.

Υπήρξε μια αθωότητα σε όλο αυτό που δικαιολογεί, εν μέρει τουλάχιστον, τους αυθόρμητα τρυφερούς και νοσταλγικούς αποχαιρετισμούς που διαβάζουμε από χθες: ο Γκουσγκούνης όχι ως πορνοστάρ (που δεν ήταν ακριβώς, έτσι κι αλλιώς) αλλά ως κάτι ανάμεσα σε πορνοβοσκό - περφόρμερ και σε λαϊκό σύμβολο. 

Γι’ αυτό ίσως και δεν είχε τη σκοτεινή μοίρα που ακολούθησαν κάποιοι κανονικοί εγχώριοι πορνοστάρ. Θυμάμαι μου είχε κοπεί οριστικά κάθε «cult» προδιάθεση με τις ελληνικές τσόντες των ‘80s όταν πριν από καμιά δεκαριά χρόνια είχε δημοσιευτεί η είδηση ότι ένας από τους πιο επιφανείς πορνοστάρ της εποχής, ο «Παύλος Καρανικόλας» (το πιο γνωστό από τα καλλιτεχνικά ψευδώνυμα του Κωνσταντίνου Σαμαριτάκη), αυτός με το μουστάκι, που είχε παίξει σε καμιά εικοσαριά (!) τσόντες μεταξύ 1982 και 1986, ευρισκόμενος σε κατάσταση αμόκ λόγω υπερβολικής κατανάλωσης ψυχοφαρμάκων, είχε δολοφονήσει με 30 μαχαιριές την τοξικομανή φίλη του και στη συνέχεια την κατακρεούργησε και την τοποθέτησε στην μπανιέρα του σπιτιού του μέχρι που τον βρήκαν δύο μέρες μετά.

Σαν εφιαλτικό τριπ από ταινία του Νικολαΐδη έμοιαζε η είδηση, και σε κάθε περίπτωση σαν από άλλο εντελώς σύμπαν από αυτό που έμοιαζε να κατοικεί, στη συνείδηση των πολλών, ένας γνήσιος ήρωας μιας υπόγειας ηθογραφίας όπως ο Γκουσγκούνης.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Old Man: Ο Τζεφ Μπρίτζες επέστρεψε πιο δυνατός από ποτέ

Daily / «The Old Man»: Ο Τζεφ Μπρίτζες επέστρεψε πιο δυνατός από ποτέ

Στον αειθαλή και εξαιρετικό, όπως πάντα, πρωταγωνιστή της ανήκει δικαιωματικά αυτή η νέα μίνι σειρά που λειτουργεί τόσο ως κατασκοπικό θρίλερ υψηλής δράσης όσο και ως δράμα φθινοπωρινών τόνων με γερά συναισθηματικά θεμέλια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Daily / Η εγγονή του Φρόιντ δεν έκανε ποτέ της ψυχοθεραπεία

Η Σόφι Φρόιντ που πέθανε στις αρχές του μήνα στα 97 της ήταν το τελευταίο επιζών εγγόνι του Σίγκμουντ Φρόιντ και πιθανότατα το τελευταίο εν ζωή πρόσωπο που τον συναναστράφηκε στενά. Η ίδια πίστευε πάντως ότι η ψυχανάλυση είναι σε σημαντικό βαθμό «μια ναρκισσιστική πολυτέλεια».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γονιός με το παιδί του μαζί στη συναυλία: Τι μπορεί να είναι λάθος σ’ αυτή την εικόνα;

Daily / Γονιός με το παιδί του μαζί στη συναυλία: Τι μπορεί να είναι λάθος σ’ αυτή την εικόνα;

Η πρώτη συναυλία ενός ή μίας εφήβου ήταν και είναι μια προσωπική τελετουργία μετάβασης κάπου αλλού ή μετεξέλιξης σε κάτι άλλο, χωρίς το δίχτυ προστασίας και ελέγχου που απλώνει το γονικό ενδιαφέρον τριγύρω σου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πνεύμα και ηθική: Η κουλτούρα του τραπ και η ανερμάτιστη ελληνική νεολαία

Daily / Πνεύμα και ηθική: Η κουλτούρα του τραπ και η ανερμάτιστη ελληνική νεολαία

Κάποιοι ήταν αδύνατο να κρύψουν ότι δεν μπορούν να ανεχτούν κάτι που μπορεί να μετατρέψει σε είδωλα της ελληνικής νεολαίας Ρομά, Αλβανούς και «ξένους». Κάποιοι άλλοι δεν αντέχουν οτιδήποτε μαζικά δημοφιλές και όπως πάντα υπάρχουν και οι θεματοφύλακες μιας αριστερόστροφης γεροντοκορίστικης ηθικολογίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Irma Vep: «Δεν είναι σειρά, είναι ταινία χωρισμένη σε οχτώ μέρη»

Daily / Irma Vep: «Δεν είναι σειρά, είναι ταινία χωρισμένη σε οχτώ μέρη»

Η νέα μίνι σειρά υψηλού πρεστίζ του HBO με πρωταγωνίστρια την Αλίσια Βικάντερ είναι μια δραματική κομεντί με φόντο τα high end παρασκήνια και τις VIP καταστάσεις που συνοδεύουν μια ύπαρξη στην αιχμή της λαμπερής διασημότητας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Καλοκαίρια με «Αγόρι», «Μανίνα», «Τρουένο» και «Πάττυ»

Daily / Καλοκαίρια με «Αγόρι», «Μανίνα», «Τρουένο» και «Πάττυ»

Χτύπησε βαθιά νοσταλγική φλέβα η αναγγελία της απώλειας του εκδότη κάποιων περιοδικών που αποτελούσαν κάποτε το εικονογραφημένο ευαγγέλιο των ατέλειωτων και ανέμελων καλοκαιριών της προεφηβείας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
adam sadler

Daily / «Hustle»: Νέο τρίποντο από τον Άνταμ Σάντλερ στο γήπεδο του Netflix

Δεν είναι απαραίτητο να αγαπά κανείς το μπάσκετ, κάτι τέτοιο όμως βοηθά σημαντικά στην απόλαυση αυτής της μη υπερβατικής αλλά εξαιρετικά καλοφτιαγμένης δραματικής κομεντί με φόντο τα άδυτα του NBA.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
ντοροθι παρκερ

Shortcut / Η Ντόροθι Πάρκερ δεν ήταν μόνο ατάκες, ευφυολογήματα και Martini

Ένας από τους πολλούς καημούς που τη συνόδεψαν μέχρι το πικρό και μοναχικό της τέλος –χθες συμπληρώθηκαν πενήντα πέντε χρόνια από τον θάνατό της– ήταν ότι το κοινό έμοιαζε να αγνοεί τις έντονες πολιτικές της ευαισθησίες, που μόνο λόγια δεν ήταν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ Παλεύεται καλύτερα αυτή η πόλη με ποδήλατο ή όχι;

Δημήτρης Πολιτάκης / Παλεύεται καλύτερα αυτή η πόλη με ποδήλατο ή όχι;

Ακόμα και οι ίδιοι οι ποδηλάτες του κέντρου που στα μάτια των υπολοίπων μοιάζουν να παίζουν καθημερινά κορώνα-γράμματα την σωματική τους ακεραιότητα, είναι σα να βράζουν στο ίδιο καζάνι οργής, άγχους και συμπυκνωμένης επιθετικότητας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Ο γάμος με φοβίζει πιο πολύ κι απ’ τον θάνατο», μου είπε γελώντας: Όταν ο Μάρκες συνάντησε την Shakira

Daily / «Ο γάμος με φοβίζει πιο πολύ κι απ’ τον θάνατο», μου είπε γελώντας: Όταν ο Μάρκες συνάντησε την Shakira

Με αφορμή τον χωρισμό Skakira – Πικέ, κάποιοι ανακάλεσαν ένα εξυμνητικό προφίλ που είχε γράψει για την συμπατριώτισσά του ο διάσημος Κολομβιανός νομπελίστας, Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες ακριβώς πριν από είκοσι χρόνια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Χλωμές αποχρώσεις του μαύρου

Δημήτρης Πολιτάκης / Χλωμές αποχρώσεις του μαύρου

Δεν είναι ότι μας συντάραξε η «εκλογή» κάποιου σαν τον Παναγιώτη Μπαλτάκο στην ηγεσία της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας, απλά έχουμε κουραστεί πραγματικά εσχάτως να βλέπουμε σε περίοπτα θεσμικά πόστα τέτοιες κραυγαλέες ακροδεξιές προσωπικότητες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ