«Γηπεδική βία»: Μέτρα για γέλια, ζωή για κλάματα

Μέτρα για γέλια, ζωή για κλάματα Facebook Twitter
Οι μέθοδοι, τα κίνητρα και οι στόχοι των ultras, καθώς και των οπαδών που είναι πρόθυμοι να προκαλέσουν σωματικές βλάβες, αλλάζουν με τις εποχές. Και οι εποχές που ζούμε είναι πολύ άγριες. Φωτ.: Άρης Οικονόμου/ SOOC
0

«ΤΟΝ ΣΚΟΤΩΣΑΝ ΓΙΑ το ποδόσφαιρο…». Αυτή ήταν η αρχική –παροιμιώδης πλέον– εκδοχή που είχε ακουστεί από γνωστό τηλεοπτικό σταθμό αμέσως μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και όσο εξοργιστική και επιπόλαια κι αν μοιάζει, για να μην πούμε τίποτα χειρότερο, μπορεί κανείς να τη δικαιολογήσει εν μέρει (αλλά μόνο εν μέρει) από τη στιγμή που κάθε τόσο κάποιος σκοτώνεται «για το ποδόσφαιρο».

Φυσικά, κανείς δεν σκοτώνεται «για το ποδόσφαιρο» ή πολύ περισσότερο για το βόλεϊ ή για κάποιο άλλο άθλημα. Και, εκτός από τον δύστυχο καθηγητή Μπλιώνα, πριν από σαράντα χρόνια σχεδόν, κανείς δεν σκοτώνεται μέσα στο γήπεδο.

Συνεπώς, μοιάζουν πιο ατελέσφορα, ανερμάτιστα, άστοχα και καταγέλαστα (αν έχει μείνει διάθεση για γέλια) από οποιαδήποτε άλλη φορά τα «νέα» μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για την πάταξη της «γηπεδικής βίας», αποκλείοντας το σύνολο των φιλάθλων από τα γήπεδα του ποδοσφαίρου για δύο μήνες και βλέπουμε, φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να δηλώσει ότι δεν θα σταματήσει τον αγώνα «όσο ψηλά κι αν βρίσκονται αυτοί που την υποκινούν ή έστω την ανέχονται».

Φαντάσου να έχεις κάνει το σκατό παξιμάδι, όπως έχει κάνει πολύς κόσμος, για την αγορά ενός εισιτηρίου διαρκείας, και ξαφνικά να σε τιμωρούν μ’ αυτόν τον τρόπο.

Όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού σχεδόν στην Ευρώπη, παρατηρείται εσχάτως μια νέα έξαρση της βίας με αφορμή τις οπαδικές προτιμήσεις. Τα «ραντεβού θανάτου» μοιάζουν να είναι πλέον στην ημερήσια διάταξη.

Δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που εκφράζουν πού και πού μια διάθεση νοσταλγίας για τις ήσυχες μέρες γαλήνης και υποταγής του lockdown και η κυβέρνηση φαίνεται να συμμερίζεται αυτό το συναίσθημα επιστρέφοντας σ’ εκείνες τις μέρες που οι αγώνες διεξάγονταν κεκλεισμένων των θυρών. Μόνο που όταν ξανάνοιξαν, το διάστημα αποχής δεν φάνηκε να λειτούργησε σωφρονιστικά για τους «μακελάρηδες των γηπέδων».

Κάποτε πρέπει να γίνει ξεκάθαρο: οπαδισμός χωρίς τοξικότητα δεν γίνεται. Όποιος δεν θέλει καμία τοξικότητα στη ζωή του απλά δεν πάει ποτέ στο γήπεδο. Ακόμα καλύτερα, παύει να ασχολείται εντελώς. Μετά την πανδημία όμως, είναι σα να προέκυψε μια νέα τάξη ανασυγκροτημένων και ψυχρών χουλιγκάνων, με νέες δομές και νέες ιεραρχίες.

Όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού σχεδόν στην Ευρώπη, όπου παρατηρείται εσχάτως μια νέα έξαρση της βίας με αφορμή τις οπαδικές προτιμήσεις. Τα «ραντεβού θανάτου» μοιάζουν να είναι πλέον στην ημερήσια διάταξη. Οι μέθοδοι, τα κίνητρα και οι στόχοι των ultras, καθώς και των οπαδών που είναι πρόθυμοι να προκαλέσουν σωματικές βλάβες, αλλάζουν με τις εποχές. Και οι εποχές που ζούμε είναι πολύ άγριες.

Πολλοί υπομειδιούν όταν ακούνε να γίνεται λόγος για τα «κοινωνικά αίτια» του φαινομένου. Κι όμως, όπως και τα περισσότερα κλισέ, είναι κι αυτό αληθινό. Το ότι έχουμε βαρεθεί να το ακούμε δεν περιορίζει την κραυγαλέα ισχύ του.

Πριν από λίγες εβδομάδες, δημοσιεύτηκε στους Times του Λονδίνου ένα μεγάλο σχετικό ρεπορτάζ, όπου φιλοξενείται και η άποψη του Ρόλαντ Μπενεντίκτερ, Ιταλού κοινωνιολόγου και συγγραφέα του βιβλίου Football Politics in Central and Eastern Europe («Πολιτικές του ποδοσφαίρου στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη»), ο οποίος δηλώνει χαρακτηριστικά:

«Οι ultras είναι προϊόντα συγκεκριμένης εποχής, κοινωνικής συνθήκης, παιδείας. Η απειλητική συμπεριφορά μπορεί να υποκινείται από μακροχρόνιες πεποιθήσεις σχετικά με την πολιτική, τη φυλή ή την ιστορική αντιπαλότητα ή μπορεί να είναι αποτέλεσμα μιας πιο αυθόρμητης αντίδρασης στη σκληρή αστυνόμευση, σε διαιτητικές αποφάσεις, σε μια απογοητευτική σειρά αποτελεσμάτων, ακόμα και στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της ίδιας της ομάδας που υποστηρίζει κανείς. Ζούμε σε μια εποχή τεράστιας αβεβαιότητας.

Η αύξηση της ανισότητας έχει ενισχύσει την αντίληψη ότι οι κατώτερες τάξεις είναι οι μόνιμοι χαμένοι στα πάντα. Το ποδόσφαιρο δεν διαφέρει. Η αντίληψη που επικρατεί πλέον είναι ότι το παιχνίδι είναι απολύτως εμπορευματοποιημένο, είναι μια επιχείρηση, είναι για την ελίτ, είναι για τα λεφτά, είναι μόνο για το αποτέλεσμα, όχι για την απόλαυση της εμπειρίας. Ο κόσμος πηγαίνει στο γήπεδο φορτωμένος με βαριές "αποσκευές". Αυτό σημαίνει ότι ο θυμός και η βία γίνονται όλο και πιο πιθανά».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ